Waarde van zonneschijn in Frankrijk en wereldwijd

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
mageflor
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 16
Inschrijving: 10/04/07, 11:58

Waarde van zonneschijn in Frankrijk en wereldwijd




par mageflor » 19/04/07, 11:27

Hallo,

Nog steeds in mijn onderzoek naar het vermogen van een zonne-oven, is er een vraag die ik mezelf stel: deze waarde van zonneschijn van 1 kW/m² die iedereen gebruikt om het ovenvermogen te berekenen, is dit een waarde die we voor het geheel kunnen nemen? wereld, of is het juist de waarde die we vinden op zonneschijnkaarten en die varieert met de breedtegraad waarop we ons bevinden?
Want als ik vraag waar deze waarde vandaan komt, krijg ik te horen dat het een waarde is die iedereen aanneemt, die altijd overal wordt overgenomen en algemeen wordt geaccepteerd. Maar ik zou heel graag een plek willen vinden waar het in zwart-wit staat...
Bij voorbaat dank voor uw reactie, ik weet dat u altijd erg snel bent!
0 x
Alex
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 43
Inschrijving: 16/03/05, 11:37

Re: Waarde van zonneschijn.




par Alex » 19/04/07, 14:07

mageflor schreef:Hallo,

Nog steeds in mijn onderzoek naar het vermogen van een zonne-oven, is er een vraag die ik mezelf stel: deze waarde van zonneschijn van 1 kW/m² die iedereen gebruikt om het ovenvermogen te berekenen, is dit een waarde die we voor het geheel kunnen nemen? wereld, of is het juist de waarde die we vinden op zonneschijnkaarten en die varieert met de breedtegraad waarop we ons bevinden?
Want als ik vraag waar deze waarde vandaan komt, krijg ik te horen dat het een waarde is die iedereen aanneemt, die altijd overal wordt overgenomen en algemeen wordt geaccepteerd. Maar ik zou heel graag een plek willen vinden waar het in zwart-wit staat...
Bij voorbaat dank voor uw reactie, ik weet dat u altijd erg snel bent!


Dit is een referentiewaarde.
In feite is het een soort internationale ‘standaard’, die niet noodzakelijkerwijs overeenkomt met de werkelijkheid (in de praktijk varieert de waargenomen gemiddelde zonne-energie, afhankelijk van of je in Finland of in de Sahara woont, jaarlijks... aanzienlijk. : Mrgreen: ), maar die iedereen alleen gebruikt om aan gemeenschappelijke referentiewaarden te werken.
Op dezelfde manier gebruiken we een referentiezonnespectrum (AM0 genoemd voor het zonnespectrum buiten de atmosfeer van de aarde, en AM1.5 voor het zonnespectrum van de aarde. Zie de NREL-website voor meer informatie.). Nogmaals, dit zijn referentiespectra die niet noodzakelijkerwijs de spectra zijn die u thuis gaat meten.
0 x
mageflor
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 16
Inschrijving: 10/04/07, 11:58




par mageflor » 20/04/07, 12:11

Merci beaucoup!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79124
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 20/04/07, 12:24

Eh, ik begrijp niet echt waarom je een onderwerp opnieuw hebt aangemaakt... We hebben je hier al geantwoord:
zonne-thermisch/power-of-a-solar-oven-t3454.html

(zonnewereldkaart) :schok: :schok: :schok:

Als 1 kW/m2 de gemiddelde waarde is die op aarde wordt geaccepteerd van de zonneflux (zonder wolken), dan kunnen we ons vermaken met een nauwkeurigere berekening met de wereldkaart van het andere onderwerp...

Hier is een kaart voor Frankrijk:

zonne-thermische-de-zon-in-Frankrijk-pic58.jpg


Meer specifiek hier: zonne-thermische / card-exacte-the-solar-straling-en-France-France-DNI-t7232.html
0 x
catalan66
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 8
Inschrijving: 10/04/07, 16:54
Plaats: perpignan

antwoord




par catalan66 » 01/05/07, 12:03

hallo christophe en jullie allemaal

1000w/m2 wordt gebruikt om zonnecollectoren te testen om de efficiëntie van elk te kennen. (dit is een laboratoriumtest)!!

dan is er de realiteit dat de zon 1340 w/m2 de ruimte in stuurt.. de aarde draait om zijn eigen as!! (je weet het!) wat betekent dat ze 's nachts niets ontvangt! het is dus noodzakelijk om een ​​gemiddelde te berekenen, dan is er de reflectie van de atmosfeer, dan van de wolken etc etc..

hier zijn iets realistischere waarden:
Zuid-Frankrijk in de ZOMER ontvangen wij 5.44 Kwh per m2 en per DAG!!
Noord-Frankrijk in de ZOMER ontvangen wij 3.83 Kwh per m2 en per DAG!!

Zuid-Frankrijk in de winter: 2.44 kWh/m2/d
Noord-Frankrijk in de winter: 1.09 kWh/m2/d

Ik ga in de zonne-energie werken!! Ik geef hier echte cijfers om berekeningen mogelijk te maken.

er is nog een belangrijke factor: het aantal uren zonneschijn per stad etc...

a ++
0 x
IECE
China-Europa import-export
verwarming en zonne-apparatuur
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79124
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 01/05/07, 12:09

Dit sluit aan bij deze gegevens, toch?

Beeld

Kaart van Frankrijk met zonneschijn of zonne-afzetting
0 x
mageflor
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 16
Inschrijving: 10/04/07, 11:58

Bedankt en andere vragen: efficiëntie van een zonneoven?




par mageflor » 03/05/07, 11:40

Bedankt!
In feite is het waar dat we met de kaarten van Christophe, als we de berekeningen uitvoeren, de waarde van de gemiddelde zonneschijn in Frankrijk kunnen vinden. Dus hartelijk dank! Je hebt mijn vraag inderdaad al beantwoord.
Weet u eenvoudig waar we op internet de formule kunnen vinden die u mij gaf voor het berekenen van het vermogen van een zonne-oven: zonneschijn * oppervlakte * opbrengst? En weet jij hoe je het rendement van een zonneoven berekent? Waar komt het door?
Merci.
0 x
mimiek
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 13/05/07, 15:52




par mimiek » 13/05/07, 16:11

Ik ben ook geïnteresseerd in zonne-ovens, maar met als doel een turbine te laten draaien om thermische energie om te zetten in elektrische energie.
De opbrengst is hetzelfde voor alle productiesystemen, je deelt je getransformeerde energie (bijvoorbeeld: als je water kookt, verkrijg je deze met E=m*c (4180)*(t2-t1)) door je ontvangen energie (hier: zonne-energie macht * oppervlakte * tijd).
Vervolgens vermenigvuldig je met 100 --> je krijgt de opbrengst.

Ik hoop dat ik je vraag heb beantwoord en dat je geen diepgaander antwoord had verwacht ^^.
0 x

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 293-gasten