Wereldwijde mix

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Ecoman
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 31
Inschrijving: 29/03/13, 13:09

Wereldwijde mix




par Ecoman » 09/05/13, 13:03

Ik kwam dit net tegen, ik weet niet of het al gelinkt is, een heel leuk ding uit de globale mix:

http://environment.nationalgeographic.c ... icity-mix/
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 09/05/13, 15:11

Ja.

Maar pas op: de gegevens zijn van 2008. Sindsdien zijn er veranderingen geweest op het gebied van hernieuwbare energie (in Europa bijvoorbeeld).

De wereldwijde windproductie bedroeg 430 TWh in 2010 (tegenover 219 TWh geregistreerd op de site in kwestie in 2008).

Het kan worden geschat op 630 TWh in 2012, wetende dat het geïnstalleerd vermogen toenam van 196 MW in 000 tot 2010 MW in 287 (geschat). Dat is 000 keer meer dan het cijfer dat door de site wordt gegeven.

Nieuwsgierig: voormalig Joegoslavië wordt in het blok "Eurazië" geplaatst (en niet in Europa)!
0 x
Ecoman
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 31
Inschrijving: 29/03/13, 13:09




par Ecoman » 09/05/13, 17:02

Er is ook een voorspellingstabblad voor 2035 dat ik niet had gezien, interessant
0 x
Ecoman
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 31
Inschrijving: 29/03/13, 13:09




par Ecoman » 10/05/13, 13:54

Ik maak gebruik van deze post om je te herinneren aan de Spaanse mix en de Franse mix live.

Ik ontdek van mijn kant dat de Spaanse mix een enorm aandeel windenergie heeft.

Spanje:

http://www.ree.es/ingles/operacion/curvas_demanda.asp

Frankrijk:

http://www.rte-france.com/fr/developpement-durable/eco2mix/production-d-electricite-par-filiere
0 x
Ecoman
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 31
Inschrijving: 29/03/13, 13:09




par Ecoman » 16/06/13, 02:14

Wat beangstigend is, is te zien dat ondanks de toename van hernieuwbare energie in de globale mix in %, er in feite nog veel meer kolencentrales en andere vervuilende zaken (gas, kernenergie, olie) zullen zijn in 2035 omdat de algemene behoefte stijgt: jammer.

Ik heb mijn "strijdplan" gegeven op de site van de energietransitie, richting 100% ENR in 2050 uiteraard, ik twijfel er niet aan dat het direct zal worden uitgevoerd door de hoge autoriteiten :)

Trouwens, ik heb de eindrapporten gezien (de 4 assen), het lijkt me niet erg ambitieus, vooral de hyperontwikkelde biomassa, ik vind het niet per se verschrikkelijk, ik heb een grote voorkeur voor windenergie, het lijkt goedkoper voor mij, minder vervuilend en minder hulpbronnenintensief.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 16/06/13, 10:05

Op je laatste punt:

a) behalve dat het weer grillig is, is het opslagvraagstuk nog niet eenvoudig opgelost, terwijl biomassa opgeslagen zonne-energie is!

b) dit gaat terug naar de problematiek van de broeikasgassen: biomassa die slecht afbreekt (ananerobiose) genereert methaan! zoveel te gebruiken en te beheersen...

[Ik heb het met name over afval]
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 16/06/13, 12:58

Ecoman schreef:Wat beangstigend is, is te zien dat ondanks de toename van hernieuwbare energie in de globale mix in %, er in feite nog veel meer kolencentrales en andere vervuilende zaken (gas, kernenergie, olie) zullen zijn in 2035 omdat de algemene behoefte stijgt: jammer.


Het moet duidelijk zijn dat hernieuwbare energieën deel uitmaken van duurzame ontwikkeling.
Het doel hiervan is niet om de wereld naar een soberder en efficiënter model te leiden, maar om in het ergste geval door te gaan in een logica van exponentiële groei.
De leiders hebben begrepen dat zonder hernieuwbare energie - gezien de komende energiecrises - de koers niet houdbaar zou zijn (en dat zal ook niet zo zijn, ondanks hun overtuigingen!).

Duurzame ontwikkeling=spelen met de (onbekende!) grenzen van de biosfeer.
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Ecoman
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 31
Inschrijving: 29/03/13, 13:09




par Ecoman » 22/06/13, 20:45

De kwestie van opslag wordt geregeld door STEP's, waterreservoirs die het mogelijk maken om elektrisch potentieel in grote hoeveelheden op te slaan, we hebben er al veel in Frankrijk, zouden nog een beetje moeten toevoegen als we tegen 100% wind/zon zouden gaan voorbeeld.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15995
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5189




par Remundo » 22/06/13, 21:07

Ecoman schreef:De kwestie van opslag wordt geregeld door de STEP's

is slechts gedeeltelijk afgewikkeld omdat RWZI-locaties schaars zijn en de capaciteit beperkt is.

Sterker nog, de kwestie van opslag is pas echt opgelost als er maar een marginale behoefte aan is.

En daarvoor moet je hebben "superraster", met andere woorden enorme elektrische netwerken, grotendeels onderling verbonden, gediversifieerd in hun energiebronnen, zowel in de tijd als in geografisch opzicht.

Een simpel (maar overdreven) beeld is het volgende: we bedekken de aarde met PV-panelen en we verbinden alles met elkaar. Het netwerk zal op constant vermogen werken, zowel voor de injectie als voor de onttrekking van elektrische energie, de dag/nacht afwisseling verdwijnt op het netwerk, dus ook de nood aan opslag.

@+
0 x
Beeld
Ecoman
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 31
Inschrijving: 29/03/13, 13:09




par Ecoman » 22/06/13, 23:46

we bedekken de aarde met PV-panelen en we verbinden alles met elkaar. Het netwerk zal op constant vermogen werken, zowel voor de injectie als voor de onttrekking van elektrische energie, de dag/nacht afwisseling verdwijnt op het netwerk, dus ook de nood aan opslag.


Het werkt inderdaad ook, je hoeft alleen maar "3 of 4" kabels te trekken en de energie te globaliseren :). Tegelijkertijd is het een geweldig project!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 250-gasten