Houtvergassing, warmtekrachtkoppeling en groene stroom

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Houtvergassing, warmtekrachtkoppeling en groene stroom




par Christophe » 17/07/07, 10:27

Omdat het onderwerp veel mensen heeft geïntrigeerd, is hier een heel concreet voorbeeld van een houtgas-warmtekrachtkoppeling.

Terwijl hernieuwbare energiebronnen het moeilijk hadden, gaven de dreiging van olietekorten en klimaatverandering deze een impuls. Maar pioniers zijn al heel lang aan het werk...

Zo produceert de familie Bosshard, die samen met Woodpower AG nabij Wila in het kanton Zürich, CO2-neutrale elektriciteit en warmte door het vergassen van hout.

Het idee ontstond drie jaar geleden: vader en zoon Bosshard, eigenaren van een houtbouwbedrijf in Wila, wilden hun toekomst veilig stellen door op zoek te gaan naar nieuwe perspectieven.

“Woodpower is ontstaan ​​uit noodzaak, maar niet alleen. Er was ook belangstelling voor nieuwe technologieën, omdat we een familie van doe-het-zelvers zijn en we toen iets voor het milieu wilden doen”, legt Oliver Bosshard trots uit.

Bij toeval kwamen ze een kleine houtvergassingsinstallatie tegen en begonnen na te denken over de mogelijkheid van commerciële exploitatie. Ze zochten het internet af, zochten contacten en investeerders over de hele wereld.

Bij de wijziging van het elektriciteitsnet werd het elektriciteitsbedrijf EKZ uit Zürich zich bewust van het bestaan ​​van dit bedrijf als geen ander en raakte er geïnteresseerd in. Tegenwoordig bezit EKZ 49% van het kapitaal van Woodpower.

Indiase technologie

Ten tijde van de Tweede Wereldoorlog waren houtgestookte carburateurs al in gebruik, met name ter vervanging van benzine. Ze werden gestookt met beukenhout en op vrachtwagens geïnstalleerd. Toen raakte deze technologie in de vergetelheid.

Bovendien vonden de Bosshards geen model voor commerciële exploitatie in Europa. Maar uiteindelijk in India, waar veertig jaar ervaring was. "Het is nogal merkwaardig om kennis te zoeken in een land dat anders alles uit westerse landen importeert", merkt Oliver Bosshard op.

Voor de opwekking van elektriciteit maakt het bedrijf gebruik van ongebruikt houtafval dat uit de omgeving wordt ingezameld. “Er is hier veel hout. Als het over lange afstanden vervoerd zou moeten worden, zou het voordeel voor het milieu en het bedrijf kleiner zijn.”

Het oude hout wordt eerst verbrand en produceert houtgas, bestaande uit koolmonoxide, diwaterstof en methaan. Voordat het gas in de huidige generator wordt geïntroduceerd, moet het alle sporen van teer verwijderen, die wordt geëvacueerd met speciaal afval.

De verbranding van hout maakt deel uit van de natuurlijke koolstofcyclus: er komt niet meer CO2 vrij dan de boom nodig heeft voor zijn groei, wat betekent dat de aldus geproduceerde elektriciteit neutraal is ten opzichte van broeikasgassen.

Warmte en stroming

Maar elektriciteit vormt slechts een derde van de productie. Het belangrijkste is warmte. Een klein deel wordt gebruikt voor het drogen van het hout dat wordt gebruikt voor de energieopwekking. En het meeste ervan om houtsnippers te maken. Hoe droger ze zijn, hoe beter de verbranding.

Oliver Bosshard vult aan dat ze sinds de inbedrijfstelling van de installatie begin dit jaar overspoeld worden met aanvragen. Hij weet niet of zijn avontuur navolging zal krijgen in Europa. Maar de ‘kinderziektes’ zijn inmiddels voorbij, er moeten nog een paar aanpassingen gedaan worden. Volgens zijn meest conservatieve schattingen zal zijn bedrijf over twee jaar winstgevend zijn.

De energie van de toekomst


Voor EKZ en de Bosshards speelt deze innovatieve en unieke installatie een pilotrol, maar ook een demonstratierol: er komen dagelijks bezoekers. Banken en elektriciteitsconcerns investeren in duurzame energie, kortom: groene stroom is erg trendy.

Ook de Confederatie wil deze sector stimuleren. Dit wordt uitgelegd door Michael Kaufmann, adjunct-directeur van de SFOE: “Projecten zoals Wila hebben een toekomst. Zwitserland heeft een groot potentieel op het gebied van biomassa, hout en organisch afval, en dit moet worden benut. Het is energie die voor onze deur staat.

Michael Kaufmann is blij dat dit soort projecten ontstaan. Maar dit type installatie moet een bepaalde omvang hebben, en ook niet te groot, om het milieu niet te schaden, bijvoorbeeld bij te lange transporten.

betreed voorzichtig

Onlangs waarschuwde de VN voor de negatieve effecten van bio-energie, maar de voordelen ervan mogen ook niet worden genegeerd. “Ik wil u eraan herinneren dat fossiele brandstoffen veel ernstiger gevolgen hebben voor het milieu en de samenleving”, zegt Michael Kaufmann.

“Aangezien dit nog maar het begin is van hernieuwbare energie, hebben we de kans om ervan te leren.” En dus om negatieve ontwikkelingen te voorkomen. “Het gebruik van biomassa mag de bevolking, de landbouwproductie of het ecosysteem niet schaden.”

swissinfo, Gaby Ochsenbein
(Vertaling en bewerking uit het Duits: Isabelle Eichenberger)


Gevonden op: http://www.econologique.info/index.php/ ... issinfoorg
0 x
Avatar de l'utilisateur
Matos
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 11
Inschrijving: 20/05/07, 16:24
Plaats: Nantes




par Matos » 22/07/09, 09:43

Bedankt voor het artikel! Ze zijn sterk deze Duitsers! :D

Als je wilt, heb ik een blog waarop ik vertel over mijn "home made" vergasser. Ik heb het ook over mijn vergassingshoutkachel voor op de camping. Het zou cool zijn als u mij uw mening, commentaar en mijn technische keuzes zou geven en als wij het onderwerp zouden bespreken.

@ +

Thomas
0 x
de SERREvitude
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16172
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5263




par Remundo » 22/07/09, 10:58

Hoi Christoffel en Thomas,

Het verbaast mij niet dat de Duitsers serieus beginnen met experimenten met de vergassing/thermolyse van biomassa.

In Frankrijk ligt alles stil... het kan zijn zoals met windturbines en zonne-energie: over 10/15 jaar importeren we alles Made in Germany voor onze hernieuwbare energie...

We hebben echter hele slimme mensen die voor tientallen miljarden euro's aan thermonucleaire fusie werken... en aan de splitsing van de EPR, idem :?

Door de (optimistische) erkenning van de initiatiefnemers van het ITER-fusieproject "zal de technologie in 2100 volwassen zijn" : Cheesy:

Peak-Oil is nu, jongens, en dan heb ik het nog niet eens over de waanzin, sorry, de technologische uitdagingen die nodig zijn en worden gegenereerd door kernfusie... : Idee:

Anders raad ik u aan om, om te voorkomen dat u gaat klagen en meer te weten te komen over het onderwerp biomassavergassing:
https://www.econologie.com/forums/thermolyse ... t5012.html
et
http://sycomoreen.free.fr/PHRSD_FAQ_fra.html
(30 mei 2008, onderaan de pagina helemaal aan het begin van de FAQ...)
en een zoekopdracht naar "gasgenerator" op econo... :P

@+
0 x
Beeld
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 22/07/09, 11:59

Matos schreef:Bedankt voor het artikel! Ze zijn sterk deze Duitsers! :D

Als je wilt, heb ik een blog waarop ik vertel over mijn "home made" vergasser. Ik heb het ook over mijn vergassingshoutkachel voor op de camping. Het zou cool zijn als u mij uw mening, commentaar en mijn technische keuzes zou geven en als wij het onderwerp zouden bespreken.

@ +

Thomas


geef een linkje!
0 x
Beeld
Klik op mijn handtekening
Avatar de l'utilisateur
Matos
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 11
Inschrijving: 20/05/07, 16:24
Plaats: Nantes




par Matos » 22/07/09, 13:18

Hoe nee! te stom! ! Ik vergat de link te geven! Geen wonder dat niemand naar mijn vergasser komt kijken! L : Cry:

oké, het is dus:

http://green-life-project.over-blog.fr/

Hier!

goed bezoek ^^


thomas
0 x
de SERREvitude

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 225-gasten