Thermovar-feedback

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Philbona
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 6
Inschrijving: 11/07/08, 15:53

Thermovar-feedback




par Philbona » 07/12/13, 22:57

hello,

Om mijn installatie te lokaliseren:
Ik heb een basis houtketel, dus zonder de primaire luchttoevoer aan te passen.
Het primaire circuit voedt een buffervat van 1000 liter.
Ik had volgens het reglement een 61° thermovarklep voor een ketelretour geïnstalleerd.
Het probleem waar ik tegenaan liep was dat zodra de temperatuur bereikt was de thermovar onvermoeibaar de ketel bleef voorzien van 'te' heet water en er een verdampingsverschijnsel volgde.

Ik probeerde dit te verhelpen door de druk van het circuit te verhogen, waardoor de verdampingstemperatuur steeg tot 113° (2 bar) of zelfs meer tot 2,5 bar.
Maar niets aan te doen, het verdampte gelukkig.
Dus heb ik een systeem 'uitgevonden' waarmee de stoom naar een hoge ballon kon worden geleid (oud expansievat gevuld met water dat de stoom terugwint en het aanwezige water terugvoert.
Het werkte, maar ik kon mijn ketel niet optimaal gebruiken.
Dus heb ik deze thermovar vervangen door een 3V-klep met afstelling van de laatste om warm water terug te voeren, maar niet te veel naar de ketel.
Sindsdien geen problemen meer.
Op het secundaire circuit idem, ik had een 72° thermovar klep, toen vervangen door een 61°, en daar het tegenovergestelde effect, zodra de temperatuur bereikt was, liet die alleen het water uit het retourcircuit door, dus ' koud'.
Tevens vervangen door een 3V ventiel met wat kleine aanpassingen en tip top werkt alles prima.
Ik hoef alleen nog maar deze 2 3V kleppen te motoriseren en mijn vrouw zal in de wolken zijn.

vriendelijke groeten,

Philippe
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 08/12/13, 07:55

zonder een schema van uw installatie en de montagepositie van de verschillende elementen, moeilijk te beoordelen.
0 x
Beeld
Klik op mijn handtekening
Philbona
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 6
Inschrijving: 11/07/08, 15:53




par Philbona » 08/12/13, 09:11

Hallo Dirk,

Ik was van plan om een ​​diagram toe te voegen, maar niet te veel tijd om dit te doen.
Dus kleine beschrijving in tekstformaat:
Kortom, het schema is superklassiek in dit soort montage,
een buffertank zonder spoelen (1000l)
een expansievat (100l) gemonteerd als retour van het primaire circuit
een primair ketelcircuit -- 1" stalen buffertank
een buffervat secundair circuit -- 1" stalen radiatoren dan klassieke verdeler.
elk circuit heeft zijn circulatiepomp gemonteerd voor de primaire koudwaterretour,
de secundaire in de warmwateruitlaat.
In beide gevallen een bypass (die werd) aangestuurd door een thermovar geïnstalleerd volgens de regels van de kunst. ofwel stroomafwaarts van de circulatiepompen,
Ik heb geen directe ketel-radiator aansluiting gemaakt, te veel risico op oververhitte radiatoren.

Mijn enige beperking: de ketel is NIET gemoduleerd/geautomatiseerd, er is brand en je moet omgaan met wat er geproduceerd wordt en het op een veilige manier verspreiden.

Volgende stap, de geproduceerde overtollige temperatuur wordt omgeleid naar een SWW-tank van 500 liter, wat me veel elektriciteit kost (zelfs tegen nachttarief)
hij is bijna klaar, maar ik wacht op DE loodgieter met DE geschikte krimptang. Er is er maar één in mijn omgeving en om 5 plooien te maken, zullen we de omweg niet maken.

philippe
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 242-gasten