Microturbine en tapwaterenergie?

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Lrm
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 22/06/08, 19:23
Plaats: Parijs.

Microturbine en tapwaterenergie?




par Lrm » 22/06/08, 19:40

Of beter gezegd in de watertoevoerleidingen, of in de goten, waarom niet ook bij de afvoer van afvoerwater van trottoirs...
(Hallo allemaal, laten we het eerste bericht niet vergeten).
Zelfs als je maar een dun straaltje water uit de kraan opendraait, is het moeilijk om het met je duim te blokkeren! Er is nog steeds een aanzienlijke druk, toch?
Kunnen we ons voorstellen dat in een pijp één of meer propellers of turbines zitten? Ik weet niet zo goed hoe ik ze moet noemen. En ze werken als dynamo's. Dit pijpgedeelte bevindt zich zo ver stroomopwaarts mogelijk om de uitrusting niet te vermenigvuldigen, door berekening van schaalvoordelen.
Als ik me niet vergis is het een zwaartekrachtpotentieel dat zou worden benut, de druk wordt niet geproduceerd door de machines die zichzelf zouden consumeren, dit gebeurt alleen voor niveaus die te hoog zijn zoals in de Montparnasse-toren, toch?
Hetzelfde geldt voor goten, bijvoorbeeld door deze uit te rusten met een aantal dynamo's (vinnen?). Het regent niet zo vaak, maar dat is oké. Afvalwater kan ook uitkomst bieden (en elke dag), maar het kan een beetje vies zijn!!
Hoe dan ook, hier is het.
Ik heb het misschien helemaal mis, maar mijn indruk is dat laten we zeggen dat een gebouw met 20 appartementen in het totale elektriciteitsverbruik van een appartement kan voorzien met de watervoorziening van dat gebouw.
Als deze schatting slechts op "een indruk" is gebaseerd, zou dit betekenen dat (slechts) 5% van het verbruik van een huis in de waterleidingen zit? Of meer, of minder...
Weet iemand al het bestaan, de haalbaarheid of de nietigheid van dit principe? Ik zou zelf maar een paar uurtjes met plezier aan deze berekening willen besteden maar daar heb ik iets te veel tijd voor, dus misschien kan iemand hier het mij vertellen of heel snel de rentabiliteitsschatting maken omdat hij gewend is om met deze cijfers om te gaan in tegenstelling tot mij. Eenheden van druk, energie, verliezen, verbruik in m², etc etc...
Als je in Google kijkt, lijkt het erop dat er soortgelijke dingen zijn zoals in de eerste 2 links met "microturbines"?
http://www.google.fr/search?num=20&hl=f ... cher&meta=
0 x
alew
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 25
Inschrijving: 04/06/08, 08:50




par alew » 24/06/08, 12:21

Ik heb er al over nagedacht om dit te doen, maar volgens wat je hebt geschreven zou het nodig zijn om een ​​soort dynamo te miniaturiseren? Ik denk niet dat het haalbaar is..

En stel je voor dat je geen elektriciteit meer hebt, verspil je water voor verlichting?

Voor mij denk ik dat als het haalbaar is, het positief is, maar het mag niet leiden tot waterverspilling. Na het zien van de grootte van de leidingen om water in je kraan te krijgen, denk ik dat het onmogelijk is, maar lager, waarom niet...
0 x
Matt113
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 344
Inschrijving: 22/05/08, 09:15




par Matt113 » 24/06/08, 12:39

Er moet wat energie zijn om terug te winnen, maar naar mijn mening niet in voldoende grote hoeveelheden om winstgevend te zijn.
En als u dit doet, wordt de goede circulatie van water in de leidingen belemmerd.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028




par Christophe » 24/06/08, 12:49

Ik heb hier lang over nagedacht, bedankt voor het aanmaken van dit onderwerp, het zal het een beetje verduidelijken. :)

a) Voor goten zou een heel goedkoop systeem nodig zijn omdat het potentieel nog steeds beperkt is. Er zijn 'uitvindingen' die de energie van elke regendruppel terugwinnen met piëzo-elementen, maar tegen welke prijs?

b) Voor de riolen zou het interessanter kunnen zijn, maar...in ieder geval zeer beperkt, zie c)

c) Hoeveel energie levert 1000 liter water bij 3 bar op?
Antwoord: 1000*9,81*30 = 294 kJ

Dat wil zeggen, in “ruwe potentiële” energie: 294 / 3600 = 0,08 kWh maximaal winbare energie voor 1000 liter water verbruikt bij 3 bar...

In werkelijkheid is het geen 3 bar (veel minder) en moet er rekening gehouden worden met het rendement van de turbine.

Kortom, we kunnen nog steeds delen door 10...

Ten slotte valt er voor particuliere woningen niet veel te verwachten, voor pkoi-gebouwen niet, aangezien het 100% gratis is, kan het mogelijk zijn...zie de installatie- en onderhoudskosten.

Ik blijf dus sceptisch...

d) Hoeveel energie kost het pompen In veel regio's wordt er gepompt vanuit de distributeur. Daar is een watertoren toch voor?

ps: Ik betwijfel of de distributeur het op prijs stelt dat we de ‘aankomst’-kant van water aanraken.
Dernière édition par Christophe de 24 / 06 / 08, 12: 55, 1 keer bewerkt.
0 x
Matt113
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 344
Inschrijving: 22/05/08, 09:15




par Matt113 » 24/06/08, 12:53

In noodgevallen kan het winstgevend zijn voor de afvoersystemen van grote steden, waar waarschijnlijk enkele duizenden m³ per dag passeren.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028




par Christophe » 24/06/08, 12:57

Ja Matt energetisch gezien is het mogelijk maar probleem: het zou minder snel evacueren...

Het doel van een druppelnetwerk is om zo snel mogelijk te evacueren...

ps: Ik heb de titel hernoemd
0 x
Matt113
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 344
Inschrijving: 22/05/08, 09:15




par Matt113 » 24/06/08, 13:03

Ja, dat is precies wat ik zei in mijn bericht hierboven. Belemmer de watercirculatie niet.

In het ergste geval een systeem dat bij sterke waterstroming stopt of opzij beweegt en het water normaal doorlaat. Maar goed, het wordt een gezeur : Cheesy:
0 x
jonule
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2404
Inschrijving: 15/03/05, 12:11




par jonule » 24/06/08, 13:25

hello,
de beroemde drielobbige turbine voor deze toepassing niet mogelijk zou zijn?

maar is het überhaupt beschikbaar en voor hoeveel?
0 x
alew
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 25
Inschrijving: 04/06/08, 08:50




par alew » 24/06/08, 13:28

In feite is alles mogelijk, maar als het maar een beetje energie oplevert, is het nutteloos...

Ik denk dat we een grote watermolen aan de Seine moeten bouwen;) wat denk jij?
0 x
jonule
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2404
Inschrijving: 15/03/05, 12:11




par jonule » 24/06/08, 13:31

1) dat een beetje verzamelde NRJ voldoende is als er weinig NRJ wordt geconsumeerd

2) dat weinig NRJ verzamelde vermenigvuldigd met veel dagen en vol met systemen = vol met NRJ

om over na te denken: elektriciteit, waarvoor?

1 broodrooster 1 haardroger 1 radiator zijn ze alle nucleaire risico's waard?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 141-gasten