Geothermische energie en zonnetorens bij Vortex: koppeling?

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
ptrem
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 12
Inschrijving: 05/11/07, 22:55
Plaats: var

Geothermische energie en zonnetorens bij Vortex: koppeling?




par ptrem » 10/11/07, 10:57

We zijn gestopt met het winnen van het erts. Wat als we warmte zouden halen uit de verlaten mijnen van Quebec?
Ik heb onderstaande tekst gekopieerd/geplakt
Mijn gedachtegang is als volgt:

Is het rendabel om aardwarmte te koppelen aan vortextorens?

Energie wordt teruggewonnen om warmte te produceren die in de torens wordt gezogen.

Is de diepte van de mijnschacht (enkele honderden meters) een factor bij het verhogen van de door de hete lucht afgelegde hoogte Diepte van de mijnschacht + hoogte van de toren.
vriendschappelijk
ptrem



door Joël Leblanc

26 februari 2007 – Sinds de XNUMXe eeuw weten geologen dat het binnenste van onze planeet heet is. Diep in de mantel genereert aanhoudende nucleaire activiteit warmte en houdt het gesteente op temperaturen van enkele duizenden graden Celsius. Volgens Jasmin Raymond, doctoraalstudent geologie aan de Laval University in Quebec, is dit een enorme energiebron waar mensen baat bij zouden hebben. "Geothermische energie is continu, betrouwbaar en hernieuwbaar", zegt hij. En bovenal is het schoon, want het stoot geen broeikasgassen uit.

In theorie is het vrij eenvoudig om deze energie uit de ingewanden van de aardbol te halen. Eerst heb je putten van honderden meters diep nodig, want hoe dieper je in de aardkorst gaat, hoe heter de rotsen. Wanneer water naar de bodem van deze putten wordt gestuurd, krijgt het een deel van deze energie en warmt het op. Het volstaat dan om dit water van het oppervlak te pompen om tegelijkertijd de thermische energie die het bevat te onttrekken.

Er zijn al veel waterputten in Quebec. "Er zijn hier meer dan 160 mijnen die niet meer in bedrijf zijn en die als warmtebronnen kunnen worden gebruikt", zegt Jasmin Raymond. Zelfs de meest bescheiden hebben hun geothermisch potentieel.” En als bonus zitten ze al vol met water!

De student-onderzoeker voerde tests uit in de voormalige kopermijn van Murdochville, in Gaspésie, gesloten sinds 1999. Het netwerk van ondergrondse galerijen, nu overstroomd, zinkt tot een diepte van 600 meter. “In deze sector van Gaspésie winnen we 1,1 °C voor elke sectie van 100 meter naar het middelpunt van de aarde. In het diepste gedeelte is de watertemperatuur 9°C, terwijl het aan de oppervlakte 4 tot 5 graden is.

Door deze diepe wateren op te pompen kan er met warmtepompen warmte aan worden onttrokken. Zodra de temperatuur is gedaald tot 4 graden, wordt dit water afgestoten zodat het in de grond infiltreert waar het in de diepte opnieuw wordt opgewarmd. De verkregen warmte kan vervolgens worden gebruikt om woningen te verwarmen.

Jasmin Raymond heeft berekend wat het zou kosten om alle gebouwen in het industriepark van de stad Murdochville op deze manier te verwarmen, ofwel 14 m000 vloeroppervlak. “De energie die nodig is om water op te pompen en er warmte uit te halen, zou op jaarbasis ongeveer 2 miljoen kilowattuur bedragen, ofwel een derde van de 1,1 miljoen kWh die nu nodig is. Verwarming zou dus drie keer goedkoper zijn, wat neerkomt op een besparing van 3 dollar per jaar.”


De onderzoeker vermoedt dat de verlaten mijnen die in de provincie en elders op de planeet sluimeren, allemaal een interessant geothermisch potentieel bieden. Windenergie heeft de wind in de zeilen. Wat als we de geothermische sector zouden graven?
0 x
we weten hoe we plasma moeten produceren; het probleem is om het vak te maken om het te bevatten.
de deskundige ingenieurs om deze box te maken hebben 100% kansen om te worden ingehuurd bij Cadarache.
Volgens een vooraanstaande CEA-leider is de energie van de toekomst waterstof geproduceerd met elektriciteit, maar het probleem moet nog steeds worden opgevangen.
fc89
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 170
Inschrijving: 20/10/07, 20:01




par fc89 » 10/11/07, 12:32

Hallo,

Door deze diepe wateren op te pompen kan er met warmtepompen warmte aan worden onttrokken. Zodra de temperatuur is gedaald tot 4 graden, wordt dit water afgestoten zodat het in de grond infiltreert waar het in de diepte opnieuw wordt opgewarmd. De verkregen warmte kan vervolgens worden gebruikt om woningen te verwarmen.


De diepten nu?
Er zijn mensen die onze planeet nog steeds slecht zullen behandelen.

A+
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gregconstruct
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1781
Inschrijving: 07/11/07, 19:55
Plaats: Amay België




par Gregconstruct » 11/11/07, 11:30

Geologie is een interessante oplossing in het geval dat het mogelijk kan worden gemaakt om oude mijnen te upgraden.
Maar afgezien van dit hergebruik van mijnen, lijkt het mij dat geothermische energie, buiten regio's met sterke vulkanische activiteit, een te grote beperking vormt voor de installatie van het systeem.
0 x
Elke actie geldt voor onze planeet !!!
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 11/11/07, 17:22

fc89 schreef:De diepten nu?
Er zijn mensen die onze planeet nog steeds slecht zullen behandelen.


Het is niet nieuw, het is uitgevonden in de jaren 30. Er zijn veel energiecentraleprojecten in Noord-Amerika door koud water uit de grote meren te halen, in Japan uit zeewater en ik meen me te herinneren dat het ook energie opleverde in Hawaï en veel olie bespaart ... :?
0 x
Obelix
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 535
Inschrijving: 10/11/04, 09:22
Plaats: Toulon




par Obelix » 11/11/07, 18:14

Citro schreef:
fc89 schreef:De diepten nu?
Er zijn mensen die onze planeet nog steeds slecht zullen behandelen.


Het is niet nieuw, het is uitgevonden in de jaren 30. Er zijn veel energiecentraleprojecten in Noord-Amerika door koud water uit de grote meren te halen, in Japan uit zeewater en ik meen me te herinneren dat het ook energie opleverde in Hawaï en veel olie bespaart ... :?


Hallo,
Voor één keer kunnen we ons verheugen: cocorico!!
Dit heet het Georges CLAUDE-proces, genoemd naar de uitvinder ervan, een door de wol geverfde Fransman!!

Obelix
0 x
In medio stat virtus !!
fc89
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 170
Inschrijving: 20/10/07, 20:01




par fc89 » 11/11/07, 18:39

Hallo,

Kent u dit dorpje Aubrac?
Dit is 100% natuurlijke verwarming...
http://www.chaudesaigues.com/pageLibre00010f36.html

A+
0 x
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 11/11/07, 22:07

:pijl: Ja, in mijn jeugd heb ik CHAUDESAIGUES bezocht (deze naam betekent heet water).

Het hete water dat eruit gutst, wordt al eeuwenlang gebruikt voor het verwarmen van huizen.
Het leek me dat ik een of twee jaar geleden had gezien dat de burgemeester van de stad de inwoners van dit gratis warme water wilde beroven en omleiden om een ​​thermisch complex te voorzien... :onheil:

Wat is er gebeurd? :?
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 30/03/11, 19:16

Even het onderwerp afstoffen.

Het idee om aardwarmte te koppelen aan een vortextoren is een uitstekend idee.

Het eenvoudigste en meest economische project bestaat uit het opvangen van de warmte die tijdens de warme periode in de perifere kas wordt opgevangen via warmtewisselaars en deze enkele tientallen meters in de grond (droog) injecteren om deze tijdens koude periodes (gematigd klimaat) te hergebruiken. context).

In tropische of subtropische gebieden doet het probleem zich niet meer voor omdat de warmte wordt opgeslagen in hermetische tanks gevuld met water op grondniveau.
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Bing [Bot] en 280 gasten