Wat te kiezen: warmtepomp of fotovoltaïsche energie?

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
jilow
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 5
Inschrijving: 02/07/08, 20:10
Plaats: Oise

Wat te kiezen: warmtepomp of fotovoltaïsche energie?




par jilow » 02/07/08, 20:16

Hallo,
Ik weet niet wat ik moet kiezen: ik dacht aan fotovoltaïsche panelen om elektriciteit op te wekken, maar sommige mensen vertellen me dat het verstandiger zou zijn om te investeren in een warmtepomp
Weten q Ik woon in de oise, wat denk je?
0 x
Avatar de l'utilisateur
nonoLeRobot
Master Kyot'Home
Master Kyot'Home
berichten: 790
Inschrijving: 19/01/05, 23:55
Plaats: Beaune 21 / Paris
x 13




par nonoLeRobot » 02/07/08, 20:23

En waarom geen thermische zonnepanelen. Goedkoper, zuiniger en beter geschikt voor verwarming (behalve als je geen centrale verwarming hebt?...)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15994
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5188




par Remundo » 02/07/08, 20:27

Je moet je berekeningen doen... Wil je wat geld verdienen? Wil je gewoon even opwarmen?

Ik zou u willen zeggen dat u een deel van uw dak in zonne-energie kunt maken, een ander in PV, en dat het niet onverenigbaar is met een aanvulling met een kleine warmtepomp of een houtkachel...

Voor de versleuteling van de kWh die u kunt produceren in PV kunt u deze methode volgen
http://sycomoreen.free.fr/syco_francais ... t_CO2.html
klopt met je aannames...

De kWh in geïntegreerde PV wordt verkocht voor 55 eurocent inclusief belasting over 20 jaar
0 x
Beeld
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79122
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 02/07/08, 20:48

nonoLeRobot schreef:En waarom geen thermische zonnepanelen. Goedkoper, zuiniger en beter geschikt voor verwarming (behalve als je geen centrale verwarming hebt?...)


+1 hoewel een warmtepomp aangedreven door PV-zonnepanelen leuk kan zijn (als hij niet te veel was opgeladen)...
0 x
jilow
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 5
Inschrijving: 02/07/08, 20:10
Plaats: Oise




par jilow » 03/07/08, 08:53

Met een locatie die niet slechter kan en een huis dat absoluut niet op het zuiden ligt, vraag ik me af of het het waard is

Ik weet niet of we kunnen zeggen dat ik van plan ben om wat winst te maken, ik wil gewoon de installatie over meerdere jaren afschrijven en in mijn behoeften voorzien

Een PAC op PV wordt te veel belast??
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15994
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5188




par Remundo » 03/07/08, 09:04

Wat is de helling van uw dak in ° en de oriëntatie... Schaduwen?

De warmtepomp is onafhankelijk van de PV. De PV-productie wordt via een aparte meter opnieuw in het EDF-net geïnjecteerd.

De warmtepomp draait met de door het huis afgenomen stroom op een conventionele verbruiksmeter.

Verder is een warmtepomp een verbruiker. Je betaalt dus altijd wat. Terwijl 10 of 20 m² PV productief is en het verbruik van de warmtepomp geheel of gedeeltelijk (qua energiebalans) kan opvangen, of zelfs beter.
0 x
Beeld
jilow
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 5
Inschrijving: 02/07/08, 20:10
Plaats: Oise




par jilow » 03/07/08, 09:59

Dak op het zuidwesten op 90° zonder schaduw

Ik begrijp dat alleen een warmtepomp een verbruiker is, maar in combinatie met PV lijkt Christophe te zeggen dat hij te veel in rekening wordt gebracht?
Als ik de 2:PV en een CAP erop doe, speelt dat dan op de heffingskorting?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15994
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5188




par Remundo » 03/07/08, 10:08

Jilow, ik leg het nog eens uit...

De heffingskorting staat mijns inziens open voor alle hernieuwbare verwarmings-/productie-installaties, inclusief warmtepompen. Wees voorzichtig met taux et plafonds afhankelijk van de geïnstalleerde apparatuur... Kijk precies naar de belastingen.

Aan de technische kant:
- uw fotovoltaïsche installatie zal haar volledige productie via een meter terug in het EDF-net injecteren, elke kWh van deze meter levert u 55 eurocent op
- uw warmtepomp wordt aangesloten op uw huidige verbruiksmeter, elke kWh van deze meter de consommation is tegen het nationale tarief, ongeveer 10 cts euro.

Voor de productie moet ik kijken... wat is de helling van je dak? 90°, is het een muur in plaats van een dak? :P
0 x
Beeld
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79122
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 03/07/08, 10:34

jilow schreef:Met een locatie die niet slechter kan en een huis dat absoluut niet op het zuiden ligt, vraag ik me af of het het waard is


Welnu, of het nu thermisch of PV is, het scenario is hetzelfde, het is nog erger met PV dat, voor goede prestaties, normaal gesproken het pad van de zon moet "volgen".

jilow schreef:Een PAC op PV wordt te veel belast??


Nee, maar beide hebben de neiging om te veel te betalen...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15994
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5188




par Remundo » 03/07/08, 10:35

Nou, ik heb gekeken... De optimale (factor 1) in de Oise ontvangt 1200 kWh/m²/jaar zonne-energie, maar...
- het totale PV-rendement is 11%
- uw oriëntatie is ongunstig: factor 0,55

Je produceert dus 72,6 KWh/m²/jaar

Als je 20 m² paneel plaatst, kost dat ongeveer 20000 euro inclusief alle belastingen. Maar u kunt wel 50% belastingvermindering krijgen. (afhankelijk van het aantal onderdelen...)

De installatie zou dus 10 euro kosten.
Voor een omzet van 72,6 kWh/m²/jaar x 20 m² x 0.55 euro/kWh = 798 euro.

Terugverdientijd 12,5 jaar. Je oriëntatie straft je sterk...

Bij thermische verwarming, als uw pomp een COP van 4 heeft, levert dit u 72,6 x 20 x 4 = 5808 kWh per jaar op (door voor de warmtepomp opnieuw te vacumeren op het EDF-netwerk wat de PV er jaarlijks in injecteert)

Dat is het equivalent van 580 L stookolie. (ongeveer 10kWh/L)

Daarom moet je naar mijn mening een balans vinden in je project tussen een beetje thermische zonne-energie, een beetje fotovoltaïsche energie en een extraatje (een warmtepomp of een houtgestookte open haard).

Ik raad nu om voor de hand liggende redenen stookolie of gas af... Het is niet altijd gemakkelijk om hout te vinden in de stad. Aan de andere kant is elektriciteit in Frankrijk vrij goedkoop...
0 x
Beeld

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 271-gasten