Hernieuwde interesse in de waterstofindustrie

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Obelix
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 535
Inschrijving: 10/11/04, 09:22
Plaats: Toulon

Hernieuwde interesse in de waterstofindustrie




par Obelix » 08/11/06, 11:07

Hallo,

Even een korte opmerking om u op de hoogte te stellen van de huidige acties in onderzoekskringen over het bestaan ​​van fossiele waterstof!
Er is een zeer grote kans op aanwezigheid van fossiele waterstof in de onderwateromgeving.
Na systematische studies van de diepzee zal er een onderzoekscampagne worden uitgevoerd in de Stille Zuidzee om de locatie van fossiele waterstofgebieden te verduidelijken.
Deze gaszakken zijn gezien op sonarkaarten en zullen het onderwerp zijn van diepgaander onderzoek.
Europese kredieten zijn beschikbaar gesteld aan de wetenschappelijke gemeenschap om hun exacte locatie en hun geschatte volume te specificeren!

Ik kan u op dit moment geen serieus ontkrachtend of bevestigend verband geven, maar het idee zelf is buitengewoon genoeg om te worden verspreid.

Obelix
0 x
Avatar de l'utilisateur
pluesy
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 291
Inschrijving: 26/11/04, 22:39
Plaats: 88 Saint Dié Vogezen
x 1




par pluesy » 08/11/06, 12:04

met waterstof lopen we tenminste geen risico op een olieramp : Cheesy: aan de andere kant denk ik dat de zeilers die het vervoeren niet-rokers moeten zijn en een goede risicopremie moeten hebben... : Mrgreen:
0 x

"Er zijn slechts twee dingen oneindig, het universum en de menselijke domheid ... maar voor de wereld, ik heb geen absolute zekerheid."
[Albert Einstein]
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 08/11/06, 12:09

Wat mij zorgen baart, is eerder het energiepotentieel dat zich in deze reserves bevindt... als de druk niet erg sterk is, zal er niet veel energie in de weg zitten.

Ik herinner u eraan dat H2 27 keer lichter is dan lucht, 1 m3 bij atmosferische druk bevat dus slechts ongeveer 5800 kJ terwijl één m2 aardgas ongeveer 36...
0 x
Avatar de l'utilisateur
pluesy
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 291
Inschrijving: 26/11/04, 22:39
Plaats: 88 Saint Dié Vogezen
x 1




par pluesy » 08/11/06, 12:34

bovendien is het nog steeds een fossiel...

terwijl onze enige redding volgens mij hernieuwbare energiebronnen zijn

zelfs als er grote reserves zijn, zullen deze op een dag onvermijdelijk opraken...

het probleem met waterstof is transport en opslag; de ontdekking van aanzienlijke fossiele voorraden zou onderzoek en ontwikkeling in deze sector misschien kunnen versnellen om daarna gemakkelijker over te stappen op hernieuwbare waterstof
0 x

"Er zijn slechts twee dingen oneindig, het universum en de menselijke domheid ... maar voor de wereld, ik heb geen absolute zekerheid."
[Albert Einstein]
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 08/11/06, 12:54

pluesy schreef:bovendien is het nog steeds een fossiel...


Fossiel in absoluut ja... maar niet in de zin van de algemene definitie die een koolstofverbinding aanduidt (uranium valt niet in deze categorie...)...

Daarmee bedoel ik dat hiermee nog steeds een groot nadeel van fossiele brandstoffen wordt weggenomen: CO2-uitstoot...
0 x
Avatar de l'utilisateur
pluesy
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 291
Inschrijving: 26/11/04, 22:39
Plaats: 88 Saint Dié Vogezen
x 1




par pluesy » 08/11/06, 13:25

zeker niet vervuilend maar zeker uitputbaar...

het kan dus slechts een tijdelijke overgangsoplossing zijn, maar zeker geen permanente oplossing...
allemaal en om te weten welk uitstel de fossiele waterstofsector ons biedt om andere oplossingen te vinden: 1 jaar? 10 jaar ? 100 jaar, 1000 jaar?
0 x

"Er zijn slechts twee dingen oneindig, het universum en de menselijke domheid ... maar voor de wereld, ik heb geen absolute zekerheid."
[Albert Einstein]
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 08/11/06, 13:32

Eh, naar mijn mening is het geen 10 jaar meer... en dan nog een keer...

Daarna zullen we moeten zien met de methaanhydraten... : Cry:
0 x
Avatar de l'utilisateur
renaud67
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 638
Inschrijving: 26/12/05, 11:44
Plaats: Marseille
x 8




par renaud67 » 08/11/06, 14:11

Het zal ook nodig zijn om een ​​hele distributieketen en nieuwe producten (opslag, gebruik (motor, brander ...) te ontwikkelen die opnieuw kunnen worden gebruikt met waterstof uit een meer hernieuwbare bron.
0 x
De absurditeiten van gisteren zijn de waarheden van vandaag en morgen banaliteiten.
(Alessandro Marandotti)
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2




par Targol » 08/11/06, 14:42

Nog een ‘kleine’ zorg over deze ‘fossiele’ waterstof: als de voorraden zich op grote diepte en onder lage druk bevinden, zijn de winningskosten zowel op energiegebied als op financieel vlak wellicht niet triviaal.
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding
Obelix
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 535
Inschrijving: 10/11/04, 09:22
Plaats: Toulon




par Obelix » 08/11/06, 15:47

Re,

Kleine details:
De drukken liggen minstens in de orde van 300 tot 600 bar!
De "pockets" die door deze technologieën kunnen worden gedetecteerd, zijn behoorlijk groot (detectie van verschillen in de geluidssnelheid in lucht en in waterstof), dus we kunnen denken dat ze ongeveer een kubieke kilometer groot zijn!
Het transport van waterstof via leidingen is qua energieoverdracht en dus kosten veel rendabeler dan dat van elektriciteit via de kabel.
Het boren van gaten op 6000 meter onder water is een techniek die we momenteel beheersen en die alleen maar rendementsproblemen oplevert.

Obelix
0 x

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 202-gasten