Zelfgemaakte AC in drie stadia generator met een

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Michel37
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 05/09/10, 18:38

Zelfgemaakte AC in drie stadia generator met een




par Michel37 » 16/06/11, 14:45

Bonjour à tous,

Ik ben hier nieuw voor forum en mijn project (al enigszins geavanceerd) is om een ​​driefasige wisselstroomgenerator te bouwen.

Mijn kennis van magnetische inductie is zeer recent en soms vrij beperkt, maar ik heb mezelf op het internet gedocumenteerd om een ​​minimum te achterhalen.

Ik werd ook geïnspireerd door het MatEA57-project en de discussies die hij onder andere met Dedelco had.

Ik heb net mijn 40 Neodymium Bore Iron-magneten ontvangen voor € 350, pfff!
Dit betekent dat mijn project serieus is en dat ik wil slagen zonder te veel ruimte te laten voor improvisatie.

Het gaat er niet om een ​​windturbine te maken (helaas ben ik op een geklasseerde site, dus de gebouwen van Frankrijk ...), maar eerder om een ​​windturbine-generator te maken om stroom te produceren met een lage rotatierotatie.

specificaties:
- geëmailleerde koperdraad AWG 14 meters diameter 1.6 mm
- zeldzame-aardemagneten diameter 35 mm dikte 15 mm, kracht N45, persistentie van 1.32 T of 13200 Gauss, aangekondigde hechtkracht van 32 kg
- 2 rotorschijven in gedraaid en perfect uitgebalanceerd staal, diameter 300 mm, dikte 10 mm, boring 25 mm voor montage op een stalen geleidingsas van 25 mm en geplaatst op 2 kogellagers
Elke schijf die de magneten ontvangt, wordt tegenover elkaar gemonteerd met de polen NS, SN, NS-, SN afwisselend.

Ik specificeer dat de frequentie in Hertz van weinig belang is, omdat het een kwestie is van het corrigeren en afvlakken van de spanning door bruggen van diodes en een condensor, zolang de generator ten minste 24 V levert en kan oplopen tot 72 V in verhouding tot de toerental en indien mogelijk met een hoge stroom.

Eindelijk mijn vragen:

Vraag 1
Wetende dat het veld B op de symmetrieas van de axiaal gemagnetiseerde cilinder ligt, welke diameter moet de doorn van de spoel overeenkomen om het maximum van de inductieflux te verkrijgen?
Daarmee bedoel ik, is het belangrijk dat de binnendiameter van de spoel gelijk is aan die van de magneet om de maximale spanning te krijgen die wordt veroorzaakt door een gemiddelde draai?

Uw antwoorden omvatten het nadenken over de afmetingen van de spoel => int en ext diameters, dikte om te bepalen:

A - het aantal beurten en de gemiddelde diameter ervan om de spanning onder een bepaalde frequentie in Hz en een mogelijke waarde van B te berekenen en dit alles volgens uw formule:

2xPix50Hz x B x (Pi xr ^ 2) Ik nam hier 50Hz zoals voor uw voorbeeld met MatEA57

B - het aantal transponeerbare spoelen om de balans van 4 magneten per serie van 3 spoelen te respecteren voor een driefasenstroom, rekening houdend met het feit dat ik een rotor met een diameter van 300 mm gebruik!

Belangrijke precisie: ik schat dat ik de stator met de magneten kan maken op een afstand van 2 mm van de spoelen => 1 mm voorzien tussen stator en magneten en onder 1 mm epoxyhars, vandaar een bepaalde waarde van B die berekend kan worden volgens de formule:

https://www.econologie.info/share/partag ... crjBbN.doc



Ik vond ongeveer 3849.37 gauss of .385 Tesla's !! zeer lage waarde, ben teleurgesteld over de kracht van de magneten!

Vraag 2
B wordt het verhoogd met een zachte ijzeren kern in de spoel?
Ik denk dat ik het antwoord ken met een moeilijk aandrijfprobleem dat verband houdt met de aantrekkingskracht, dus zeker een hoog koppel om de rotor te draaien, toch?

Zal B anders zijn met een spiraal die gevangen zit in een "sandwich" tussen een Noordpool en een Zuidpool?

Vraag 3
We evalueren een magnetische fluxdichtheid op basis van de kenmerken van de magneet en de afstand tot de gemiddelde diameter in m2 van de 1e draai, dit alles blijft theoretisch!
Maar hoe kun je een bijna realistisch beeld krijgen van de spanning en stroom, wetende dat n bochten n keer verder zijn, bij elke longitudinale wikkeling, van de noord- of zuidpool van de magneet?


Goed en wel, ik stop met al mijn vragen, ik heb andere slapend, maar die zullen worden gevraagd wanneer ik eindelijk het formaat en het aantal te gebruiken rollen kan bepalen.
(namelijk berekening van de waarde van de geïnduceerde stroom in A ...)

Kunt u mij informeren over dit specifieke project?
Ik hoop niet te volledig te zijn geweest, het ergste dat nog moet komen (lol!) : Cheesy:

Bedankt Michel37
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 16/06/11, 16:41

Ik bereidde eerst een antwoord op deze uiteenlopende vragen voor in MP, maar nuttig voor anderen.

B wordt het verhoogd met een zachte ijzeren kern in de spoel?
Ik denk dat ik het antwoord ken met een moeilijk aandrijfprobleem dat verband houdt met de aantrekkingskracht, dus zeker een hoog koppel om de rotor te draaien, toch?

ja, duidelijk, vooral handig met zwakke velden op oude dynamo's en motoren, die anders niet voldoende inductie hebben en niet werken.
We zijn dan ook erg voorzichtig met zeer kleine luchtspleten.

Met deze nieuwe magneten (15 tot 20 jaar) komen we dicht bij de verzadigingswaarde van ijzer en daarom is de winst veel lager, en daarom is zacht ijzer niet cruciaal om te functioneren.
Zonder strijkijzer zouden we geen elektriciteit hebben !!

maar het is noodzakelijk om fijn verdeelde aders, strips of draden, goed geordend van elkaar, tegen de Geïnduceerde wervelstromen die alle energie door warmte verliezen., echte rem.

Vraag 1
Wetende dat het veld B op de symmetrieas van de axiaal gemagnetiseerde cilinder ligt, welke diameter moet de doorn van de spoel overeenkomen om het maximum van de inductieflux te verkrijgen?
Daarmee bedoel ik, is het belangrijk dat de binnendiameter van de spoel gelijk is aan die van de magneet om de maximale spanning te krijgen die wordt veroorzaakt door een gemiddelde draai?


Het optimum is op een exacte manier complex, verschillend voor de maximale spanning of het maximale vermogen, omdat het nodig is om het veld op elk punt te berekenen (zichtbaar met de fluxlijnen die afwijken en het veld dat afneemt, en degenen die vertrekken) de magneetterugkeer zonder bij de spoel te zijn aangekomen), bereken de flux (integraal van het veld normaal voor de spoel) voor elke draai en tel alle windingen bij elkaar op.
.
Als de spoel zich tegen de magneet bevindt, is de optimale diameter die van de magneet. verder van de magneet is de maximale fluxspoel iets groter.
Maar omdat uw spoel veel windingen heeft, is het optimale voor spanning zonder stroom om een ​​maximum van de windingen te gebruiken om de maximale flux te hebben, zelfs de kleine met een kleine of grote diameter.
Voor vermogen is het anders, omdat de interne weerstand van de spoel toeneemt met het aantal windingen en daarom is het noodzakelijk om te voorkomen dat er te veel weerstandsverliezen zijn met een te lage spanning.

Op een simplistische manier is het voordelig om het maximum van koper met windingen te geven, wat aanzienlijke spanningen geeft tot een factor 2 in de buurt van (ongeveer) daarom gewonden op een doorn die kleiner is dan 30% van de diameter van de magneet en 30 tot 50% bij daarbuiten en de dikke splus mogelijk zonder te veel stroom te verliezen.
We kunnen veel berekeningen maken. (veld zoals we de polen van de magneten zien in steradialen en elliptische integralen buiten de as).

of meet met windingen van verschillende groottes de spanning die wordt opgewekt door de magneten (in paren) met oscilloscoop, meet hun weerstand en maak eenvoudige optimale berekeningen met deze maatregelen, waarbij de eigenschappen van de verschillende windingen worden opgeteld.
Daarnaast meet u de eigenschappen van magneten die mogelijk een deel van hun restveld hebben verloren, als ze pech hebben of onjuist worden behandeld voor een motor met vrije energie.

zal het anders zijn met een spiraal die in "sandwich" tussen een Noordpool en een Zuidpool wordt genomen?

het zal tweemaal halverwege zijn tussen de twee magneten die naar elkaar toe gericht zijn voor dezelfde afstand van de waarde voor één voor een enkele magneet.
Als de zeer lange magneten heel dichtbij zijn, is de waarde Br remanent, tweemaal Br / 2 van de formule met z = 0 en D oneindig (zeer lange magneet).
Anders heb je de effecten van demagnetiserende velden.

Deze formule in steradianen is geldig op elk punt buiten de magneet, zelfs buiten de as. (steradiaal oppervlak van de bol rustend op de polen van de magneet, gecentreerd op het punt waar het veld wordt berekend en gedeeld door het kwadraat van zijn straal)

Het staal van de doornen kan uw magneten voor goed of slecht verstoren en daarom goed nadenken, meten in het veld, en ook in wervelstroom in dit staal zodra u een goede stroom uit uw spoelen haalt.
Als er te veel stroom nodig is, kunt u uw magneten demagnetiseren (blijf onder het dwingende veld voor het veld dat door de stroom in uw spoelen wordt gecreëerd, vooral met ijzeren kern).

Omdat je de stroom gelijkricht, is de driefasige fase niet cruciaal, de hexafase (6 in plaats van 3, als je genoeg spanning hebt) is beter.
Als je langzaam draait, kan de spanning opraken.
Het hangt allemaal af van het gewenste vermogen.
Met dunnere draden en meer beurten kunt u meer spanning en minder stroom hebben bij hetzelfde vermogen, vooral gerelateerd aan het gewicht van koper dat in de aanzienlijke flux van de magneten wordt gestoken.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : maignan-m en 305 gasten