Savonius windturbine

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Yamatai
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 12
Inschrijving: 13/10/15, 10:48
Plaats: Huismes

Savonius windturbine




par Yamatai » 13/10/15, 11:42

Bonjour à tous,

Ik ben een nieuwkomer op de site en ik heb een paar vragen. Ik heb de omzwervingen van Cristophe de laatste tijd vrij nauwlettend gevolgd op zijn hydro-elektrische picocentrale en Yanyan 26 op zijn soapius.

Ik zoek dan min of meer documenten over deze twee onderwerpen op het net, namelijk hydro en wind.

De hydro Ik begrijp veel hoe we kunnen bemeten en hoe het werkt.
Windenergie is moeilijker.

Ik heb niet het geluk om een ​​stroompje in de buurt van mijn huis te hebben, dus ik kijk naar windenergie.
De Savonius is de eenvoudigste te vervaardigen met beperkte bouwkennis en beperkte uitrusting.

Ik kijk allereerst hoe ik deze windturbine op maat kan maken en ontwerpen.
Dus ik vond een aantal formules met een grootteorde.

De eerste is het theoretische maximale windvermogen.

P = 1/2 * ro * S * (V ^ 3)
Geen zorgen met deze formule, maar het is natuurlijk onmogelijk en de beroemde wet van Betz geeft ordes van grootte volgens het type windturbine.

Voor een Savonius vind ik een waarde van Cp tussen 0,15 en 0,3. Deze waarde is een functie van lambda die als volgt afneemt:

lambda = (rad.R) / V

Geen zorgen met deze formule.
De optimale lambda lijkt rond de 1 te liggen voor een Savonius.

Mijn zorg is om mijn theoretische maximum Cp te berekenen. De formules die ik vind, moeten al tests met een prototype hebben uitgevoerd.
Om een ​​zo efficiënt mogelijk prototype te hebben, zou ik het willen berekenen voordat het voltooid is.

Gevonden formules:

Cp = ((1 + k) * (1-k²)) / 2
k = V2 / V1 (v2 = v uit; V1 = v inkomend)

of

Cp = (2 * C * lambda) / (ro * S * v ^ 3)

In beide gevallen is de realisatie van de windturbine essentieel. Ik zou het liever verrassend vinden dat windturbinefabrikanten niet meer willen modelleren voordat ze een prototype bouwen.
Daarom zeg ik tegen mezelf dat ik iets mis: p

Voor Yanyan 26.
Ik volgde uw project en ik vrees dat uw Savonius te langzaam en een beetje ondermaats loopt.

Je lambda is ongeveer 25 m / s (90 km / h) tijdens je tests met deze snelheid, je lambda moet lager zijn dan 0,07.
Zelfs als je Cp max 0,25 is, betwijfel ik of je met deze lambda meer dan een zeer grote max CP van 0,04 was.
Bij een oppervlakte van 2 m² was uw maximale mechanische vermogen 750W.
Ik wilde weten waar je project was. Je hebt je site niet lang genoeg geüpdatet.

Ik vraag me af of voor dit type windturbine de interessantste niet een alternator is met excitatie die wordt gestuurd met als doel een gelijkstroom via een brug van Graetz.

Laat me uitleggen, om de CP zo dicht mogelijk bij de max te houden zonder het opnamevlak te wijzigen dat wordt gespeeld op de mechanische weerstand die met de dynamo is verbonden door zijn excitatiestroom.
Hierdoor kan er niet met de snelheid een Savonius worden gebouwd met hersluitbare emmers.
Het omvat een meting van de rotorsnelheid door een klein permanent magneetgen en een kleine servo.

Ik besprak het met een collega-elektricien en het lijkt erop dat de stroom van de excitatie van de inductor een beetje weinig invloed heeft op de spanning van het anker bij het verlaten eenmaal bij verzadiging (fct van het aantal beurten) maar veel op de stroom en dus de belasting.
Dit heeft de neiging om een ​​redelijk stabiele spanning te behouden, maar een variabele stroom. Ideaal voor een omvormer voor zonne-energie met een MPPT-spanningswaarde in het juiste bereik, toch?

Ik weet niet of het heel duidelijk was dat ik de neiging heb om een ​​beetje overal heen te gaan als ik denk.
Laat me je opmerkingen weten.
Bedankt en een fijne dag verder.
0 x
ARMAND
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 92
Inschrijving: 18/09/12, 21:14
x 2




par ARMAND » 13/10/15, 13:45

Als het gaat om een ​​huishouden te voeden voor het hele jaar te nemen in de mini een oppervlak 'aangeboden aan de wind' van 12 m2 (ervan uitgaande dat er wind is op de beoogde plaats, en overeenkomt met het gemiddelde : Cheesy: )
0 x
Yamatai
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 12
Inschrijving: 13/10/15, 10:48
Plaats: Huismes




par Yamatai » 13/10/15, 16:41

Nee, het is niet voor mijn persoonlijke dieet.

Ik ben een EDF-agent, dus ik betaal 10% + 15% in natura, dwz 25%.
Het zal voor mij dus nooit winstgevend zijn. Het is voor mijn technische cultuur, plezier en als ik iets drinkbaar krijg voor niet te duur mijn geliefden en info over de forum. :D
0 x
ARMAND
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 92
Inschrijving: 18/09/12, 21:14
x 2




par ARMAND » 13/10/15, 17:32

Het antwoord blijft hetzelfde ongeacht het betreffende gezin : Cheesy:
0 x
Yamatai
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 12
Inschrijving: 13/10/15, 10:48
Plaats: Huismes




par Yamatai » 13/10/15, 22:39

Dit is niet waar.
Het idee is om te beginnen met een schaalbaar, schaalbaar testmodel.
Ik heb het idee om het als eerste te doen met een PVC-buis van 100 tot 120 mm en 1 m hoog.
Het zal 0,2 m2 zijn en niet meer dan 2 of 3 W mechanisch bij 5 m / s.
Plots is een pseudo-blaastest mogelijk en worden de kenmerken opgemerkt bij verschillende snelheden en overlapping tussen bakken.
Een simpele dynamo om het imago van kracht te hebben.
Een dynamosleutel voor het startkoppel en de stroomopwaartse stroomafwaartse windsnelheid verschilt om een ​​idee te krijgen van het dynamische koppel.

Ik heb gelezen dat het optimale theoretische herstel 0.24 is.
Het lijkt erop dat deze windturbine zijn koppel trekt door te slepen en op te tillen, afhankelijk van de richting van de wind en de luchtsnelheid op de bakken.

Kortom, er is de mogelijkheid om te experimenteren voordat je een model maakt op basis van drums of het maken van emmers.

Op internet zag ik een mooie mechanische realisatie maar verrot op het generatorgedeelte.
0 x
Yamatai
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 12
Inschrijving: 13/10/15, 10:48
Plaats: Huismes




par Yamatai » 28/10/15, 14:31

Hallo,

Ik stel mezelf een paar ontwerpvragen en ik denk dat anderen deze vraag zeker in gedachten hebben gehad.

Voor mijn windturbine pico om testen te doen zal ik vertrekken op een houten frame, de gootafdaling in 100 of 125 afhankelijk van wat ik vind voor de bladen, een fietsdynamo voor de generator en ik heb de vraag over van de rotatieas.

Aanvankelijk dacht ik eraan om te beginnen met twee lagers met een schouder ingebed in het chassis met een kleine binnendiameter (6 mm). Als ik het aan een mechanische collega vertel, begrijpt hij niet waarom ik niet groter word.
Ik leg hem uit dat ik de wrijvingsverliezen van de lagers wil beperken om geen hoog startkoppel en onnodige bedrijfsverliezen te hebben.

Voor hem is de weerstand laag, maar hij redeneert naar mijn mening in vergelijking met onze elektrische of stoommachines die evenredig zijn met de paar watt die ik hoop te vangen.

Dus mijn vraag:

Voor kleine ontwerpen gebruikte u lagers van welke referentie en had u de indruk van een aanzienlijk beginkoppel?

De soapius heeft een substantieel maar goed startkoppel, ik heb liever een idee van de echte alvorens te vertrekken op basis van een chassis dat gebruikt kan worden voor een groter model met lagers en een grotere motoras.

Precisie de fabrikanten lijken geen resistente koppelontgrendeling.
Als sommigen geïnteresseerd zijn, een link naar een fabrikant doc.

http://www.ntn-snr.com/portal/fr/fr-fr/ ... tID%3D7107

Bedankt, een +
0 x
ARMAND
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 92
Inschrijving: 18/09/12, 21:14
x 2




par ARMAND » 28/10/15, 18:09

Roestvrij stalen lagers conrad, binnendiameter 10 mm, de as is een koperen leiding, de schouders worden gevormd door sanitaire aansluitingen ... zeer lage weerstand (niet gemeten) daaronder zijn alleen de magnetische lagers ( veel geluk) : Cheesy:
0 x
Yamatai
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 12
Inschrijving: 13/10/15, 10:48
Plaats: Huismes




par Yamatai » 29/10/15, 10:59

Bedankt voor deze terugkeer :)

Ik denk dat je deze hit plotseling hebt genomen:

http://www.conrad.fr/ce/fr/product/1984 ... g-6200-2RS

Voor degenen die geïnteresseerd zijn in een goedkopere site dan Conrad en normaal gesproken met een betere uitrusting:

http://www.123roulement.com/roulement-6200-2RS-SKF.php

Ik heb geprobeerd het lageridentificatiesysteem te begrijpen en het is een beetje onduidelijk voor mij. Wat ik begreep is:
cijfer eerst het type lager.
de volgende 4 dimensies (als er 4 cijfers zijn).
de referentie volgens het type afdichting.
het type smeermiddel indien gespecificeerd

Op de SKF-site staat de berekening van het resistente koppel maar dat is voor mij ondraaglijk. Ik denk dat ik voor de eenvoudigste oplossing ga met bijvoorbeeld miniatuurlagers en geïntegreerde schouder.

http://www.123roulement.com/roulement-F626-ZZ.php
0 x
ARMAND
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 92
Inschrijving: 18/09/12, 21:14
x 2




par ARMAND » 29/10/15, 11:28

Ik bestel bij Conrad omdat ik veel knutsel en van alles een beetje koop. Amha het is beter om roestvrij staal rab te nemen. Het is gewoon nodig om ze te beschermen (met een soda-plug doorboord op de as) een minimum aan stof en afvloeiing, dan wordt het meer dan tien jaar zonder enig onderhoud ...

De weerstand, op een Savonius, kan niet betrouwbaar worden berekend door een individu, en is bovendien beperkt als informatie. Als je geen wrijving wilt, moet je op magnetische velden monteren (verschillende opstellingen mogelijk). Dit type product, Savonius, is uitgebreid bestudeerd door technische scholen, het is winstgevender om hun werk te lezen dan om zijn eigen tests te willen doen. Ik heb een tiental modellen in situ gemaakt voordat ik er zelf een maakte (volgens een model dat niet bestond)
0 x
Yamatai
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 12
Inschrijving: 13/10/15, 10:48
Plaats: Huismes




par Yamatai » 29/10/15, 14:13

Ik ben niet op zoek naar wrijving, maar ik vroeg me af of ik een chassis wilde maken dat voor een grotere kan worden gebruikt.

Ik heb een paar van de onderwerpen gelezen die op internet rondhangen, de optimale overlap lijkt een straal van 0,24 te zijn. De mockup is er gewoon om me een idee te geven van het verschil tussen een goed en een slecht herstelpercentage.

Volgens deze studie zou de Kp max 25% zijn voor een lambda tussen 1 en 1,2. Dus de theoretische gegevens die zeer waarschijnlijk verifiëren, heb ik in gedachten.
Het verhindert niet dat je wat tests wilt doen voordat je een grotere test uitvoert;)

In deze zelfde studie kwamen de deelnemers op het idee om de overlap van de bladen te wijzigen met een hoek die niet 180 ° tussen de twee bladen zou zijn.
Het zou het gemiddelde koppel verbeteren, maar het nog minder lineair maken.
In hun experimenten zou een relatieve hoek van 125 ° een goede aanwijzing zijn.

Ik ben niet van plan veel te doen. Een primeur met verstelbare overlap. Groter volgens deze overlap die een straal van 0,24 zou moeten hebben.
Een nieuw experimenteel met een verstelbaar blad om de hoek tussen de twee bladen voor dit tweede spoor te wijzigen.

Het is meer voor het plezier om jezelf te maken :)
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : maignan-m en 274 gasten