heet koud

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Avatar de l'utilisateur
orbs
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 156
Inschrijving: 15/09/05, 20:21

heet koud




par orbs » 10/02/06, 14:47

welkom
Ik schijn te hebben gelezen dat twee lichamen met aanzienlijk verschillende temperaturen elektrische stroom kunnen opwekken. heeft gelijk? linkjes mogelijk?
merci
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028




par Christophe » 10/02/06, 15:07

In feite is het het omgekeerde Peltier-effect.

Typ dat in Google of "Calopile".

Helaas zijn de opbrengsten zeer laag (5 tot 10%) en zijn de toepassingen daardoor zeer specifiek.

Ik denk dat het Minto-wiel veel veelbelovender is (zie onderwerp op forum )
Dernière édition par Christophe de 10 / 02 / 06, 15: 29, 1 keer bewerkt.
0 x
The Passing
x 17




par The Passing » 10/02/06, 15:09

Deze eigenschap wordt gebruikt in thermokoppels om bijvoorbeeld de temperatuur te meten. Zie het zeer volledige artikel op Wikipedia hier.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028




par Christophe » 10/02/06, 15:28

:)

Oeps, het is Peltier en niet Pelletier : Oops:
0 x
Avatar de l'utilisateur
PITMIX
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 2028
Inschrijving: 17/09/05, 10:29
x 17




par PITMIX » 10/02/06, 21:19

Dag
Nou ja, ik wist niet dat het effect omkeerbaar was. Ik heb een koellichaam met Peltier-effect. Er is een grote stroomvoorziening nodig om een ​​verschil van 65°C tussen de twee kanten te creëren.
Dus als ik het aan één kant verwarm tot 65°C, komt er sap uit?
En hoeveel is het slechter vergeleken met een fotovoltaïsche sensor? (%vloer)
Jammer dat het niet geweldig is, want anders zouden we de verliezen van het Joule-effect op allerlei machines kunnen goedmaken.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028




par Christophe » 10/02/06, 21:37

Normaal gesproken zou er wel sap uit moeten komen...maar het hangt af van de temperatuur en de gebruikte materialen...maar test om te zien of je een begin van een effect ziet...

Anders is de vergelijking met fotovoltaïsche zonne-energie niet verstandig, aangezien je niet vanuit dezelfde bron vertrekt...

Anders heeft de calopile een gemiddelde opbrengst van ongeveer 10%, maar dit hangt sterk af van de delta van T°... (de 15% die op de volgende pagina wordt gegeven, is onder ideale omstandigheden)

http://calopile.free.fr/caracteristiques.html

Het is vooral interessant (zoals je zegt) om de thermische verliezen een beetje te optimaliseren... op voorwaarde natuurlijk dat je een "koude" bron vindt
0 x
The Passing
x 17




par The Passing » 10/02/06, 22:05

Het is geruststellend als we weten dat ze ruimtesondes met plutonium naar een draagraket sturen, ze blijven nogal discreet over dit onderwerp:

[...] Dit is met name het geval bij de Voyager-sonde, gelanceerd in 1977, waarbij de warmtestroom tussen het splijtbare PuO2 (PuO2 is radioactief en valt uiteen, het is daarom een ​​warmtebron) en de externe omgeving door een een thermo-elektrisch conversiesysteem op basis van SiGe (legering van silicium en germanium), waardoor de sonde van elektriciteit kan worden voorzien (in feite kunnen ruimtesondes die zich voorbij Mars verplaatsen, niet worden aangedreven door zonnepanelen, omdat de zonnestroom veel te laag is). Zie het artikel Radio-isotoop thermo-elektrische generator. [...]


link: hier.

Diagram van de “calopile” aan boord van de ruimtesonde:

Beeld
0 x
aidiv
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 103
Inschrijving: 20/12/04, 18:57




par aidiv » 10/02/06, 22:06

hallo, het tegenovergestelde pelletiereffect wordt het seebeck-effect genoemd (naam van de uitvinder)
Ik heb de test gedaan met aan de ene kant het warme water dat rechtstreeks uit de kraan komt en aan de andere kant een ijzeren plaat voor het koude gedeelte, hoeveel die opleverde weet ik niet meer, maar ik weet wel dat het niet veel was

anders een link voor seebeck-generatoren en hun prijs
http://www.hi-z.com
0 x
The Passing
x 17




par The Passing » 10/02/06, 22:19

aidiv schreef:hallo, het tegenovergestelde pelletiereffect wordt het seebeck-effect genoemd (naam van de uitvinder)
Ik heb de test gedaan met aan de ene kant het warme water dat rechtstreeks uit de kraan komt en aan de andere kant een ijzeren plaat voor het koude gedeelte, hoeveel die opleverde weet ik niet meer, maar ik weet wel dat het niet veel was

anders een link voor seebeck-generatoren en hun prijs
http://www.hi-z.com


Interessant, hier zijn in ieder geval enkele concrete toepassingen, bedankt!!

Met 30 watt kun je al iets doen, en de prijs blijft correct.

De modules zien er qua ontwerp vrij ‘rustiek’ uit en moeten ook in de loop van de tijd robuust en stabiel zijn.
0 x
Avatar de l'utilisateur
PITMIX
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 2028
Inschrijving: 17/09/05, 10:29
x 17




par PITMIX » 11/02/06, 23:47

Mijn kleine Peltier-koellichaam heeft hetzelfde gezicht. Ik zal het moeten proberen. :D .
Aan de ene kant een sondeerijzer en aan de andere kant een ijsblokje.
De Stirlingmotor werkt met warm en koud en produceert mechanische energie en de Seebeck-module produceert elektrische energie.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 175-gasten