Onderwerp van TPE: hernieuwbare energie

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Avatar de l'utilisateur
Kamox
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 22
Inschrijving: 25/09/06, 19:13
Plaats: Brest 29200

Onderwerp van TPE: hernieuwbare energie




par Kamox » 26/09/06, 16:23

Hallo, ik ben een student van 1èreS en ik moet voor de maand november een onderwerp van TPE presenteren met betrekking tot hernieuwbare energiebronnen. Ik heb ontdekt door hasar wat forum op internet door "hernieuwbare energieën" in te typen. Nadat ik vond dat het heel goed gedaan was, besloot ik een account aan te maken en dit onderwerp te posten, in de hoop dat je me zult helpen door deze vragen te beantwoorden:

- In een paar woorden, wat is een energie?

- Wat is hernieuwbare energie precies?

- Wat zijn de verschillende bronnen van hernieuwbare energie?

- Wat was de eerste ontdekte hernieuwbare energie? In welk jaar ?

- Wat is de laatste ontdekte hernieuwbare energie?

- Wat zijn de toepassingen van de verschillende hernieuwbare energiebronnen?



Als je het niet erg vindt, heb ik later misschien nog meer vragen.
Maar het zou al heel aardig van je zijn om deze vragen te beantwoorden.
0 x
"Wetenschap zonder geweten is slechts de ondergang van de ziel" Rabelais.

"De man is van nature goed, het is het bedrijf dat hem temt" Rousseaux
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79118
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 26/09/06, 16:44

Om te beginnen zul je veel hulp vinden op de "Hernieuwbare energieën" -pagina's.

Het begint hier: https://www.econologie.com/definition-et ... -3129.html

Voor zonne-energie is het hier: https://www.econologie.com/introduction- ... -1134.html

Andere secties komen langs.

U kunt hier ook op zoeken forum voor details.
Dernière édition par Christophe de 26 / 02 / 15, 18: 39, 1 keer bewerkt.
0 x
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2

Re: TPE onderwerp




par Targol » 26/09/06, 16:57

Kamox schreef:Hallo, ik ben een student van 1èreS en ik moet voor de maand november een onderwerp van TPE presenteren met betrekking tot hernieuwbare energiebronnen. Ik heb ontdekt door hasar wat forum op internet door "hernieuwbare energieën" in te typen. Nadat ik vond dat het heel goed gedaan was, besloot ik een account aan te maken en dit onderwerp te posten, in de hoop dat je me zult helpen door deze vragen te beantwoorden:

Hallo Kamox, en welkom hierbij forum. Hoewel ik u sterk adviseer om zelf naar de antwoorden op deze vragen te zoeken op het internet, zal ik proberen u, vanuit de top van mijn magere kennis ter zake, te geven : Wink: , een begin van de antwoorden ...


Kamox schreef:- In een paar woorden, wat is een energie?

Een energie is "iets dat werk kan verschaffen". Het gewicht in een klok wordt bijvoorbeeld naar de aarde aangetrokken en produceert daardoor "potentiële" energie. Een rijdende auto bevat vanwege zijn snelheid en massa "kinetische" energie


Kamox schreef:- Wat is hernieuwbare energie precies?

Zoals de naam al doet vermoeden, is het een energie die op de schaal van gebruik wordt vernieuwd. Olie heeft miljoenen jaren nodig gehad om te worden gevormd en wordt in minuten gebruikt, dus het is niet hernieuwbaar. De energie van de wind of van de zon daarentegen wordt vernieuwd wanneer men ze gebruikt.


Kamox schreef:- Wat zijn de verschillende bronnen van hernieuwbare energie?

zie het artikel van Christophe: https://www.econologie.com/definition-et ... -3129.html dat zou je vraag moeten beantwoorden.


Kamox schreef:- Wat was de eerste ontdekte hernieuwbare energie? In welk jaar ?

Ik aarzel tussen wind, waterkracht en tractie van dieren.
  • Wind als energie om zeilboten vooruit te helpen,
  • waterkracht om molens te draaien of zelfs, met behulp van de stroom, de stenen door te geven voor de piramides op de Nijl
  • tractie van dieren zodra de mens bepaalde wilde dieren heeft kunnen domesticeren om hun kracht te gebruiken voor transport.
Wat de datum betreft, u zult hebben begrepen door deze voorbeelden te lezen, het is uit de oudheid of zelfs eerder voor tractie van dieren.

En zelfs als we het concept van energie uitbreiden, kunnen we zelfs zo ver gaan om te zeggen dat zonne-energie in haar essentiële rol om de planten te voeden waarvan de mens zich voedt, sinds de prehistorie wordt geëxploiteerd ...


Kamox schreef:- Wat is de laatste ontdekte hernieuwbare energie?

Ontdekking, het is moeilijk te zeggen, uitgebuit, zou ik zeggen de kracht van golven en stromingen door waterkrachtcentrales.


Kamox schreef:- Wat zijn de toepassingen van de verschillende hernieuwbare energiebronnen?

Ze zijn oneindig in die mate dat door middel van elektromechanische apparaten elke primaire energie kan worden omgezet in secundaire elektrische energie.
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79118
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Re: TPE onderwerp




par Christophe » 26/09/06, 17:08

Targol schreef:Ik aarzel tussen wind, waterkracht en tractie van dieren.


Voor mij is het vuur ... van hout :)

Mooi voorbeeld dat de hydraulica om de boten uit de Nijl te halen daar niet aan had gedacht ... want de watermolens zijn recentelijk bcp + dat ... en de windmolens nog meer! (bedankt holland)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Kamox
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 22
Inschrijving: 25/09/06, 19:13
Plaats: Brest 29200




par Kamox » 26/09/06, 17:33

Bedankt voor alle antwoorden : Mrgreen:
0 x
"Wetenschap zonder geweten is slechts de ondergang van de ziel" Rabelais.



"De man is van nature goed, het is het bedrijf dat hem temt" Rousseaux
Avatar de l'utilisateur
Polo's
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 86
Inschrijving: 17/08/06, 19:33
Plaats: Nancy en Metz




par Polo's » 27/09/06, 13:10

lol! TPE! ja ik viel behoorlijk slecht op het gelukkige nieuwe jaar (de laatste bac) of het telde niet voor de bac (nou ja, de schaal was ingewikkeld, we hadden duidelijk zulke bonuspunten zonder iets te doen) : Cheesy:
De energie die de basis heeft van alle andere is de zonne-energie: de zon verwarmt de lucht (wind), het brengt water naar de top van de bergen (hydro) het maakt kortom fotosynthese (biomassa) mogelijk.
Vergeet niet te zeggen dat er niet 1 energie is die de wereld zou redden, maar dat DE oplossing is om alle hernieuwbare energie te gebruiken en deze niet langer te verspillen. Ik denk dat het zou een mooie ccl zijn.
Veel succes met je TPE en je 1 ° S!
0 x
"Ik vrees niets, ik hoop voor niets, ik ben vrij" Nikos kazansakis
Avatar de l'utilisateur
Kamox
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 22
Inschrijving: 25/09/06, 19:13
Plaats: Brest 29200




par Kamox » 27/09/06, 13:16

OK hartelijk bedankt :D !
0 x
"Wetenschap zonder geweten is slechts de ondergang van de ziel" Rabelais.



"De man is van nature goed, het is het bedrijf dat hem temt" Rousseaux
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 27/09/06, 13:18

het lijkt me heel duidelijk dat chronologisch de eerste hernieuwbare energie de elleboogolie en de 1 benen is!

de laatst geëxploiteerde (hoewel de eerste van nature via bijvoorbeeld fotosynthese) is zonne-energie, in het bijzonder fotovoltaïsche energie, toch?
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 27/09/06, 13:20

Helaas solar nog ouder, aangezien de bron van de wind (cycloon -anticyclone) en regen (dus hydraulisch)
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 28/09/06, 14:06

Door de redenering verder te duwen, is de zon de enige bron van energie, omdat deze de oorzaak is van alles ...
Maar het is een beetje vergezocht! : Cheesy:

Kamox, in je TPE kun je het concept energie van introduceren voorraad en energie van stroomHet is een interessant concept aan te pakken denk ik.
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 260-gasten