Bosbouw en hout energie

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2

Bosbouw en hout energie




par houthakker » 05/07/06, 15:44

Citro schreef:Het is te veel in het onderwerp, maar er is het creëren van een nieuw ecosysteem, een model van duurzame ontwikkeling of het bos vervangen de moerassige heide en "steriele" door het aftappen van de bodem, het reguleren van hydrologie ... bevorderen een nieuwe bio diversiteit ... deze arme streek werd toen welvarend.
"nieuw ecosysteem, model van duurzame ontwikkeling"? mwoué ... :? we zijn het hier niet mee eens, maar het kan gewoon een probleem van semantiek zijn ...

De moerassige heide is niet "steriel" ( :schok: ) dat voor de man die hiervan wil profiteren ...
Op zichzelf is het een zeer interessante omgeving.

De biodiversiteit van een geëxploiteerd bos is veel minder ... Zoals ik al eerder zei, is het een cultuur, geen systeem in balans!
Hydrologische regulatie zou me verbazen! Drogen en drainage, ja, maar het is geen kwestie van regulering, het is gewoon een aanpassing van de omgevingscondities.

Zoals u aan het einde zegt, is deze transformatie alleen te wijten aan een economische wil.
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 05/07/06, 15:57

Philippe Schutt schreef:het bos kwam neer op 15% van het land, omdat geplunderd en niet herplant. Ik denk niet dat dit als referentie is een goed idee. Het zou hetzelfde zijn als het vertellen van een patiënt dat hij gezond is, te vergelijken met een stervende man.
: shock: ik geef toe dat ik niet begrijp waar je het over hebt ...



Philippe Schutt schreef:Zolang we hout stoken we vervuilen, is alleen de nieuwe boom geplant aan degene die snijden dépolluera dat als hij lang genoeg leeft vervangen. En zolang deze boom klein zal zijn, zal er een tekort van chlorofyl zijn. In feite, om goed te doen, zou het nodig om nu te planten, te verwarmen in 50 jaar. En gebruik een PAC tussentijd ...
Hoe noem je "vervuilend"?
Het voordeel van het verbranden van hout in een "CO2" -probleem is dat u takken over de atmosferische koolstofcyclus ...

Planten (chlorofylen zoals u al zei) gebruiken atmosferische CO2 zodra ze beginnen te groeien en tot het einde van hun leven om biomassa te produceren die we vervolgens als brandstof zullen gebruiken, waarbij CO2 vrijkomt in de atmosfeer die dan dient als reservoir.
Maar de cyclus vindt plaats op de schaal van het groeiseizoen, niet op het leven van de boom!
We moeten een bos als geheel beschouwen dat elk jaar produceert, bijvoorbeeld ongeveer 20 m3 / ha / jaar voor de populier of 2 m3 / ha / jaar voor de eik (maar dichter).

Ik begrijp het verhaal van 'chlorofylgebrek"...
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 05/07/06, 21:30

Pfuuut ... Slecht idee, Christophe .... Ik had door moeten gaan in HS-modus! :frons:

: Wink:
0 x
sneeuw tijger
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 29/08/06, 17:19
Plaats: perpignan




par sneeuw tijger » 29/08/06, 17:31

hallo, ik ben hier nieuw in forum!!! Het lijkt mij, als ik me niet vergis, dat we het hebben over houtenergie !! Ik heb er gewoon twee jaar aan gewerkt, dus als het iemand interesseert ...
Dat is een +
0 x
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2




par Targol » 29/08/06, 18:29

Houthakker schreef:Pfuuut ... Slecht idee, Christophe .... Ik had door moeten gaan in HS-modus! :frons:

: Wink:


Misschien is een houthakker, aan de andere kant, een link naar de initiële thread waaruit u uw offertes hebt genomen, nuttig genoeg om het in context te plaatsen en dus het probleem beter te begrijpen.

Door nadelen, zonder de ins en outs te kennen, kan ik je al zeggen dat ik het met je eens ben over de laatste opmerking over het citaat van P. Schutt
Philippe Schutt schreef:Zolang we hout stoken we vervuilen, is alleen de nieuwe boom geplant aan degene die snijden dépolluera dat als hij lang genoeg leeft vervangen. En zolang deze boom klein zal zijn, zal er een tekort van chlorofyl zijn. In feite, om goed te doen, zou het nodig om nu te planten, te verwarmen in 50 jaar. En gebruik een PAC tussentijd ...


Wat Philippe niet lijkt te hebben begrepen, is dat de atmosfeer een natuurlijk reservoir van CO2 is. Wat problematisch is, is wanneer we de CO2 vang- en restitutiecycli van deze tank desynchroniseren.

weinig uitleg (vereenvoudigd)
  • hout verwarming: Tijdens zijn groei vangt de plant CO2 in het reservoir (de amosfeer) en gebruikt het om zichzelf te bouwen.
    Tijdens de crematie wordt de CO2 die tijdens de groei is gevangen, vrijgegeven in de amosfeer.
    We staan ​​daarom voor een korte cyclus: de CO2 die is vastgelegd tijdens 50ans wordt vrijgegeven in 1h, 50 jaar later. 50 jaar in de cyclus van onze atmosfeer is echter onschadelijk.
    Merk op dat biobrandstoffen (behalve raffinage en als we diesel van tractoren uitsluiten) zoals HVB dezelfde korte cyclus volgen.
  • koolwaterstoffen: Planten die miljoenen jaren geleden groeiden, op dezelfde manier als vandaag, prikken een deel van de CO2 uit de atmosfeer.
    Ze verbrandden niet (reden daarom niet terug naar de atmosfeer de CO2 die ze daar hadden meegenomen) maar vielen en veranderden vervolgens, door een opeenvolging van geologische fenomenen, in koolwaterstoffen.
    We zitten daarom ondergronds achter met het resultaat van miljoenen jaren CO2-vangst door miljoenen planten. En daarin ligt het probleem: deze fenomenale hoeveelheden CO2 die miljoenen miljoenen jaren in de atmosfeer zijn gepompt, worden in een eeuw in de atmosfeer vrijgegeven. Er is een enorme desynchronisatie van de vastleg- en herstelcycli die de atmosfeer niet aankan.


Voila, het was een beetje lang, maar ik hoop dat het sommigen zal helpen de CO2-component van koolwaterstoffen te begrijpen.
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding
denis
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 944
Inschrijving: 15/12/05, 17:26
Plaats: Rhône-Alpes
x 2

Re: bossen en houtenergie




par denis » 29/08/06, 21:23

De moerassige heide is niet "steriel" ( :schok: ) dat voor de man die hiervan wil profiteren ...
Op zichzelf is het een zeer interessante omgeving.

De biodiversiteit van een geëxploiteerd bos is veel minder ... Zoals ik al eerder zei, is het een cultuur, geen systeem in balans!
Hydrologische regulatie zou me verbazen! Drogen en drainage, ja, maar het is geen kwestie van regulering, het is gewoon een aanpassing van de omgevingscondities.

Zoals je aan het einde zei, is deze transformatie alleen te wijten aan een economische wil. [/ Quote]


de biodiversiteit van moerassen, zeemeeuw, voor muggen is het niet slecht : Cheesy: er zijn amateurs ???
voor biodiversiteit is dit niet onverenigbaar met houtkap, op voorwaarde dat de soorten gemengd zijn; bovendien geloof ik dat de ONF (nationaal kantoor van de bossen (van Frankrijk)) de schietpartij rechtzet, omdat er veel meer risico is op vernietiging tijdens stormen (12 / 1999) of bosbranden, wat bevestigt Met dit nieuwe management kan ik de bewaker van het gezin informeren :D
voor vervuiling wordt alles gezegd! : zelfs olie vervuilt niet als het wordt gebruikt met dezelfde snelheid als nodig was om het te vormen (als we het over snelheid kunnen hebben !!)
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79111
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 29/08/06, 21:33

Targol schreef:Misschien is een houthakker, aan de andere kant, een link naar de initiële thread waaruit u uw offertes hebt genomen, nuttig genoeg om het in context te plaatsen en dus het probleem beter te begrijpen.


+ 1 Ik begrijp niet veel van de logica van dit onderwerp ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 30/08/06, 14:12

Christophe schreef:
Targol schreef:Misschien is een houthakker, aan de andere kant, een link naar de initiële thread waaruit u uw offertes hebt genomen, nuttig genoeg om het in context te plaatsen en dus het probleem beter te begrijpen.


+ 1 Ik begrijp niet veel van de logica van dit onderwerp ...
Deze thread is oorspronkelijk gebouwd omdat je me vroeg om de HS over een ander onderwerp te stoppen, maar ik weet niet meer welke het is ...

Wat betreft de natte heidevelden en de biodiversiteit, denis, lijkt het duidelijk dat u het onderwerp niet kent, maar helaas heb ik momenteel geen tijd om dit uit te breiden.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79111
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 30/08/06, 15:43

Houthakker schreef:Wat betreft de natte heidevelden en de biodiversiteit, denis, lijkt het duidelijk dat u het onderwerp niet kent, maar helaas heb ik momenteel geen tijd om dit uit te breiden.


Eigenlijk weet ik er niet veel van ...
0 x
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2




par Targol » 30/08/06, 16:00

Christophe schreef:
Houthakker schreef:Wat betreft de natte heidevelden en de biodiversiteit, denis, lijkt het duidelijk dat u het onderwerp niet kent, maar helaas heb ik momenteel geen tijd om dit uit te breiden.


Eigenlijk weet ik er niet veel van ...


Ik begrijp niet veel van je ping pong, jongens:
Bucheron zegt dat Denis er niet veel van weet en het is Christophe die antwoordt ????? :schok:
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 230-gasten