Geothermische energie, niet overtuigd door de lucht / waterkap

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
nmujdzic
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 6
Inschrijving: 15/02/08, 15:49

Geothermische energie, niet overtuigd door de lucht / waterkap




par nmujdzic » 15/02/08, 16:23

Hallo, ik wil thuis een warmtepomp installeren (120 m²). Het is een oud stenen huis met muren van minimaal 40 cm dik. Ik zit momenteel op stookolie (1 liter sinds 300 november) met radiatoren van staal of aluminium (?). Sommige mensen (ook pro's) raden aan om een ​​lucht / water warmtepomp te installeren, om zo het water in de radiatoren te verwarmen (rond de 1 ° C). Kan iemand mij uitleggen hoe een lucht / water-warmtepomp, die water moet verwarmen tot 60 ° C, rendabeler kan zijn dan een lucht / lucht-warmtepomp, die lucht moet verwarmen, ongeveer 60-20 ° C. Het gaat niet door in mijn wetenschappelijke geest!
Ik zou erop willen wijzen dat ik in Laag-Normandië woon en dat de temperaturen, wanneer ze negatief zijn, zelden onder de -1 / -4 ° C komen. Ik geef ook aan dat ik overal dubbele beglazing plaats (met een coëfficiënt van 1.4).
Dus ? Lucht / lucht of lucht / water warmtepomp in mijn geval?
dank u
0 x
Avatar de l'utilisateur
looping
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 816
Inschrijving: 03/10/07, 06:33
Plaats: Picardie




par looping » 15/02/08, 19:34

hoi nmujdic (niet gemakkelijk te onthouden!) :schok:

De lucht-water-warmtepomp heeft het voordeel dat hij een verwarmingsketel kan vervangen in een woning die al voorzien is van centrale verwarming
Vorige maand ging ik op bezoek bij een vriend die zojuist dit soort apparatuur heeft laten installeren, een Mitsubishi lucht-waterunit, ter vervanging van zijn oude stookolieketel.

Wat verwarming betreft, in theorie is het verwarmen van lucht of radiatoren hetzelfde, het is de totale hoeveelheid warmte die telt. We spreken van KiloWattHours om deze hoeveelheid warmte te kwantificeren, of anders KiloWatt voor ogenblikkelijk vermogen.
Qua comfort is het duidelijk dat verwarmen met traagheidsradiatoren beter is omdat er naast convectie een beetje straling is en vooral geen circulatie van hete gepulseerde lucht.
Wat betreft de prestaties van de installatie, moeten we op onze hoede zijn voor beloftes, omdat het verwarmen van water tot 60 ° de prestaties van de pomp verslechtert. Het is beter om constant met tussenpozen op 40 ° dan 60 ° te verwarmen.
Je moet ook weten dat bij een sterke daling van de buitentemperatuur, het een weerstand is die het water direct verwarmt, en daar vliegt het stroomverbruik weg.
Als u aan de Canadese put voor de buitenwisselaar denkt, moet u dit scenario intelligent plannen.

Als laatste, bent u van plan om extra isolatie te doen?

A+
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79289
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11025




par Christophe » 15/02/08, 19:37

U twijfelt terecht!

Veel PRO weten niet eens wat ze je verkopen want om te verwarmen tot 60 ° C met een luchtwarmtepomp, een weerstand doet het misschien beter ...

Hier zijn twee links die u in detail moet lezen voordat u 'investeert' (vooral in een investering die er misschien niet één is):

https://www.econologie.com/pompes-a-chal ... -3534.html

En vooral dit technische document met veel rentecurve: https://www.econologie.com/la-technologi ... -3389.html
0 x
Andre
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 3787
Inschrijving: 17/03/05, 02:35
x 12




par Andre » 15/02/08, 20:29

Dag
Kan iemand mij uitleggen hoe een lucht / water-warmtepomp, die water moet verwarmen tot 60 ° C, winstgevender kan zijn dan een lucht / lucht-warmtepomp, die lucht moet verwarmen, ongeveer 20-30 ° C. Het gaat niet door in mijn wetenschappelijke geest!


Helemaal mee eens zijn om water te verwarmen tot 60 c met een warmtepomp is een absurditeit, de prestatie verslechtert volgens het type freon tot 40 ca 45c en bij 60c is het niet eens 1,5 bij het nemen van een pure elektrische weerstand wat om een ​​gascentrale te laten draaien.
Ik verwarmde mijn huishoudelijk water (ballon) in de winter gedurende meerdere jaren op deze manier op 45c Ik stop en de elektrische elementen nemen het over (het is winstgevend als het water in de winter 8c is, het stijgt snel naar 30c bij een opbrengst in de orde van grootte van 3)

Voor uw klimaat is een lucht-lucht warmtepomp de eenvoudigste, bovendien zijn ze in de zomer omkeerbaar voor airconditioning
In de winter komt het uit op 32 of 36c in de ventilatieopeningen maar het luchtvolume is belangrijk, dit heeft niets te maken met de restricties en om de luchtuitlaat te verhogen naar 40c, wat de prestatie van de machine beïnvloedt
In de zomer doe ik de airconditioning en aan de andere kant doe ik mijn huishoudelijk warm water, een eenvoudige waterfreonwisselaar bij de compressoruitlaat voor de tank en een circulatiepomp die ik alleen activeer in airconditioning,
in de zomer als ik airconditioning maak, maak ik twee watertanks van 60 liter warm water per dag. Als het warm is, kan ik mijn warme water niet consumeren.


Andre
0 x
nmujdzic
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 6
Inschrijving: 15/02/08, 15:49




par nmujdzic » 15/02/08, 23:18

Qua comfort is het duidelijk dat verwarmen met traagheidsradiatoren beter is omdat er naast de convectie een beetje straling is en vooral geen circulatie van geforceerde hete lucht.


Waarom "vooral geen circulatie van hete gepulseerde lucht"? Het is fijn om warme lucht te voelen, nietwaar?
0 x
Andre
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 3787
Inschrijving: 17/03/05, 02:35
x 12




par Andre » 16/02/08, 00:26

Dag
nmujdzic schreef:Waarom "vooral geen circulatie van hete gepulseerde lucht"? Het is fijn om warme lucht te voelen, nietwaar?


Hoe maak je een airconditioning met een watersysteem?
In het begin had ik gelijk, gewoon een goed verwarmingssysteem, aangezien het systeem omkeerbaar is, een eenvoudig magneetventiel
het doet beide, na het te hebben geproefd op warme, vochtige zomerdagen, denk ik dat ik het systeem meer voor de airconditioning zou houden ...

Het eerste dat u in uw huis moet doen, is investeren in isolatie. Wat zou dat verbruik van stookolie opleveren met -20 zoals regelmatig? de winter begint half november en eindigt begin april.

Andre
0 x
Avatar de l'utilisateur
looping
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 816
Inschrijving: 03/10/07, 06:33
Plaats: Picardie




par looping » 16/02/08, 08:09

Dag

Reactie op nmujdzic

Als je het onderwerp hiervan leest forum op warmtepompen vind je de getuigenis van een persoon uitgerust met spagaat toen hij een klassieke cv-installatie had
Hier is wat hij schreef (COU)

Ik ben erg teleurgesteld door de warmtepomp die ik zojuist heb geïnstalleerd: hij warmt niet goed op, hij maakt windgeruis in huis; het roert de hele dag de lucht voor zo weinig resultaat! mijn stookolieketel veroorzaakt kou.
In een maand verbruikte ik voor 250 eur elektr met de CAP
tegen 450 brandstof. 200 euro maal 4 wintermaanden = 800 euro besparing per jaar. voor 14000 euro aan investeringen. Bij dit tarief wordt de CAP in 10 jaar afgeschreven (belastingvermindering 4000). EDF wie wint nu! En mijn bankier die verleende mij de 6% lening. En ik heb alleen mijn yuex om te huilen van tranen (zelfs niet heet!)



A+
0 x
Avatar de l'utilisateur
jean63
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2332
Inschrijving: 15/12/05, 08:50
Plaats: Auvergne
x 4




par jean63 » 16/02/08, 11:48

lus schreef:Dag

Reactie op nmujdzic

Als je het onderwerp hiervan leest forum op warmtepompen vind je de getuigenis van een persoon uitgerust met spagaat toen hij een klassieke cv-installatie had
Hier is wat hij schreef (COU)

Ik ben erg teleurgesteld door de warmtepomp die ik zojuist heb geïnstalleerd: hij warmt niet goed op, hij maakt windgeruis in huis; het roert de hele dag de lucht voor zo weinig resultaat! mijn stookolieketel veroorzaakt kou.
In een maand verbruikte ik voor 250 eur elektr met de CAP
tegen 450 brandstof. 200 euro maal 4 wintermaanden = 800 euro besparing per jaar. voor 14000 euro aan investeringen. Bij dit tarief wordt de CAP in 10 jaar afgeschreven (belastingvermindering 4000). EDF wie wint nu! En mijn bankier die verleende mij de 6% lening. En ik heb alleen mijn yuex om te huilen van tranen (zelfs niet heet!)



A+

Het ideale het is vloerverwarming op lage temperatuur met een boiler (condensatie indien mogelijk) ...... in feite plaatsen we wat we willen: hout, pellets, gas, stookolie, zonnecollectoren (bovendien) ..... PAC water-water (als er is voldoende water in de kelder en een goede doorstroming) .....

Lucht-lucht warmtepomp moet worden verwijderd: we hebben al verschillende bevestigende getuigenissen gehad.
0 x
Pas toen hij de laatste boom, de laatste rivier vervuild is neergehaald, de laatste vis gevangen die man zal beseffen dat geld niet eetbaar is (Indische MOHAWK).
Avatar de l'utilisateur
looping
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 816
Inschrijving: 03/10/07, 06:33
Plaats: Picardie




par looping » 16/02/08, 23:42

Is de vloerverwarming ideaal?
We kunnen argumenten vinden die voor hem ongunstig zijn

De eerste is in renovatie, het is niet gemakkelijk om de bestaande te breken om de vloer en binnenwanden opnieuw te maken

De tweede is de grijze energie die wordt gebruikt om een ​​betonnen plaat met een dikte van 20 cm te storten. Trouwens, concreet ben ik tegen. Het is niet verwijderbaar, noch recyclebaar, moeilijk aan te passen

De derde is de moeilijkheid om temperatuurschommelingen in huis snel te beheersen.

Wat betreft de elektrische energie die nodig is voor de werking van een warmtepomp, is het waar dat er een volkomen gerechtvaardigde controverse is, omdat deze in Frankrijk voornamelijk wordt geproduceerd door kernenergie. In andere landen komt het van andere fossiele brandstoffen, wat niet veel beter is.

Het is niettemin waar dat de warmtepomp een briljant principe die mechanische energie (compressor) omzet in warmte door calorieën op te vangen in een "koude" bron.
Als er genoeg waterkrachtcentrales of windturbines waren, zou de discussie daar eindigen.

Er blijft nog de prijs van de apparatuur, die in hoge mate wordt aangerekend door de installateurs die heel goed weten hoe ze het imago van deze technologie moeten exploiteren en die bovendien door de staat worden verdedigd met grote subsidies.

Voor mij is bij renovatie de minst slechte keuze voor een bestaande cv-installatie, en na het maximale gedaan te hebben aan isolatie (indien mogelijk buiten) is te investeren in zonnecollectoren met een grote hoge thermische buffertemperatuur en de ketel (olie gas of hout) om indien nodig voor extra warmte te zorgen.
Ik denk er serieus over na voor mijn huis, maar ik moet het probleem van hoge temperaturen (50 tot 60 °) oplossen voor mijn klassieke radiatoren.
Ik begon een onderwerp over dit onderwerp, maar helaas zonder veel enthousiasme van de experts hierin te hebben gevoeld forum .

https://www.econologie.com/forums/tampon-the ... 10-10.html

A+
0 x
Avatar de l'utilisateur
jean63
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2332
Inschrijving: 15/12/05, 08:50
Plaats: Auvergne
x 4




par jean63 » 17/02/08, 23:46

Voor mij is bij renovatie de minst slechte keuze voor een bestaande cv-installatie, en na het maximale gedaan te hebben aan isolatie (indien mogelijk buiten) is te investeren in zonnecollectoren met een grote hoge thermische buffertemperatuur en de ketel (olie gas of hout) om indien nodig voor extra warmte te zorgen.
Ik denk er serieus over na voor mijn huis, maar ik moet het probleem van hoge temperaturen (50 tot 60 °) oplossen voor mijn klassieke radiatoren.
Ik begon een onderwerp over dit onderwerp, maar helaas zonder veel enthousiasme van de experts hierin te hebben gevoeld forum .

Je bedoelt eerder:

Ten eerste: gebruik van de ketel

2e: aanvulling door zonnecollectoren ...... bij voldoende zon ...... en een goede thermische buffer.

Je hebt ook een heel goed voorbeeld met de installatie van Christophe => vraag hem of hij zijn huis kan verwarmen met zijn thermische buffer van 70 m3 water en 70 m2 zonnecollectoren?

Zijn buffer varieert tussen 21 en 30 ° C ong. (Maximum bereikt uitzonderlijk na 2 weken zon in Europa! Dank u voor de hoge druk).

Ik denk dat je een beetje droomt.

Over de vloerverwarming kunnen we het bespreken: de keerzijde is traagheid, maar het kan een voordeel zijn om daar overdag calorieën op te slaan met zonnecollectoren en de grond tot de volgende ochtend warm genoeg te houden en met zon te vertrekken als die aanwezig is.

Hiervoor kunnen we directe solar: sensor gebruiken voor vloerverwarming ..... het is een oplossing voorgesteld door een installateur in de Alpen.

Bekijk dit als dat ook geen goed idee is:
https://www.econologie.com/forums/une-superb ... t4809.html
0 x
Pas toen hij de laatste boom, de laatste rivier vervuild is neergehaald, de laatste vis gevangen die man zal beseffen dat geld niet eetbaar is (Indische MOHAWK).

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 182-gasten