Een batterij opladen met pc-fans?

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Billalo
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 7
Inschrijving: 14/01/08, 20:10

Een batterij opladen met pc-fans?




par Billalo » 14/01/08, 20:56

Hallo iedereen!

Ik loop hier al een paar dagen doorheen forum en ik kan er geen genoeg van krijgen!!
Ik heb al veel geleerd over "actieve" econologie en daar ben ik trots op!! : Mrgreen:

Bij het lezen van enkele berichten kwam ik op het volgende idee: Maak een generator om een ​​bufferbatterij op te laden met behulp van meerdere pc-ventilatoren.

Waarom pc-fans? Omdat het goedkoop is, gemakkelijk te vinden, helemaal klaar en de generator is ingebouwd (gelijkstroommotor?)

Het is duidelijk dat het loefoppervlak erg klein is, dus ik heb het idee om een ​​soort trechter te ontwerpen die zou dienen om het oppervlak van het "opvanggebied" van de wind te vergroten en ook om de windsnelheid te verhogen bij het verkleinen van de diameter (tenzij het te veel weerstand creëert?)

Eerste vraag: kunnen we echt een stroom creëren door de bladen van een ventilator op deze manier te laten draaien?

Tweede vraag: Zo ja, kunnen we meerdere generatoren in serie-parallel zetten om de gewenste stromen en spanning te verkrijgen? (Ik zie niet wat verhindert, maar hey...)

Het spanningsregeling-stabilisatiesysteem voor de belasting zou niet al te veel problemen moeten opleveren, afgezien van dit:

Derde vraag: wat is de spanning die op een loodaccu moet worden toegepast om deze op te laden, wetende dat deze ongeveer 12.6 V is. volledig opgeladen?

Ik wil erop wijzen dat de uitvoering mij veel minder interesseert dan de ervaring van een dergelijk project. Het zou echter leuk zijn om de twee te combineren! : Cheesy:

Ik kijk uit naar uw opmerkingen en feedback!
Heel erg bedankt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
looping
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 816
Inschrijving: 03/10/07, 06:33
Plaats: Picardie




par looping » 14/01/08, 21:21

Goedenavond Billalo

Ik weet niet specifiek het type motor dat pc-ventilatoren uitrust, maar ze zijn waarschijnlijk erg klein en van het DC-type met permanente magneten, spanning 24 V (?)
Dus a priori kunnen ze in een generator veranderen als ze worden geroteerd
Maar wees voorzichtig, hun nominale snelheid moet behoorlijk hoog zijn
De gemakkelijkste manier is misschien om direct te experimenteren
Koop een voltmeter en meet de spanning over de aansluitingen van de ventilatormotor wanneer u erop blaast.
Dit geeft u een idee van de functies

Voor het trechtereffect lijkt dit misschien een goed idee, maar de lucht heeft altijd de neiging om daar te willen stromen waar hij de minste weerstand ontmoet, dus naast obstakels.
Niettemin weerspiegelen de luchtstromen in de woningen de verschillende drukken die kunnen bestaan ​​tussen twee gevels, de ene bovenwinds en de andere benedenwinds.

Het onderwerp van de multi-propeller generator kwam aan bod bij een onderwerp over een bestaand product, ik zal het proberen te vinden

Om een ​​accu op te laden is 13.5V goed maar voor een loodaccu moet je sowieso de 10% regel respecteren.
Zo mag een 10 AH accu niet worden opgeladen met een intensiteit groter dan 1 A
Vergeet de anti-retourdioden niet zodat de belasting alleen in de gewenste richting gebeurt, d.w.z. generator -> accu

Bon moed

A+
0 x
Avatar de l'utilisateur
looping
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 816
Inschrijving: 03/10/07, 06:33
Plaats: Picardie




par looping » 14/01/08, 21:26

Hier is de link over het onderwerp microturbines

https://www.econologie.com/forums/micro-turb ... t4195.html

A+
0 x
Billalo
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 7
Inschrijving: 14/01/08, 20:10




par Billalo » 14/01/08, 23:11

Bedankt voor al jullie ludieke reacties!
Je beantwoordt nog steeds veel van mijn vragen, en je mening moedigt me nog meer aan.

Ik zal mijn onderzoek over het onderwerp voortzetten via het net en anderen... en misschien heb ik tijd om mijn oude multimeter en een (niet al te) oude ventilator te vinden...

Kent u een site die eenvoudig en via wiskundige processen de kenmerken van winden, vloeistoffen en alles wat daarbij in de buurt kan komen, uitlegt? Ik ben hier helemaal nieuw in.

Ik zal niet aarzelen om u op de hoogte te houden van mijn vorderingen.
Voel je ook vrij om mijn project te bekritiseren. Alle meningen zijn welkom.

Heel erg bedankt.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 14/01/08, 23:16

Mmmm als ik me niet vergis, had iemand al exact hetzelfde idee voorgesteld op de forum. Je zou het onderwerp moeten vinden...

Als ik het me goed herinner, hadden we geconcludeerd (ik had het niet zo goed gevolgd) dat het ontwerp van de "blades" van pc-ventilo's ze niet de beste prestaties geeft voor het "opvangen" van energie....
0 x
Billalo
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 7
Inschrijving: 14/01/08, 20:10




par Billalo » 14/01/08, 23:26

Als ik het me goed herinner, hadden we geconcludeerd (ik had het niet zo goed gevolgd) dat het ontwerp van de "blades" van pc-ventilo's ze niet de beste prestaties geeft voor het "opvangen" van energie....


Het ontwerp van de ventilatoren is echter gemaakt om de lucht zo goed mogelijk te verdrijven...
Dit is dus niet omkeerbaar? Ik zou toch gedacht hebben...

Als je er echter op blaast zonder het te forceren, draait het heel gemakkelijk... Maar het is waar dat de snelheid misschien niet voldoende is om een ​​significante stroom te creëren...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 14/01/08, 23:33

De beste prestaties worden verkregen door de vormen van vliegtuigpropellers, helikopterbladen en ten slotte windturbinebladen (afgeleid van helikopters) ... ze lijken allemaal erg op elkaar ... het is geen toeval.

Aan de andere kant is hun vorm verre van de "holle bladen" van pc-ventilatoren... Ik zou zeggen dat wat gezocht wordt met een pc-ventilator is:
- optimale verhouding debiet/grootte
- vermindering van geluid/stroming (nou ja, in theorie... : Cheesy: )

Leeglopen en motorkoppel creëren is niet hetzelfde...
Zet je testventilator een beetje op de rem en je zult zien dat hij niet zo lekker loopt...

Maar ik denk dat het belang van dit idee is om kleine windturbines heel goedkoop te kunnen maken met gerecycled materiaal... maar verwacht geen interessante vermogens... een paar W per ventilator...
0 x
Billalo
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 7
Inschrijving: 14/01/08, 20:10




par Billalo » 14/01/08, 23:52

Natuurlijk verwacht ik geen enorme vermogens, maar ongeveer 2.5W per ventilator. Maar het belangrijkste hier is de maximale bruikbare stroom (minder dan 12 of 24Vdc) om de batterij in de kortst mogelijke tijd op te laden.

De pc-ventilator draait nooit "stationair" omdat de motor (de generator) is ingebouwd, toch? Ik begrijp niet echt wat de extra rem zou zijn. :?

Het principe is natuurlijk om gerecyclede of goedkope apparatuur te gebruiken!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 15/01/08, 00:03

billo schreef:De pc-ventilator draait nooit "stationair" omdat de motor (de generator) is ingebouwd, toch? Ik begrijp niet echt wat de extra rem zou zijn. :?


Toegegeven, maar als er geen vraag naar stroom is en dus geen koppel, is het alsof het leeg is...toch?

Ik denk dat je je tests hebt gedaan door erop te blazen zonder een elektrische lading toe te voegen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
looping
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 816
Inschrijving: 03/10/07, 06:33
Plaats: Picardie




par looping » 15/01/08, 06:18

Dag

De ijklocatie voor zelfgebouwde windturbines is:

www.mini-eoles.com

Daar vindt u alle informatie over het terughalen van kleine motoren in generatoren
Voor de kwestie van de bladen moet u weten dat een aandrijfpropeller (vliegtuig- of ventilatortype) omgekeerd is ten opzichte van een generatorpropeller (windturbine)
Op kleine afmetingen is het niet al te onhandig omdat de opbrengst niet gewild is

A+
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 231-gasten