Groene certificaten betalen minder

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
sspid14
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 141
Inschrijving: 28/12/08, 22:11

Groene certificaten betalen minder




par sspid14 » 26/11/10, 08:43

http://www.lavenir.net/article/detail.a ... id=9202407
Les Compagnons d’Éole stopt met de tussenhandel in groenestroomcertificaten. U zult via een particulier bedrijf moeten gaan dat onderweg zijn commissie zal innen.

Op 31 december zal Compagnons d'Eole haar activiteiten als makelaar in groene certificaten stopzetten. Een missie die hen door het Waalse Gewest werd toevertrouwd bij de lancering van het Solwatt-plan, dat de Walen aanmoedigde om fotovoltaïsche panelen te installeren.

Concreet vormden de Compagnons d'Eole de schakel tussen kleine elektriciteitsproducenten (paneeleigenaren) en elektriciteitsleveranciers (Electrabel, enz.). De eerstgenoemden vertrouwden hun certificaten toe aan de vzw die verantwoordelijk was voor de verkoop ervan aan laatstgenoemden. Voordeel: door de centralisatie van de certificaten en de massale verkoop ervan konden alle kleine producenten verzekerd zijn van een zeer goede prijs, die vandaag ongeveer 85 euro per certificaat bedraagt.

“Het was misschien een intentieverklaring, maar we waren ervan overtuigd dat zonder onze actie de prijzen die leveranciers rechtstreeks en individueel aan producenten boden, minder gunstig zouden zijn geweest”, legt de voorzitter van Compagnons d’Eole, Christophe Grulois, uit.

Nog een voordeel: metgezellen vragen geen commissie. Ze kopen de certificaten dus niet om ze met winst door te verkopen, maar beheren ze gewoon.

En dat is het probleem. Particuliere makelaarsbedrijven klaagden bij minister Jean-Marc Nollet dat de metgezellen van Eole oneerlijke concurrentie vertegenwoordigden. Onaanvaardbaar, volgens hen.

Vooral omdat de Compagnons d’Eole door het Gewest worden gesubsidieerd voor hun makelaarsactiviteiten. Het is duidelijk dat het Gewest een quasi-monopolie steunt (13500 contracten met Compagnons voor 18000 fotovoltaïsche installaties in Wallonië), wat de vrije concurrentie schaadt.

100 tot 125 euro minder


We zullen het begrepen hebben: het lobbyen van makelaarsbedrijven zal minister Nollet ertoe hebben gedwongen de metgezellen van Eole ervan te overtuigen hun gratis makelaardij op te geven.

Producenten zullen via bedrijven moeten gaan die een commissie vragen. Deze mag echter niet hoger zijn dan 5 euro per certificaat. Omdat het gemiddeld aantal certificaten 20 tot 25 per jaar bedraagt, zal het verlies per producent dus tussen de 100 en 125 euro op jaarbasis bedragen.

“Fotovoltaïsche installaties zullen niettemin winstgevend blijven. Het verlies zal voor de consument marginaal zijn”, schat Christophe Grulois, die zich herinnert dat de break-evendrempel is vastgesteld op 65 euro per certificaat.

Niettemin: we voelen onder de metgezellen van Eole een zekere teleurstelling na het werk dat de afgelopen jaren is verricht ter ondersteuning van de fotovoltaïsche energie in Wallonië. Niettemin had de vzw haar makelaarsfunctie kunnen voortzetten. Maar dan had het zich moeten omvormen tot een commercieel bedrijf. En zonder subsidies van de regio was het onhoudbaar. In de toekomst zal de vereniging daarom tevreden zijn met het blijven ondersteunen van fotovoltaïsche zonne-energie door middel van geïnformeerd advies over dit onderwerp aan kandidaat-producenten.

Die in de toekomst wellicht iets minder talrijk zullen zijn als ze een deel van de opbrengsten van hun productie moeten nalaten aan een beursvennootschap.

0 x
sspid14
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 141
Inschrijving: 28/12/08, 22:11




par sspid14 » 26/11/10, 08:47

http://m.lavenir.net/Article.xhtml?contentid=913635
Overbevolking van groenestroomcertificaten

Er circuleren te veel groencertificaten. Gevolg: late betalingen. En het risico bestaat dat leveranciers ze niet meer kopen zodra hun quotum is bereikt.

Als u onlangs fotovoltaïsche panelen hebt geïnstalleerd, bij Electrabel bent en groencertificaten hebt ontvangen, bent u wellicht verrast dat u deze niet snel kunt ontvangen.

De reden is tweeledig. Ten eerste was de CWAPe, de organisatie die verantwoordelijk is voor de uitgifte van groenestroomcertificaten, aanzienlijk achterop geraakt bij de verwerking van de aanvragen, gezien het exponentiële aantal fotovoltaïsche installaties in de afgelopen maanden (tegenwoordig zijn het er meer dan 20) . In juli en augustus werd deze vertraging echter zichtbaar grotendeels opgelost. Gevolg: duizenden groencertificaten kwamen op de markt. En het aanbod is dus ruimschoots groter dan de vraag van de leveranciers. Waarvoor? Simpelweg omdat deze laatsten hun verplichte productiequota voor groene elektriciteit voor 000, opgelegd door de regio, al hebben bereikt (2010%). Veel houders van groencertificaten kwamen daardoor mogelijk voor een dilemma te staan: óf hun certificaten bewaren (ze zijn vijf jaar geldig) en wachten tot leveranciers opnieuw kopen tegen de marktprijs. Ofwel kunnen ze ze rechtstreeks doorverkopen tegen de door het Waalse Gewest gegarandeerde prijs (11,25 euro), de prijs waartegen het Gewest een rendement op de investering verzekert.

Een potentieel risico Gelukkig slaagde de belangrijkste makelaar, die als tussenpersoon fungeert tussen de houders van groencertificaten en de leverancier Electrabel (Les Compagnons d'Eole), met laatstgenoemde te onderhandelen, die uiteindelijk akkoord ging met de aankoop van deze overtollige certificaten. De betalingen zijn dus gedaan.

Maar deze verwarring roept vragen op. Want zelfs als we van mening zijn dat de huidige specifieke situatie verantwoordelijk is voor het overvloedige aanbod van certificaten in vergelijking met de vraag, kunnen we ons terecht afvragen of de elektriciteitsproducenten in de toekomst niet op een dag opnieuw zullen worden geconfronteerd met een meevaller van certificaten die zij niet tegen de marktprijs kunnen verkopen. Met een zeker tekort, want als ze de certificaten willen ontvangen, zullen ze ze moeten doorverkopen aan 65 euro en niet tegen de marktprijs die momenteel schommelt tussen 85 en 90 euro.

De belangrijkste reden om voor deze situatie te vrezen is dat leveranciers (zoals Electrabel) bij voorrang eerst groencertificaten kopen bij grote producenten. Met hen alleen voldoen ze aan een groot deel van hun groenestroomquotaverplichting. Met het risico dat kleine producenten hun producten niet meer kunnen verkopen zodra het quotum is bereikt.

Het Waals Gewest antwoordt hierop dat een beursvennootschap als Compagnons d'Eole, door kleine producenten samen te brengen, hen tot grote producenten maakt en zo het probleem verlicht. Bovendien, zo voegt minister Nollet toe, zullen de groenestroomquota de komende jaren toenemen en in 20 naar verwachting 2020% ​​bedragen. De vraag naar groenestroomcertificaten zal dus groter zijn en er zal geen sprake meer zijn van congestieproblemen, zelfs niet als er sprake is van congestie. als de fotovoltaïsche productie blijft toenemen. En dan, zo herinnert het kabinet zich, zou de 65 euro nog steeds gegarandeerd zijn, zelfs als het aanbod groter zou zijn dan de vraag. “Dat is onze taak: ervoor zorgen dat mensen rendement krijgen op hun investering. Voor de rest: als ze willen speculeren en geld willen verdienen, is het risico voor hen. Het is niet de taak van de regio om speculatie aan te moedigen.” Zeker. Elektriciteitsproducenten die een goede financiële deal hopen te sluiten, lopen echter het risico dat het op een dag brak wordt als ze 15 of 20 euro per certificaat verliezen. Simpelweg omdat ze op het moment van investeren niet noodzakelijkerwijs duidelijk op de hoogte waren van de spelregels, en ook niet omdat de leveranciers vooral de voorkeur gaven aan de aankoop van certificaten van grote producenten en niet van particulieren.

Het Gewest heeft de Walen ertoe aangezet om in fotovoltaïsche energie te investeren. Misschien had ze explicieter moeten zijn over de meedogenloze marktregels die de elektriciteitssector vandaag de dag beheersen..

0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 19/03/13, 13:00

Zou Wallonië de methoden kopiëren? Schurkenstaat die eind 2011 in Frankrijk werd toegepast (moratorium en algemene prijsverlaging)?

Er is een kans...

Daar, daar is het blijkbaar met terugwerkende kracht op reeds ondertekende contracten... en Einde van het groencertificatenmechanisme voor fotovoltaïsche zonne-energie...

We proberen nog steeds gerust te stellen: http://www.rtl.be/videos/Video/437099.aspx

Sinds de staatsgreep bankenbelasting op Cypriotische activarespecteren deze regeringen hun volk niet langer. Een regering die niet langer voor haar volk werkt, heeft niet langer democratische legitimiteit!

In de geest van oneerlijkheid van de staat moeten al degenen die PV hebben en nu zijn opgeblazen, daarom uw meters omzeilen (niet de productiemeter, de consumptiemeter, hè...)

http://www.rtl.be/info/vous/temoignage/ ... et-simple-

De woede van Walen over de prijsdaling van groenestroomcertificaten: “Een puur schandaal”

De Waalse regering moest het systeem van financiële steun hervormen dat bedoeld was om de bevolking aan te moedigen zichzelf uit te rusten met fotovoltaïsche panelen, omdat dit te duur was. Deze maandag werd besloten dat er geen groencertificaten (CV) meer zijn voor nieuwe installaties. En voor degenen die al bestaan: CV's zullen blijven bestaan, maar zullen minder verdienen. Een beslissing die Vincent boos maakt.

Dit verwachtten wij al maanden (lees ons verslag van 27 november). Het besluit viel gisteren. De Waalse regering schaft het systeem van groenestroomcertificaten af, wat haar te veel heeft gekost (een schuld van 2,8 miljard!). Deze stimulans voor de installatie van fotovoltaïsche panelen wordt vervangen door een ander systeem, de Qualiwatt (lees ons verklarende artikel). Maar wat gebeurt er met de groencertificaten die momenteel in omloop zijn? Hun aankoopprijs door de regio zal worden verlaagd (de cijfers zullen we de komende dagen kennen). CV-houders zullen dus geld verliezen. Wat hen nauwelijks bevalt als we weten dat ze op deze certificaten rekenen voor de terugbetaling van hun groene lening. Groen van woede. Het is de enige tint groen die deze dinsdag bestaat. Tientallen van u hebben via de Waarschuw ons pagina al tegenover onze redactie getuigd om uw woede en uw vragen te uiten. Hier zijn enkele van deze getuigenissen.



Vincents woede: 'Wat beloofd is, moet gerespecteerd worden'

“Als een verlaging van de prijs van groencertificaten voor huidige houders van PV-installaties wordt bevestigd, is dat puur en simpel een schandaal.

We hebben allemaal financiële plannen opgesteld over meerdere jaren om de kansen van deze investering te evalueren.

De Waal mag niet het slachtoffer worden van de opnieuw aangetoonde incompetentie van onze besluitvormers.

Wat beloofd is, moet gerespecteerd worden. Wij mogen geen enkele aanpassing tolereren van het systeem waarin wij zijn opgenomen. Als het systeem niet levensvatbaar is (wat denkbaar is), kan het worden aangepast, maar niet met terugwerkende kracht!!! Hoe zit het met het beginsel van rechtszekerheid? We moeten dus nergens meer in geloven van onze besluitvormers?"

De vragen van Jean-Claude: "Hoe worden burgers die een groene lening hebben afgesloten terugbetaald?"

Vincent is niet de enige die reageert op de mededeling van minister Nollet. Ook voor Jean-Claude is het een enorme klap.

“Hoe worden burgers die een groene lening hebben afgesloten terugbetaald, waarvan de terugbetaling eigenlijk gepland is via groenestroomcertificaten en de teruggave van belastingen???? Het lijkt mij dat we mensen altijd proberen te laten geloven dat burgers deze leningen hebben verstrekt werken met eigen middelen terwijl de overgrote meerderheid een groene lening heeft afgesloten zonder over de initiële liquiditeit te beschikken!!!', is hij verontwaardigd.

En om nog maar eens te argumenteren: “Wie heeft ons aangemoedigd om richting groene energie te gaan? Europa, de verschillende Belgische regeringen om de Kyoto-normen te respecteren en anderen, en nu zijn het opnieuw de eerlijke en bezorgde mensen over het milieu die worden gestraft of zelfs zullen worden bestraft. zich in een “faillissement van de huishoudbegrotingen” bevinden als gevolg van de fouten van onze leiders!”

Getuigenis van Christian: "Ik moest de bodem van de lades schrapen"

Christian rekende ook op de inkomsten gekoppeld aan cv’s om zijn lening terug te betalen. Hij beweert dat hij zelfs geld heeft moeten bij elkaar schrapen om zijn lening te verkrijgen.

"Eind 2012 heb ik fotovoltaïsche panelen geïnstalleerd, waarbij ik tegen mezelf zei dat het een langetermijninvestering was. Hiervoor moest ik een lening van 20 euro afsluiten. Vandaag heb ik vernomen dat de regering heeft besloten haar verplichtingen niet na te komen en de prijs van de groenestroomcertificaten voor oude installaties verlagen. Ik ben geschokt dat ik de bodem van de lades heb moeten schrapen om mijn lening te kunnen krijgen. Ik zal het Waalse Gewest niet langer vertrouwen, dat zijn verplichtingen niet nakomt en mij in een situatie zal brengen precaire situatie.”



Clothilde's offers: "De enorme winsten van bedrijven"

De keuze voor zonne-energie betekende offers voor Clothilde. Vandaag zet ze vraagtekens bij de politieke keuzes die zijn gemaakt.

"We moedigden mensen aan om te INVESTEREN in zonne-energie door hen te beloven hun installaties af te schrijven dankzij groene certificaten. Het systeem faalt en we laten mensen nog steeds investeren. We creëerden groene leningen, mensen raakten schulden (in plaats van op vakantie te gaan of een huis te kopen auto) terwijl sommige bedrijven honderden panelen hebben geplaatst om winst te maken. De STAAT liet het gebeuren en garandeerde de prijs van groencertificaten van 65 euro en nu annuleren we alles!”, schreef ze.

"We moedigen mensen aan om te investeren en we steken een mes in hun rug. Het is een schande. Ik walg ervan", besluit ze

Didier's "verantwoorde keuze": "Ze eten hun woord"

Didier is niet rijk, maar toch koos hij voor fotovoltaïsche zonne-energie. Een “verantwoorde keuze” volgens hem. Tegenwoordig vreest hij voor de toekomst.

“Ik heb 25.000 euro geleend terwijl ik een gebaar maakte voor de planeet! Want in tegenstelling tot wat de meerderheid van de bevolking denkt, zijn het niet alleen rijke mensen die het zich konden veroorloven. Er zijn ook verantwoordelijke mensen die hun prioriteiten kiezen (ik rijd een 10 jaar oud voertuig...) een contract getekend hebben met een minimale garantie van 65 euro per CV! Hoe kunnen we mensen aanmoedigen om groen te gaan en dan hun woord op te eten?? ? Zonde en...duizenden mensen hebben gedupeerd wie dat nu zal doen problemen ondervinden bij het terugbetalen..."

Didier's verontwaardiging: "Hoe kunnen we mensen aanmoedigen om groen te gaan en dan ons woord op te eten???"

Daling van de waarde van het groencertificaat: een onvoorstelbaar schandaal en pure diefstal! Zoals de meeste mensen die PV hebben gekocht, heb ik 25.000 euro geleend terwijl ik iets voor de planeet deed! Want in tegenstelling tot wat de meerderheid van de bevolking denkt, waren het niet de welgestelden die zich dit konden veroorloven. Verantwoordelijke mensen die hun prioriteiten kiezen (ik rijd een voertuig van 10 jaar oud...) die een contract hebben getekend met een minimale garantie van 65 euro per CV!!!... Hoe kunnen we mensen aanmoedigen om groen te doen en dan zijn woord op te eten? ?? Zonde en...duizenden mensen gedupeerd die nu met terugbetalingsproblemen zullen kampen...



> JOUW REACTIES OP ONZE FACEBOOK-PAGINA: "Gewoon beschamend!!! De overheid moedigde destijds burgers aan om te investeren in fotovoltaïsche energie, bood groene leningen aan voor de bouw van deze installatie en nu verandert ze de spelregels" (Chantal)



Verduidelijking van Sébastien: "Het contract is ondertekend en moet worden gerespecteerd gedurende de looptijd en tegen de vaste prijs"

"Toen ik de beslissing nam om fotovoltaïsche panelen te installeren (4 jaar geleden), waren ze nog steeds erg duur, maar het contract, ondertekend door alle partijen, met veelbelovende CV's, voor een gegarandeerde minimumprijs en een gegarandeerde maximale duur, maakte de investering mogelijk.

Nu de prijs van panelen is gedaald, kan ik de verandering in het Waalse systeem begrijpen, maar:

- het contract is ondertekend en moet worden gerespecteerd gedurende de looptijd en tegen de vaste prijs

- de duizenden gezinnen die zelf panelen hebben geplaatst op basis van dit contract, deze minimumprijs en deze maximale duur. Het is volkomen oneerlijk (en zeker niet legaal) om dit systeem te veranderen. Dit bevestigt alleen maar de incompetentie, oneerlijkheid en het totale gebrek aan respect van politici jegens de bevolking.
"
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 19/03/13, 13:20

Ons nationaal lejustemilieu heeft in 2012 een PV-installatie laten uitvoeren bij hem thuis in Wallonië, ik ben benieuwd hoe hij zal reageren! :onheil:
0 x
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 19/03/13, 17:04

Christophe schreef:Ons nationaal lejustemilieu heeft in 2012 een PV-installatie laten uitvoeren bij hem thuis in Wallonië, ik ben benieuwd hoe hij zal reageren! :onheil:

Het is eenvoudig, heel eenvoudig:
Als de staat een officiële dief wordt, dan zal ik mij ook zo gedragen, en zal het woord maatschappijleer in mijn ogen geen enkele betekenis meer hebben.
Beloofd beëdigd :D
0 x
De mens is van nature een politiek dier (Aristoteles)
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 19/03/13, 20:35

En helaas heb je gelijk... het is "verdedigbaar" om zo te reageren...

Ik geloof dat het "wettelijke" plafond van het groencertificaat 80€ was... maar soms, in het beste geval, zouden we het voor 120€ kunnen verkopen...

Het valt nog te bezien hoeveel dit plafond zal worden verlaagd...75...65...50€...?

Voor degenen die niet weten wat een certificaat was, volgen hier enkele verklaringen: https://www.econologie.com/forums/certificat ... t7811.html
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970




par Ahmed » 19/03/13, 20:47

Christophe, je hebt grappige formules:
Een regering die niet langer voor haar volk werkt, heeft niet langer democratische legitimiteit!

Dus dit zou voorheen vaak het geval zijn geweest? :D
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 19/03/13, 20:58

Nee natuurlijk, maar het was minder duidelijk... : Cheesy:

Maar ja maar ja... wij geloven erin!

ja liberaal-democratische regeringen alles doen voor het welzijn van hun mensen... : Cheesy:
0 x
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 19/03/13, 21:02

Hola, hier is er sprake van contractbreuk.
Het is banditisme.
Ik ga je niet vertellen hoe ik de rekeningen ga vereffenen, maar mijn nieuwe bijnaam zou liever Robin Hood zijn, maar dan voor eigen rekening (Arsène Lupin?)
Wie weet...
:D
0 x
De mens is van nature een politiek dier (Aristoteles)
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 19/03/13, 21:08

Beëindiging van het contract met terugwerkende kracht.
Het is alsof uw verzekering het contract heeft gewijzigd nadat uw auto is gestolen of een ongeluk heeft gehad.

Kortom, het is een schurkenstatenmethode van het Waalse Gewest...

Ik stel dat voorwe stoppen met het betalen van de tv-belasting als compenserende maatregel : Cheesy:

Wat gebeurt er in Vlaanderen met de PV?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 185-gasten