1 000 houtkachel morgen?

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79112
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

1 000 houtkachel morgen?




par Christophe » 20/11/06, 16:39

Met de opkomst van fossiele brandstoffen, met name olie en gas, maakt hout een comeback als brandstof voor het produceren van warmte. Gemeenschappen worden er steeds meer in geïnteresseerd en bosgemeenschappen zijn uiteraard bijzonder goed geplaatst om houtgestookte ketels te adopteren. Om deze redenen hebben ze zich via de landelijke federatie van bosgemeenten (FNCofor) zojuist verbonden met de ingebruikname van duizend houtgestookte ketels in landelijke gebieden.
Met de ontwikkeling van het gebruik van hout als energiebron willen deze gemeenten meewerken aan de strijd tegen klimaatverandering (de CO2-balans van brandbaar hout is nagenoeg nul, zeker bij lokaal gebruik), de opening van nieuwe afzetmogelijkheden voor boseigenaars en het in stand houden of versterken van de economische activiteit op het platteland.
Afhankelijk van de lokale behoeften varieert het geïnstalleerde vermogen van ketelruimten van 0,1 tot 2 MW, voor een cumulatieve productie die 500 Megawatt zou moeten bereiken en de afwijzing van 450 ton CO000 / jaar moet voorkomen. Wat het verbruik betreft, wordt er jaarlijks ongeveer 2 ton hout gebruikt.
Deze 1 stookruimten moeten, afhankelijk van de behoefte, bijdragen aan de verwarming van diverse representatieve proefprojecten. In plattelandsgemeenschappen zal het dus eerder de verwarming van openbare gebouwen (stadhuis, school, enz.) Zijn, terwijl in steden van middelmatig belang houtgestookte ketels een bestaand warmtenet meer zullen vervangen door heeft een fossiele brandstof.
Voor de federatie moet de realisatie van dit programma '1 gemeenschappelijke ketels' een rimpeleffect hebben en de regio's aanmoedigen om de dynamiek te volgen.

Alex belvoit
Bron: www.univers-nature.com
0 x
Avatar de l'utilisateur
louphil
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 278
Inschrijving: 22/07/05, 01:20
Plaats: Gironde (Ste Foy-la-Grande)
x 4




par louphil » 20/11/06, 20:19

Wat betreft houtverwarming, zou ik slechts één feit willen noemen:

Mijn ouders, boeren in kassen, verwarmen ze al meer dan twintig jaar met hout (ongeveer 2000 ton / jaar). Dit hout is afkomstig van afval dat is geproduceerd door een fabriek die panelen, parketvloeren, enz. Vervaardigt. Om de calorische waarde van het bijproduct te garanderen, verbindt deze fabriek zich ertoe om droog hout te leveren. Hiervoor gebruikt het een deel van zijn bijproducten als energiebron, bedoeld om het product uit te drogen.
Maar de laatste tijd heeft deze fabriek haar vervuilende lozingen van verbrand hout voor dit drogen moeten beperken. Ook zijn de investeringen die nodig zijn voor deze behandelingen (rookfiltering en andere zeker ...) zo exorbitant en garanderen op geen enkele manier zelfs nog meer drastische normen die ook onvoorspelbare investeringen vereisen, daarom stopt deze fabriek alle levering van industrieel brandhout.
Ik ken niet alle ins en outs van dit verhaal in detail (maar ik kan er meer over te weten komen, als dat iets meer kan opleveren ...), maar ik weet dat mijn ouders mooi zijn ... , om een ​​gelijkwaardig product te vinden. Als u ideeën heeft of een mogelijke leverancier van een identiek of gelijkwaardig product kent, ben ik geïnteresseerd ...
Ik zie in ieder geval niet waar de econologische benadering is in dit verhaal, en vraag me af wat de verdiensten zijn van deze 1000 houtketels, en als ze uiteindelijk niet één dag zullen zijn, wezen ze er ook op ...
0 x
cpam
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 24/11/06, 16:44
Plaats: ile de france

Vervuiling houtketels




par cpam » 24/11/06, 17:56

Hallo,
Ik ben het met u eens dat de verwarming van hout toeneemt, maar zoals in veel gebieden, in het begin kijken we slechts naar één enkel punt, in dit geval het aspect hernieuwbare energie.
Men mag niet vergeten dat het verbranden van hout ook deeltjesemissies veroorzaakt die niet vervelend zijn buiten de stedelijke gebieden, maar die bij hoge concentraties kritiek kunnen worden, in Ile de France zijn de uitgestoten stofdeeltjes alleen door residentiële verwarming vertegenwoordigt al 7% (CITERA) maar deze 7% vertegenwoordigt 32% van de fractie PM2.5 die een gezondheidsimpact hebben
en de regio Ile de France begint, net als Canada en Zwitserland, uit de richtlijnen voor het gebruik van hout te komen !!

Dat is mijn commentaar
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79112
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 24/11/06, 18:01

Ja, en brandend hout produceert zelfs ... dioxines!
Maar gelukkig zijn dit de "goede" dioxines ... niet gevaarlijk dus ...

Houd er rekening mee dat ik het heb over natuurlijk hout: bepaalde houtsoorten slaan chloor op in hun schors ...

Dit maakt niet uit oud houtafval recyclen waar ik me voorstel dat er overal misstanden zijn (stijl we stoppen 1% plastic in de pellets, het zal de PCI monteren en niemand zal iets zien ...)
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79112
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 24/11/06, 18:11

louphil schreef:Mijn ouders, boeren in kassen, verwarmen ze al meer dan twintig jaar met hout (ongeveer 2000 ton / jaar).


2000 T per jaar! Wauw en hoeveel is dat in ketelcapaciteit?

louphil schreef:Dit hout is afkomstig van afval dat is geproduceerd door een fabriek die lambrisering, parketvloeren, enz. Vervaardigt.


Dit is wat me zorgen baart ... het zou me verbazen dat de vloeren en lambrisering worden "gereinigd" van de chemicaliën die nodig zijn voor hun behandeling ... nou, als het in "aanvaardbare" proporties blijft ...
0 x
Andre
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 3787
Inschrijving: 17/03/05, 02:35
x 12




par Andre » 24/11/06, 18:54

Dag

en de regio Ile de France begint, net als Canada en Zwitserland, uit de richtlijnen voor het gebruik van hout te komen !!


Hij praat over normen voor steden, maar momenteel zijn het de gemeenten die hun normen voor houtverwarming opleggen.
Maar we zijn nog steeds verre van uitsluitend met hout te verwarmen voor iedereen, als we het geleverde snoer (minder dan 1 stereo) van hout moeten kopen en opsplitsen kost $ 80. Je moet het opbergen, hanteren, de kachel laden, het stof schoonmaken en de schoorsteen vegen ect .. voor de economische kant tussen alle elektrische en verwarming met hout is minimaal, ecologische kant verwarmd elektrisch is wat het beste is bij Quebec (de meeste elektriciteit is hydraulisch) en het is eenvoudig, geen onderhoud, geen hoofdpijn.

Hout is interessant als we (de houtschuur) hetzelfde willen zijn, maar je moet de moeite nemen om het te doen, het is alsof je gefrituurde aardappelolie opraapt, je moet uit willen gaan met het buitenleven kettingzaag .. niets is makkelijk ..

Maar denk er eerst aan om je huis goed te isoleren, met de beetje kou heb je nauwelijks verwarming nodig.

Andre
0 x
knuffelen
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 65
Inschrijving: 10/12/06, 17:56




par knuffelen » 11/12/06, 18:15

Andre schreef:Hout is interessant als we (de houtschuur) hetzelfde willen zijn, maar je moet de moeite nemen om het te doen, het is alsof je gefrituurde aardappelolie opraapt, je moet uit willen gaan met het buitenleven kettingzaag .. niets is makkelijk ..
Andre

Helemaal mee eens!

Met het feit dat het verbranden van hout niet meer CO2 uitstoot dan hout heeft opgenomen, zouden we geloven dat we zoveel hout kunnen consumeren als we willen!
Maar om het hout bij mij te krijgen, gebruikten boswachters energie om aan het werk te gaan, het hout te hakken, op te bergen, te sorteren ... Vervolgens werd het hout naar mijn huis vervoerd. In dit geval is het transporteren van hout duur (ecologisch en economisch).
Hout is geldig waar het overvloedig is: Canada en Zwitserland ongetwijfeld, landelijke gebieden (waar het in ieder geval wordt gekapt om zijn land te behouden).
0 x
kikker
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 18
Inschrijving: 24/02/07, 18:57
Plaats: Normandië




par kikker » 24/02/07, 21:24

[Als u ideeën heeft of een mogelijke leverancier van een identiek of gelijkwaardig product kent, ben ik geïnteresseerd ...
Ik zie in ieder geval niet waar de econologische benadering is in dit verhaal, en vraag me af wat de verdiensten zijn van deze 1000 houtketels, en als ze uiteindelijk niet één dag zullen zijn, wezen ze er ook op ... [/ quote]

Het zou nodig zijn om te weten welk type product wordt gebruikt om een ​​leverancier te geven. Gezien de productiefabriek denk ik dat deze industriële brochures heeft opgeleverd.
Er zijn algemene leveranciers die precies het houtproduct leveren dat voor elke ketel kan worden gebruikt: zaagsel, pellets, chips, houtblokken ....... droog of groen (goedkoper) .... puur of gemengd met andere brandstoffen ( stro, diverse resten ....)

In mijn regio zijn er BIOCOMBUSTIBLES gevestigd in Calvados die dat doet.

Wat betreft de 1000-ketels, het lijkt erop dat de weddenschap al succesvol is, het werkt heel goed met gemeenschappen. De meest geïnteresseerden zijn de landelijke gemeenschappen die bossen bezitten waarvan de menuproducten moeilijk te waarderen zijn en die naast lokale werkgelegenheid zorgen (houthakker, machinebediener, bezorger ...)
0 x
kikker
kikker
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 18
Inschrijving: 24/02/07, 18:57
Plaats: Normandië




par kikker » 24/02/07, 21:29

Dit is wat me zorgen baart ... het zou me verbazen dat de vloeren en lambrisering worden "gereinigd" van de chemicaliën die nodig zijn voor hun behandeling ... nou, als het in "aanvaardbare" proporties blijft ...


Afval volgt normaal gesproken afzonderlijke cursussen, sloophout en zaagsel gaan aan de ene kant en machinaal bewerkt schroot (behandeld, gevernist) aan de andere kant
0 x
kikker
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33




par Philippe Schutt » 24/02/07, 23:48

ja, je praat. Dit machinaal bewerkte schroot belandt gewoon in een verbrandingsoven.
kikker, je ouders kunnen het ook verbranden, ook al is het niet gestoomd, toch?

Het lijkt erop dat we potentieel 400 ton hout voor hernieuwbare energie per jaar hebben. als de 000 ketels 1000 T verbranden, waar komt dan de ontbrekende 600 T vandaan ???
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 192-gasten