Het 1e eiland 100% hernieuwbare energie

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2

Het 1e eiland 100% hernieuwbare energie




par Targol » 21/03/07, 10:40

MADRID (AFP) - Een klein eiland in de Canarische archipel, El Hierro, wordt het eerste eiland ter wereld dat voor 100% wordt aangedreven door hernieuwbare energie, verzekerde de Spaanse regering dinsdag.
Het ministerie van Industrie heeft aangekondigd dat El Hierro, een vulkanisch eiland van 278 km2 met 10.500 inwoners, volledig van elektriciteit zal worden voorzien door een combinatie van windturbines en waterkracht.

"El Hierro wordt het eerste eiland ter wereld dat voor 100% op hernieuwbare energie werkt", zei hij in een verklaring.

Het geïnstalleerde systeem omvat een waterkrachtcentrale die wordt gevoed door twee reservoirs, een windmolenpark en een pompsysteem.

"De meeste energie die in het distributienet wordt geïnjecteerd, zal afkomstig zijn van de waterkrachtcentrale", met een capaciteit van 10 MW, aldus het persbericht.

"De meeste energie die door de windturbines wordt geproduceerd, zal worden gebruikt om het pompsysteem te voeden" om water op te slaan in een van de twee reservoirs, "in de vorm van potentiële energie", voegt hij eraan toe.

Overtollige windenergie zal worden gebruikt om twee zeewaterontziltingsinstallaties van stroom te voorzien.

Voor noodgevallen bij gebrek aan water en wind zal een conventionele, reeds bestaande dieselinstallatie worden gehandhaafd.

"Via dit systeem slagen we erin om een ​​intermitterende energiebron om te zetten in een gecontroleerde en constante toevoer van elektriciteit", aldus het ministerie.

Het systeem zal een investering van 54,3 miljoen euro vergen, gespreid tot 2009, en zal het mogelijk maken om de uitstoot van 18.700 ton CO2 per jaar die momenteel door de lokale thermische centrale wordt afgekeurd, te vermijden.

Spanje is een van de Europese leiders op het gebied van windenergie. Het registreerde maandag zijn windproductierecord: door de sterke wind die over het land waaide, konden de molens voorzien in 27% van de elektriciteitsvraag van het land.


bron: Yahoo nieuws

Zoals wat, in tegenstelling tot wat hun tegenstanders zeggen, het mogelijk is om de productie van hernieuwbare energie te vergemakkelijken en aan te passen aan de vraag!!!
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 21/03/07, 11:34

goed, je moet de geografie van de plaatsen zien: het zou moeilijker zijn om te doen in de vlakte van Vlaanderen, Picardië, Nord pas de Calais, omdat je een kunstmatig meer moet creëren of een natuurlijk meer moet exploiteren en een goede druppel moet hebben .
in België hebben we 2 of 3 van dit soort opslaginstallaties die 's nachts het overschot aan nucleaire elektrische energie opslaan om het overdag in waterkracht op te slaan. (Coo, Plaatmaat, bij de GD van Lux: Vianden)

wat echt interessant is, zijn de cijfers:

vermogen beschikbaar: 10 KW per inwoner, aangezien we ons daar niet al te veel hoeven te verwarmen, is het goed en de grote liefhebbers van warme douches kunnen altijd een zonneboiler laten plaatsen

investering: belachelijk in dit geval: 5400 euro/inwoner, gefinancierd over 20 jaar, echt laag!

dat gezegd hebbende, laten we het herhalen, het is niet overal mogelijk!

Zoals ik al zei:

hernieuwbare energie,
besparingen: isolatie, organisatie,
nieuwe voertuigen adopteren

we zullen heel snel uitkomen op -30% in totaal!

de mentaliteit verandert: in Couvin (België) zijn de bewoners aandeelhouder van de grote lokale windturbine

Ik denk dat veel economische spelers zullen begrijpen waar hun belangen liggen, om nog maar te zwijgen van het feit dat er veel banen voor de lokale economieën op het spel staan.
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Avatar de l'utilisateur
jean63
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2332
Inschrijving: 15/12/05, 08:50
Plaats: Auvergne
x 4




par jean63 » 22/03/07, 10:16

Bron: Yahoo News
Zoals wat, in tegenstelling tot wat hun tegenstanders zeggen, het mogelijk is om de productie van hernieuwbare energie te vergemakkelijken en aan te passen aan de vraag!!!


Die heb ik gemist ondanks dat ik een zeer tevreden "Yahoo mail" gebruiker ben. Ik ga zelden door de pagina "Nieuws".

SUPER: Ze bewijzen dat het kan werken voor landen waar veel zon is, bijvoorbeeld in Afrika!!!.
0 x
Pas toen hij de laatste boom, de laatste rivier vervuild is neergehaald, de laatste vis gevangen die man zal beseffen dat geld niet eetbaar is (Indische MOHAWK).
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2




par Targol » 22/03/07, 10:38

jean63 schreef:SUPER: Ze bewijzen dat het kan werken voor landen waar veel zon is, bijvoorbeeld in Afrika!!!.


Met de uitzondering dat om de productie te "soepelen", ze gebruik maken van hydro-elektriciteit (windturbines die worden gebruikt om de retentiebekkens te vullen tijdens overproductie).
Je hebt dus wind (voor windturbines) of zon (indien PV) nodig maar ook water.
Houd er rekening mee dat het betreffende water zout kan zijn, zodat dit systeem op alle kusten kan worden geïnstalleerd.
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding
Avatar de l'utilisateur
Polo's
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 86
Inschrijving: 17/08/06, 19:33
Plaats: Nancy en Metz




par Polo's » 22/03/07, 15:32

Hallo iedereen,
Het is alweer een tijdje geleden dat ik kwam, wegens tijdgebrek. Maar daar is het verlangen te groot om bij jullie terug te komen.

Het bewijst in ieder geval dat we evolueren! Dit voorbeeld spreekt veel geruchten tegen. Ik ben het boek "80 mannen om de planeet te redden" aan het lezen. Al deze dingen maken me optimistisch voor de toekomst.
0 x
"Ik vrees niets, ik hoop voor niets, ik ben vrij" Nikos kazansakis

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google Adsense [Bot] en 264 gasten