diepe geothermie in Soultz-sous-boren

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
pierrefan
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 15/05/06, 11:25

diepe geothermie in Soultz-sous-boren




par pierrefan » 15/05/06, 11:35

hier herhaal ik een beetje de e-mailuitwisselingen (samenvatting) die ik erover had en ik zou graag willen dat u mij uw mening geeft over dit "alternatief" voor nucleair



***************Pierrefan*************************

Toen ik op uw site keek, vond ik geen enkele verwijzing naar diepe geothermische energie. Het is nog steeds een geweldig alternatief voor kernenergie, ook al blijft de productie voorlopig beperkt tussen de 20 en 30 Mw gepland voor volgend jaar.

hier is de site waar we het over hebben

http://www.soultz.net/fr/

***************Christophe*************************


Ik heb de site van Soultz bezocht... Het probleem is dat de technologie aardolie is...= Technologie gesponsord door Shell met boortechnologie en gepatenteerde patenten.
ze werken ook sterk met Schlumberger (boorkop)...
Dit zegt allemaal niets...

***************Pierrefan*************************

de technologie wordt al vrij veel gebruikt
er is een presentatie die alles vrij goed beschrijft
http://www.soultz.net/fr/rapports/fete_science2003.pdf


Voor Shell heb je gelijk, het is de hoofdsponsor. Maar dat komt omdat het de enige grote oliegroep is die niet in andere oplossingen dan olie heeft geïnvesteerd. En om de achterstand in te halen, denk ik dat ze gedwongen waren erin te investeren.

Ik denk dat er inderdaad noodzakelijkerwijs grijze gebieden zijn, maar ik vind het een interessant alternatief voor kernenergie.

En zo'n alternatief heeft geen kans van slagen als er geen grote groep achter zit. En het lijkt mij niet dat het te duur is als je kijkt naar de totale kosten van het Soultz-project (als je de site mag geloven), het is 54 Meuro. Ik vind het goedkoop in vergelijking met investeringen voor een voetbalstadion (tussen de 100 en 300 miljoen euro). Of de investering van enkele miljarden voor Iter. En in de pdf is de wereldwijde investering 500 miljoen euro, terwijl dit fabrieken zijn die al produceren. Maar ach, na alleen deze informatiebron te hebben gevonden, is het moeilijk om een ​​echt idee te krijgen.
Dernière édition par pierrefan de 15 / 05 / 06, 11: 46, 1 keer bewerkt.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 15/05/06, 11:42

54 M€... Het is veel meer dan ik dacht. :schok: zag de site dacht ik 10 of 20M€ (al enorm)...

wanneer we praten over investeringen we moeten het ook hebben over het rendement op investeringen.

Investeer 100M€ in een voetbalstadion dat over een paar jaar winstgevend zal zijn (bijvoorbeeld dankzij een world : Cheesy: ) het is geen "dure" investering!

Aan de andere kant, € 54 miljoen investeren in een project dat in 40 jaar zal worden afgeschreven (fictief cijfer) ... het is "duur". Maar aan de andere kant is het in dit geval onderzoek en prototypen... dus winstgevendheid is niet noodzakelijk noodzakelijk...

Maar één ding is zeker: de aanwezigheid van Shell en Schluberger op het project heeft voor hen een dubbel belang:

1) hun imago verbeteren.
2) hun belastingen verlagen (investeringen in R&D zijn aftrekbaar)

ps: ik zou nog steeds een artikel over deze technologie op de site moeten schrijven...
0 x
pierrefan
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 15/05/06, 11:25




par pierrefan » 15/05/06, 11:47

de 54Meuros werden hoe dan ook over 15 jaar gemaakt
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 15/05/06, 17:50

Total maakte vorig jaar elke 500 minuten € 000 winst...

Dus 54 miljoen over 15 jaar... voor hen is het een kleinigheid...
Dernière édition par Christophe de 15 / 12 / 08, 18: 41, 1 keer bewerkt.
0 x
jlvx
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 43
Inschrijving: 13/05/06, 19:01

ondiepere aardwarmte




par jlvx » 15/05/06, 21:47

Bonsoir,
sorry dat ik een beetje afwijk, maar het lijkt mij dat de zogenaamde "diepe" geothermische sites, om elektriciteit te produceren, relatief klein in aantal zijn, en veronderstel, zoals gezegd, vrij substantiële initiële investeringen (behalve Shell zonder twijfel ...)
Aan de andere kant is ondiepere geothermie, waarmee warmte kan worden teruggewonnen, bijna overal toegankelijk, behalve voor radonproblemen (!).
Het begint met de Provençaalse/Canadese put, minder dan twee meter om te graven, het is vrij eenvoudig maar al effectief (in mijn huis alleen al het bestaan ​​van een "begraven" kelder : Mrgreen: geeft me wat kou tijdens de hittegolf).
Variant met enkele meters lager, de "thermische bronnen".
Etc, declinatie in de diepte, behalve dat daar, hoe dieper we gaan, hoe meer we mogelijkheden voor warmte zullen vinden.
Welnu, voordat we stookolie, kernenergie en andere gassen vervangen, is er ruimte, maar in de komende 10-15 jaar kan dit een besparing van enkele tientallen procenten in de bovengenoemde energieën opleveren.
0 x
pierrefan
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 15/05/06, 11:25




par pierrefan » 16/05/06, 15:16

Econology schreef:Total maakte vorig jaar elke 500 minuten € 000 winst...

Dus 54 miljoen over 15 jaar... voor hen is het een kleinigheid...


ja daarom zeg ik dat het een lage investering is en een technologie die niet veel kost en die al 1/5 tot 1/6 van een kleine kerncentrale produceert.

Als de investering groter was geweest, waren we denk ik al veel verder
0 x
Avatar de l'utilisateur
Castor
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 127
Inschrijving: 06/04/06, 22:15
Plaats: Frankrijk: IDF




par Castor » 16/05/06, 22:53

Bonsoir.

Shell bouwde fotovoltaïsche panelen, maar ik denk dat ze faalden.
0 x
Wetenschap begint met nieuwsgierigheid.
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33




par Philippe Schutt » 11/02/07, 23:18

Nou, mijn vriendin vertelde me dat ze op tv spraken over aardbevingsproblemen in Zwitserland als gevolg van diepe geothermische boringen.
Als het niet de lucht is die op ons hoofd valt, dan is het de grond die in ons gezicht springt...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 11/02/07, 23:22

Philippe Schutt schreef:Nou, mijn vriendin vertelde me dat ze op tv spraken over aardbevingsproblemen in Zwitserland als gevolg van diepe geothermische boringen.
Als het niet de lucht is die op ons hoofd valt, dan is het de grond die in ons gezicht springt...


Ik bevestig de informatie...
0 x
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124




par Leo Maximus » 23/09/08, 09:30

Zowel in Frankrijk als in Duitsland lopen we hiermee nog steeds erg achter. Er zijn over de hele wereld geothermische energiecentrales: http://geoheat.oit.edu/bulletin/bull25-3/art2.pdf

Er zijn Franse departementen waar geothermische energie heel lang had kunnen worden ontwikkeld, Réunion, Martinique en Guadeloupe (slechts 4 MW).
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 180-gasten