Energieterugwinning van afvalwater: turbines in rioolwaterzuiveringsinstallaties in Zwitserland

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Energieterugwinning van afvalwater: turbines in rioolwaterzuiveringsinstallaties in Zwitserland




par Obamot » 22/06/16, 11:45

Een kerncentrale kost 5 miljard, 4GW is vier energiecentrales en we staan ​​nog maar aan het begin van het inventariseren van alle locaties die in aanmerking komen voor STEP's.

Zo is het (na waterzuivering) mogelijk om uit afvalwater een RWZI te maken. Een studie van het zeer serieuze EPFL heeft berekend dat er een potentieel is van 35GW, of het equivalent van 35 kerncentrales (voor een heel klein land als Zwitserland).

Onder de in aanmerking komende locaties zouden er 106 zijn, waarvan 19 "winstgevend" (maar natuurlijk moeten we ons niet echt bekommeren om de winstgevendheid zolang de kosten van grondstoffen scheef blijven, maar laten we toch met onze voeten op de grond redeneren, anders zullen we nog steeds krijg er de schuld van...)

Pragmatisch gezien zouden we er zeker van kunnen zijn dat we hier een WINSTGEVENDE aanbetaling hebben van meer dan >6,5 GW en dit zonder grote ontwikkelingen, aangezien dit op basis is van reeds bestaande pomp- of stuwbekkens.

En dit is waar de conclusie van EPFL van belang kan zijn voor elk land, vooral Frankrijk, dat veel bergachtige gebieden heeft:

EPFL schreef:Ten slotte moeten toekomstige technologische ontwikkelingen in de gaten worden gehouden: nieuwe hydraulische turbines die zijn aangepast aan kleine vermogens kunnen locaties die tot nu toe niet in aanmerking kwamen, winstgevend maken en de terugwinning van hydraulische energie uit afvalwater gebruikelijker maken. In het kader van de energietransitie biedt de productie van hydro-elektriciteit uit afvalwater dus interessante mogelijkheden, niet alleen economisch, maar ook in termen van communicatie met de bevolking door het opzetten van lokale productie, vrijwel zonder impact op het milieu.

Bron: Federale Polytechnische School van Lausanne >>>

Maar laten we teruggaan naar de winstgevende sites, aangezien dit het mogelijk maakt om de relatief oneerlijke voorspellingen van Jancovici te ontkrachten.
► Show text
mijn conclusie is daarom dat deze 6,5 GW het al mogelijk zou maken om de productie van 65 GW soepeler te laten verlopen (dus 65 equivalente kernreactoren minder: dat wil zeggen de 10% "die voldoende is" volgens Jabab's eigen gegevens). Dus voor degenen die ons vertellen dat we er niet kunnen komen met hernieuwbare energiebronnen: dit is de vinger in de ogen steken tot aan het schouderblad. Met een bedrijf van 2 W zou dit het equivalent zijn van de huidige 000 GW. En het belooft veel goeds als we weten dat C-PV ons zelfs in Noord-Duitsland een efficiëntie van 195% (37% bruto met de huidige technologie) zal opleveren, en dit met technologieën die we vandaag al onder de knie hebben...

Slaap rustig (nou ja, niet te veel in ieder geval, je moet nog steeds op de "onverbeterlijke" kar trappen en dat is een grote klus) : Twisted: : Lol:
Dernière édition par Obamot de 22 / 06 / 16, 11: 52, 1 keer bewerkt.
1 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042

Re: Jean-Marc Jancovici is het een con?




par Christophe » 22/06/16, 11:52

Obamot schreef:Zo is het (na waterzuivering) mogelijk om uit afvalwater een RWZI te maken. Een studie van het zeer serieuze EPFL heeft berekend dat er een potentieel is van 35GW, of het equivalent van 35 kerncentrales (voor een heel klein land als Zwitserland).


Wauw, dat lijkt mij veel!! We weten dat de Zwitsers grote dingen zijn... Maar toch!! (Ik maak een grapje natuurlijk...)

Maar 35GW waarin? Hydraulisch potentieel of thermische energie?

In het tweede geval is het geloofwaardiger! (nou ja, het water dat een temperatuur van 2° bereikt, zal opwarmen, zelfs als het niet door de sanitaire verwarming gaat...dus een paar °C gaat verloren in de riolering...het is duidelijk erg moeilijk om deze terug te winnen)

In Frankrijk komt het water op veel plaatsen uit watertorens, toch? Je moet het dus stroomopwaarts pompen...

Als je het onderzoek kunt vinden, ben ik geïnteresseerd!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Jean-Marc Jancovici is het een con?




par Obamot » 22/06/16, 12:02

Ik corrigeer inderdaad, het is geen 35GW maar a potentiel van 31,3 GW (als we ultraprecies willen zijn en in de stand van de huidige tellingen willen blijven). Ik heb iets meer gezet, of 35GW omdat de inventaris geen rekening houdt met het feit dat wanneer we de sites voor dit doel hebben aangepast / geoptimaliseerd, het een goede marge meer zal zijn... de EPFL die het zegt, het is genoeg om de .pdf te lezen waarvan ik de link heb geplaatst.

Het belangrijke punt is dat de ‘winstgevende’ 6,5 GW het al mogelijk zou maken om de netwerken zonder risico te injecteren (zonder risico vanwege de belastingsfactor): 65 GW sap uit hernieuwbare energiebronnen (zonder het risico dat het netwerk zelfs maar instort tijdens pieken). En dit punt is cruciaal omdat we weten dat hernieuwbare energieën, om te kunnen concurreren, zich moeten aanpassen aan nucleaire normen, dat wil zeggen in staat moeten zijn om 50x meer te produceren dan de behoeften/vraag. En dit om allerlei redenen, maar de belangrijkste is dat de pieken optreden in de meest ongunstige productieomstandigheden (winter met weinig tot geen zonneschijn). Dus met het enige aangeboden WINSTGEVENDE potentieel zouden we ons deze 65 GW kunnen veroorloven, wat de huidige 59 GW aan Franse kernenergie met 6 GW overtreft. Het is niet voor niets dat de Duitsers en de Zwitsers ervoor kozen om kernenergie op te geven; ze moesten superzeker zijn van hun stap. Het werd "berekend"... En daar hebben we nog dertig tot veertig jaar kernenergie voor de boeg om alle STEP-infrastructuren aan te passen en de relatieve hernieuwbare energieën te ontwikkelen: het is perfect speelbaar.

We mogen ook niet vergeten dat "niet-winstgevende" locaties dit de facto (gedeeltelijk) worden, zolang ze de injectie van hun x10-equivalent aan elektriciteit uit EnR toestaan. De winstgevendheid moet dan dus worden berekend op basis van alle geproduceerde elektriciteit STEP + EnR en niet op basis van de STEP zelf. En het is logisch en pragmatisch en het is een game-changer zonder dat je hoeft te frauderen zoals kernenergie dat doet.

Ik denk ook dat de aankoop-/terugkoopwaarde van de elektriciteit die door RWZI's wordt geproduceerd, duurder moet worden doorverkocht, omdat dit de productie van 10x meer hernieuwbare energiebronnen versoepelt (zie je Jajab, ik weet dat ik het ook bereken lol...) Beeld Ik wijs er ook op dat de huidige 59GW aan Franse kernenergie AL 50x hoger is dan de behoeften in de zomer...
Dus de demonstratie is ook perfect relevant: een potentieel van 560TWh per jaar (STEP + EnR) op basis van slechts één. 6,5 GW STEP bij de start!
Dernière édition par Obamot de 22 / 06 / 16, 12: 29, 1 keer bewerkt.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042

Re: Jean-Marc Jancovici is het een con?




par Christophe » 22/06/16, 12:29

35 of 31.3 GW het is kif kif het is enorm...waauw!

Ik kijk naar de .pdf, bedankt!

Pas op voor de verwarring STEP (Zuiveringsstation) VS STEP (Turbinatie- en Pompstation)...

ps: ik denk dat Jabab het heeft opgegeven...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042

Re: Jean-Marc Jancovici is het een con?




par Christophe » 22/06/16, 12:38

Ik zag het, het is heel interessant, ik kende deze techniek niet!

Niettemin denk ik dat Zwitserland vanwege zijn reliëf een bijzonder gunstig geval is!

Er hoeft niet stroomopwaarts gepompt te worden; opvang door bronnen op grote hoogte
Aanwezigheid van een druppel stroomafwaarts

Verre van mogelijk in "vlakkere" landen, maar de techniek is interessant en verdient aandacht... en verre van recent!

Dat verdient een specifiek onderwerp, toch?

ps: het is geen potentieel van 31.3 GW maar 31.3 GWh/jaar of 31.3 GWh/8740 = 3.6 MW, wat veel redelijker...en geloofwaardiger is :)

Op basis van de resultaten heeft Zwitserland een potentieel van 31,3 GWh/jaar (waarvan momenteel slechts 3,5 GWh/jaar wordt geëxploiteerd), met 106 potentiële locaties, waarvan er 19 winstgevend zijn, wat overeenkomt met een potentieel van 9,3 GWh/jaar.


Er is dus nog 31.3-3.5 = 27.8 GWh te exploiteren, d.w.z. er moet ongeveer 3MW worden geïnstalleerd...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Jean-Marc Jancovici is het een con?




par Obamot » 22/06/16, 13:10

Oké, ik heb het verpest : Mrgreen: (bedankt voor het corrigeren). Hoe dan ook, tussen de 120 watermolens en andere waterzuiveringsinstallaties hier en daar, zoals de Durance, moeten we in totaal uitkomen op deze 000 GW (huidige schatting >6 GW), dus 4 GW aan hernieuwbare energie die al binnen ons bereik ligt.

Ja maar niet"heel speciaal" — het is een kwestie van stroom, een beetje over de stroomsterkte van elektriciteit (het is hetzelfde, dat is goed ^^) — als we de STEP de l'Aïre in Genève nemen, de plaats die als voorbeeld wordt beschreven in het EPFL-document, de gradiënt bedraagt ​​slechts 7m:

STEP de l’Aire.png
STEP de l'Aire.png (154.27 KiB) 4881 keer bekeken


En het is een plaats die ik heel goed ken, relatief vlak, de zijrivier loopt door een overdekt kanaal op een plateau: het spoor daaronder is een gecementeerde oprit (overspanningen die de waterloop bedekken) omzoomd met populieren:

Kanaal bedekt.jpg


hier niet ver van de uitgang van het kanaal dat opengaat naar de hemel:

Kanaaluitgang.jpg


Echt vlak maar er is flow (deze foto geeft een idee, hij is niet gigantisch maar er is wel wat nodig is):

Verloop 7m.jpg


Ontwikkelingswerken, de oevers van het kanaal worden ontwikkeld:

l'Aïre.jpg


Hoeveel sites zoals deze in Europa? Waarschijnlijk duizenden.
Hoeveel mogelijke en noodzakelijke aanpassingen zijn er mogelijk om de gevolgen van overstromingen te minimaliseren? Zou dit werk niet kunnen worden gebruikt om RWZI's te creëren? Dat zou de kosten van deze deelname aan "ruimtelijke planningsenveloppe"(werk essentieel gezien de herhaalde overstromingen). Wie zegt overstroming, zegt gebieden met zijrivieren met hoge afvoeren...

Er is al alles wat je nodig hebt, toch?

Bron illustraties: Google Maps.

En het zijn niet de projecten die ontbreken:

Ook daar is het vlak in Coppet (aan de oevers van het Meer van Genève)
http://www.sgigroupe.ch/projets/wwt01ch09a

https://www.youtube.com/watch?v=g354Vxu_mto

Toch is het vlak, we maken gebruik van de faciliteiten om een ​​grote STAP te maken...
Wat ideeën te geven...
Dernière édition par Obamot de 22 / 06 / 16, 13: 36, 2 keer bewerkt.
1 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042

Re: Jean-Marc Jancovici is het een con?




par Christophe » 22/06/16, 13:33

Ik verdeel :) Niets te maken met Jean-Marc :)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Jean-Marc Jancovici is het een con?




par Obamot » 22/06/16, 13:51

Christophe schreef:Pas op voor de verwarring STEP (Zuiveringsstation) VS STEP (Turbinatie- en Pompstation)...

Als je daarover praat, zullen ze beide doen, en we moeten het ook hebben over het biogas dat daar wordt teruggewonnen en daar is het 333GWh/jaar dus 38MW (heb ik gelijk?)
http://www.swisspower.ch/wp-content/upl ... initiv.pdf
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042

Re: Energieterugwinning van afvalwater: turbines in rioolwaterzuiveringsinstallaties in Zwitserland




par Christophe » 22/06/16, 14:00

Nee, ik had het alleen over de terminologie van afkortingen...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Energieterugwinning van afvalwater: turbines in rioolwaterzuiveringsinstallaties in Zwitserland




par Obamot » 22/06/16, 14:24

Christophe schreef:Niettemin denk ik dat Zwitserland vanwege zijn reliëf een bijzonder gunstig geval is!


Wat de gunstige vrijstelling betreft, zijn we hier in ieder geval verzekerd van bijna 1GW:
http://www.nant-de-drance.ch/accueil/

Dus effectief vermogen om de productie van 9GW EnR in evenwicht te brengen (waarbij de ineenstorting van het netwerk wordt voorkomen) of 10GW in totaal (of 9 kernreactoren minder).

Nog steeds op milieugebied: er zijn grote mogelijkheden om de instroom en uitstroom van natuurlijke meren te reguleren (en in het bijzonder om het waterpeil van aangrenzende meren te reguleren, door er waterkrachtcentrales tussen te plaatsen).

Hier het geval van de meren van Schiffenen en Morat
http://www.groupe-e.ch/news/20140522/pr ... rojet-schi
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 310-gasten