Een gebouw in Zweden verwarmd met menselijke hitte

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2

Een gebouw in Zweden verwarmd met menselijke hitte




par Targol » 09/01/08, 16:58

een kleine comeback om je dit te presenteren:

STOCKHOLM (AFP) - De warmte die vrijkomt door de duizenden mensen die dagelijks door het centraal station van Stockholm komen, zal worden gebruikt om een ​​nieuw gebouw in de buurt gedeeltelijk te verwarmen, zeiden projectambtenaren woensdag.

"Er komen zoveel mensen door het centraal station (...) dat we een deel van de warmte die ze produceren willen oogsten om het nieuwe gebouw te helpen verwarmen," vertelde Karl Sundholm van vastgoedbeheerder Jernhuset aan AFP. .

Dagelijks passeren ongeveer 250.000 mensen het station.

"Iedereen produceert warmte (...) In plaats van de ramen te openen en die warmte te laten ontsnappen, willen we die via het ventilatiesysteem opvangen", aldus Sundholm.

De warmte die de mens vrijkomt, wordt gebruikt om water te verwarmen dat vervolgens wordt afgevoerd naar het nieuwe gebouw met kantoren, een klein hotel en winkels. De bouw zou begin 2010 voltooid moeten zijn.

"Dit is oude technologie, maar op een nieuwe manier gebruikt. Het zijn gewoon leidingen, water en pompen, maar voor zover wij weten heeft nog niemand deze technologie op deze manier gebruikt." , vervolgde hij en gaf aan dat het systeem de verwarmingskosten met wel 20% zou moeten verlagen.

Het opzetten van dit systeem zou niet ingewikkeld moeten zijn en de installatie van leidingen en pompen zou ongeveer 200.000 Zweedse kronen (21.200 euro) moeten kosten, zei hij.

"Voor een groot gebouw dat naar verwachting enkele honderden miljoenen kronen gaat kosten, is dat niet veel", zei Sundholm.


bron: Yahoo nieuws

PS: Gelukkig nieuwjaar allemaal ...
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79356
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11059




par Christophe » 09/01/08, 17:39

Kleine comeback? Ben je bij ons weggegaan? : Cry: Het is waar dat we je minder zagen, maar ik dacht niet dat het een breuk was ...

Voor uw nieuws: na het plassen van koeien in Duitsland, hier is het herstel van Zweeds zweet ... Om te kiezen geef ik de voorkeur aan de 2 e oplossing ... : Mrgreen:
Dernière édition par Christophe de 09 / 01 / 08, 18: 08, 1 keer bewerkt.
0 x
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2




par Targol » 09/01/08, 18:03

Christophe schreef:Kleine comeback? Ben je bij ons weggegaan? : Cry:
Ben nee ...
Christophe schreef:Het is waar dat we je minder hebben gezien
Ja ...
Christophe schreef:maar ik dacht niet dat het een breuk was ...
Ben nee ...

: Lol:

Laten we zeggen dat ik hier een paar maanden niet erg aanwezig ben geweest : Oops:
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79356
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11059




par Christophe » 09/01/08, 18:09

Targol schreef:Laten we zeggen dat ik hier een paar maanden niet erg aanwezig ben geweest : Oops:


Ja inderdaad!

Hierover heb ik je net een PM gestuurd :)
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79356
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11059




par Christophe » 16/01/08, 13:30

Het ging net rond 2 uur door het FR13-journaal.

Als Loxo of / of Jean dit bericht ziet ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
voormalig Oceano
Modérateur
Modérateur
berichten: 1571
Inschrijving: 04/06/05, 23:10
Plaats: Lotharingen - Frankrijk
x 1




par voormalig Oceano » 16/01/08, 19:06

In feite heb ik de indruk dat het een megawarmtepomp is gekoppeld aan een grote grote dubbele stroom VMC.

Door de lucht in het station te vernieuwen, is er herstel van de calorieën die door mensen op doorreis in het station worden afgestoten en wordt het water verwarmd.

Zoals wat, is er overal energie die kan worden teruggewonnen.
0 x
[MODO Mode = ON]
Zieuter maar denk niet dat minder ...
Peugeot Ion (VE), KIA Optime PHEV, VAE, nog geen elektrische motor...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79356
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11059




par Christophe » 16/01/08, 19:17

Ja, ik denk hetzelfde, hoewel een dubbele VMC voldoende zou zijn, zelfs geen warmtepomp nodig ...

Gezien de prijs (20 € volgens het rapport!) Weet ik niet zeker of er een CAP is, wetende dat 000 € de prijs is van een AIR-AIR CAP voor individuen ... zie:
https://www.econologie.com/forums/remplaceme ... t4651.html

Hier heb je (op het rapport) de maat van de NUTS en de bouten van de wisselaar gezien? Weet iemand waarom ze zo "dik" zijn? Uitzetting?
0 x
Pierre-Yves
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 120
Inschrijving: 06/12/07, 17:13
Plaats: Rennes-Quimper




par Pierre-Yves » 03/02/08, 20:16

Ik heb het rapport niet gezien, maar ik denk dat het een lucht / water-warmtepomp is, waarvan ik graag de kenmerken zou willen hebben. De COP moet hoog en redelijk constant zijn.
0 x
optimalisatie, energiebesparing
http://www.avel-vor.fr

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 358-gasten