Het ideale huis?

Bouw van natuurlijke of ecologische habitat: plannen, ontwerp, advies, expertise, materialen, geobiologie ... Huis, constructie, verwarming, isolatie: u heeft zojuist één of meerdere offertes ontvangen. Kunt u niet kiezen? Geef hier uw probleem aan en wij adviseren u bij de juiste keuze! Hulp bij het lezen van DPE of diagnostiek van omgevingsenergie. Hulp bij aan- of verkoop van onroerend goed.
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Het ideale huis?




par Grelinette » 09/01/10, 21:23

Door alle onderwerpen en commentaren over woningbouw, isolatie, coatings, daken, verwarming, verlichtingssystemen etc. te lezen, wist ik uiteindelijk niet zo goed wat het beste is!
(uiteraard is dit ook vaak afhankelijk van de staat en configuratie van het bestaande gebouw).

Dus wat zou volgens jou vandaag de dag het ‘ideale huis’ zijn?

De parameters zijn uiteraard in volgorde van belangrijkheid (naar mijn mening):
1) respect voor het milieu
2) efficiëntie
3) de kosten (productie, onderhoud, verbruik, enz.)
4) gemak van implementatie of het vinden van materialen
5) ...
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79330
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 09/01/10, 21:27

Volgens jouw criteria lijkt deze mij behoorlijk goed:
Beeld

Sorry, dit is een reactie van zaterdagavond!
0 x
Avatar de l'utilisateur
swift2540
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 383
Inschrijving: 04/08/08, 00:48
Plaats: Leenheer
x 1




par swift2540 » 09/01/10, 22:19

Dus wat zou volgens jou vandaag de dag het ‘ideale huis’ zijn?

Simpel antwoord: HET ideale huis bestaat niet.
Waar u op moet letten is het best mogelijke economische compromis dat aansluit bij uw behoeften en wensen.
Eén idee (om alleen rekening te houden met punt 1):
-passief of positief energiehuis
-gebouwd uit materialen die beschikbaar zijn in de buurt van de bouwplaats
-niet te groot en niet te klein
-dicht bij het werk om er te voet of met de fiets naartoe te gaan
Met deze punten alleen al heb je werk aan de winkel :!: : Cheesy:
0 x
Soms is het beter om te stoppen, reflecteren, en de juiste vragen stellen ...
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272




par Grelinette » 09/01/10, 23:14

Christophe schreef:Volgens jouw criteria lijkt deze mij behoorlijk goed:
Beeld


Ik twijfel nog een beetje, maar Nénuphare en Bilou vinden het leuk!

Beeld
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 10/01/10, 09:48

Ken je dat goede oude verhaal van de “ideale vrouw”???

Ik geef het je in een korte versie. Het is het verhaal van een man, 25 jaar oud, normaal, maar (zoals Coluche zou zeggen) zijn vrienden kleineren hem omdat hij nog steeds niet getrouwd is...

OP EEN goedemorgen zien we hem tot onze verbazing het dorp verlaten met een wals in zijn hand...

- Maar wat gebeurt er dan met jou? Wat doe je ons hier aan????
- Ik ga de ideale vrouw vinden!

En dan geen nieuws meer... Een jaar gaat voorbij... Twee jaar gaan voorbij... Niets... Zelfs geen nieuws (ten tijde van dit verhaal waren er geen sms'jes, mobiele telefoons... .) .

En op een mooie dag zien we de man terugkomen... Een gebruinde huidskleur... De tweejarige Brab... Nog steeds zijn koffer in zijn hand... En alleen!

- En dus, waar ben je geweest?... enz...
- Maar je hebt de wereld rondgereisd en je ideale vrouw nog niet gevonden?
- Ja Ja!!!
- Maar dan ???
- Nou, ze was op zoek naar haar ideale man!


Kortom, iedereen heeft zijn eigen ideale woning. Dat gezegd hebbende, zou het idee van een soort ‘analyseraster’ interessant zijn. Met andere woorden: waar moet je aan denken! Sommige punten zijn gemaakt door Swift.

De kosten lijken mij nog steeds een belangrijk aspect. Esthetiek waarschijnlijk ook.
Ik denk dat met de opwarming van de aarde, gegeven het feit dat we 50 of 100 jaar aan het bouwen zijn:

- weerstand tegen stormen (ik denk dat op onze breedtegraden de opwarming meer gepaard gaat met een toename van turbulentie)
- thermische traagheid en in het bijzonder, voor onze oude dag, "frisheid" in het geval van een hittegolf (ik denk aan een semi-holbewonershuis! Een blinde, koele kamer ondergronds begraven...)
0 x
Avatar de l'utilisateur
minguinhirigue
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 447
Inschrijving: 01/05/08, 21:30
Plaats: Straatsburg
x 1




par minguinhirigue » 10/01/10, 09:54

Ik vind het grappig dat je over heel veel technische vragen over het ideale huis praat zonder ooit te praten over de manier waarop je daar woont, de slaapkamers, de woonkamers, hun indelingen, de mogelijke uitwisselingen met de buitenruimte...

Je praat over het klimaat, maar je praat niet over de locatie, of er een boomgaard in de tuin is, voor een vrijstaand huis, of dat het eerder een huis in een verkaveling of een rijtjeshuis is om dichtbij de stad te zijn en bespaar op verwarming en land...

Ik hou van techniek, het is belangrijk, maar het is het middel tot geluk, niet het doel...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Vastgoed en ecoconstructie: diagnostiek, HQE, HPE, bioklimatisme, natuurlijke habitat en klimaatarchitectuur"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 159-gasten