Maak een biomassa-ketel ... zonder vlam

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
marc91
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 30
Inschrijving: 09/11/08, 13:18
x 2

Maak een biomassa-ketel ... zonder vlam




par marc91 » 12/02/13, 21:35

document in woordformaat over de productie van een biomassaketel :D

https://www.econologie.info/share/partag ... hfShqs.doc

Productiedossier voor een biomassaketel

Deze ketel is gebaseerd op het werk van Jean Pain, hij had ontdekt dat een stapel plantafval van verschillende m3 in ontleding een temperatuur uitzendt die enkele maanden tot 75 ° kan oplopen, het werd dus verwarmd.
Deze ketel stoot geen co2 uit omdat het geen materiaal verbruikt, het recupereert de warmte van de afbraak van planten.

Fabricage:
het ideaal zou roestvrij staal zijn, maar duur en moeilijk te lassen (we kunnen ook een tank terugwinnen uit een oude roestvrijstalen verwarmingskolf), anders zullen we tevreden zijn met staal van verwarmingskwaliteit, gelast met boog, beschermd tegen corrosie door behandeling.

Download om te beginnen:
een lange 300m 1,5m diam-buis (gevonden in schrootwerven)
twee bolle bodems diam 300
twee 26x34 lange 50cm buizen
twee kleine stukjes 15x21 en 20x27
ijzer U (dik) vier stukken 50cm
twee lasflenzen 26x34 DN 50

vouw de ijzeren U op 90 ° tot ongeveer 35cm (verwarm ze rood met een brander) om de voeten te maken

doorboor de koepelvormige bodems in hun midden (één bij 15, de andere bij 20)
las de koepelvormige bodem geboord met 15 aan het ene uiteinde van de 300-buis (bovenkant van de ketel)

maak een turbulator * (het moet de circulatie van water in de ketel vertragen), schuif het in de 300-buis en las de andere bolle bodemlas een stuk buis met schroefdraad (15x21 aan de zijkant geboord bij 15 voor spoelen) en (20x27 zijde geboord op 20 voor legen)
las de voeten langs het onderste deel van de ketel (zorg dat u ALLE zijkanten last)

doorboor het lichaam van de ketel ongeveer 10cm vanaf de bovenrand tot 26, wijs een buis met 26x34 vierkant en wijs de flens die moet worden gelast (controleer de haaksheid) doe hetzelfde als 10cm vanaf de onderkant (retourpijp) en las het geheel

zet de ketel verticaal, deze moet rechtop staan, zeer stabiel
plaats geperforeerde platen met afdichtingen op de flenzen, kleppen op de afvoer en spoel, blaas op met lucht (ten minste 4-staven) en test de lassen met een product op gaslekken
in geval van een lek, herhaal de lassen (slijpen en overnemen) anders vul het met water, laat een loodgieter een testpomp lenen en druk gedurende 20 uur waterdruk op 4 bar.

Breng een goede laag roestwerende verf aan op de hele ketel (ook de voeten), laat minstens een week drogen voordat je een epoxyverf aanbrengt

Breng de ketel op zijn plaats en sluit hem aan op het verwarmingscircuit met isolatiekleppen (zorg ervoor dat een 3-stangventiel stroomopwaarts wordt geplaatst)

de ketel moet tijdens het laden recht worden gehouden (bevestig hem op de vloer of tegen een muur met een minimale afstand van 50cm van de muur), bedek met 3m3 fijn gemalen plantenafval (hout, borstel, braam) water met 5 emmer met regenwater, laat gedurende drie dagen en dek af met aarde 10cm.
De reactie begint tussen 15 tot 20 dagen en duurt meer dan 8 weken, waarna de temperatuur daalt, wanneer het niet meer is dan 30 ° kunnen we het gecomposteerde mengsel verwijderen en gebruiken als of gemengd met de aarde.
Controleer elk jaar de staat van de antiroestbehandeling, borstel en verf de verf zorgvuldig opnieuw.

OPMERKING: meerdere ketels kunnen in batterijmodus worden gezet en beurtelings worden bediend, in dit geval moet het afval op een droge plaats worden opgeslagen of geproduceerd worden zoals en bij gebruik van een shredder.


Beeld

Beeld
0 x
moe van de ecolos van de gogo
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 13/02/13, 09:47

Toen ik het 1er-diagram zag, nam ik een paar seconden om te begrijpen waar we het over hadden, omdat het geen ketel was maar een ballon ...

Ik heb eindelijk de titel van je onderwerp hernoemd om het duidelijker te maken en nieuwsgierigheid te wekken.

Wat het concept betreft, is het volgens mij meer een verwarming (dus stroomopwaarts van een ketel geplaatst) dan een op zichzelf staande ketel.

Bovendien moeten de hoeveelheden planten aanzienlijk zijn. Ik ken het methanogene krachten van de meeste planten maar ik ken de thermische potentiaal voor ontleding niet (noodzakelijkerwijs lager dan methanogene krachten ... toch?). Hier moeten we beginnen ...

Is er al een full-size model gebouwd?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88




par Gaston » 13/02/13, 11:03

Heeft extractie van warmte uit ontbindend materiaal geen invloed op de ontbinding :?

De composthoop onderaan de tuin houdt helemaal niet van koeling ...
0 x
cortejuan
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 254
Inschrijving: 01/12/10, 19:34
Plaats: Franche-Comté
x 6




par cortejuan » 13/02/13, 17:34

Bonsoir,

dezelfde opmerking als Gaston, de extractie van de warmte vertraagt ​​de werking van de bacteriën en het zal rond de ballon een minder hete zone vormen omdat niet erg actief, de warmte komt van de rest van de hoop die (slecht) zijn calorieën overbrengt, dus ik ben verbaasd dat het systeem werkt anders dan als een middel om de warmte van de warmteoverdrachtsvloeistof enigszins te verhogen.

Dat gezegd hebbende, het is ongetwijfeld de belangrijkste warmtebron die het bepalende element is: als de terugkeer van de hoofdverwarming aankomt op 30-40 graden, zal deze warmte de bacteriën activeren die de temperatuur van de stapel verhogen, de water kan dan naar buiten komen met een versterking van enkele graden ten opzichte van de inlaat.

Maar hoeveel m3 zijn nodig om microbiële activiteit te behouden?

Wat voor soort afval?

Welke isolatie van de hoop?

Er zijn nog veel vragen over dit onderwerp.

Hartelijk
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968




par Ahmed » 13/02/13, 19:40

Ik heb dit onderwerp al beantwoord, na de experimenten van de emulators van te hebben gevolgd Jean Pain.

In het kort:
- er is verwarring tussen de calorische massa van de hoop in gisting en de geproduceerde warmtestroom;
- het wandeffect, op het raakvlak tussen het substraat en de wisselaar, zorgt ervoor dat het grondmateriaal uitdroogt en vervolgens isolerend wordt.

Ik merk ook twee fouten op in het specifieke geval dat hier wordt behandeld:
1 - het volume hout wordt grotendeels onderschat;
2 - de bewering dat de ontleding van hout de afgifte van CO2 uitsluit: deze afgifte is langzamer, maar gelijk aan die van verbranding (voor het deel van het materiaal dat wordt getransformeerd, omdat, in tegenstelling tot wat wordt beweerd, het er is inderdaad een afname van de plantmassa).

Eerdere ervaringen hebben grotendeels de impasse van dit proces aangetoond, hoewel de implementatievoorwaarden zeer gunstig waren: massa grondmateriaal en groot uitwisselingsoppervlak (door een Socarex-pijp te winden) ...

Om het bericht van te echoën Cortejuan, er is geen behoefte aan een calorische bijdrage om de activiteit van bacteriën te starten ...
Dernière édition par Ahmed de 13 / 02 / 13, 19: 47, 1 keer bewerkt.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
marc91
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 30
Inschrijving: 09/11/08, 13:18
x 2




par marc91 » 13/02/13, 19:44

Christophe schreef:Toen ik het 1er-diagram zag, nam ik een paar seconden om te begrijpen waar we het over hadden, omdat het geen ketel was maar een ballon ...

Ik heb eindelijk de titel van je onderwerp hernoemd om het duidelijker te maken en nieuwsgierigheid te wekken.

Wat het concept betreft, is het volgens mij meer een verwarming (dus stroomopwaarts van een ketel geplaatst) dan een op zichzelf staande ketel.

Bovendien moeten de hoeveelheden planten aanzienlijk zijn. Ik ken het methanogene krachten van de meeste planten maar ik ken de thermische potentiaal voor ontleding niet (noodzakelijkerwijs lager dan methanogene krachten ... toch?). Hier moeten we beginnen ...

Is er al een full-size model gebouwd?


Ja, jean pijn had een hoop 3m hoog en 6m in diameters gebouwd, maar deze bevatte in het midden een waterdichte tank die Biogas produceerde, voor verwarming had hij de tank omringd met 200m tuinslang rondom van de tank, waardoor het bij 60 ° uit het water kon komen
0 x
moe van de ecolos van de gogo
marc91
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 30
Inschrijving: 09/11/08, 13:18
x 2




par marc91 » 13/02/13, 19:53

Ahmed schreef:Ik heb dit onderwerp al beantwoord, na de experimenten van de emulators van te hebben gevolgd Jean Pain.

In het kort:
- er is verwarring tussen de calorische massa van de hoop in gisting en de geproduceerde warmtestroom;
- het wandeffect, op het raakvlak tussen het substraat en de wisselaar, zorgt ervoor dat het grondmateriaal uitdroogt en vervolgens isolerend wordt.

Ik merk ook twee fouten op in het specifieke geval dat hier wordt behandeld:
1 - het volume hout wordt grotendeels onderschat;
2 - de bewering dat de ontleding van hout de afgifte van CO2 uitsluit: deze afgifte is langzamer, maar gelijk aan die van verbranding (voor het deel van het materiaal dat wordt getransformeerd, omdat, in tegenstelling tot wat wordt beweerd, het er is inderdaad een afname van de plantmassa).

Eerdere ervaringen hebben grotendeels de impasse van dit proces aangetoond, hoewel de implementatievoorwaarden zeer gunstig waren: massa grondmateriaal en groot uitwisselingsoppervlak (door een Socarex-pijp te winden) ...

Om het bericht van te echoën Cortejuan, er is geen behoefte aan een calorische bijdrage om de activiteit van bacteriën te starten ...

de isolatie was het lijkt me geleverd door een laag aarde van 10cm, het is inderdaad een schematisch diagram en de massa materialen lijkt mij ook onvoldoende om een ​​dergelijke productie te garanderen.
Dat gezegd hebbende, als een kind toen we onze handen in kuilvoer legden (voeder in een natte stapel) slaagden we erin onszelf ernstig te verbranden !!!
0 x
moe van de ecolos van de gogo
marc91
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 30
Inschrijving: 09/11/08, 13:18
x 2

calorische waarde van een stapel plantafval




par marc91 » 13/02/13, 20:14

1. Energieterugwinning:

Deze sector, die tegenwoordig zeer weinig bekend is, ontwikkelde zich met de energiecrisis van de 70-80-jaren. Zoals we eerder hebben gezien, genereert compostering warmte door de werking van micro-organismen. Deze hitte heeft twee mogelijke "lot": 1. een deel wordt gebruikt voor het gistingsproces door de interne temperatuur van de hoop te verhogen en het water te verdampen; 2. de rest, overtollig, gaat verloren naar buiten. Het principe van de energieterugwinning van de compost is om deze vrijgekomen energie terug te winnen op het niveau van de hoop, of op het niveau van de vergister (als de compostering plaatsvindt in een gesloten systeem). Om dit te doen, kunnen we:

- installeer een water-compostwisselaar in de gistmassa (polyethyleen of polypropyleen buis) en circuleer water dat bij aanraking geleidelijk opwarmt. In 1980-82 heeft de vereniging SOLEIL VERT in Saint Aulaye (Dordogne) dus geëxperimenteerd met het verwarmen van stadionsdouches door gemalen hout te composteren. We berekenden voor dit doel dat een hoop van ongeveer 25 ton grondmateriaal (dwz 80 m3), met een gemiddelde interne temperatuur van 65 ° C, het mogelijk maakte om 22 473 liters water in 225 dagen te verhogen van een temperatuur gemiddelde van 12 ° C (stadswater) bij een gemiddelde temperatuur van 45,5 ° C (warm water op de meter). We berekenden dus dat de heap een totale energie van 1 426 810 kilocalorieën leverde, d.w.z. 1 659 kW.uur. Het gemiddelde geïnstalleerde vermogen over 225 dagen is daarom 307 Watt, d.w.z. 12,3 W / ton, met 25 W / t op piekvermogen (fermentatiepieken). Andere experimenten zijn in deze richting uitgevoerd, met name door CEMAGREF.
0 x
moe van de ecolos van de gogo
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968




par Ahmed » 13/02/13, 20:18

Marc91, Je schrijft:
... als kind toen we onze handen in kuilvoer legden (voeder in een natte stapel) wisten we ernstig verbrand te worden !!!

Het is deze relevante waarneming die de oorzaak is van de fout tussen massa en flux!
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
cortejuan
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 254
Inschrijving: 01/12/10, 19:34
Plaats: Franche-Comté
x 6




par cortejuan » 13/02/13, 20:22

Bonsoir,

om Ahmed te antwoorden op de startcapaciteit zonder energie-inname, zijn we het eens, het is het fermentatiemechanisme van de hopen gras dat tot 70 graden stijgt en het vochtherstel dat de schuur verbrandt. Wat ik zeg, is dat een minimumtemperatuur moet worden gehandhaafd en de gegeven uitleg in deze richting gaat, omdat de terugkeer naar de hoop ongeveer veertig graden moet zijn (omdat de beschikbare warmte 45 graden is). Deze opbrengst houdt de gisting op het beste niveau.

Hartelijk
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google [Bot] en 400 gasten