Fijne deeltjes - houtverwarming - OekoTube

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Revaz
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 07/11/08, 13:51

Fijne deeltjes - houtverwarming - OekoTube




par Revaz » 07/11/08, 15:25

Geconfronteerd met deze gezondheids- en regelgevingsproblemen, gaat Frankrijk een "deeltjesplan" opstellen dat zal worden geïntegreerd in de tweede versie van het Nationaal Gezondheids- en Milieuplan (PNSE 2). Dit plan, dat momenteel wordt ontwikkeld, wil ambitieuzer zijn dan de Europese regelgeving, in overeenstemming met de conclusies van de Grenelle de l'environnement. Zo beoogt het plan de uitstoot van PM 30 met 2,5% en die van PM 25 met 10% te verminderen. Frankrijk wil vanaf 15 een streefwaarde van 3 µg/m2,5 voor PM 2010 hanteren. Deze waarde wordt de norm die in 2015 niet mag worden overschreden.

Om deze doelstellingen te bereiken, zal het fijnstofplan de belangrijkste sectoren die deeltjes uitstoten aanpakken. Zo voorziet het plan voor de verwarming van woningen in een hervorming van het belastingkrediet voor verwarmingstoestellen op hout om de aanschaf van krachtige toestellen aan te moedigen en de vernieuwing van de voorraad te versnellen.

Deze aanpak houdt in dat de bestaande houtkachels moeten worden verwijderd en vervangen met de kosten die dit met zich meebrengt en de economische en ecologische absurditeit die daaruit voortvloeit.

In Zwitserland zijn begin 2008 de wijzigingen van de OPair betreffende houtgestookte verwarmingsinstallaties in werking getreden.
De niveaus van fijne deeltjes vormen een aantal problemen, een thema dat genereus is opgepakt door de gas- en olielobby's. De samenvatting van de wijzigingen van de OPair wordt heel goed uitgelegd door L'énergie du bois suisse in het document dat u hier vindt http://www.kaminfeger.ch/skmv_f/revue_d ... _HeS_F.pdf
De nieuwe Zwitserse normen voor de uitstoot van fijnstof voor houtgestookte kachels vindt u hieronder
http://www.admin.ch/ch/f/rs/8/814.318.142.1.fr.pdf op pagina 73.

Energie du bois suisse publiceert de referenties van de twee elektrostatische filters voor kleine houtgestookte kachels die momenteel op de markt verkrijgbaar zijn onder http://www.holzenergie.ch/fileadmin/pdf ... filter.pdf

Dit zijn het Rüegg-systeem en de OekoTube, een Zwitsers systeem ontwikkeld in het kanton Sankt Gallen.

De OekoTube kost iets meer dan 2000 CHF (excl. btw en zonder installatie). Het voordeel van dit product bestaat erin dat het op de bovenste opening van de rookgasafvoerleiding wordt geplaatst, ongeacht of deze van metaal of metselwerk is. Het is extreem robuust en de installatie ervan vereist geen interventie in het gebouw. Meer informatie vindt u onder http://www.oekotube.ch/Home_fr.htm

U vindt er ook de lijst met distributeurs.
In Franstalig Zwitserland krijgen professionals uit de industrie vanaf begin december 2008 de kans om een ​​certificeringscursus te volgen om OekoTube-distributeur te worden.


beschikbaar voor meer informatie....
michel.revaz@oekotube.ch
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79111
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 07/11/08, 16:11

Hoe werkt het? Ik vond geen diagram op uw site! Blijkbaar is het elektrostatische filtratie? Maar hoe wordt het filter gereinigd als het "geladen" is?
0 x
Revaz
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 07/11/08, 13:51

Reiniging van het elektrostatisch filter




par Revaz » 07/11/08, 16:24

De schoorsteenveger verwijdert bij controle en reiniging de afdekking en de hoogspanning wordt automatisch geactiveerd. Vervolgens verwijdert hij de elektrode die in de rookgasafvoerpijp hangt. Het reinigt het kanaal op geheel klassieke wijze. De fijne deeltjes die zich op de binnenwanden van het kanaal hebben verzameld, zijn niet gevaarlijk voor de gezondheid.
Na het reinigen worden de elektrode en het deksel teruggeplaatst. De extra tijd is volgens de professionals te verwaarlozen.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79111
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 07/11/08, 16:25

Ok maar wat is het voordeel ten opzichte van de houtkatalysatoren die al bestaan?

Vooral omdat uw uitvinding elektriciteit verbruikt...
0 x
Revaz
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 07/11/08, 13:51

OekoTube en katalysator voor houtkachels




par Revaz » 07/11/08, 17:49

Heel goede vraag....
Ten eerste werkt de katalysator niet goed en verstopt deze als hij koud is. De OekoTube heeft een sensor die zeer snel reageert op de stijging van de temperatuur en onmiddellijk begint met zijn rol van elektrostatische filtering. U weet zeker dat tijdens het ontsteken van het vuur de grote hoeveelheid fijnstof vrijkomt. Dit moment is dus beslissend.

Vervolgens vangt het elektrostatische filter meer dan 90% van PM1, PM2.5 en PM10 op. De efficiëntie in dit bereik van PM-afmetingen is uitstekend.

Tot slot het stroomverbruik: de OekoTube verbruikt ongeveer twintig W als hij aanstaat. Het werkt natuurlijk alleen als er een vuurtje brandt. Anders staat hij in de standby-modus (1W). De volgende ontwikkelingen van de OekoTube moeten het mogelijk maken om nog lager te gaan.
Het is vrij duidelijk, de beste energie is die welke niet wordt gebruikt... In de komende jaren zijn we van plan om, naast het verminderen van het stroomverbruik, een fotovoltaïsche set te voorzien met een kleine batterij zodat het systeem onafhankelijk.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79111
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 07/11/08, 18:39

Bedankt voor de uitleg, ik vind het leuk!

Voor de onafhankelijke kit, waarom zou u het niet doen met een peltier thermo-elektrische module? 20W zou heel goed passen bij een peltier-generator, maar er is een bufferbatterij voor nodig, omdat deze alleen werkt als de kachel heet is!
0 x
Revaz
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 07/11/08, 13:51




par Revaz » 08/11/08, 08:16

Bedankt voor de tip"!!!
Ik zal erover praten met onze ingenieurs...
prettig weekend!
0 x
spectrum
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 10/02/10, 20:28

fijne deeltjes




par spectrum » 10/02/10, 20:34

Bedankt voor deze duidelijke en opbouwende uitleg.
Hoog tijd om ons zorgen te maken over deze uitstoot van fijn stof.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 10/02/10, 23:32

het elektrostatische filter is een zeer goed filtersysteem

het is energiezuiniger om hoogspanning te gebruiken om de deeltjes tegen de elektroden te duwen, dan om de vuile rook door filters te laten gaan die te fijn zijn, wat mechanische energie verbruikt

elektrostatische filters worden al heel lang gebruikt in kolencentrales van edf: het zou niet dom zijn om ze kleiner te gebruiken

Ik ben ze zelfs vergeten voor de gaszuivering van mijn gasgenerator... Ik ga er nog even over nadenken...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Zorglub
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 501
Inschrijving: 24/11/09, 10:12




par Zorglub » 11/02/10, 09:11

dus wat vind je van mijn gaswassers over het onderwerp "houtstook -vervuiling"
zou het niet effectief zijn voor fijne deeltjes?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 198-gasten