Kogelvormige windturbine haalbaarheidsvraag

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Vraagt ​​Victor zich af
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 12/11/20, 21:40
x 1

Kogelvormige windturbine haalbaarheidsvraag




par Vraagt ​​Victor zich af » 12/11/20, 22:06

Hallo aan de hele gemeenschap hiervan forum!
Op dit moment zou ik graag een windturbine in de vorm van een bal willen maken, voor een esthetisch aspect.
Dus ik vond niet echt een systeem dat bij mij paste, dus ik vroeg me af of een systeem zoals het systeem dat ik probeerde te bereiken, mogelijk zou kunnen werken. Ik zal proberen te ontwikkelen!
Ik ben geen expert in aerodynamica of industrieel ontwerp, dus ik dank u bij voorbaat voor uw tijd en geduld! : Cheesy:

Ik dring aan op het esthetische aspect omdat ik me er terdege van bewust ben dat dit de efficiëntie van mijn rotor beperkt, maar ik zou het graag zo efficiënt mogelijk willen maken door rekening te houden met deze esthetische beperking. Mijn project is om rotoren te integreren in sculpturen, daar komt de behoefte aan een ronde vorm vandaan : Roll:

Dus ik probeerde iets te tekenen om je te helpen visualiseren

05xj.jpg


Ik weet niet of de vragen op mijn tekeningen leesbaar zullen zijn, dus ik herschrijf ze hier:

Topmodel:

- Is het mogelijk om te profiteren van zowel de kracht van de wind als de lift?
- Zo ja en de windturbine draait sneller dan de wind en de relatieve wind van een bleke komt dus uit de tegenovergestelde richting van de wind, wat gebeurt er dan met de lift?

Bodem model:

- Kan een Darrieux-rotor in de vorm van een bal worden overwogen?
-Als dat zo is, zou het dan mogelijk zijn om meer mesjes toe te voegen om het een dichtere bolvormige consistentie te geven?


Hier heb ik haast om uw mening / antwoorden te hebben en ik wil ook graag met u de evolutie van mijn project naarmate het vordert, met name dankzij uw hulp, met u delen! DANK JE! : Cheesy:
1 x
ENERC
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 725
Inschrijving: 06/02/17, 15:25
x 255

Re: haalbaarheidsvraag voor een bolvormige windturbine




par ENERC » 13/11/20, 11:44

We moeten beginnen met het principe van verticale windturbines die werken volgens het principe van vliegtuigvleugels (zoals in uw diagram) - type Darrieus
http://www.journal-eolien.org/tout-sur- ... eoliennes/

Je kunt meer dan 2 mesjes plaatsen zoals hier:
Beeld
Dat werkt als volgt:
Beeld
Ik weet niet of het kan blijken ...

Ik zou dunnere wieken maken zoals in verticale windturbines.
het zal de indruk wekken van een volle bal wanneer deze draait.
0 x
Vraagt ​​Victor zich af
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 12/11/20, 21:40
x 1

Re: haalbaarheidsvraag voor een bolvormige windturbine




par Vraagt ​​Victor zich af » 13/11/20, 13:32

Hartelijk dank voor uw snelle reactie! Ik wou dat ik meer informatie kon verzamelen van de rotor die je hebt aangesloten, als het ongeveer efficiënt is en hoe het werkt, gebruikt het dan windweerstand of lift zoals de Darrieux? Ik had moeite met visualiseren. : Oops:
0 x
ENERC
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 725
Inschrijving: 06/02/17, 15:25
x 255

Re: haalbaarheidsvraag voor een bolvormige windturbine




par ENERC » 13/11/20, 13:43

Het is hier: https://www.oviaivo.net/eolienne.html
Twee tegengesteld draaiende bolvormige schoepen, met een optionele centrale deflector, reageren effectief op licht of harde wind uit alle richtingen.

De URL naar het octrooi wordt gegeven. Eerlijk gezegd begrijp ik er niets van.
0 x
Vraagt ​​Victor zich af
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 12/11/20, 21:40
x 1

Re: haalbaarheidsvraag voor een bolvormige windturbine




par Vraagt ​​Victor zich af » 13/11/20, 16:11

Hartelijk dank!
Ik denk dat ik het begrijp, maar ik begrijp de betekenis van "octrooi" niet echt .. Wat is auteursrechtelijk beschermd, als alles vergelijkbaar is, als een deel van het concept wordt gebruikt ..? :|
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79111
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: haalbaarheidsvraag voor een bolvormige windturbine




par Christophe » 13/11/20, 17:12

Victor, jouw idee is alleen goed voor zeer harde wind ...

Het herstelbare windenergie hangt af van het nuttige oppervlak dat door de aandrijfwind wordt meegevoerd (op zijn best 1/2 van het oppervlak van je bal in jouw geval) en de kubus van de snelheid ... * efficiëntie (op zijn best 60%).

Begin met het maken van een spreadsheet met de gegevens van "ruwe" windenergie ... kost 50% van de opbrengst.

U zult merken dat uw bolvormige windturbine geen groot energiepotentieel heeft, behalve dat deze enorme afmetingen heeft.

Een bol met een diameter van 5 meter zou op zijn best een nuttig veegoppervlak hebben van 1/2 * 3.1415 * 5² / 4 = 10 m²

10 m² komt overeen met een klassieke windturbine van slechts 3.5 m in diameter en tussen 3.5 en 5 m geloof me dat dat een groot verschil maakt in fabricagekosten en materialen!

Aan de andere kant zou het idee zijn om je misschien in hydraulica te ontwikkelen? Tip van een vriend ... Water is 850 keer zwaarder dan lucht : Cheesy:

ps: Ik hou van je schetsen :) artistiek gezien ...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79111
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: haalbaarheidsvraag voor een bolvormige windturbine




par Christophe » 13/11/20, 17:17

Ik heb een spreadsheet liggen als je geïnteresseerd bent ... maar hey, het is geen rocket science om opnieuw te doen ...
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: haalbaarheidsvraag voor een bolvormige windturbine




par izentrop » 15/11/20, 00:46

Als we ervoor kiezen om windturbines met schoepen te generaliseren, is dat om verschillende redenen.
Nu al moet de wind heel hoog worden gehaald en moet de wind te sterk kunnen weerstaan ​​om bruikbaar te zijn, door een zekere flexibiliteit en bevedering van de wieken. Ik zie geen bal die het doet.

Het maakt niet uit hoe windturbines zonder subsidie ​​niet zouden bestaan.
de Duitsers weten dat goed omdat ze de subsidies stopzetten en nadenken over het recyclen van de wieken in isolatiemateriaal.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 210-gasten