waterkracht

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Cyril333
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 11
Inschrijving: 09/08/18, 18:56

waterkracht




par Cyril333 » 23/03/19, 23:34

Hallo,
Ik ben op zoek naar een huis met een beetje land, ik droom van energie-autonomie, en ik heb moeite om te weten of een rivier mij kan helpen, vandaar de volgende vragen, waarop mijn onderzoek op het web kon geen duidelijke antwoorden geven:
Laten we zeggen dat ik een stroom van 10 l / s-debet heb;
- volgens de formule P = druk x stroom die ik kan hebben bij turbineproductie een theoretisch vermogen P = 1 x 0.01 = 0.01 kW = 10 W; klopt dat?
- als ik deze stroming in een schuine leiding kanaliseren, laten we zeggen bij 30% over 10 m niveauverschil, volgens de formule P = gxhx stroming kan ik aan de turbine-uitlaat een theoretisch vermogen hebben P = 9.8 x 10 x 0.01 = 0.98 kW = 980 W; Dat klopt ? (de drukval zal zodanig zijn dat het in werkelijkheid veel minder zou zijn, maar wat dan ook, ik zou vooral willen begrijpen "hoe het werkt")
- volgens de instandhouding stroom wet, als mijn slang 100 mm diameter gereduceerd tot de laatste meter tot mm 25, ik nog steeds dezelfde snelheid, maar druk en hogere snelheid; het is gewoon ??
Als je me een beetje kunt verlichten ... :-)
0 x
Avatar de l'utilisateur
thibr
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 723
Inschrijving: 07/01/18, 09:19
x 269

Re: hydro-elektriciteit




par thibr » 24/03/19, 09:41

heb je de video's bekeken

ou

er zijn anderen
er zijn enkele prestaties en valkuilen / fouten om te voorkomen
0 x
Cyril333
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 11
Inschrijving: 09/08/18, 18:56

Re: hydro-elektriciteit




par Cyril333 » 24/03/19, 13:08

Bedankt Thibr.
Interessante video's, maar ze beantwoorden mijn vragen niet ...
0 x
Bardal
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 509
Inschrijving: 01/07/16, 10:41
Plaats: En 56 45
x 198

Re: hydro-elektriciteit




par Bardal » 24/03/19, 13:41

Je redenering is niet helemaal exact, maar door toeval val je weer op; met het enige tarief, is het onmogelijk om vermogen te berekenen, moeten we overwegen is de snelheid van het water (en je zal een kinetische energie hebben) of verticale drop, en krijg potentiële energie.

Met 10 m daling van de realiseerbare macht is 10x9,81x10 of eigenlijk 980 W, die u kunt hopen te 50% te herstellen als de installatie goed gedaan (wat niet zo eenvoudig is).

Bij het tweede probleem, is het introduceren van een keel op een pijp die water draagt, het verhogen van de drukverliezen, dus om de stroom te verminderen; in een pijp 100 mm, een stroom 10 L / s tot een snelheid van zo'n 1 m / s, hetgeen zou leiden tot een 16 keer hogere snelheid in een pijp 25 mm, ongeveer 15 m / s, is onmogelijk met een druk van de 1-balk. De stroom zou in belangrijke proporties worden verminderd. De druk stijgt niet moet nog 10mhe of 1 bar bij de ingang van 25 pijp en afname uitlaatpijp. Deze montage is totaal ongeschikt als u een turbine wilt installeren.
1 x
Avatar de l'utilisateur
thibr
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 723
Inschrijving: 07/01/18, 09:19
x 269

Re: hydro-elektriciteit




par thibr » 24/03/19, 13:45

https://www.connaissancedesenergies.org ... lectricite
een prestatiefactor ontbreekt in uw berekening
De kracht van een hydraulische krachtcentrale kan worden berekend met de volgende formule (9):

P = Q.ρ.Hgr
Avec:
P: vermogen (uitgedrukt in W);
V: gemiddelde stroom gemeten in kubieke meter per seconde;
ρ: dichtheid van water, dwz 1 000 kg / m3;
H: valhoogte in meter;
g: zwaartekrachtsconstante, die dicht bij 9,8 (m / s2) ligt;
r: plantefficiëntie (tussen 0,6 en 0,9)
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: hydro-elektriciteit




par izentrop » 24/03/19, 15:44

1 x
Cyril333
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 11
Inschrijving: 09/08/18, 18:56

Re: hydro-elektriciteit




par Cyril333 » 24/03/19, 17:08

Bedankt voor de link izentrop, maar ik ken deze site, het is uitstekend en vol informatie, maar het stond mij niet toe al mijn vragen te beantwoorden.

Heel erg bedankt, bardal, ik begin duidelijker te zien!
Om het nog duidelijker te zien, laten we nu zeggen dat ik een tank heb waarin in de bodem een ​​gat van 100 mm is geboord waaruit een buis met dezelfde diameter komt die een turbine 10 meter lager aandrijft. Door de drukval en de hoogte van de tank te verwaarlozen, zou mijn druk onderaan 2 bar moeten zijn, met een hoog debiet. Als ik in plaats van een 100-buis een buis met een diameter van 25 mm plaats, zal het debiet veel minder zijn. Als ik 100 mm houd over bijna het gehele niveauverschil en ik de diameter geleidelijk verkleind tot 25 net voor de turbine, zal ik dankzij het gewicht van de "kolom" water een groter debiet hebben dan wanneer de hele lengte van de buis is in 25 mm, toch?
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: hydro-elektriciteit




par sicetaitsimple » 24/03/19, 18:05

Cyril333 schreef:Om het nog duidelijker te zien, laten we nu zeggen dat ik een tank heb waarin in de bodem een ​​gat van 100 mm is geboord waaruit een buis met dezelfde diameter komt die een turbine 10 meter lager aandrijft. Door de drukval en de hoogte van de tank te verwaarlozen, zou mijn druk onderaan 2 bar moeten zijn, met een hoog debiet. Als ik in plaats van een 100-buis een buis met een diameter van 25 mm plaats, zal het debiet veel minder zijn. Als ik 100 mm houd over bijna het gehele niveauverschil en ik de diameter geleidelijk verkleind tot 25 net voor de turbine, zal ik dankzij het gewicht van de "kolom" water een groter debiet hebben dan wanneer de hele lengte van de buis is in 25 mm, toch?


Hallo,

allereerst een kleine opmerking, in hydraulica spreken we over het algemeen in relatieve bar, dat wil zeggen in bar boven atmosferische druk. In uw voorbeeld zal uw "druk onderaan", bij nulstroom (turbine-inlaatklep gesloten), daarom in beide gevallen ongeveer 1 bar zijn, en niet 2, in beide gevallen (100 of 25 mm).

Als je nu de klep te openen, je gaat maken in zowel de doorvoer en daarom verliezen laden, maar ze zullen minder belangrijk in het geval van 100mm pijp dan in de 25 pijp en dus uw tarief zal zijn belangrijk in een 100-buis.

Als je een hybride oplossing kiest (100 m aan de ene kant en 25 m aan de andere kant), zit je tussen de twee in, maar we kunnen niet zeggen dat dit te danken is aan "het gewicht van de waterkolom", maar eerder aan drukverliezen "verminderd" in het deel van uw buis in 100 mm.
1 x
Bardal
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 509
Inschrijving: 01/07/16, 10:41
Plaats: En 56 45
x 198

Re: hydro-elektriciteit




par Bardal » 24/03/19, 18:10

Met een hoogteverschil van 10 m kunt u de druk van de 1-balk (10 m uit het waterniveau) niet overschrijden, ongeacht de oplossing die u kiest. Het is fysiek onmogelijk.

Wat turbineprestaties betreft, is het voor dergelijke kleine druppels zeer moeilijk om een ​​opbrengst van 0,5, misschien 0,6, te overschrijden; het is niet nodig om te verwijzen naar opbrengsten van industriële installaties, die vallen en / of stromen omvatten die veel groter zijn dan die waarop u zich richt.
De te gebruiken typen turbines zijn eerder te kiezen in Kaplan, of in de schroefmotoren van Archimedes of recentere modellen (VLH, veel omslachtiger en duurder); maar bedrieg uzelf niet, kleine turbines hebben altijd een vrij lage opbrengst.

Als dit project werkelijkheid wordt, beknibbel dan niet op de diameter van de regenpijp (het is goedkoop en het werkt goed) en plaats geen krimp die niet verplicht is; zeer lage druk turbines werken bij lage druk, maar vereisen de best mogelijke doorstroming; dergelijke apparaten zijn te vinden op het net ( https://www.made-in-china.com/products- ... rator.html het is natuurlijk Chinees).
1 x
Cyril333
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 11
Inschrijving: 09/08/18, 18:56

Re: hydro-elektriciteit




par Cyril333 » 24/03/19, 19:06

Bedankt aan alle 2!
nog een vraag: is er een systeem om de stroom aan de uitlaat van de buis te regelen, op aanvraag? kan een magneetventiel min of meer automatisch worden geopend, afhankelijk van de vraag naar elektriciteit?
0 x

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 225-gasten