Chemische formule van kaarswas en CO2-releases

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79112
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Chemische formule van kaarswas en CO2-releases




par Christophe » 20/12/06, 19:25

Ik probeer de CO2-uitstoot van een "gemiddelde" kaars te bepalen.

Na enig onderzoek ontdekte ik dat de huidige kaarsen bestonden uit vaste paraffine (aardolie) en stearine (extract van dierlijk en plantaardig vet) als additief (verharding).

De formule voor stearine zou als volgt zijn: C18H36O2 daarentegen kan ik noch het precieze percentage stearine vinden, noch de precieze formule van paraffine.

Octodecaan (een molecuul met een rechte keten met 18 koolstofatomen, het hoofdbestanddeel van vaste paraffine bij gewone temperatuur) is oplosbaar in heptaan, vloeibaar bij gewone temperatuur.


Dus a priori zou de paraffine hoofdzakelijk C18H38 zijn ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
delnoram
Modérateur
Modérateur
berichten: 1322
Inschrijving: 27/08/05, 22:14
Plaats: Mâcon-Tournus
x 2

Re: Chemische formule van kaarsenwas en CO2-uitstoot




par delnoram » 20/12/06, 21:07

Christophe schreef:De formule voor stearine zou als volgt zijn: C18H36O2


Het is geweldig, vond ik
Stearine, het basisbestanddeel van kaarsen, is een organische chemische soort met de ruwe formule C57 H 110 O6.
:schok:

en paraffine niets :|
0 x
"Denken mag niet worden onderwezen op school in plaats van om het leren te maken door het hart van de feiten dat niet alle bewezen? '
"Het is niet omdat ze waarschijnlijk verkeerd zij gelijk te zijn!" (Coluche)
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79112
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 20/12/06, 22:06

Ik scheen deze formule ook te hebben gezien tijdens mijn "onderzoek" ... aan de andere kant bij een coëfficiënt van "3 in de buurt" is het bijna hetzelfde molecuul ... ik bedoel met de: de berekening van de CO2-uitstoot met deze 2 formules zullen bijna identiek zijn voor dezelfde geconsumeerde massa stearine ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 20/12/06, 22:24

Het probleem is dat "paraffine" een verzamelnaam is voor alkanen ... :?

Een C20-alkaan wordt blijkbaar ook aangetroffen in "paraffine".

Interessante site over HYDROCARBONS ...
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79112
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 21/12/06, 16:15

Houthakker schreef:Het probleem is dat "paraffine" een verzamelnaam is voor alkanen ... :?


+1 en ik begreep pkoi niet echt ...

Houthakker schreef:Een C20-alkaan wordt blijkbaar ook aangetroffen in "paraffine".

Interessante site over HYDROCARBONS ...



Interessante site :)
Inderdaad, er is: eicosane, C20H42

Pb: is het vaste of vloeibare paraffine? A priori solide:

tot 16 ° C zijn vloeistoffen.
Boven zijn ze viskeuzer zoals teer dan eerlijk gezegd vast, maar iedereen heeft een blok paraffine gezien en hun smeltpunt blijft onder 120 ° C.


Het is gek hoe moeilijk het is om de chemische formule van een eenvoudige kaars te krijgen ...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79112
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 21/12/06, 16:18

Te goed lijkt de oefening op de Bucheron-site op Jancovici:

Oefening Een arts van 80 kg neemt zijn auto van 1800 kg die 14 dm3 per 100 km verbruikt, koolwaterstoffen met een dichtheid van 0 kg per dm72 om een ​​brood stokbrood van 3 kg te kopen. Bij een bakker op afstand 0 km van zijn naar huis.
1 ° Wat is de massa verbruikte brandstof.
2 ° Welke chemische energie vrijkomt door de oxidatie van deze brandstof
3 ° Wat is de energie die nodig is om het voertuig te verplaatsen (heen en terug) gezien de gemiddelde kracht gelijk is aan 1/10 van het gewicht
4 ° Hoeveel energie is nodig om de arts te verplaatsen? (A en R) dezelfde kracht = p / 10
5 ° Hoeveel energie is er nodig om de staf te verplaatsen? (alleen retour) dezelfde kracht = p / 10
6 ° Wat zijn, rekening houdend met de chemische energie in de verbruikte brandstof, de respectievelijke opbrengsten van 3 °, 4 ° en 5 °?
De arts had kunnen lopen om zijn toverstok te krijgen, wat hem 1 uur en 30 minuten zou hebben gekost zonder brandstof te hebben verbruikt, maar het gebruik van de auto verminderde de duur van de operatie tot 10 minuten. Hij zal daarom tijdens het 1:20 verschil 4 patiënten van elk 20 minuten kunnen ontvangen. Het consult kost hem 20 euro, de liter brandstof kost 1 euro. Van welke brandstofprijs het gebruik van de auto niet langer rendabel is, ervan uitgaande dat alle andere prijzen, inclusief die van het consult, vast blijven.


Oplossing: http://gfev.univ-tln.fr/PEGASUS/Hydroca ... o%20a.html
Dernière édition par Christophe de 21 / 12 / 06, 16: 21, 2 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
zac
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 1446
Inschrijving: 06/05/05, 20:31
Plaats: piton st leu
x 2




par zac » 21/12/06, 16:19

neemt een elektrische vibrator, nucleair is gemakkelijker :?
@+
0 x
Zei de zebra, freeman (bedreigde ras)
Dit is niet omdat ik con Ik probeer niet om slimme dingen te doen.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79112
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 21/12/06, 16:25

zac schreef:neemt een elektrische vibrator, nucleair is gemakkelijker :?
@+


Sorry, ik zie helemaal geen verband ... we hebben het niet over Vaseline ... : Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
zac
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 1446
Inschrijving: 06/05/05, 20:31
Plaats: piton st leu
x 2




par zac » 21/12/06, 16:27

ok maar in een modern land met het licht op de muur wat is het gebruik van kaarsen : Lol:

@+
0 x
Zei de zebra, freeman (bedreigde ras)

Dit is niet omdat ik con Ik probeer niet om slimme dingen te doen.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79112
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 21/12/06, 16:42

zac schreef:ok maar in een modern land met het licht op de muur wat is het gebruik van kaarsen : Lol:

@+


Het antwoord staat in de titel van het onderwerp !! Het is puur leerzaam ... voor onze cultuur wat ...
0 x

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 240-gasten