De beste prestaties in de thermodynamica?

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
harry Ravi
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 183
Inschrijving: 18/03/08, 14:30

De beste prestaties in de thermodynamica?




par harry Ravi » 19/08/08, 12:05

Van alle verworven processen en processen die momenteel worden ontwikkeld, welk proces biedt momenteel de beste warmte-/kinetische opbrengst, evenals de waarde van deze opbrengst en de omstandigheden die nodig zijn om deze te verkrijgen.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79116
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 19/08/08, 12:36

Er zijn er 2 die opvallen:

a) Gas-stoom turbine met gecombineerde cyclus : 54% rendement. Gebruikt in sommige moderne gascentrales, maar nog steeds zeldzaam. Ter vergelijking: een kerncentrale heeft een rendement van 35%.

b) Zeer langzame tweetaktdieselmotor : >50% opbrengst.

vincent27 schreef:Nee, de grote, langzame scheepsdiesels zijn degenen met het beste rendement.
Op liners wordt elektrische diesel geïnstalleerd om redenen van comfort (trillingen, geluid, verdeling van machinekamers, benodigde ruimte).
Op koopvaardijschepen installeren we nu langzame motoren (vaak tweetaktmotoren) die 2 - 100 tpm draaien, 150 pk ontwikkelen en waarvan het specifieke verbruik zeer laag is.

Ze verbranden zware stookolie, maar de huidige anti-vervuilingsnormen beperken de lozingen.
En dan is de productie van zware stookolie veel minder energie-intensief dan diesel, wat een grote hoeveelheid afval oplevert.

Ten slotte zijn het prachtige en grandioze machines...

Beeld

Citaat van de site:

"De Wartsila "Sulzer" tweetaktdieselmotor is momenteel de krachtigste en efficiëntste ter wereld. Boring van 2 mm en slag van 965 mm.
Verkrijgbaar van 6 tot 12 cilinders in lijn, wat ons ongeveer 21845 liter oplevert voor de 12 cil.
In de 12-cilinderversie weegt de motor ruim 2000 ton (de
krukas groter is dan 300 ton).
Het maximale continuvermogen bedraagt ​​89640 pk bij 100 tpm (in de 12-cilinderversie), het geleverde vermogen bij het minimumverbruikspunt bedraagt ​​53244 pk bij 90 tpm. De 12-cilinder overschreed tijdens overspeed-tests (bij slechts 100000 tpm) de 101,5 pk.

Het dieselverbruik bij maximaal vermogen bedraagt ​​0,126 kg/pk/uur (British Standard Fuel Consumption). Het dieselverbruik op economisch vlak bedraagt ​​0,118 kg/pk/uur (BSFC).

Op economisch vlak overtreft de Sulzer de efficiëntie met 0,5. Ter vergelijking: auto's en kleine vliegtuigmotoren (met bougies) hebben een BSFC-verbruik van 0,181 tot 0,272 kg/pk/uur met een rendement van 0,25 tot 0,3

Zelfs bij maximale efficiëntie verbruikt de Sulzer bijna 6284 liter diesel per uur."
0 x
harry Ravi
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 183
Inschrijving: 18/03/08, 14:30




par harry Ravi » 19/08/08, 16:28

Ik heb het niet over brandstof> kinetische conversie.


Ik heb 1W aan warmte, hoeveel W aan kinetische energie kan ik maximaal verkrijgen met de praktijken die je kent (stoomturbine, Stirling, Seebeck,...)?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79116
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 19/08/08, 16:42

Heb ik je zojuist geantwoord???

Anders sorry, ik begrijp de nuance niet...aangezien brandstof + lucht = warmte...

:? :? :?

Wees alsjeblieft duidelijker
0 x
harry Ravi
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 183
Inschrijving: 18/03/08, 14:30




par harry Ravi » 19/08/08, 17:04

Ik wil geen brandstof gebruiken, dat zou niet zuinig zijn.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79116
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 19/08/08, 17:28

Nou, dat moest je in je vraag specificeren, dus ik gok er niet op!

Maar hoe zit dat dan? Omdat er sommige minder vies zijn dan andere...

Je zou heel goed kunnen overwegen om een gecombineerde cyclus met houtvergassing... al denk ik niet dat het al geprobeerd is...
0 x
harry Ravi
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 183
Inschrijving: 18/03/08, 14:30




par harry Ravi » 19/08/08, 22:59

Nee, het heeft meer te maken met de zonneval van Rémundo, ik ben er helemaal weg van.

Ik wilde weten welke opbrengsten mogelijk zouden zijn door de warmte die door de zonneval wordt gegenereerd door te geven om kinetische energie te creëren.

Volgens sommigen kan Stirling slechts een maximale opbrengst van 50% opleveren (dat is niet slecht, dat geef ik toe).

Voor gecomprimeerde vloeistof/gasturbines ken ik de mogelijke efficiëntie niet.

Voor het Minto-wiel is dit heel weinig getest, dus we kunnen het niet echt weten.

Voor seebeek-effectcellen is de opbrengst vrij laag (ik heb het percentage niet meer in gedachten)

Het doel is niet noodzakelijkerwijs het produceren van elektriciteit, maar vooral het hebben van een drijvende kracht.
0 x
harry Ravi
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 183
Inschrijving: 18/03/08, 14:30




par harry Ravi » 19/08/08, 23:16

Ik zag net een illustratie op Wikipedia "thermodynamica":

Beeld

Het lijkt op Stirling, maar laten we ons voorstellen:

Ik neem water van 20°C dat ik verwarm tot 1000°C in een systeem dat bijna absoluut geïsoleerd is. Dit water van 1000°C zal het daarboven gelegen systeem op zo'n manier binnendringen dat de cyclus van depressie de temperatuur natuurlijk zal verlagen van 1000° C tot 20°C.
Vervolgens wordt het water opnieuw in de oorsprong van het systeem geïnjecteerd.

We hebben het over een systeem waarbij de isolatie bijna voltooid is.

Hoe kan de maximale efficiëntie van dit type systeem zijn?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Capt_Maloche
Modérateur
Modérateur
berichten: 4559
Inschrijving: 29/07/06, 11:14
Plaats: Ile de France
x 42




par Capt_Maloche » 13/08/09, 09:35

Ik kom terug op het onderwerp nadat ik dit artikel tegenkwam, vergelijkbaar met het eerste bericht over dit onderwerp:

De krachtigste dieselmotor ter wereld:
xelopolis.com/Xdossiers/dossier_1006_le+plus+powerful+motor+diesel+world.html

Het rendement bedraagt ​​meer dan 50%!! en ze doen warmtekrachtkoppeling op de uitlaat, niet slecht

Beeld
0 x
"Verbruik is vergelijkbaar met een zoekopdracht troost, een manier om een ​​toenemende existentiële leegte. Met, de sleutel, een hoop frustratie en een beetje schuld, het verhogen van het milieubewustzijn." (Gérard Mermet)
OUCH, Ouille, OUCH, aahh! ^ _ ^
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79116
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 13/08/09, 09:40

Capt_Maloche schreef:Het rendement bedraagt ​​meer dan 50%!!


Nou, als ik me niet vergis, is dit al een tijdje het geval voor alle (zeer) langzame (2-takt) diesels...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 256-gasten