General Electric GE Haliade-X, de krachtigste gigantische windturbine ter wereld: 14 MW!

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

General Electric GE Haliade-X, de krachtigste gigantische windturbine ter wereld: 14 MW!




par Christophe » 05/01/21, 09:27

Nacelle op 260 m, rotordiameter van 214 m!! Maximale hoogte: 367 m! Het is 50 m meer dan de Eiffeltoren! Welkom in de wereld van gigantische windturbines!

Met een vermogen van 14 MW en een capaciteitsfactor van 64% is de Haliade-X het allernieuwste van de Amerikaanse fabrikant, die hem in het Verenigd Koninkrijk en op twee andere offshore-locaties in de Verenigde Staten wil installeren.

In november 2020 brak ze een record van 312 MWh geproduceerd in één dag, wat betekent dat een enkele draai een Brits huishouden twee dagen van stroom kan voorzien! Ofwel 8,3 seconden werking voor het elektriciteitsverbruik van een huis van 50 vierkante meter in Frankrijk.

Deze machines, bedoeld om op zee te worden geïnstalleerd, waar de wind het sterkst is, hebben niet veel meer te maken met de eerste generaties offshore windturbines in de jaren negentig, met een vermogen van niet meer dan een paar honderd kilowatt.




1 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9772
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: General Electric GE Haliade-X, de krachtigste gigantische windturbine ter wereld: 14 MW!




par sicetaitsimple » 13/10/22, 19:25

Christophe schreef:In november 2020 brak ze een record van 312 MWh geproduceerd in één dag,

Dit record lijkt te zijn gebroken, met 359MWh in 24 uur, door een Siemens Gamesa-machine.

https://www.journaldugeek.com/2022/10/1 ... 24-heures/

Er is een kleine video, elke keer maakt het indruk op me om deze machines te zien.
1 x
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2212
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 504

Re: General Electric GE Haliade-X, de krachtigste gigantische windturbine ter wereld: 14 MW!




par phil59 » 13/10/22, 19:36

Er zijn de records, dan het dagelijkse leven...

Maar het gaat vooruit, niet snel genoeg, maar het gaat vooruit.

Het hele ding is dat het tegen een redelijke prijs blijft.

Binnen het redelijke ? Wat is het eigenlijk?

In prijs bedoel ik niet alleen de financiële kosten.

Maar hoe zet je ergens een prijs op?

De pb is er, omdat het subjectief is.
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9772
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: General Electric GE Haliade-X, de krachtigste gigantische windturbine ter wereld: 14 MW!




par sicetaitsimple » 13/10/22, 19:47

phil59 schreef:De pb is er, omdat het subjectief is.


Ik begrijp niet wat je zegt, maar dat geeft niet...

Het doel was alleen om erop te wijzen dat machines van 14 MW of meer bijna een standaard worden, na GE en Siemens Gamesa stel ik me voor dat Vestas niet ver weg moet zijn, ik weet het niet voor de Chinezen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15992
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5188

Re: General Electric GE Haliade-X, de krachtigste gigantische windturbine ter wereld: 14 MW!




par Remundo » 13/10/22, 20:27

ontzagwekkend

best goed nieuws

maar om zulke reuzen te installeren, heb je veel spullen nodig!
0 x
Beeld
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2212
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 504

Re: General Electric GE Haliade-X, de krachtigste gigantische windturbine ter wereld: 14 MW!




par phil59 » 13/10/22, 20:34

sicetaitsimple schreef:
phil59 schreef:De pb is er, omdat het subjectief is.


Ik begrijp niet wat je zegt, maar dat geeft niet...



Het is niet serieus ! :schok: : Roll: : Lol: : Lol: : Lol: : Lol: : Lol:
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Re: General Electric GE Haliade-X, de krachtigste gigantische windturbine ter wereld: 14 MW!




par Christophe » 07/03/23, 19:18

Mooie infographic van de grootste windturbines ter wereld:

vergelijkende_windturbines.jpg
1 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 287-gasten