Muur zonnecollector of zonne-muur in passiefhuis?

Bouw van natuurlijke of ecologische habitat: plannen, ontwerp, advies, expertise, materialen, geobiologie ... Huis, constructie, verwarming, isolatie: u heeft zojuist één of meerdere offertes ontvangen. Kunt u niet kiezen? Geef hier uw probleem aan en wij adviseren u bij de juiste keuze! Hulp bij het lezen van DPE of diagnostiek van omgevingsenergie. Hulp bij aan- of verkoop van onroerend goed.
mimidelobbes
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 27/10/09, 15:39

Muur zonnecollector of zonne-muur in passiefhuis?




par mimidelobbes » 27/10/09, 16:04

Dag
Ik post het onderwerp om een ​​beetje hulp te krijgen.
Na een goed geïsoleerd huis met stro gebouwd te hebben, probeer ik het te laten certificeren als "passiefhuis". Nadat ik alle bestanden heb ingevuld, krijg ik via het PHPP-programma een K voor het bouwen van 14.5. Briljant zeg ik tegen mezelf.
Ik heb zojuist een koerier ontvangen van het passiefhuisplatform dat wordt geladen door de certificering van RW. Ze willen geen rekening houden met de bijdragen van de sensorwand omdat er geen standaard is om ze te berekenen.
Als we al deze bijdragen uitsluiten, ga ik van een K van 14.5 naar een K van 18. Mijn huis is daarom in theorie niet langer passief.
Ik wil me daarom graag verdedigen en ben op zoek naar een min of meer officieel testresultaat dat me in staat stelt om op zijn minst een deel van de bijdragen te rechtvaardigen.
Hier bel ik je. Na uren onderzoek op internet blijf ik met lege handen.
Als iemand van u iets bij de hand heeft, zou het mij helpen.

Bij voorbaat dank.
http://mimidelobbes.skyrock.com/
0 x
jonule
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2404
Inschrijving: 15/03/05, 12:11




par jonule » 28/10/09, 10:02

hello,
zou je foto's van je muur hebben evenals de details van deze afbeelding?

Beeld

merci!
0 x
Avatar de l'utilisateur
minguinhirigue
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 447
Inschrijving: 01/05/08, 21:30
Plaats: Straatsburg
x 1




par minguinhirigue » 28/10/09, 11:11

Vecht tegen de rekenmodellen, het is niet gewonnen.

Er zijn twee mogelijkheden:
- om te spelen met de varianten die equivalent zijn aan een wandtrombe: de wanden zijn dubbelwandig van glas, met de tweede wand ondoorzichtig en met een goede isolatie en een goede traagheid. Het kan de winsten van de wandtrombe benaderen en worden herkend door de berekeningsmodellen.

- vertrouw op meer gedetailleerde berekeningen met een eindige elementen thermische berekeningsmodule: Comfies, Ecotect (gemakkelijker). Als ik me niet vergis, is het deze berekeningsmethode die wordt gebruikt wanneer de modellen ontbreken in de regelgevingsteksten. Op Comfies herinner ik me dat ik de muur-trombe gemodelleerd heb als een heel fijn gebied, rekening houdend met de uitwisselingen van luchtstroom met de andere zones.

Nou, ik zal nog een laatste mogelijkheid zien, om druk uit te oefenen op de onderzoekers die aan dit systeem hebben gewerkt om certificering te ondersteunen:
- Brand Felix Trombe heeft berekeningsmodellen over dit onderwerp opgesteld ... En een laboratorium voor klimatologische engineering volgden we de kant van Montpellier.
- het boek van het zonnewoonhuis van Mazria stelt dimensionering voor, om te controleren of sommige niet kunnen worden aangepast om te worden herkend.
- ten slotte heeft Bruno Peuportier, ontwerper van Comfies en Pleiades, meetcampagnes gevoerd over het gedrag van de verschillende zonnewanden (varianten rond de wandtrombes) voor Mines de Paris en in samenwerking met ADEME.

Studies van Bruno Peuportier relatief recent en gekoppeld aan een organisatie zoals ADEME. Er is een goede kans dat hij u kan helpen met dit onderwerp, behalve dat het passieve label Zwitserland is ...

Veel succes.
0 x
mimidelobbes
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 27/10/09, 15:39




par mimidelobbes » 28/10/09, 14:00

jonule schreef:hello,
zou je foto's van je muur hebben evenals de details van deze afbeelding?

Beeld

merci!



U kunt naar de website van BIOSPEEDHOME gaan en de details van de constructie vinden.
http://www.biospeedhome.be/index.asp?ru ... Techniques
0 x
mimidelobbes
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 27/10/09, 15:39




par mimidelobbes » 28/10/09, 14:15

minguinhirigue schreef:Vecht tegen de rekenmodellen, het is niet gewonnen.


Bedankt minguinhirigue,
Ik ga deze hoek doorzoeken.
Reeds met onderzoeksresultaten zou al positief zijn.

Certificering is gebaseerd op een puur theoretische calculatieset. Alleen de blowerdeurtest is een praktische controle. Als je een goede staat van dienst hebt, is je gebouw passief verklaard, ook al is de implementatie baclée (afgezien van de verzegeling). Ik weet dat de praktische controle niet voor de hand ligt, maar .... In de praktijk weet ik dat ons huis passief is, omdat we de afgelopen winter al in huis hebben doorgebracht en dat ons verbruik lager was dan verwacht terwijl de nachttemperaturen ver onder de gebruikte gemiddelden daalden.
We zullen vechten en dan zullen we zien.

Bedankt voor je hulp.

Beeld
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79304
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11037




par Christophe » 08/01/10, 16:17

0 x
fthanron
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 292
Inschrijving: 13/10/07, 17:56
Plaats: Loir et Cher




par fthanron » 08/01/10, 16:33

Hallo mimidelobbes,

De belangrijkste Lyon-workshops hebben hier een enquête / experiment gerapporteerd: http://www.lesgrandsateliers.fr/echange ... tachedFile

Lucido is een bedrijf dat goed op de hoogte is van dit soort berekeningen: http://www.lucido-solar.com/index_ger.htm

Kan in contact zijn met deze entiteiten en een communicatie rendement op de forum zou interessant zijn voor iedereen?

De jouwe
0 x
Frederic
Avatar de l'utilisateur
minguinhirigue
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 447
Inschrijving: 01/05/08, 21:30
Plaats: Straatsburg
x 1




par minguinhirigue » 08/01/10, 19:42

Voor lucido, ik ga akkoord ...

Voor de wedstrijd van grote workshops, minder, is het een studentenjob waaraan ik ook deelneem (we presenteerden een muur met paraffinecellen) ...

De thermische analyses onder COMFIES komen vaak voor (zie het einde van de pdf van de Grands Ateliers), ze blijven alleen puur numeriek.
Echter, gemaakt door een bekwaam ontwerpbureau, kunnen ze vertrouwd worden om een ​​label te bemachtigen.
0 x
mimidelobbes
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 27/10/09, 15:39




par mimidelobbes » 09/01/10, 13:28

Hallo,

Ik belde naar een ontwerpbureau. Ik moet ze snel ontmoeten om te zien wat ze voor mij kunnen doen. Het moet a priori mogelijk zijn om een ​​dynamische berekening te maken.

Zodra ik meer informatie heb, kom ik bij je terug.

a+
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79304
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11037

Re: Zonnecollector muur of muur wervelingen in passiefhuis?




par Christophe » 12/03/16, 19:04

Schematische weergave van een zonnewand:

zonne-passief-schema-wall-bang-a-part-horizontaal-pic292.jpg
solar-passive-schema-wall-trump-a-pane-horizontal-pic292.jpg (18.58 KIO) Toegang tot 20043-tijden
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Vastgoed en ecoconstructie: diagnostiek, HQE, HPE, bioklimatisme, natuurlijke habitat en klimaatarchitectuur"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 67-gasten