Invloed van het type terrein op geothermie?

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
serge
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 21/03/07, 19:52

Invloed van het type terrein op geothermie?




par serge » 27/03/07, 21:36

Dag

Ik heb een voorstel voor een nieuwe methode voor het verwarmen van een geothermisch systeem met ingraven van een netwerk van horizontale sensoren (circa 200 m² opvangoppervlak) voor een vrijstaande woning uit 1990 (circa 160 m² te verwarmen) met radiatoren, zonder vloerverwarming.
Wat u moet weten, is dat de aard van de ondergrond bijzonder is: ongeveer 20 cm aarde aan de oppervlakte, daarna puur fijn zand tot een diepte van ongeveer 2 m.
Mijn vraag is of deze laag puur zand bevorderlijk is of juist sterk wordt afgeraden voor dit type sensor?
Bestaan ​​er studies over de gunstige of ongunstige invloed van de bodemgesteldheid, met name op zandgronden?
Heeft iemand hier enig inzicht in?
Geef me alsjeblieft informatie.
SERGE.
Dernière édition par serge de 30 / 03 / 07, 18: 44, 1 keer bewerkt.
0 x
bout
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 357
Inschrijving: 01/02/06, 20:44
Plaats: Pas-de-Calais




par bout » 28/03/07, 00:15

hallo

het hangt ervan af of het zand watervoerend (vol met water) of droog is:
zie de warmtegeleiding op de rode kaart van deze link
http://www.geothermal-energy.ch/fr/2_erdw_dir/2_erdw_tech.htm

bout
0 x
serge
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 21/03/07, 19:52




par serge » 30/03/07, 19:23

Dag

Mijn kelder is zand dat niet erg vochtig is en daarom niet waterhoudend, de thermische geleidbaarheid is laag, wat zou betekenen dat het niet gunstig is voor de installatie van een "huiselijk" geothermisch systeem?
Kan ik beter overstappen op een ander type warmtepomp?
0 x
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2




par Targol » 30/03/07, 20:55

serge schreef:Dag

Hallo Serge, en welkom bij de forums van Econologie.

serge schreef:Mijn kelder is zand dat niet erg vochtig is en daarom niet waterhoudend, de thermische geleidbaarheid is laag, wat zou betekenen dat het niet gunstig is voor de installatie van een "huiselijk" geothermisch systeem?
Kan ik beter overstappen op een ander type warmtepomp?


Ja en nee :|
In feite is de thermische geleidbaarheid van de grond zowel een goede als een slechte zaak voor geothermische energie.
Een goede zaak, want het vergemakkelijkt de uitwisseling tussen het inzamelnetwerk en de grond.
Een slechte zaak, want het vergemakkelijkt ook de uitwisseling tussen het grondoppervlak en de diepere grond waar de verzamelleidingen zijn ingegraven. Dit betekent dat we de min of meer constante temperatuurzijde verliezen die interessant is bij dit type verzameling.

Wat ik je hierover kan vertellen komt uit het boek "Bioclimatic Design" van JP Oliva. Het gaat om de invloed van de bodem op het rendement van een Canadese put, maar aangezien het principe van dit type apparaat op dezelfde grondslagen berust als horizontale geothermie, denk ik dat we zonder zorgen kunnen overstappen.

JP Oliva schreef:(...) de andere fysische eigenschappen van de bodems hebben slechts een ondergeschikte invloed op de prestaties van het systeem (...) Desalniettemin, als de keuze mogelijk is, zijn bodems die bestaan ​​uit slibachtige fijnkorrelige elementen de voorkeursgronden gemaakt van zand of zelfs puin.
Aan de andere kant spelen de textuur en de granulometrie van de materialen rond de buis een bepalende rol.


Dit wordt gevolgd door een diagram waarin de auteur adviseert om de leiding te deponeren in "een overwegend klei- of slibachtig conglomeraat, waarbij ervoor wordt gezorgd dat dit toegevoegde materiaal volledig aan de leiding hecht".

Ik hoop dat dit je helpt...
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding
Andre
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 3787
Inschrijving: 17/03/05, 02:35
x 12




par Andre » 30/03/07, 22:08

Dag

Wanneer hij diep boort, zelfs in steen of klei, legt hij een hoogwaardige kunststof U-vormige buis, dan vult hij het gat met fijn zand, circuleert een water-alcoholmengsel door deze buizen en wordt het door een kleine circulatiepomp in de verdamper gepompt of condensorwarmtepomp afhankelijk van zomer of winter.
het water doorweekt uiteindelijk het zand dat thermisch contact maakt met de buis en het beschermt tegen ontdooien op het oppervlak.

Gatenboorders geven er de voorkeur aan dat het rots is, het hoeft geen beschermpijp te leggen
Het kost een arm de gaten
Andre
0 x
serge
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 21/03/07, 19:52




par serge » 04/04/07, 20:23

Dag

Als ik de principes van "Targologie" volg (met alle respect!), is het dan waar dat mijn zandige kelder tijdens het stookseizoen geen grote temperatuurschommelingen mag ondergaan, aangezien het zand met een lage geleidbaarheid de uitwisseling met de oppervlaktegrond beperkt?

Wat is de ideale diepte om sensornetwerken in te graven?

Betekent dit dan dat het in theorie nodig zou zijn om de uitwisselingsoppervlakken ter hoogte van de sensoren te vergroten om deze lage thermische geleidbaarheid in het zand te compenseren?

Serge.
0 x
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2




par Targol » 04/04/07, 21:57

serge schreef:Dag

Als ik de principes van "Targologie" volg (met alle respect!),

Uitstekend, : Lol: : Lol: verwacht je dat ik de termijn bij het INPI deponeer? : Lol:
serge schreef: klopt het dat mijn zandige ondergrond tijdens het stookseizoen geen grote temperatuurschommelingen mag ondergaan, aangezien de lage geleidbaarheid van het zand de uitwisseling met de oppervlaktebodem beperkt?

Het is precies dat.
serge schreef:Wat is de ideale diepte om sensornetwerken in te graven?

Het antwoord van Norman (om te zeggen dat niet alle Bretons aan die kant vastzitten): het beste is zo diep mogelijk. Ter informatie: in onze klimaten wordt aangenomen dat niet-doorweekte grond vanaf een diepte van 2,50 m op een constante temperatuur blijft. Als uw kelder inderdaad uit droog zand bestaat, zou u niet zo diep moeten kunnen gaan. Daarnaast 2,5m sleuven in zand, er is interesse om te ondersteunen....

serge schreef: Betekent dit dan dat het in theorie nodig zou zijn om de uitwisselingsoppervlakken ter hoogte van de sensoren te vergroten om deze lage thermische geleidbaarheid in het zand te compenseren?
In theorie, ja, in de praktijk, "ik kan het niet zeggen", zoals onze Belgische vrienden zouden zeggen. : Wink:
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding
Avatar de l'utilisateur
zac
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 1446
Inschrijving: 06/05/05, 20:31
Plaats: piton st leu
x 2




par zac » 04/04/07, 22:06

de koe
we hadden een geweldige goeroe, ingenieurs, monteurs, loodgieters, een oceanoloog, elektronica-experts en hier zijn we met een targoloog; als we met dit alles de auto niet in het water kunnen krijgen, is dat omdat we slecht zijn : Cheesy: : Cheesy: : Cheesy: : Cheesy: : Cheesy:

@+
0 x
Zei de zebra, freeman (bedreigde ras)
Dit is niet omdat ik con Ik probeer niet om slimme dingen te doen.
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2




par Targol » 04/04/07, 22:23

zac schreef:de koe
we hadden een geweldige goeroe, ingenieurs, monteurs, loodgieters, een oceanoloog, elektronica-experts en hier zijn we met een targoloog; als we met dit alles de auto niet in het water kunnen krijgen, is dat omdat we slecht zijn : Cheesy: : Cheesy: : Cheesy: : Cheesy: : Cheesy:

@+


: Lol: : Lol: : Lol:
Het is niet iedereen gegeven om Targologist te zijn (met een hoofdletter "T" als je het niet erg vindt Zac : Lol: ). Aanleg nodig bij de start en veel training.
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 196-gasten