Badkamer ... wat een coating voor wanden?

Bouw van natuurlijke of ecologische habitat: plannen, ontwerp, advies, expertise, materialen, geobiologie ... Huis, constructie, verwarming, isolatie: u heeft zojuist één of meerdere offertes ontvangen. Kunt u niet kiezen? Geef hier uw probleem aan en wij adviseren u bij de juiste keuze! Hulp bij het lezen van DPE of diagnostiek van omgevingsenergie. Hulp bij aan- of verkoop van onroerend goed.
Kcenia
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 23
Inschrijving: 20/04/08, 08:30
Plaats: Scharrachbergheim - Irmstett

Badkamer ... wat een coating voor wanden?




par Kcenia » 12/04/10, 10:27

Dag
Sorry, ik weet niet waar ik mijn vraag moet stellen...
We gaan de zolder van ons huis (we verdubbelen de oppervlakte zo) verbouwen met oa een badkamer

Ik heb een hekel aan tegels en ik vroeg me af of er een alternatief was voor een waterornament dat min of meer efficiënt was en in ieder geval niet slechter vanuit ecologisch oogpunt...
Iemand enig idee?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79287
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11024




par Christophe » 12/04/10, 13:30

Goeie vraag, ik heb niet echt een antwoord.

Waarom denk je dat tegels zo "ecologisch slechter" zijn?

Het is echter zeer duurzaam als je niet iets te "in de mode" kiest en als de installatie goed is gedaan...

Maakt u zich zorgen over grijze energie? De mortel blijft plakken?
0 x
Kcenia
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 23
Inschrijving: 20/04/08, 08:30
Plaats: Scharrachbergheim - Irmstett




par Kcenia » 12/04/10, 13:51

Ik heb me slecht uitgedrukt, het is niet vanuit ecologisch oogpunt dat ik een hekel heb aan tegels, het is het gebruikte materiaal
Ik vind het koud, hard, het breekt en breekt alles wat erop valt, de afdichtingen zijn een gedoe om schoon te maken...
kortom, ik hou van

de ecologische kant, het is niet om iets als vervanging te doen (zoals de teakvloer met bootzegel die mijn broer me lachend aanbood)
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79287
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11024




par Christophe » 12/04/10, 14:13

Normaal gesproken gaat een tegel die goed gelegd wordt met de juiste materialen en vakkundige methodes (minstens) 50 jaar mee...

Er zijn nu grote tegels met minder voegen, maar het is lastig om ze zelf te leggen...

Een vloer tot aan de muur? Ah, dan is het een lambrisering :)

Welnu, hier is het: ik stel voor dat je een PVC-paneel krijgt... oh verdomd, het is anti-ecologisch PVC... : Cheesy: er zouden wat groenere alternatieven moeten zijn, zoals lambrisering, toch?

ps: zo anti-groen is fsc of pefc teak niet...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14141
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839




par Flytox » 12/04/10, 23:16

kcenia schreef:Ik heb me slecht uitgedrukt, het is niet vanuit ecologisch oogpunt dat ik een hekel heb aan tegels, het is het gebruikte materiaal
Ik vind dit froid, hard, het breekt en het breekt alles wat erop valt, de zegels zijn een gedoe om schoon te maken...
kortom, ik hou van

De meest aangename (warme) die ik ooit heb geprobeerd, is kurk (in soort dikke platen).
Het is niet goedkoop, maar het comfort is ongeëvenaard, en van goede kwaliteit houdt het heel goed vast (de badkamer die ik ken is bedekt met vloer en muur, meer dan 20 jaar oud en is nog steeds onberispelijk!)

Vanuit ecologisch oogpunt, kan het niet als het gevuld is met min of meer giftige chemicaliën en op een intelligente, duurzame manier wordt gebruikt?
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.
[Eugène Ionesco]
http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79287
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11024




par Christophe » 13/04/10, 00:52

Overal kurk? Ook onder de douche? Ik wist dat kurk "waterbestendig" was, maar niet zo veel!

Maak je de volgende keer foto's voor ons als de eigenaar in orde is? : Idee:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14141
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839




par Flytox » 13/04/10, 21:31

Nee, de douchecabine boven het bad is "traditioneel" (hars/kunststof) : Mrgreen:
Er zijn alleen de kurken muren en vloer.
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.

[Eugène Ionesco]

http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
Kcenia
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 23
Inschrijving: 20/04/08, 08:30
Plaats: Scharrachbergheim - Irmstett




par Kcenia » 13/04/10, 21:36

Ik heb op internet gezocht en inderdaad vinden we dingen (en min of meer enthousiaste getuigenissen)
Ik zal proberen contact op te nemen met bedrijven voor aanvullende informatie.

hier geen douchecabine maar een groot bad (we doen de 3 kinderen tegelijk in bad, dat is rendabel :D)
dus het echt gevoelige deel zal beperkt zijn, althans in hoogte
0 x
Hannabella
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 9
Inschrijving: 15/01/16, 15:14

Re: badkamers ... wat een coating voor wanden?




par Hannabella » 01/03/17, 23:02

Hallo,

In mijn badkamer koos ik voor lambrisering gemaakt van een rotbestendige soort: valse acaciasprinkhaan. Ik ben inderdaad niet echt een fan van tegels en waar mogelijk gebruik ik houten materialen die ik zo veel warmer vind... En voor een keer ben ik echt heel blij met het resultaat, mijn muren zijn onberispelijk ondanks de vochtigheid in de kamer!
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Re: badkamers ... wat een coating voor wanden?




par chatelot16 » 02/03/17, 08:53

Robinia is net zo bestand tegen vocht als teak en het groeit in Frankrijk ... er zijn er zelfs die het niet leuk vinden omdat het invasief is
1 x

Ga terug naar "Vastgoed en ecoconstructie: diagnostiek, HQE, HPE, bioklimatisme, natuurlijke habitat en klimaatarchitectuur"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 80-gasten