MacGyver windturbine (savonius afgeleide)

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Marcel
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 153
Inschrijving: 22/12/04, 15:49
Plaats: 84

MacGyver windturbine (savonius afgeleide)




par Marcel » 24/04/08, 20:24

Hallo allemaal,
Na de vele overwegingen rond de uitvindingen van Pascal (onder andere Robiplan), herinnerde ik me een van mijn grappige realisaties. Dit is een "stand-by" windturbinerotor. Zijn prestaties zouden niet beroemd moeten zijn (desalniettemin bevredigend), maar zijn belangrijkste troef ligt in de fabricage ervan.
Het gaat erom dat je in zeer korte tijd een efficiënte rotor kunt assembleren met weinig materialen, weinig gereedschap en rudimentaire technologie.
Ook heb ik een studieversie gemaakt voor basisschoolleerlingen.

Zeer korte uitleg over het bijgevoegde document:

https://www.econologie.info/share/partag ... qEo3Nf.pdf

Op uw opmerkingen.
Marcel
Dernière édition par Marcel de 27 / 04 / 08, 13: 00, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16176
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5263




par Remundo » 24/04/08, 22:37

Bedankt Marcel, voor het delen van je ervaringen met ons.

Het werkt in crossflow en ook centrifugaal (2 toepassingen voor dezelfde machine, als ik het goed begrijp...

En wat de Savonius betreft, er blijft een klein beetje vocht achter :|

Maar jouw realisatie heeft de verdienste dat ze heel eenvoudig is. Bent u aan het "patenteren" of is het voor de lol?


PS: Marcel komt ook tussenbeide op een ander windonderwerp
https://www.econologie.com/forums/turbine-eo ... t4872.html
0 x
Beeld
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 25/04/08, 09:13

dus ik wil eerst zeggen dat ik niets weet over windturbines, maar intuïtief lijkt de windturbine van Marcel mij efficiënter met een as loodrecht op de stroming dan parallel!!
de afbuiging van de luchtstroom op het bord om zijn centrifugale kracht uit te oefenen lijkt mij een beetje capilo-tractief zoals ze in kappers zeggen. kan iemand het voordeel van deze configuratie uitleggen zodat ik minder onwetend ben? (Ik heb gelezen dat we een constant koppel hebben???)

PS: aan de andere kant hou ik van het idee van mesjes gemaakt met de bodem van een blikje, het is eenvoudig, stijf en slim.
0 x
Beeld
Klik op mijn handtekening
Avatar de l'utilisateur
gegyx
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6991
Inschrijving: 21/01/05, 11:59
x 2913




par gegyx » 25/04/08, 10:52

In de jaren '70 (?) had ik een baba-cool groen tijdschrift gekocht " De wilde ". Ik kan het niet vinden. Er was een zelfbouwartikel, van een Savonius met verticale as, dat mij destijds had gemarkeerd.

Het werd gemaakt van een metalen vat van 200 liter, in tweeën gesneden.
Bovenop een mast, het zag er zeker geweldig uit!
Eerder "wild"... :D
Maar het lijkt mij dat op de tekening de twee 1/2 blikjes een beetje gescheiden waren, en met een diameter van ongeveer 1/4 tot 1/3 in elkaar waren doordrongen.
Maar ook dat de respectievelijke lijnen van de 2 snijdiameters evenwijdig waren (dus niet zoals bij het model).

De Savonius is prettig omdat hij gevoelig is voor alle windrichtingen.
Het nadeel: lager rendement + ongevoeligheid voor zwakke wind + traagheid + kan niet tegen een te hoge rotatiesnelheid

Dat weerhield mij er niet van om te dromen. En mijn fantasie was om in een ronde toren te wonen.
(Wie weet waarom? : Lol: ).

En ik heb geëxtrapoleerd om een ​​Savonius-turbine, breder dan hoog, bovenaan de toren te plaatsen, bedekt met een klein puntig dak met een lage helling.
De diameter van de turbine is vergelijkbaar met die van de toren. Esthetisch gezien kan het voorbijgaan.
Interessant: een hoge installatie, gevoelig voor de wind, en een permanente autonome stroomvoorziening bij de minste wind, op te slaan op accu's.
0 x
Marcel
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 153
Inschrijving: 22/12/04, 15:49
Plaats: 84




par Marcel » 25/04/08, 13:38

Bedankt voor uw reacties en opmerkingen.
@remundo: geen patent in zicht, omdat er geen voldoende prestatie op het spel staat (nou ja, je weet maar nooit?). Het idee was eigenlijk om een ​​constructiemethode à la "Mac Gyver" voor te stellen en daarom overal toepasbaar te zijn met de beschikbare middelen. (Het monteren kan 20 minuten duren). Noodsysteem dat indien nodig handmatig wordt bestuurd.

@dirk pitt
Intuïtief lijkt de ‘normale’ Savonius – als die er is! – efficiënter. Maar in werkelijkheid draait deze machine op een gelijke ondergrond sneller!
Wat mij amuseert is dat het werkt, en redelijk goed (volgens de weinige onderzoeken die op de machine zijn uitgevoerd).
Koppelvraag: de Savonius met een as loodrecht op de wind (meestal verticaal) heeft een grote fout: hij ontwikkelt tijdens zijn rotatie geen regelmatig koppel (een kracht als je wilt). Er zijn zelfs hoeken waarin hij zich bijna kan terugtrekken. Om deze factor tegen te gaan, worden meertrapsrotoren vervaardigd die onder een bepaalde hoek zijn verschoven (zelfs spiraalvormige systemen), om altijd het effectieve vermogen te behouden, ongeacht de positie.
De voorgestelde montage is daarom evenwijdig aan de wind en net als de propellers, Amerikaanse molens en andere ventilatorderivaten!!! blijven de efficiëntie en het koppel (de kracht uitgeoefend op de hefboomarm) constant tijdens de rotatie.

@gegyx
Zelfs als ik de naam Savonius heb vermeld om de positie van 1/2 gespreide blikken te herinneren, heeft dit niets meer met het origineel te maken. Een echte Savonius bouwen is nog niet zo eenvoudig: stijfheid, balanceren, koppel, gewicht, bevestiging, offset... alles voor een relatief laag rendement voor ambachtelijke constructies.
Ik wilde deze problemen in dit model gewoon vermijden.


Om af te ronden wil ik u er ook op wijzen (ik heb het onlangs ontdekt) dat dit formulier commercieel wordt gebruikt. Ja (geen patent in zicht voor mij) het verschijnt boven de "normale" Savonius-rotor die wordt gebruikt in skywatch-anemometers.
Deze dient als regelaar: het is inderdaad een handmatige anemometer die loodrecht op de wind moet worden geplaatst (Savonius verplicht). Maar de manipulator is geen robot en er zullen zeker fouten optreden. De halve bogen van de daarop geplaatste blikken compenseren dit door een vrijwel identiek actief oppervlak te bieden (fouten van enkele graden). Controle rechtstreeks op het meetapparaat, als deze evenwijdig aan de wind wordt geplaatst, gaat deze sneller (wat uiteraard een valse windsnelheid aangeeft) en toch sleept hij een niet-georiënteerde soapius achter zich aan die daardoor een resistente rol speelt!!! !

http://www.kite-tek.com/boutique/images_produits/METEOS.jpg
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 342-gasten