Einsteins koelkast: koud zonder stroom

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Avatar de l'utilisateur
Lietseu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2327
Inschrijving: 06/04/07, 06:33
Plaats: Antwerpen België, Skype lietseu1
x 3

Einsteins koelkast: koud zonder stroom




par Lietseu » 25/09/08, 01:53

Onderzoekers van de Universiteit van Oxford hebben een uitvinding van Einstein uit hun la gehaald: een koelkast die geen stroom nodig heeft.
Malcolm McCulloch, een elektrotechnisch ingenieur in Oxford, leidt het onderzoeksproject dat naar verwachting 3 jaar zal duren. Hij heeft al een eerste prototype gemaakt van een patent dat in 1930 is aangevraagd door Einstein en zijn Hongaarse collega Leo Szilard.

Hij legt aan de Guardian uit dat de uitvinding gebaseerd is op de eigenschap dat een vloeistof kookt bij een lagere temperatuur als de druk laag is.



Aan de ene kant van het apparaat is een kolf met butaan geplaatst, de verdamper. "Als je een nieuwe damp boven het butaan introduceert, daalt de kooktemperatuur van de vloeistof, en wanneer het verdampt, vangt het de energie van zijn omgeving op. Dit is wat de kou veroorzaakt", legt McCullach uit. Dit concept, dat butaan, ammoniak en water gebruikt, werd gedeeltelijk benut in de eerste koelkastmodellen, maar werd in de jaren vijftig verlaten ten gunste van efficiëntere compressoren. Dit is de overstap naar freongas.

Hier is de enige noodzakelijke energie warmte voor de pomp. McCulloch werkt aan het koppelen van deze machine aan zonne-energie. Hij denkt in ieder geval de efficiëntie van het apparaat te kunnen verviervoudigen door het ontwerp te herzien en het gebruikte type gas te vervangen. (src: The Guardian)

Mijn tante Hortense had in de jaren 60/70 een heel stille koelkast die werkte met een waakvlam op aardgas, die was erg goed, geen compressorgeluid, geen elektriciteit nodig, zou het mogelijk zijn om een ​​elektrische om te zetten in butaan? ?

Dan meld ik me aan voor een masterclass!
Het bedienen van de elektrische vriezer met een gasfles kan al snel heel interessant worden, bij chaos na een beurscrash.

Groeten uit Lietseu
0 x
Door het verwijderen van Human Nature, het was ver van zijn natuur! Lietseu
"De kracht van liefde, moet sterker zijn dan de liefde voor kracht" eigentijds Lie Tseu?
Men ziet duidelijk alleen met het hart, de belangrijkste is onzichtbaar voor de ogen ...
Avatar de l'utilisateur
swift2540
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 383
Inschrijving: 04/08/08, 00:48
Plaats: Leenheer
x 1




par swift2540 » 25/09/08, 02:01

Nee Lietsieu,
het transformeren van de koelkast is niet mogelijk.
Maar er zijn koelkasten die op gas werken, of multi-energie, gas 220V, 12V
Camping koelkasten bijvoorbeeld : Idee: : Idee:
@+
0 x
Avatar de l'utilisateur
coucou789456
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1019
Inschrijving: 22/08/08, 05:15
Plaats: Narbonne

Re: Einsteins koelkast: koud zonder stroom




par coucou789456 » 25/09/08, 05:43

goedenavond
Lietseu schreef:.........
Het bedienen van de elektrische vriezer met een gasfles kan al snel heel interessant worden, bij chaos na een beurscrash.
Groeten uit Lietseu

niet zeker, vooral als de prijs van gas is geïndexeerd aan de prijs van olie. die bovendien deels uit het oosten komt!

jeff
0 x
Avatar de l'utilisateur
Capt_Maloche
Modérateur
Modérateur
berichten: 4559
Inschrijving: 29/07/06, 11:14
Plaats: Ile de France
x 42




par Capt_Maloche » 25/09/08, 09:49

Ja !! ze hebben zojuist de absorptiesystemen opnieuw uitgevonden, bekend en gebruikt in de industrie

https://www.econologie.com/le-froid-sola ... -3265.html
http://www.outilssolaires.com/premier/prin-clim.htm
http://www.neb.fr/absorpt.htm
etc. ..


Persoonlijk geef ik de voorkeur aan de magnetische waterkoelkast http://www.nouvo.ch/116-3
https://www.econologie.com/forums/le-frigo-m ... t3876.html
0 x
"Verbruik is vergelijkbaar met een zoekopdracht troost, een manier om een ​​toenemende existentiële leegte. Met, de sleutel, een hoop frustratie en een beetje schuld, het verhogen van het milieubewustzijn." (Gérard Mermet)
OUCH, Ouille, OUCH, aahh! ^ _ ^
nautilus
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 11
Inschrijving: 04/07/07, 18:49
Plaats: Portugal




par nautilus » 25/09/08, 10:52

Ik werkte een paar maanden in een Zwitserse doos die precies dat deed, absorptiekoelkasten:

http://www.sibir.ch/691.176/produits/re ... sibir.html

Het is een systeem dat bijvoorbeeld door het Rode Kruis wordt gebruikt op plekken waar geen stroming staat.

Deze koelkasten zijn vrij duur, maar ze werken.

begroetingen
0 x
Bibiphoque
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 749
Inschrijving: 31/03/04, 07:37
Plaats: Brussel




par Bibiphoque » 26/09/08, 15:10

Hallo,
Jeugdherinnering, waakvlam van de gaskoelkast aanzetten bij terugkomst van vakantie..... :?
Het was nog de tijd van kolengas!!

@+
0 x
Dit is niet omdat we altijd gezegd dat het onmogelijk is dat we niet moeten proberen :)
carburologue
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 183
Inschrijving: 14/05/06, 15:23




par carburologue » 28/09/08, 23:38

sorry maar ik geloof dat een vloeistof kookt bij een lagere temperatuur als de druk hoog is...
0 x
naderen het einde, zullen we allemaal besteden ... geen grapje ... een beetje humor is goed voor het moreel ...

futuristische gezegde
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 29/09/08, 07:07

carburologue schreef:sorry maar ik geloof dat een vloeistof kookt bij een lagere temperatuur als de druk hoog is...
:schok: Beeld

Koken hangt ook af van de druk
Waarvoor ? Het kookpunt van een vloeistof is niet inherent aan de vloeistof, maar hangt af van de druk. Een natuurkundige wet, de wet van Clapeyron, maakt het mogelijk (door middel van talloze berekeningen) het druk-temperatuur diagram van water te tekenen. Hierdoor kunnen we met name bepalen bij welke temperatuur het water gaat koken bij een bepaalde druk.

Meer informatie
Er is een druk-temperatuur koppel (0,006 atm en 0,1°C) waarbij water in zijn 3 toestanden vast, vloeibaar en gasvormig is. Het wordt het tripelpunt van water genoemd.

Dus onder 1 atmosfeer, wat de normale atmosferische druk is, kookt water eigenlijk bij 100°C. Wanneer de druk toeneemt, zien we dat de kooktemperatuur ook stijgt: er zal meer moeten worden verwarmd om stoom te verkrijgen.

Dit is het geval op de bodem van de oceanen waar de druk sterk toeneemt. Op 3000 m onder de zee bereikt het bijvoorbeeld 300 atmosfeer. Dit is de reden waarom bronnen van zeer heet water, meer dan 300°C, kunnen bestaan ​​zonder dat het water in stoom verandert. Evenzo wordt het water dat in kernreactoren wordt gebruikt, onder hoge druk gebracht tot 155 atmosfeer om te voorkomen dat het water verdampt.

Aan de andere kant, als de druk daalt, daalt ook de kooktemperatuur. Op de top van de Mont Blanc is de druk minder dan 0,5 atmosfeer: het water kookt bij 85°C. Hogerop, op de top van de Everest, is de druk nog lager en kookt het water bij 72°C.
0 x
De mens is van nature een politiek dier (Aristoteles)
carburologue
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 183
Inschrijving: 14/05/06, 15:23




par carburologue » 29/09/08, 17:14

je mag de link ook plaatsen

http://www.linternaute.com/science/scie ... bout.shtml

toch vind ik het vreemd.
0 x
naderen het einde, zullen we allemaal besteden ... geen grapje ... een beetje humor is goed voor het moreel ...



futuristische gezegde
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 29/09/08, 18:59

carburologue schreef:je mag de link ook plaatsen

http://www.linternaute.com/science/scie ... bout.shtml

toch vind ik het vreemd.

Carburologist ... Je hebt zojuist een link geplaatst die je fout verklaart ...
Als je skype hebt, neem dan contact met mij op :D pseudo alain1959
0 x
De mens is van nature een politiek dier (Aristoteles)

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 256-gasten