Standaardisatie van glazen potten

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4

Standaardisatie van glazen potten




par lejustemilieu » 03/11/12, 10:38

Hallo,
Misschien had ik online moeten kijken voordat ik dit idee lanceerde.
Onlangs heeft Citro ook een idee gelanceerd... wat ik valide vind.
Dit is het idee:
Ik recycleer mijn glasafval... het is de wet... meh...
En dan worden ze verpletterd, gesmolten en worden ze weer potten.
Wat een energieverspilling...
Ik stel gewoon voor om ze te standaardiseren, het enige wat we hoeven te doen is de deksels opnieuw te doen.
Probleem...dat zal meer werklozen creëren.
Probleem: het betekent minder geld voor fabriekseigenaren.
Maar ik hoop, aangezien de econologie door allerlei soorten investeerders wordt gevolgd, dat dit idee zal aanslaan... : Cheesy:
DD, je antwoord is kort, alsjeblieft, kort... dank je
0 x
De mens is van nature een politiek dier (Aristoteles)
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 03/11/12, 11:26

Het is inderdaad een kwestie van energie....

En ook al is dit geen wenselijke oplossing, ik heb ergens gelezen dat het energie kost om de lege glazen terug te sturen (inclusief transport), deze vervolgens te steriliseren na het verwijderen van de oude etiketten en dit glas uiteindelijk weer mineraal in omloop te brengen met zijn nieuwe etikettering (met met het oog op hergebruik in een eindeloze cyclus) kostte meer en was energie-intensiever dan PET (inclusief het plastic zelf in termen van eco-balans)...

Bovendien kunnen we zelfs de vraag stellen naar “nieuw” mineraalglas, dat ook vóór het bottelen wordt gesteriliseerd en dat vanwege zijn hoge intrinsieke gewicht alleen al voor het transport veel energie nodig heeft (silica, dan glas en terugsturen voor recycling). ...! En zelfs glas dat niet wordt gerecycled, moet ook naar de vuilstort worden getransporteerd...

Dat zou de reden zijn waarom fabrikanten de plastic fles zouden hebben overgenomen!

Heeft iemand hetzelfde gehoord...?

Nu ja, vanuit een ander perspectief: standaardisatie is noodzakelijk (en die bestaat al voor bepaalde containers). De hele vraag is om te weten of het glas in ieder geval toch niet zomaar gerecycled zou worden, vanwege hygiënekwesties?

Ik zou dus een tweede idee willen toevoegen aan dat van Le_Juste_Milieu, namelijk het recyclen van al het glas, zowel in ambachtelijk als in de lokale landbouwproductie. In welke sectoren precies is de vraag nog.

Dit idee van standaardisatie vind ik ook heel goed. We zouden dit mogelijk van de ISO-kant moeten zien:
http://www.iso.org/iso/fr/home/about.htm
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2486
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 360




par Forhorse » 03/11/12, 11:38

Vroeger noemden we dat gewoon consignatie. Dit gebeurt nog steeds, helaas steeds minder, voor bepaalde bieren bijvoorbeeld en blikjes in bars.
Misschien moeten we daar gewoon beginnen.
0 x
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 03/11/12, 13:37

het glas zou om hygiënische redenen toch niet zomaar gerecycled worden

Het lijkt mij bijvoorbeeld dat melkflessen... in de VS...
Dit is wat ik zag in de films... van 20 jaar geleden : Cheesy:
Statiegeld...bier is ook statiegeld in België, behalve blikjes.
Het is dus minder energie-intensief om glas te breken, te sorteren en opnieuw te smelten dan om het te wassen?
Nee, dat denk ik niet : Cheesy:
0 x
De mens is van nature een politiek dier (Aristoteles)
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 03/11/12, 15:18

toen ik klein was, werkte een familielid in een warenhuisbedrijf... hij had een installatie voor het reinigen van statiegeldflessen voor het bottelen van wijn... het was een nest van problemen... soms kwamen er flessen aan met vuil en dat verrotte het reinigingssysteem, en we moesten de flessen weggooien die vervuild waren met een twijfelachtig product uit een enkele fles... maar wat zou er gebeuren als een fles een stroperig, giftig product bevatte dat niemand opmerkte?

voor wijn is het nog steeds gemakkelijk omdat het een product is dat goed houdbaar is... voor potten met geschroefde deksels om conserven in te doen heb je een zeer goede afdichting nodig: het zou ook nodig zijn om beschadigde potten op te sporen

Dit betekent niet dat het deponeren van glasverpakkingen nooit rendabel zal zijn: het recyclen van glas kost energie, waarvan de prijs zal stijgen... het reinigen van statiegeldglas vergt meer arbeid...

en altijd hetzelfde: als we energiebesparingen willen bevorderen, zullen we de prijs van arbeid moeten verlagen door middel van politieke besluiten

Glazen verpakkingen kunnen ook worden gebruikt voor het verpakken van non-foodproducten: zoals verf en chemicaliën: voor deze producten is eenvoudige reinheid voldoende zonder eisen aan de voedselveiligheid.

ondertussen bewaar ik al mijn schroefpotten en flessen zolang er ruimte is

Ik waardeerde de beschikbaarheid van potdoppen met schroefdop in de econology-winkel
maak je conserven
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968




par Ahmed » 03/11/12, 16:20

U noemt de potentiële problemen van statiegeld voor glazen flessen: waarschijnlijk zijn ze niet zo onoverkomelijk, aangezien de Duitsers dit al heel lang in praktijk brengen.

Wat de kwestie van de energiekosten in verband met het transport van deposito's betreft, is het punt neteliger.
Oude voorbeelden van deposito's in Frankrijk hadden betrekking op korte en lokale circuits; Sindsdien is het marketingsysteem volledig getransformeerd, waardoor de toepassing van deze uitstekende maatregel veel minder effectief is.
Hieruit blijkt duidelijk dat een positieve verandering op een specifiek punt alleen zinvol is in een bepaalde context, en als deze laatste niet in fase is, is deze verandering waarschijnlijk cosmetisch.

De economische evolutie naar steeds grotere eenheden brengt dit soort afval met zich mee, dat hier aan de kaak wordt gesteld.

Ik weet dat het over het algemeen beter wordt ervaren om te proberen de gevolgen te verminderen in plaats van de oorzaken aan te pakken, maar dit is wat we moeten doen als we überhaupt consistent willen zijn.
In elk systeem wordt de aanpassing uitgevoerd met de minste inspanning; in het economische systeem zorgen de lage energiekosten ervoor dat energie de aanpassingsvariabele vormt.

Uitgaande van (schoolhypothese!) een zeer sterke stijging van de energieprijzen aan de ene kant en aan de andere kant een daling van de lonen tot het niveau waarop sommige mensen dat willen, zou het de beroepsbevolking zijn die de plaats zou innemen door energie...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 03/11/12, 16:39

Ik ken mensen die veel tuinieren en die zelf conserven maken door familia vis-type potten te kopen...

als ze wisten waar ze nieuwe deksels voor augurkpotten of andere recyclingpotten konden kopen, zou dat handig zijn! ...maar dit zijn mensen die geen internet gebruiken...ja, er zijn er nog steeds!

Dit onderwerp zet mij aan het denken, ik zou ze deksels kunnen verkopen
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 03/11/12, 18:07

Voor de jam, Ik recycleer de originele gratis deksels van potten heel goed in de handel verkrijgbaar en zelfs die voor vruchtensap, zonder meer problemen dan de familia of andere nieuwe, behoorlijk duur!!
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968




par Ahmed » 03/11/12, 19:28

Laten we duidelijk zijn over de woordenschat: recyclage geldt voor het hergebruik van grondstoffen en hergebruik voor een tweede gebruik zoals het is of gedeeltelijk getransformeerd, ongeacht of het gebruik identiek of verschillend is van het eerste.
Beeld
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 03/11/12, 20:13

Ah, de literaire die in de wetenschap onduidelijk worden!!!!

Ik recycleer mijn oude lege potten in nieuwe jam, en cyclisch betekent ronddraaien in cirkels of in cycli, en geen impliciete, gewelddadige transformatie van de grondstof meer, met de pot inclusief de originele deksel, die al meer dan 20 jaar thuis in de cyclus wordt gebruikt voor mijn jam, zo goed als de nieuwe familie!!!

Et Recyclen betekent rondjes draaien en elk jaar dezelfde potten met jam bijvullen!!!

Het is niet omdat we door taalmisbruik gewend zijn geraakt aan het vaak gebruiken van het woord recyclen voor de grondstof, dat het woord recyclen beperkt moet blijven tot dit geval.

In de wiskunde zijn cyclische punten geen gerecyclede grondstof!!

Hetzelfde voor het woord: negationistisch van de werkelijkheid mag niet beperkt blijven tot één enkele verschrikkelijke werkelijkheid en mag nooit gebruikt worden voor andere, die eveneens vele doden hebben veroorzaakt!!

De totalitaire methode om een ​​zeer algemeen woord door middel van misbruik tot een enkel gebruik te beperken en elk ander gebruik te verbieden, is intolerant, autoritair, dogmatisch en dictatoriaal.

Ik merk dat sommige mensen op het gebied van de econologie sterke neigingen van dit type hebben om degenen die hen lastig vallen te elimineren!!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 261-gasten