Geothermische installatie op een 2013-watervoerende laag?

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
heldb
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 16/12/13, 22:53

Geothermische installatie op een 2013-watervoerende laag?




par heldb » 16/12/13, 23:21

Hallo allemaal,

We hebben zojuist een huis gekocht dat in 2003 is gebouwd op één niveau, 210 m², waarvan de hoge temperatuur gasketel net is uitgevallen. Geen succes. Tegelijkertijd is het een gelegenheid om vragen te stellen over de modernisering van de energieproductie in ons nieuwe zoete huis.
Omdat we een zwembad willen bouwen (het is in uitvoering), hebben we onszelf daarom afgevraagd: waarom zouden we geen energiebron zoeken die voor centrale verwarming, sanitair waterproductie en verwarming van het zwembad kan zorgen?

We willen daarom een ​​geothermische installatie op grondwater aanschaffen.

Het is een samenvatting, we hebben 3 maanden over het onderwerp nagedacht en we denken dat de beste oplossing dit is:
    omdat we al een put hebben
    omdat de radiatoren van aluminium zijn gemaakt, en blijkbaar geschikt zijn voor lage temperaturen,
    want blijkbaar zijn de Geo warmtepompen vandaag de dag krachtig en duurzaam genoeg om dat alles te verwarmen en gaan ze 20 jaar mee.

Dus ging ik naar de Bordeaux-beurs (ja, ik woon in Merignac in Gironde) en ik vond 2 goede ambachtslieden (denk ik) onder de 12 of 13 die ik heb geraadpleegd.

Beiden bieden mij (bijna) dezelfde oplossing:
    een Geo warmtepomp buiten (in een kleine ruimte die ik goed bouw en isoleer)
    een buffervat voor centrale verwarming, om niet te veel korte cycli op de warmtepomp te laten draaien
    een buffertank van 300 liter voor SWW
    een warmtewisselaar tussen de put en de warmtepomp
    een titanium warmtewisselaar om het zwembad te verwarmen


De verschillen :

De eerste biedt een 13 kw NIBE CAP (de F1145) en buffertanks (SWW en verwarming) in het huis
De tweede biedt een WATERKOTTE Ai1 Eco Touch Geo 18kw warmtepomp en buffertanks (SWW en verwarming) naast de warmtepomp, dus buiten. Het biedt ook 2 kleine warmtapwatertanks van 15 liter zo dicht mogelijk bij de 2 badkamers, zodat het warme water sneller aankomt.

Tussen de warmtepomp en de verwarmings- en warmwateruitgangen in het huis is 10 m buiten (voorzien voor toegang op 80 cm) en ongeveer 10 m op zolder, in geïsoleerde leidingen.

De 2 hebben na onderhandeling dezelfde prijs: circa € 25, - exclusief boren van de herinjectieput en sleuven. En exclusief heffingskorting.

Dus hier ben ik, en mijn keuze kan niet uitkomen:
NIBE is beter dan WATERKOTTE?
Zijn de ballonnen buiten zinvol? (ik ben het die erom vroeg om ruimte in huis te besparen)

Beste nieuwe vrienden, heb je hier een mening over?
Dank u voor uw antwoorden.
0 x
raymon
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 901
Inschrijving: 03/12/07, 19:21
Plaats: vaucluse
x 9




par raymon » 17/12/13, 08:42

Welkom.
Ik vind dat 25 euro + de loopgraven en dergelijke ruïneus is. Een lucht-water-airconditioningsysteem van goede kwaliteit kost 000-5 euro plus installatie met een bijna 6000 tot 4,3 ° in plaats van 7 voor die van jou.
Het verschil in elektriciteitsverbruik wordt niet afgeschreven.
Met het verschil in kosten heb je genoeg genoeg om een ​​inzetstuk te plaatsen voor erg koud weer wanneer je airco valt.
0 x
heldb
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 16/12/13, 22:53




par heldb » 17/12/13, 10:02

Zeker, maar voor mij gaat het debat niet over energiebesparing of de winstgevendheid van een dergelijk systeem.
Als dat het was, zou ik zijn doorgegaan met een eenvoudige gasboiler voor 900 €.

Ons huis "verbruikt" inderdaad SLECHTS € 1400 aan energie per jaar (€ 900, - gas + € 500, - elektriciteit).

Belachelijk.

De kwestie van het veranderen van energiebron komt uit 2 bronnen:
    de rationalisering van de energieproductie voor verwarming, sanitair warm water en zwembaden: waarom twee energieproductie als je er maar één kunt hebben?
    de wens om op lange termijn deel uit te maken van een milieubenadering


Ik had eigenlijk mijn zwembad kunnen verwarmen met een lucht-water warmtepomp, maar zoveel stroomverbruik om de warmtepomp elke 10 jaar te vervangen !! En waarom doorgaan met fossiele energie, als ik alle middelen heb om duurzame, groene energie te gebruiken die onuitputtelijk is op onze levensschaal?

Ik realiseerde me dat je om ecologisch verantwoord te zijn, geld moet investeren, en dat het daarom een ​​echte politieke wil is.

Dus als we de financiële return-kant elimineren, die in ieder geval achterhaald is in mijn geval, blijft er de technische keuze die gemaakt moet worden

:D

Neen ?
0 x
cortejuan
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 254
Inschrijving: 01/12/10, 19:34
Plaats: Franche-Comté
x 6




par cortejuan » 17/12/13, 10:57

Hallo,

Ik begreep niet alles, je zegt dat je een put hebt, maar hoe ga je de warmte van deze put benutten door water te onttrekken en ergens anders af te stoten of door daar, zoals je uitleg lijkt aan te geven, een warmtewisselaar te installeren?

Ik stel je de vraag omdat ik 30 jaar geleden met hetzelfde probleem werd geconfronteerd, omdat ik een put had, dacht ik dat ik aardwarmte kon exploiteren, maar een snelle studie toonde me dat de stroom van de put niet compatibel was met een extractie van (hernieuwbare) calorieën . De put zou gewoon bevroren zijn. Ik koos voor een lucht-water-warmtepomp van 15 kW (die ging 23 jaar mee) en een Jotul-kachel voor de erg koude dagen. Momenteel heb ik een nieuwe PAC met hetzelfde principe.

Maar natuurlijk is een slick geweldig omdat het systeem onafhankelijk wordt van klimatologische omstandigheden.

Hartelijk
0 x
raymon
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 901
Inschrijving: 03/12/07, 19:21
Plaats: vaucluse
x 9




par raymon » 17/12/13, 11:39

Heeft u een idee van de totaalprijs van uw installatie? Is er zeker van dat de totale milieubalans beter is dan wat we zeggen. Een zwembad kan verwarmd worden met zonnepanelen of een zonnedak of met zonnepanelen die werken met de filterpomp, bijvoorbeeld:
http://www.distripool.fr/produit-1684-C ... tAod33YA8Q

Het is ook belangrijk om bij de kostenberekening rekening te houden met de afschrijving van het materiaal.
0 x
DanielJ
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 93
Inschrijving: 17/10/12, 18:18

PAC goed




par DanielJ » 17/12/13, 16:17

Hallo. Pas op voor oplichting. Calorieën uit het water van een put halen is zeer zelden mogelijk. Het draait allemaal om de waterstroom. Het water in de put is doorgaans 15 ° C. De pac kan alleen maximaal calorieën herstellen tussen 15 (inlaattemperatuur) en 7 ° C (uitlaattemperatuur). Bij minder dan 7 ° delta T daalt de COP van de dop naar één of zelfs minder. Al het andere gepraat is een leugen. Bovendien zullen we je nooit de waarde van de agent geven voor zo'n klein temperatuurverschil. Soms wordt het aan u gegeven, maar met een kleine, kleine asterisk, die u verwijst naar een bijna onvindbaar briefje dat aangeeft dat de meting geen rekening houdt met het energieverbruik van het ontdooien van de wisselaars. Dat wil zeggen dat we in deze tijd evenveel uitgeven als wat we herstellen! Ik spreek bewust, het is het echte leven. Ik ben al deze oplichters zat. We kunnen de waterretour van de dop niet weigeren bij minder dan 7 ° C (+ -), omdat onder u het risico bestaat dat de wisselaars bevriezen. Dus voor een put is een maximale Delta T van 7 ° C, of ​​7 calorieën per gram onttrokken water, heel weinig.
Een kilowatt in een uur komt overeen met 860000 calorieën, of 860 liter x ° C delta t. ! Dat wil zeggen voor 7 ° C 122,85 liter doorstroming per uur! En voor slechts één Kwh! Voor herstel van 10Kwh is 1228,5 liter stroom per uur nodig. onmogelijk met een eenvoudige put. Je hebt een stream nodig. En nogmaals, een beekje in de winter is 10 ° C, dus bijna onmogelijk om calorieën terug te winnen. Als je op een thermische fontein bent, is dat iets anders. Anders is het onmogelijk om de calorieën uit een eenvoudige put te halen. Om het debiet van een put te kennen, is het nodig om er met een pomp op te tikken en het beperkende debiet te meten dat de put uitput. De mijne maakt ongeveer 100 liter per uur, en ik heb geluk ... Merk op dat een gemeente een kleine geothermische krachtcentrale had laten bouwen met twee
100m (denk ik), dat eindigde in een fiasco. Niet winstgevend, alles wordt verlaten ...
WEES DAN VOORZICHTIG VOOR SCAM OP DE HORIZON ... A +
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 17/12/13, 17:44

heldb, wanneer je schrijft:
de wens om op lange termijn deel uit te maken van een milieubenadering

is het een vorm van humor of neem je propaganda zo serieus dat je de mantra's reciteert? : Cheesy:

Bedankt voor je getuigenis en je nuttige waarschuwingen, Daniëlj ; Om een ​​water-water-warmtepomp correct te laten functioneren, is inderdaad een aanzienlijk debiet nodig, wat zelden mogelijk is.

Ik heb er enkele gezien die bevredigend waren omdat ze hun calorieën rechtstreeks uit de watervoerende laag (zand) aan de oevers van de Loire haalden ... maar dit is inderdaad een heel speciaal geval.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
heldb
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 16/12/13, 22:53




par heldb » 17/12/13, 21:55

@Cortejuan : als ik alles goed heb begrepen, wordt de warmte opgenomen in het boorwater, dat in mijn regio uitkomt bij 13 ° C en dat uit de warmtewisselaar komt bij ongeveer 9 ° C, d.w.z. een delta T van 4 ° vs. Met deze warmte kan de warmtepomp warm water produceren van maximaal 60 ° C met een elektrische back-up.

Is dat niet het principe van een GLB?

@DanielJ : maar dan werkt er in Frankrijk dan GEEN geothermische installatie op grondwater? En als ik uw redenering correct volg (delta T> 7 °), werkt dat in Zweden ook niet? Of anders begreep ik niets van uw demonstratie. Maar hoe kan ik de 250 klanten van mijn leverancier uitleggen die alleen in Bordeaux en zijn regio worden gezocht, allemaal geïnstalleerd in water-water-warmtepompen op grondwater ??? Daar begrijp ik het niet ...

@Ahmed : voor het debiet, volgens mijn eenvoudige berekeningen met een 200 liter container, het debiet van mijn pomp is groter dan 5 m3 / h. Als ik mijn wiskundelessen niet ben vergeten, is dat toch 5000 liter per uur? Als ik de berekeningen van DanielJ, voor een delta T van 4, zou het een stroom van 3 of 4 m3 nodig hebben, dus zijn pass?

Of wonen we niet in dezelfde regio?
0 x
heldb
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 16/12/13, 22:53




par heldb » 17/12/13, 22:00

@ Raymon : Nou, de totale prijs van mijn installatie is ongeveer € 28.

In termen van milieu, als we toegeven dat ik mijn warmtepomp elke 30 jaar zal vervangen (optimistisch), en dat gedurende deze tijd het elektriciteitsverbruik wordt teruggebracht tot 600 € per jaar (d.w.z. niet ver van 5 Kwh per jaar), en dat ik de grondwaterspiegel op geen enkele manier degradeer omdat ik het water er weer in injecteer, dus ik ben van mening dat ja, de milieubeoordeling is meer dan positief, nietwaar?
0 x
raymon
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 901
Inschrijving: 03/12/07, 19:21
Plaats: vaucluse
x 9




par raymon » 17/12/13, 22:30

30 jaar is optimistisch, maar waarom niet Een airconditioning luchtwater gaat zo lang mee voor minder door minder te investeren, terwijl het iets minder efficiënt is.
Verwarm het water tot 60 ° met een warmtepomp naar mijn mening zullen de prestaties niet erg goed zijn.

Ter info: mijn airconditioning toshiba heeft een exemplaar van 4,7, sommige modellen gaan tot 5,3!
Maar hout is ook niet slecht!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 268-gasten