Wat voor soort verwarming voor oude huizen?

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
yann16
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 15
Inschrijving: 12/11/08, 16:11

Wat voor soort verwarming voor oude huizen?




par yann16 » 12/11/08, 16:44

Hallo,

Dit is mijn situatie, ik ben de eigenaar van een herenhuis met 220m² woonoppervlak. De huidige verwarming is een Viessmann-olieketel van ongeveer 5 jaar (Vitorond222, lage temperatuur)

Ik wil het verwarmingssysteem wijzigen vanwege de kosten van stookolie ....

Het hele huis is voorzien van een gietijzeren radiator (3 lagen en tussen de 13 en 14 elementen van elk ongeveer 1 meter hoog)

Ik heb goed gelezen in al uw discussies, dat uw eerste aanbevelingen isolatie zijn .... en isolatie ...

Maar in deze precieze situatie kon ik alleen isoleren op het niveau van de ramen (laatste generatie dubbele beglazing), toegangsdeuren, dakruimtes. En ja, dit soort huis wordt niet behandeld als bepaald als meer recente huizen: lijstwerk op plafonds van 3,5 m, lambrisering, esthetische gevels. Desalniettemin is het erg belangrijk om te proberen de ziel van deze oude stenen te respecteren ... Ik kan de binnenmuren dus niet isoleren. of ext. (een goede meter dik), zonder de stijl van het exterieur te verstoren. en zonder een onbetaalbare prijs (maak het stucwerk, dzefaire en opnieuw houtwerk ongedaan en opnieuw ...).

Dus op basis van deze gegevens en na het zorgvuldig lezen van uw debatten over de lucht / water-warmtepomp en houtketels in de toevoer is het zeer willekeurig (lijkt het) en de kosten van de grondstof stijgen sterk (lijkt t ') het) ...

Wat raad je aan?

Bij voorbaat dank en hoop op een constructieve ruil van een type woning dat niet ideaal is voor een groot aantal deelnemers hierin forum, maar hey, ik ben ook gepassioneerd door de ziel van deze stenen ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
looping
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 816
Inschrijving: 03/10/07, 06:33
Plaats: Picardie




par looping » 12/11/08, 19:25

Hallo yan

U werpt een probleem op dat compromissen en technische oplossingen met zich meebrengt, hoe modern ze ook zijn, ze kunnen niet volledig worden opgelost. Wees gerust, u bent niet de enige die in een oud huis woont, en zelfs als u het verkocht, zou het het probleem overdragen aan iemand anders, misschien minder bewust van het milieu en de besparingen van energie.

U noemde de isolatie en de verwarmingsmodus.
Voor het eerste deel moet u uw huidige energieverbruik, uw woonruimte enz. Analyseren om een ​​idee te krijgen van de verliezen in uw huis.

Voor het verwarmingsgedeelte moet er rekening mee worden gehouden dat de verschillende oplossingen allemaal voor- en nadelen hebben en dat de ideale oplossing, in uw geval, ecologisch en financieel nog niet bestaat.
Een beetje advies trouwens, test uw CV-installatie. Verlaag de temperatuur van het water dat in de radiatoren circuleert zoveel mogelijk om te controleren of uw installatie compatibel is met lage temperaturen.

A+
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gregconstruct
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1781
Inschrijving: 07/11/07, 19:55
Plaats: Amay België




par Gregconstruct » 12/11/08, 19:30

Gietijzeren radiator en lage watertemperatuur, ik weet niet zeker of hij blijft plakken!
0 x
Elke actie geldt voor onze planeet !!!
Avatar de l'utilisateur
looping
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 816
Inschrijving: 03/10/07, 06:33
Plaats: Picardie




par looping » 12/11/08, 20:02

Verwar traagheid niet met kracht.
De oude gietijzeren radiatoren die in de woningen pasten waren zeker gedimensioneerd om stroom te leveren met een hoge circulatietemperatuur (> 60 °) maar hebben bovenal een goed warmtewisselend oppervlak.
Het doel kan heel goed zijn om de woning voldoende te isoleren zodat de bestaande installatie compatibel wordt met een lagere circulatietemperatuur. In een tweede stap kunnen we ook radiatoren toevoegen.
Regelgeving speelt ook een belangrijke rol en er zijn verschillende aspecten van een installatie en gewoonten die besparingen mogelijk maken voordat we het hebben over het veranderen van de verwarmingsmodus.

A+
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gregconstruct
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1781
Inschrijving: 07/11/07, 19:55
Plaats: Amay België




par Gregconstruct » 12/11/08, 20:06

Oké met jou mijn kleine luchtsuikerlus, maar blijkbaar lijkt de isolatie nogal complex in het geval (K : Mrgreen: ) die ons bezighoudt!
0 x
Elke actie geldt voor onze planeet !!!
Avatar de l'utilisateur
looping
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 816
Inschrijving: 03/10/07, 06:33
Plaats: Picardie




par looping » 12/11/08, 20:19

Er moet de mogelijkheid zijn om het dak te isoleren, thermische bruggen te jagen met de buitenmuren en vooral op grondniveau.

Anders voor de verwarmingsoplossing:

Warmtepomp (Nucleair) en / of Solar = Lage temperatuur + investering

Houtketel = beperkingen en op te slaan volume + kosten

Stookolieketel = veruit de meest praktische maar helemaal niet milieuvriendelijk

Er blijft nog een laatste nucleaire oplossing (bah) maar echt zuinig:

Een grote buffertank met grote elektrische weerstand die in de daluren werkt en een olieketel neemt het over.
Ik ben tegen het principe van elektrisch verwarmen (behalve als ER) maar het moet worden toegegeven dat ik niets anders zie.

A+
0 x
yann16
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 15
Inschrijving: 12/11/08, 16:11




par yann16 » 12/11/08, 21:16

bedankt voor je antwoorden ...

de meeste kamers in het huis zijn 30 m² elk hebben 2 radiatoren (hierboven beschreven), 3,5 m hoog (behalve een paar kamers waarvan we de plafonds hebben verlaagd tijdens de renovaties: keukens, badkamer, wc, 1 gang) .

We verwarmen het huis tussen 19 en 18 ° behalve de badkamer (+ warm), alle radiatoren hebben thermostaten.

De ketel is ingesteld voor max. 75 °, maar het werkt met een Vitotronic 150-kast die de ketel regelt volgens de temperatuur die is geselecteerd op de 18/19 ° -ketel en het water dat in zijn circuit circuleert. Ter info: het water schommelt tussen 49 ° en 55/58 ° (ketelposter).

De meeste thermostaten zijn ingesteld onder 3 (18/19 °)

2 slaapkamers van elk 30 m² en 2 badkamers van elk 3 m² zijn vorstvrij omdat ze leeg zijn

in huis hebben we door meting met een thermometer een temperatuur van 18/19 °. wat goed bij ons past als comfort temperatuur ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
bham
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1666
Inschrijving: 20/12/04, 17:36
x 6




par bham » 12/11/08, 21:17

Gregconstruct schreef:Gietijzeren radiator en lage watertemperatuur, ik weet niet zeker of hij blijft plakken!

Aandacht Greg, ik geloof dat wanneer Yann spreekt van een ketel met lage t °, dit betekent dat een ketel dampen afgeeft bij lage t ° (vandaar een hoog verbrandingsrendement) en niet dat een ketel water verwarmt tot t ° minder heet dan op de oude ketels; verwarring wordt vaak gemaakt, als Yann dit kan bevestigen.
Omdat men moet bedenken dat een ketel zeer heet water kan produceren voor een verwarmde vloer, is het voldoende om dit water bijvoorbeeld te verminderen via een thermostatische klep.
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 12/11/08, 21:19

u noemde in uw bericht een jaarlijks kostenaspect.
Een van de "brandstoffen" waarvan de kostenstabiliteit op dit moment niet wordt ontkend, zijn houtpellets. (zie onderwerp hierboven)
je moet weten of je een of meer leveranciers bij jou in de buurt hebt want het is duur transport.
voor gietijzeren radiatoren is dit wat ik heb en de prestaties zijn goed, zelfs bij een lage temperatuur (45 tot 50 ° C), dit komt door een groot uitwisselingsoppervlak en ook door het feit dat de In het tijdperk waarin we dit soort radiator plaatsten, was de warmtebalans bij benadering en nogal oversized.
als je me wat meer informatie geeft, kunnen we je verliezen grofweg berekenen.
je hebt het verwarmde volume en de oppervlakte, de stad of regio, je huidige verbruik, de bezettingsgraad (al dan niet bezet overdag, de WE) nodig en verlaagt je de ketel tijdens deze fasen (met een klok)
maak je er warm water mee? het hele jaar door? hoeveel mensen
0 x
Beeld
Klik op mijn handtekening
Avatar de l'utilisateur
Gregconstruct
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1781
Inschrijving: 07/11/07, 19:55
Plaats: Amay België




par Gregconstruct » 12/11/08, 21:29

Hey Dirk, je pauzeert evenveel vragen als een IPSOS-enquête : Lol:
0 x
Elke actie geldt voor onze planeet !!!

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 225-gasten