Een windturbine thuis: batterijen

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
roro04
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 23
Inschrijving: 15/10/12, 17:43

Een windturbine thuis: batterijen




par roro04 » 08/02/14, 22:32

Goedenavond iedereen!

Enige tijd geleden had ik een bericht geplaatst over een regelaar voor windturbines. Mijn project was het bouwen van een windturbine met een permanente magneetgenerator om een ​​autonoom chalet (hut) van elektriciteit te voorzien via batterijen. Ik had gerekend op een windturbine die 15A zou kunnen produceren, ik kwam terug naar de aarde voor ~ 5A onder 14V, wat ons ~ 70W geeft!

Momenteel heb ik 50W aan zonnepanelen (ja, het is niet veel) met zogenaamd een geïntegreerde regelaar... Behalve dat de batterijlading meer dan 15V bedraagt ​​bij fel zonlicht! Dus ik dacht aan het creëren van een systeem dat het opladen van de batterij automatisch onderbreekt wanneer de spanning van 14.4 V is bereikt. Hier is het systeem dat ik me voorstelde, evenals de uitleg:

Beeld

Dus aan de kant van het zonnepaneel zal ik in orde zijn met deze montage. Aan de andere kant, op het niveau van de windturbine zou ik dit systeem ook kunnen gebruiken, maar aangezien mijn generator met permanente magneten is, kan ik gemakkelijk tot 50V gaan als de windturbine snel draait. De batterijen zullen het misschien niet leuk vinden. Ik denk dat een schakelregeling (Wijziging van de duty cycle?) niet slecht kan zijn. Ja, maar hoe nu verder? Ik zou geïntegreerde schakelingen waar mogelijk willen vermijden. Na een andere beperking, de stroom: als de generator te veel wordt gevraagd, zal het koppel toenemen en zal de windturbine afslaan. Het systeem zou daarom stroombegrensd moeten zijn.

Heb je aanwijzingen? Suggesties? Andere systemen aan te bieden?

Hartelijk dank voor uw hulp,
Goedenavond,
Met vriendelijke groet.

Roman.
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189




par dede2002 » 09/02/14, 18:02

Hallo Romain,

Voor de windturbine zou ik een inverse montage maken, om alles wat boven de 14,4 V uitkomt in een weerstand te verdrijven.

Een dynamo-regelaar van een auto kan worden gekaapt, hij ondersteunt kleine vermogens zoals die van u (equivalent aan de rotor, 4 tot 6 ampère)
0 x
roro04
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 23
Inschrijving: 15/10/12, 17:43




par roro04 » 09/02/14, 18:51

Hallo !

Dank u voor uw antwoord :)
Ik had aan zo'n systeem gedacht, maar ik ben bang dat ik op zulke lage vermogens niets meer over heb om de batterijen op te laden als mijn generator 50V geeft...

Wat betreft de regeling van een auto-dynamo, ik zie niet in hoe dit zou kunnen worden gedaan, aangezien het een bepaalde hoeveelheid stroom naar de dynamo stuurt om deze min of meer op te wekken.

Het voordeel van PWM is dat de prestaties helemaal niet slecht zijn en alle energie wordt gebruikt.

Dankjewel.
Weldra :)
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189




par dede2002 » 09/02/14, 19:31

Om alle energie te gebruiken, moet het worden gebruikt...

In jouw geval heb je te veel, wanneer je batterijen zijn opgeladen, en het is alleen wat je hebt dat je moet gebruiken (of verspillen) zodat je windturbine niet wordt meegesleept.

Met de panelen is het eenvoudiger, open gewoon het circuit.
0 x
roro04
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 23
Inschrijving: 15/10/12, 17:43




par roro04 » 09/02/14, 20:14

Opnieuw,

Ben het helemaal met u eens om de overtollige energie te gebruiken wanneer de batterijen worden opgeladen.

Maar als ze aan het opladen zijn en de windturbine 50V produceert? Hoe doe je ? Je gaat me vertellen dat met de gevraagde stroom de windturbine zal vertragen omdat het gen koppel nodig heeft.

Maar juist ik zal de intensiteit moeten beperken zodat de windturbine niet stilvalt.

Dankjewel, ;)
++
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189




par dede2002 » 09/02/14, 20:24

Als uw batterijen worden opgeladen, kan de windturbine niet tot 50 V gaan.
Het levert 5 A onder 14 V, 70 W is het nominale vermogen.
Het is wanneer de batterijen zijn opgeladen dat de spanning zal stijgen.
De regelaar zal het overschot in een weerstand sturen, bijvoorbeeld 1 A in de batterijen aan het einde van de lading, en 4 A afgevoerd, zonder de 14.4 V te overschrijden.
A+ :D
0 x
roro04
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 23
Inschrijving: 15/10/12, 17:43




par roro04 » 09/02/14, 20:45

Ah ok ik zie dat dat perfect zou zijn dan!

Heeft u bijvoorbeeld voor het kantelsysteem op weerstand een werkingsprincipe voor mij?

Als je de stroom die de windturbine zal leveren niet wilt beperken (zodat hij niet afslaat), kan een simpele koplamp of een gloeilamp deze functie vervullen, toch?

Dankjewel ;)
Bonne soirée.

PS: Trouwens, als ik wil dat mijn batterijen worden opgeladen, moet ik het juiste stroom/voltage-compromis vinden... Als ik stroom heb maar alleen laad op 12v...
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189




par dede2002 » 09/02/14, 21:26

Ik heb nog nooit een windturbine zien afslaan...? (tenzij de wind wegvalt)

Ja, een lamp kan prima, liever 2 zelfs, maximaal 70W absorberen.


Voor het diagram moet u het principe van uw schakeling omkeren:
Wanneer de zener in actie komt (14.4 V) in plaats van de stroomkring te onderbreken, moet de bypass worden gevoed.
De balans gebeurt automatisch, de bypass verlaagt de spanning, de regelaar valt uit, de spanning stijgt, etc. (ongeveer 200 Hz in een autoregelaar).
0 x
roro04
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 23
Inschrijving: 15/10/12, 17:43




par roro04 » 09/02/14, 21:48

In mijn geval zal de windturbine vertragen, omdat wanneer er stroom wordt gevraagd aan een permanente magneetgenerator, er meer koppel nodig is; dus het kost meer kracht om het te trainen. De windturbine slaat af als de wind de vereiste kracht niet kan overwinnen.

Ik zie morgen om mijn patroon om te keren :P

Aan de andere kant zal ik waarschijnlijk een diode moeten toevoegen tussen de batterijen en de regelaar, want anders, wanneer mijn Mosfet de ontladingsweerstand activeert, zijn het de batterijen die erin ontladen.

Denk je dat mijn montage snel zal oscilleren als de batterijen zijn opgeladen?

Om samen te vatten:
• De spanning stijgt niet terwijl de batterijen worden opgeladen.
• De regelaar zal een "overtollige" weerstand aan de uitgang van de generator aansluiten zodra de spanning wacht op 14.4V om deze omlaag te brengen
• Als de spanning wegvalt, wordt de weerstand uitgeschakeld tot de volgende cyclus?

Ben ik in orde?

heel hartelijk bedankt :)
++
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189




par dede2002 » 09/02/14, 22:23

OK, maar meer dan het vermogen van de windturbine kun je niet vragen.
Minder wind, minder ampère, het laadt langzamer op.
Meer wind, meer versterkers, hij slaat niet af.
Ook zal bescherming tegen storm nodig zijn.

Ik weet niet hoe snel je circuit zal oscilleren, misschien ontbreken er wat condensatoren?

Het relais is nutteloos, het blijft vastzitten...
Het is beter om een ​​anti-retourdiode te hebben om te voorkomen dat de batterij ontlaadt in de generator (als deze nog niet is geïntegreerd).

Bonne soirée.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google Adsense [Bot] en 277 gasten