Een speculatieve bubbel in windenergie?

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Een speculatieve bubbel in windenergie?




par Christophe » 23/03/07, 17:19

Een klein artikel dat laat zien dat de wereld van windenergie niet noodzakelijkerwijs beter is dan die van olie en gas... :| mannen veranderen (hoewel) maar de methoden blijven hetzelfde en zolang het zo is zal de planeet sterven...

De waarderingen van de windenergiemarkt doen vrezen voor een speculatieve zeepbel

Hernieuwbare energiebronnen zijn het onderwerp van een ware goudkoorts. Sommigen aarzelen niet langer om te spreken over de opkomst van een nieuwe "nieuwe economie" die de replica zou zijn van het internetfenomeen van de jaren 1990. Met opnieuw het risico van een speculatieve zeepbel rond bedrijven in de sector - fabrikanten van apparatuur ( windturbines, zonne-energie, enz.) en "groene" energieproducenten - die uiteindelijk zullen barsten.


Volgend: http://www.lemonde.fr/web/article/0,1-0 ... 645,0.html

ps: toch positief punt

"Institutionele investeerders zullen tsunami's van geld vrijmaken voor de nieuwe energie", zei hij. Met name verzekeraars, die zich steeds meer zorgen maken over de gevolgen van natuurrampen die verband houden met de opwarming van de aarde op hun resultaten. De bubbel zal ontstaan ​​na de verkiezingen van 2008, wanneer de nieuwe Amerikaanse president het energiebeleid zal moeten wijzigen (na de all-oil-of-Bush-jaren).
Dernière édition par Christophe de 05 / 02 / 15, 18: 01, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
jean63
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2332
Inschrijving: 15/12/05, 08:50
Plaats: Auvergne
x 4




par jean63 » 23/03/07, 23:27

Ik denk dat je je gaat verdiepen in de beursinformatie!! let op: gladde ondergrond : Lol:

Het is in feite het kapitalistische systeem dat de afglijden naar het olievrije tijdperk zal beheersen, dus speculanten zullen zichzelf nog steeds verrijken en...nog meer vervuilen met hun reizen per vliegtuig, jachten, krachtige auto's die 300g CO2/km uitstoten... .enz.
0 x
Pas toen hij de laatste boom, de laatste rivier vervuild is neergehaald, de laatste vis gevangen die man zal beseffen dat geld niet eetbaar is (Indische MOHAWK).
Avatar de l'utilisateur
Polo's
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 86
Inschrijving: 17/08/06, 19:33
Plaats: Nancy en Metz




par Polo's » 24/03/07, 11:12

: Cry: : Cry: : Cry: : Cry: Pq maar pq!! Dit jaar (1e jaar van de technische school dus net na het einde van het jaar, het enige jaar waarin we filosofie hadden) zeg ik tegen mezelf dat de filosofen erg opschepperig waren door te zeggen dat de mens de enige soort is die denkt!! Ik weet niet of ze echt denkt... het enige dier dat marteling, oorlog, discriminatie en aardappel en aardappel heeft uitgevonden. Zeker, de mens heeft veel andere dingen uitgevonden, maar niet veel zijn in staat om bijvoorbeeld een auto of een computer te maken, maar ze zijn allemaal (of bijna) in staat om te doden ... nou, ik dwaal af in het onderwerp ... of niet.
0 x
"Ik vrees niets, ik hoop voor niets, ik ben vrij" Nikos kazansakis
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 24/03/07, 11:29

jean63 schreef:Ik denk dat je je gaat verdiepen in de beursinformatie!! let op: gladde ondergrond : Lol:


Uh nee ik kijk niet het is de info die tot mij komt : Mrgreen: (het was zeker http://www.econologique.info )
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 24/03/07, 11:31

Polo schreef:Ik weet niet of ze echt denkt...


Als hij denkt, verzeker ik je dat hij denkt dat de man en zelfs heel goed...met zijn ballen en zijn portemonnee...
0 x
Rulian
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 686
Inschrijving: 02/02/04, 19:46
Plaats: Caen




par Rulian » 26/03/07, 09:37

Om de situatie dagelijks in mijn werk te ervaren (ik werk voor een fabrikant van industriële windturbines) bevestig ik dat er een krachtig fenomeen van groene bubbels bestaat in windenergie. Het is geen groot nieuws uit de wereld.

De fabrikanten zijn levensvatbaar en zullen het zonder problemen volhouden: ze zijn de Duitse bubbel heel goed gepasseerd (op ontwikkelaars en operators) die al barstte (vóór de Duitsers :P ) en hun orderboeken zijn vol. Het duurt meerdere jaren voordat een vandaag gekochte machine wordt afgeleverd!! De stijgende prijzen zijn dus gebaseerd op reële vooruitzichten en industriële knowhow, met concrete orderboeken.

Voor parkontwikkelaars en -exploitanten is het minder eenvoudig. De prijzen van machines stijgen, bouwvergunningen worden doorverkocht tegen compleet uitzinnige prijzen en de winstgevendheid van de meest "rechtvaardige" projecten wordt problematisch. Het is dus duidelijk dat er "sterfgevallen" zullen zijn onder ontwikkelaars en operators. Maar de windindustrie als geheel zal niet verzwakken.

Dat alles om te zeggen dat de geldstroom de sector een boost geeft: in Europa en elders schieten fabrieken uit de grond en de productiecapaciteiten stijgen: het is dus een echte groei qua aantal machines. Dus lang leve de golf van deeg: in het huidige systeem is het een noodzakelijke voorwaarde voor krachtige hernieuwbare energiesectoren. We zitten nog steeds in het liberale systeem en, niet beledigend voor de geesten van verdriet, we moeten het er goed mee doen.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 26/03/07, 09:48

Bedankt voor de verduidelijking Rulian. :)

Rulian schreef:Het duurt meerdere jaren voordat een vandaag gekochte machine wordt afgeleverd!!


Ik vind dit volkomen abnormaal en ontoelaatbaar... gezien de hype rond nieuwe energieën en vooral de werkgelegenheidssituatie in onze landen! (Ik bedoel: het is niet het personeel dat zou ontbreken als... we zouden willen!)

Rulian schreef:Dat alles om te zeggen dat de geldstroom de sector een boost geeft: in Europa en elders schieten fabrieken uit de grond en de productiecapaciteiten stijgen: het is dus een echte groei qua aantal machines. Dus lang leve de golf van deeg: in het huidige systeem is het een noodzakelijke voorwaarde voor krachtige hernieuwbare energiesectoren. We zitten nog steeds in het liberale systeem en, niet beledigend voor de geesten van verdriet, we moeten het er goed mee doen.


Uh, ik snap het niet... als er zoveel fabrieken uit de grond zouden komen, zouden de deadlines waar je het over hebt niet bestaan... Heb ik het mis? Wat gevreesd moet worden, is dat deze golf van deeg juist de markt doodt... :onheil:
0 x
Rulian
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 686
Inschrijving: 02/02/04, 19:46
Plaats: Caen




par Rulian » 26/03/07, 11:09

De productiecapaciteit vergroot je niet in twee maanden tijd. Het verschil tussen vraag en aanbod is echt enorm. Het gaat om tientallen of zelfs honderden procenten. Zo is de installed base in Frankrijk meer dan verdubbeld tussen 2005 en 2006!!! Bovendien duurt groei lang en is duur om te financieren. En dan kan een te snelle groei zich zelfs na een paar jaar tegen zichzelf keren in het geval van een luchtzak. Dus sommige bouwers matigen hun groei om weglopen te voorkomen.

Twee of drie jaar geleden was de situatie niet hetzelfde, de deadlines waren slechts een paar maanden en de vraag was veel lager. Er is niets onaanvaardbaars in de deadlines: de vraag is zojuist explosief gestegen, waardoor fabrikanten de tijd hebben om zich aan te passen!! Ik kan je verzekeren dat het niet stil zit bij fabrikanten. Maar het blijven mensen, ze kunnen niet alles met een toverstaf!!

Er is een verschil tussen het wenselijke en het haalbare! Dus stop met overal schandalen te zien!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 26/03/07, 11:32

Rulian, ik zie het schandaal niet overal... Ik zie het vooral dingen die niet bewegen...en sorry maar een basisregel van het kapitalisme is: hoe groter de vraag, hoe hoger de prijzen, hoe meer de actie-reactietijd kan worden verkort dankzij kapitaalverhoging...

Maar het is niets of bijna (in Frankrijk hoor ik)... Pkoi? Waar zijn de Frans-Franse windturbinebouwers (ik heb het niet over installateurs maar bouwers)? Jij weet beter dan ik dat er niet veel is... en waarom?

Het is tenslotte geen toeval dat dit zo is andere energiebedrijven (met name olie/nucleair) die de prijzen van windenergie opdrijven...

ps: een park verdubbelen als je vanaf 0 begint is niet zo moeilijk... (sorry dat was makkelijk)
0 x
Rulian
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 686
Inschrijving: 02/02/04, 19:46
Plaats: Caen




par Rulian » 26/03/07, 12:09

Christophe schreef:Maar het is niets of bijna (in Frankrijk hoor ik)... Pkoi? Waar zijn de Frans-Franse windturbinebouwers (ik heb het niet over installateurs maar bouwers)? Jij weet beter dan ik dat er niet veel is... en waarom?

Maar simpelweg omdat de Fransen de plank mis sloegen. De windindustrie is volwassen geworden in Denemarken en Duitsland en zo is het ook. De Silicon Valley van windenergie is Denemarken en Duitsland. Er zijn er meerdere die hebben geprobeerd (in Frankrijk en Italië bijvoorbeeld) om te beginnen in de afgelopen 10 jaar, ze hebben er allemaal een puinhoop van gemaakt simpelweg omdat tientallen jaren ervaring en onderzoek niet kunnen worden uitgevonden. De grootste huidige fabrikanten bestaan ​​al meer dan 20 jaar! De technologische en industriële achterstand is van dien aard dat deze onherstelbaar is. We gaan geen saaie dingen kopen die zijn gemaakt door een Franse industrieel die net is begonnen met windenergie uit opportunisme, terwijl we in Duitsland en Denemarken ultramoderne en hyperafgewerkte machines vinden die zijn gemaakt door mannen die een baan hebben !

Ter info, een beetje geschiedenis van windturbines (Deense windlocatie, maar in het Frans). U gaat ermee akkoord dat we geen equivalent hebben in Frankrijk.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 317-gasten