Houtketel in de zomer voor hydroaccumulatie

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
ulyssesourd
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 60
Inschrijving: 17/04/08, 12:44
Plaats: Doubs

Houtketel in de zomer voor hydroaccumulatie




par ulyssesourd » 09/06/08, 14:07

Hallo allemaal

Wie van jullie behalve ik, gebruikt de houtketel om in het laagseizoen hydroaccumulatie voor warm water te maken?

Heeft de rook die naar buiten komt geen last van uw buren, aangezien ze de ramen openen? Heb je hun recensies gehad? Mijn buurman zei tegen zichzelf dat ik een groot isolatieprobleem moet hebben omdat hij dacht dat ik mijn huis nog verwarmde ...

Nou, met de stijging van de brandstofprijs en de terugkeer van slecht weer (NO van Frankrijk) denk ik niet dat zonne-energie rendabel is gezien de hoge prijs van een complete installatie ... en het slechte weer dat aanhoudt ....

Dus ik heb nog de laatste oplossing: hout stoken voor het SWW.

Ik vraag me af of mensen die een pelletketel hebben, deze het hele jaar door gebruiken? Dus waarom niet hetzelfde doen met een LOG-ketel?

Omdat ik de investering van zonneverwarming heb berekend: bijvoorbeeld voor een installatie van 2500 €, om het af te schrijven, moet ik ongeveer 70 kubieke meter verbranden en in de zomer verbrand ik gemiddeld tussen de 2 en 3 kubieke meter per 5 maand ( Mei - september), kan de afschrijving van zonne-energie het beste gebeuren in 20 jaar ... zonder zon en ongeveer 10 jaar met wisselend weer.

Niet interessant ... voor mij ALLEEN als je een houtketel hebt (houtblokken, pellets, chips), maar dit kan voordelig zijn als je warm water produceerde in elektriciteit of brandstof ...

Ik geef een kennisgeving aan eigenaren van een hydro-tank met EEN DHW-TANK ondergedompeld in een waterbad. Aangezien ik zal overwegen om er een paar te kopen, zou ik graag de autonomie van het warmwater-SWW willen weten, namelijk dat de hydro-tank 800L is met een 200L ondergedompelde SWW-tank die in serie is aangesloten op mijn huidige 800L-tank. Als ik alle watertanks verwarm tot 90 ° C.

Hoeveel liter heet water van 45-60 ° C kan ik eruit putten (ZONDER VERWARMING) voordat ik mijn houtketel weer aanzet als deze daalt tot 45 ° C?

Ik geloof :

800 + 600 = 1400L (600 auto 800-200). 1400L van 90 ° C tot 45 ° C = 70,47kW. Koudwaterinlaat = 8 ° C Uitlaat = 45 ° C, 1L van 8 tot 45 ° C vereist dus 41,4W dus ik kan 1700Liter op 45 ° C trekken ... Ofwel een autonomie van gemiddeld 8,5 dagen.

Klopt het?

dank u

A+
0 x
ulyssesourd
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 60
Inschrijving: 17/04/08, 12:44
Plaats: Doubs




par ulyssesourd » 10/06/08, 13:14

Hallo allemaal!

Als niemand mij antwoordt, is dat omdat ik het antwoord op mijn vraag heb gevonden ...
Dus wat betreft energiekosten is het dit type ballon dat het beste scoort tegen alle andere opslagtanks ... zelfs beter dan verwarmers in warmtepompen. En wat betreft investeringen zit het in het goede gemiddelde.

Met betrekking tot zonne-energie zijn de energiekosten gelijk aan 0, maar de investering is zwaar en vereist de ondersteuning van elektriciteit of andere in het geval van geen zon ...

Hoe zit het met hout? Het is eenvoudig met de SWW-tank ondergedompeld in een Hydro-tank: ALS U thuis BENT, KUNT U hout in de boiler doen (het duurt 10 minuten voorbereiding en wacht een uur of 2 op warm water, het is niet dodelijk ...), en bovendien, in de zomer, heel weinig hout per lading ... + autonomie van meerdere dagen ...
En als we er een tijdje niet zijn, wat heeft het dan voor zin om het water warm te houden?

Hoe zit het met SOLAR? als we er niet zijn, is het absoluut nutteloos en de meesten van ons gaan 3 of 4 weken op vakantie ... = verlies omdat het toch opwarmt als we het niet nodig hebben en als de energie er is en dit in een seizoen waarin er is meer zon ...!

Hoe zit het met GAS, Olie? Laten we vergeten ... je hoeft de hele boiler alleen te laten draaien voor warm water en zelfs als je hem niet gebruikt ... pfff ...

En elektriciteit? het warmt op WANNEER je het gebruikt ... Maar de prijs van kWh is hoog maar ik denk dat het met de investering over 20 jaar niet meer kost dan een zonneboiler.

EN de onafhankelijke PAC-boiler? Investering zwaarder dan een elektrische tank of warmtapwatertank ondergedompeld in een hydrotank, maar de afschrijving gebeurt in 10 of 15 jaar ...

Hoe zit het met reserveonderdelen? Een elektrische ballon kan gemakkelijk en goedkoop worden vervangen ... en kijk of het zonneballonnen zijn of mijn type ballon of ... gas- of oliebranders ...

Dus het beste is ...?

Voor mij is het het beste om te consumeren wat je nodig hebt, dus het is om een ​​ballon te hebben die je het hele jaar op 0% of 100% gebruikt zonder VERLIES van energie (GAS, OLIE) of VERLATEN ontsnappen aan een energie (ZONNE) TIJDENS afwezigheid EN ZONDER AANVULLING (ZONNE) EN RESPECTEREN VAN DE ECOLOGIE

Het zijn dus SWW-tanks ondergedompeld in een HYDRO TANK (alleen HOUT) die als eerste komt, gevolgd door de zonneboiler en onafhankelijke PAC-boiler en vervolgens de boilers door gasolieketels of de elektrische tanks ...

En ben je het eens met wat ik denk?
A+
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 10/06/08, 15:12

dus persoonlijk heb ik een pelletketel en een ballon van 150L met ketelspoel + elektrische weerstand
Ik stop de ketel in de zomer en verwarm de ballon met elektriciteit.
Ik heb metingen gedaan en als we ons concentreren op het energieplan, is het logischer om te verwarmen met elektriciteit, omdat het energieverbruik precies is wat nodig is om het verbruikte water (+ de verliezen van de boiler) te verwarmen terwijl 'met de ketel, de hele ketel circuit moet warm worden gehouden + de ketelverliezen + de circuitverliezen (ik heb het niet over de elektrische energie van de ketel)
aangezien de prijs van kwh-pellet iets lager is dan die van elektriciteit buiten de piekuren, is dit nog steeds iets in het voordeel van elektriciteit, ook in termen van deurgeld. Met het blok wat minder duur is, is het zeker in het voordeel van de houtblokken (in termen van geld omdat het qua energie slechter is)
Ik geef geen commentaar op het aspect afval en / of CO2 om elektriciteit te produceren.
aan de andere kant probeer ik op de elektrische een zeer interessante functionaliteit van mijn ketel te reproduceren. in plaats van het tapwater om bacteriologische redenen op 65 ° C te verwarmen (bovendien kunnen we onszelf verbranden en het mengen met koud water of overconsumptie van water) verwarmt mijn boiler het water tot 50 ° C (goed genoeg) en dan weer terug tot 65 ° C eenmaal per week gedurende 12 uur om bacteriën te doden. ingenieus !!
Ik heb berekend dat door het hele jaar door hetzelfde te doen op een elektrische boiler, de besparing ongeveer € 50 is
0 x
Beeld
Klik op mijn handtekening
ulyssesourd
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 60
Inschrijving: 17/04/08, 12:44
Plaats: Doubs




par ulyssesourd » 10/06/08, 15:21

hallo drik,
Heeft u een aparte warmtapwatertank? Heeft u er aan gedacht om een ​​hydro-tank te nemen met een SWW-tank erin ondergedompeld, die u één keer per week verwarmt met de pellets, is dat niet beter dan uw tank te verwarmen met elektriciteit?
A+
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 10/06/08, 17:47

nee, het is niet beter, het is erger. We moeten niet geloven dat we minder energie gaan besteden omdat we maar één keer per week gaan verwarmen.
Het ENIGE belang van de buffertank, zoals de naam suggereert, is om een ​​buffer te zijn voor de accumulatie van energie wanneer de startenergie onderbroken is en de behoefte continu is.
dit is het geval voor een houtgestookte ketel waar het vuur over het algemeen niet continu is. dit is het geval bij zonne-energie (omdat de zon niet altijd aanwezig is)
Afgezien daarvan heeft het alleen maar nadelen: de prijs, de grootte, het calorieverlies
als we een modulaire en continue productie hebben (dit is het geval bij granulaat, is de buffer nutteloos.
bij de vergelijking tussen het verwarmen van de ECS met pellets of elektrisch in de zomer, zette ik de feiten hierboven uiteen. Ik herhaal, het valt buiten de dogmatische context over het goede of het slechte van nucleaire elektriciteit of niet.
0 x
Beeld

Klik op mijn handtekening
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 10/06/08, 20:06

Een interessante oplossing om water te verwarmen als er geen verwarming meer nodig is, is om daarvoor een heel kleine boiler te plaatsen

Ik ben bezig een oude oliegestookte gietijzeren ketel om te vormen tot een houtgestookte ketel door de bodem van de haard te verdubbelen met bakstenen: om zelfs bij een klein vuur een goede verbranding te hebben
0 x
ulyssesourd
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 60
Inschrijving: 17/04/08, 12:44
Plaats: Doubs




par ulyssesourd » 11/06/08, 11:27

Hoi Chatelot16!
Ah geweldig idee, ik heb ook een gietijzeren olieketel die ik wil overzetten maar ik dacht niet dat het mogelijk zou zijn om deze om te bouwen tot een houtketel ... ik ga deze mogelijkheid daarom bestuderen ...

@Dirk
Ik denk niet dat het erger is ...

Het is het beste om een ​​BOILER op BODEM en voor een lange tijd te laten draaien DAN voor korte tijden en vaak ...
Omdat de ketel op temperatuur moet worden gehouden (te veel variaties in de watertemperatuur in het ketellichaam = verliezen en corrosie) OF laat de ketel afkoelen en gebruik hem voor hydroaccumulatie (= ketelbedrijf langer = zuinig en het is beter voor de gezondheid van de ketel).
Dit is mijn visie.
A+
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 11/06/08, 14:53

@chatelot,
we zijn het erover eens vanuit het oogpunt van de ketel, het is beter om het lang te laten werken en op zijn nominale vermogen (dwz dicht bij het maximale vermogen)
wat ik erop wees is dat het niet geschikt is als de behoefte laag is, zoals SWW (6 tot 8 kwh / dag) terwijl de ketel een hoog vermogen levert.
in dit geval hebben we eigenlijk een accumulatiebuffer tussen beide nodig en is de energiebalans slecht.
De buffertank is niet een groot ding dat energie bespaart, het is een verzachtend middel wanneer de productie van warmte en de behoefte niet in fase zijn of een te verschillend vermogen hebben.
0 x
Beeld

Klik op mijn handtekening
ulyssesourd
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 60
Inschrijving: 17/04/08, 12:44
Plaats: Doubs




par ulyssesourd » 11/06/08, 15:23

@drik
Sorry, ik ben het er niet helemaal mee eens: als we een opslagtank van +/- 800L hebben MET een SWW-tank van +/- 200L erin ondergedompeldverwarmt de ketel de volledige tank tot 90 ° C,
Je hebt een autonomie van 7 tot 8 dagen als je 200L per dag verbruikt ... Dus je ketel zal één keer per week 3-4 uur werken bij BOTTOM. En de prijs van pellets is lager dan elektriciteit ... Bovendien is het groener dan elektriciteit ...
Zie het volgende diagram, je kunt zien dat ze in Duitsland een buffertank hebben geplaatst met een warmtapwatertank erin ondergedompeld ...
Beeld
0 x
ulyssesourd
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 60
Inschrijving: 17/04/08, 12:44
Plaats: Doubs




par ulyssesourd » 11/06/08, 15:25

Sorry, ik ben het er niet helemaal mee eens: als we een opslagtank van +/- 800L hebben MET een SWW-tank van +/- 200L erin ondergedompeldverwarmt de ketel de volledige tank tot 90 ° C,
Je hebt een autonomie van 7 tot 8 dagen als je 200L per dag verbruikt ... Dus je ketel zal één keer per week 3-4 uur werken bij BOTTOM. En de prijs van pellets is lager dan elektriciteit ... Bovendien is het groener dan elektriciteit ...
Zie het volgende diagram, je kunt zien dat ze in Duitsland een buffertank hebben geplaatst met een warmtapwatertank erin ondergedompeld ... Zonne-energie optioneel ...

Beeld
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 187-gasten