Houtpelletkachel en vloerverwarming

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
casalanis
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 36
Inschrijving: 04/11/07, 21:59

Houtpelletkachel en vloerverwarming




par casalanis » 04/11/07, 22:12

Hallo,

Ik ben op zoek naar advies voor de regulering van de edlikamin ecoidro kachel-pelletkachel bij het herstellen van de vloerverwarming.

Ik ben in het zuidoosten van Vaucluse (alt 300 m) met een huis dat wordt afgewerkt (vloerverwarming geïnstalleerd, draden voor eventuele sondes getrokken in 4 kamers, en een buiten). De isolatie bestaat uit 20 cm monomur, met een 10 cm zachte stenen buitenbekleding, XNUMX cm sandwichpaneel type dakbedekking van organisch trapschuim, allemaal gelegd op stralende vloer. Het huis is volledig gelijkvloers.

Meer precies, ik vraag me af of ik een mega-regelaar over het geheel moet installeren (externe sensor, regelkast die 3-weg gemotoriseerde klep bedient + patches van flowsensor, retour, omgevingssensor ... zie buffertank ...). Omdat het uiteindelijk duur begint te worden!

Wetende dat de kachel de watertemperatuur regelt (standaard temp 60 ° c), als ik een driewegklep voor eens en voor altijd pas wanneer ik de installatie start, evenals de stroomsnelheden van elk vloeroppervlak dit zou moeten werken? (er is nog steeds een oververhittingsbeveiliging op de vloeruitgang)

Om de energievraag van de kachel te regelen, zeg ik tegen mezelf dat als ik een enkele kamertemperatuursensor (gekoppelde kachel) oordeelkundig aansluit, deze ook moet gaan?

Ik kom tot deze conclusie omdat, wetende dat de verwarmde vloer een borstelinertie heeft, dat mijn monomur en mijn 20 cm stenen een borstelinertie hebben. De binnentemperatuur mag niet binnen enkele ogenblikken dalen!
En plotseling kon de kachel snel genoeg reageren?

koude traagheid tegen hete traagheid .... door pellets te gooien.

Heel erg bedankt voor je advies.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 05/11/07, 10:10

Hallo en welkom hier!

1) Voor uw probleem heb ik nu een beetje hetzelfde, behalve dat ik (het is nog niet klaar) op onze verwarmde vloeren (+ ECS) een houtketel wil aansluiten en geen pellets.

Ik heb bij deze gelegenheid een onderwerp gemaakt waar je een plan vindt:

https://www.econologie.com/forums/installati ... 94-10.html

2) Het belangrijkste verschil tussen uw toekomstige systeem is dat van mij dat de pelletkachel tot op zekere hoogte een variabel vermogen heeft (geforceerde lucht) en vooral een automatische reignition, op ons terrein is er gewoon een thermostatische klep die (zeer grofweg) de trek varieert, vandaar het verplichte gebruik van een "kleine" 300L buffertank in ons geval.

Bij uw montage moet er een plan "geadviseerd" worden meegeleverd met de kachel, niet? Wat beschermt hij? Een tampon of niet?

3) Hoe is de regelgeving van EdilKamin gereguleerd? Interne of externe sonde?

4) Wat betreft de 3 (of 4) wegsonde heb ik precies dezelfde zorg, aangezien het de eerste winter is die we in huis doorbrengen, kon ik u niet precies antwoorden, ik weet gewoon dat de verordening min of meer lijkt HS ... en dat het systeem heel goed werkt (vloerverwarming met grote zonnebuffer) in "vaste" stand ... maar dat komt zeker doordat de temperatuurschommelingen erg laag zijn.

In elk geval kan het interessant zijn om een ​​dubbele buffertank met houtwisselaar toe te voegen (en de meerprijs is niet zo belangrijk, u kunt zonnetanks vinden voor 1000 € ... vooral bij NIET-erkende installateurs) omdat u hiermee , als je wilt, over een paar jaar nog een zonnesysteem toevoegen ... want midden in de zomer een pelletkachel aansteken in het midden van de woonkamer om warm water te maken is niet erg "verstandig "(Ik denk niet dat je de kachel op een 100% DHW-stand kunt zetten, of wel?).

ps: een oud gezegde, plus een systeem is eenvoudig plus het gaat lang mee en er zijn kansen dat het snel een grapje is ... dus ...prioriteit voor eenvoud...
0 x
casalanis
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 36
Inschrijving: 04/11/07, 21:59




par casalanis » 05/11/07, 23:48

Hallo,
Voor uw houtoplossing is een ballon onherstelbaar verplicht voor de energie die vrijkomt door uw houtketel die niet erg controleerbaar is (voor mijn pelletkachel zal het kif-kif zijn denk ik ... omdat het niet zo geregeld is ...)

Voor het aanbevolen plan dat bij de kachel wordt geleverd, voor een vloerverwarming: niets !!!!!!!!!!!

De regeling (van de kachel) volgens de verkoper zou alleen zijn: retour temp hetzelfde als start temp = afname vermogen. Zo erg vaag. Hij praat niet eens tegen me ...

De 4-wegklep zou een oplossing zijn om koude retour naar de ketel (hout of pellet) te voorkomen en daarom condensatie op de wisselaars te voorkomen, dus corrosie.

Hoeveel foto-thermische panelen heeft u op uw installatie? en welke maat huis?

Aan de andere kant: ja, je kunt de pelletkachel volledig op je tapwater zetten, maar hey de energiebron is vrij onevenredig in vergelijking met de vraag naar tapwater.

Voor mijn installatie denk ik dat het zal eindigen door het in- en uitschakelen van de pelletkachel (hun 1 jaar garantie eerlijk gezegd, ik geef de voorkeur aan een aperitief met mijn vriend die graag elektronica plaagt, en dat de walkthroughs meer zullen zijn hoe zeg: verteerbaar .......), aangesloten op een omgevingssensor. Maar ik houd nog steeds mijn driewegklep met nauwgezette aanpassing.

Pas op, je hebt niet te veel watt je vloer ingestuurd.
De thermische schok ziet er net zo uit als voor een lamstagine of een dieselmotor als je dat liever ...

PS: niet slecht je adagium

Alleen al bij onze reflecties zal de lucht uiteindelijk opwarmen.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 06/11/07, 10:05

casalanis schreef:Hallo,
Voor uw houtoplossing is een ballon onherstelbaar verplicht voor de energie die vrijkomt door uw houtketel die niet erg controleerbaar is (voor mijn pelletkachel zal het kif-kif zijn denk ik ... omdat het niet zo geregeld is ...)


In dit geval kun je je voorstellen dat je precies dezelfde montage doet als ik: een zonnetank "ondersteboven" gemonteerd ... het DHW-gedeelte gebruiken als een buffer waarvan de output (of input om te zien?) Is aangesloten op de 3-wegklep waarvan 1 wisselaar wordt gebruikt voor SWW en een andere voor toekomstige zonnepanelen wanneer de ketel uit staat ...

Om te testen ... geen pro-probleem wil dit soort bewerkingen riskeren omdat het te "origineel" is ...


casalanis schreef:Hoeveel foto-thermische panelen heeft u op uw installatie? en welke maat huis?


70m² voor 170m² ... geen fotovoltaïsch, 100% thermisch in zelfbouw (20 jaar geleden).


casalanis schreef:Aan de andere kant: ja, je kunt de pelletkachel volledig op je tapwater zetten, maar hey de energiebron is vrij onevenredig in vergelijking met de vraag naar tapwater.


Ok, maar de kachel moet nog steeds stralen en de kamer verwarmen, toch?

casalanis schreef:Pas op, je hebt niet te veel watt je vloer ingestuurd. De thermische schok ziet er net zo uit als voor een lamstagine of een dieselmotor als je dat liever ...


Maak je daar geen zorgen over, ze zijn al goed ingeburgerd en dan, in geval van oververhitting van de ketel (onwaarschijnlijk gezien het verminderde vermogen van 15 kW), plande ik een constante "lossing" van calorieën in de "grote buffer" die 'we hebben voor zonnepanelen ...in feite zijn er 2 buffers (niet aanwezig op het 1e diagram omdat ik nadien van gedachten ben veranderd): een "hoge T °" voor het directe gebruik van SWW in de kleine buffer en een "lage T °" voor opslag. ..

casalanis schreef:Alleen al bij onze reflecties zal de lucht uiteindelijk opwarmen.


: Lol:
0 x
casalanis
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 36
Inschrijving: 04/11/07, 21:59




par casalanis » 06/11/07, 20:11

Ah ja, je bent zwaar eigenlijk :schok: !!! 70 m2 panelen is al niet slecht, maar bewaar je ze of al deze calorieën? Ballonnen mogen niet zonder werk zitten ...

Voor de kachel in SWW is het duidelijk dat deze straling afgeeft, zoals 3 KW bij volledige belasting.

Aan de andere kant kom ik terug op de regeling van de verwarmde vloer: hoe kun je de temperatuur in het circuit precies verlagen? Heeft u een gemotoriseerde of handmatige klepregeling? Of heb je het zonder kunnen doen?

Een beetje ander schema beschikbaar ...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 06/11/07, 20:24

casalanis schreef:Ah ja, je bent zwaar eigenlijk :schok: !!! 70 m2 panelen is al niet slecht, maar bewaar je ze of al deze calorieën? Ballonnen mogen niet zonder werk zitten ...


Nou, het is zelfs nog zwaarder: we hebben een buffer "kamer" geschat op 65 L in de "kelder" ... dus geen chroom nee maar beton dat ja ... : Cheesy:

Er zijn foto's en enkele uitleg over dit onderwerp:
https://www.econologie.com/forums/reportages ... 61-10.html

casalanis schreef:Aan de andere kant kom ik terug op de regeling van de verwarmde vloer: hoe kun je de temperatuur in het circuit precies verlagen? Heeft u een gemotoriseerde of handmatige klepregeling? Of heb je het zonder kunnen doen?


Als ik het goed heb begrepen, zijn er 2 aparte regels (vertel me of ik het mis heb):

a) AAN / UIT-regeling op thermostaat: ontsteking van de pc-circulator en dus doorgang van water.
b) regeling van de gemotoriseerde 4-wegklep: aanpassing van de T °

Er zijn ook stroom- / drukinstellingen voor elke lus van de pc met 2 knoppen, maar het is niet echt regu ...

Alles werkt voor het moment met de regu a) zag dat de b) in een vuile staat is ... en vooral dat ik nog niet heb begrepen hoe een PC-verordening werkte ... Ik keek een beetje op het net maar niets gevonden ... het merk in kwestie bestaat niet meer :(

Ik ga een scan of een foto maken van de betreffende regu ... misschien weten andere leden hoe het is ingesteld? (er zijn 3 correctiecoëfficiënten en 4 bedrijfsmodi)

casalanis schreef:Een beetje ander schema beschikbaar ...


Hu
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 06/11/07, 20:27

In feite kunnen we de regu op deze foto zien, het is de zwarte kast met wijzerplaat met rood midden (een timer blijkbaar maar HS):

Beeld
0 x
casalanis
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 36
Inschrijving: 04/11/07, 21:59




par casalanis » 06/11/07, 22:28

ja, ja, ja, ja, het is echt mega zwaar.

Ik hoorde over een man (of legende ...) in mijn hoek die een dito installatie maakte maar met 20m3 vlootreserve in een betonnen tank die al niet slecht is, en blijkbaar gebeurt het met hen verwarm tot 80 graden aan het einde van de zomer, maar hey het moet ook indrukwekkend zijn: kijk uit voor de uitzetting van het beton en ijzer erin.

Door nadelen kan ik het niet helpen, maar waarschuw je dat leven boven zo'n hoeveelheid vloot veel voorzorgsmaatregelen in de gezondheid vereist, niet noodzakelijkerwijs dat voor mij vochtigheid, maar ook dat alles is stralingsgolf en gezelschap, maar hey, ik weet er een beetje van, maar advies van een geobioloog waarschuwt nuttig zou zijn denk ik. Leg bijvoorbeeld al deze vlootreserve op de grond, kijk in een geoknooppunt ...

Voor de vloerverwarmingsregelaar is de standaard topo: een buitensensor (om te voorkomen dat de koude binnenkomt en de vloer begint te verwarmen (inertie)), een vloerverwarmingssensor, of zelfs een circulator, gekoppeld aan een regeling die een regelt gemotoriseerde drie- of vierwegklep die is aangesloten op de energiestroom en op een aftakking van de vloerretour om de koude uit de retour te halen om de temperatuur te verlagen (in uw geval is het waarschijnlijk een vierweg om niet te koud water terug te voeren of in je deom, anders condensatie).

Bovendien kan er in de regeling een geprogrammeerde stooklijn zijn afhankelijk van de energiebron (vermogen kw, type reactiviteit ...) en ook volgens uw klimaat (plotselinge verandering in buitentemperatuur, temperatuur extreem ...) en type energieteruggave (vloerverwarming, radiator, verwarmde wand, enz.). Maar hey, ik weet het minder zeker, want geen verwarmingstechnici om me heen begrijpen dit soort dingen, alleen de fabrikanten van uitrusting hebben hun recept.
0 x
Christine
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1144
Inschrijving: 09/08/04, 22:53
Plaats: In België, eenmaal
x 1




par Christine » 08/11/07, 11:38

casalanis schreef:Door nadelen kan ik het niet helpen, maar waarschuw je dat leven boven zo'n hoeveelheid vloot veel voorzorgsmaatregelen in de gezondheid vereist, niet noodzakelijkerwijs dat voor mij luchtvochtigheid, maar ook dat alles is stralingsgolf en bedrijf


In tegenstelling tot wat men zou denken, is het huis vanuit dit oogpunt zeer gezond. Misschien is het te wijten aan de configuratie van de kamer hierboven (woonkamer): groot volume, erkers, hout ...
0 x
cdslo
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 8
Inschrijving: 13/11/07, 20:18




par cdslo » 13/11/07, 20:38

Hallo,

Over de regeling van de vloerverwarming kan ik u wat informatie geven over mijn installatie die werkt. Ik heb een houten frame huis van 250m2 in Haut Doubs en ik verwarm met 1 pelletkachel met warmwaterproductie, in combinatie met 1 verwarmde vloer voor de Rch en 4 radiatoren voor de kelder.
De regeling van de watertemperatuur voor de vloerverwarming is een eenvoudige thermostaatklep die vlak na de circulator wordt aangesloten tussen het aanvoer- en retourcircuit. De kachel zorgt vervolgens voor de watertemperatuur op zijn warmwatercircuit. De warmte voor de kamers wordt geproduceerd door de directe straling van de kachel (3KW) en de traagheid wordt gegeven door de vloerverwarming.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 200-gasten