Bogen en gewelven in stro en klei - Eco-constructie stage

Bouw van natuurlijke of ecologische habitat: plannen, ontwerp, advies, expertise, materialen, geobiologie ... Huis, constructie, verwarming, isolatie: u heeft zojuist één of meerdere offertes ontvangen. Kunt u niet kiezen? Geef hier uw probleem aan en wij adviseren u bij de juiste keuze! Hulp bij het lezen van DPE of diagnostiek van omgevingsenergie. Hulp bij aan- of verkoop van onroerend goed.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79138
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10976

Bogen en gewelven in stro en klei - Eco-constructie stage




par Christophe » 09/06/08, 09:24

Het stroboogproject "Samen ter plekke duurzame ideeën ontwikkelen"

Beeld

Wordt u verleid door de vernieuwing van ecologische constructies?
Wilt u zich inzetten voor het milieu? Je bent ervan overtuigd dat je op een bouwplaats betrokken raakt bij een solidair en creatief project terwijl je je amuseert in het hart van de Ardennen, past bij jouw filosofie...

Dan is het stroboogproject iets voor jou.

Dit proefproject heeft tot doel een passief, goedkoop, ecologisch, innovatief huis te bouwen dat gebruik maakt van technieken die binnen ieders bereik liggen.

We gebruiken lokale materialen die geen impact hebben op het milieu, waardoor de kosten aanzienlijk worden verlaagd. Ons doel is om zoveel mogelijk mensen de ervaring elders te laten reproduceren.

Hieronder beschrijven we kort de innovatieve features.

1. Strogewelf

Dit is de basis van het project. De constructie van strobalen is de belangrijkste basis. Het is een zelfdragende constructie van gepakte strobalen bedekt met klei. Deze techniek maakt het mogelijk om muren en een dak te monteren en op te tillen en tegelijkertijd een hoogwaardige isolatie te realiseren zonder gebruik te maken van een houten frame. Op de foto is een demonstratie kluis te zien.
Dit gewelf heeft idealiter een dikte van 90 cm, een totale binnenhoogte van 5,5 m en een nuttige binnenbreedte van 9 meter, over een nuttige binnenlengte van 12 m. Dit huis is gepland op twee niveaus. Het is versterkt met klei (binnen en buiten). Het dak wordt van het plantentype met een EPDM-dekzeil als ondersteuning.

2. Klei

We zijn van plan om het ter plaatse te winnen en te mengen met zand. De voordelen van klei zijn talrijk (ecologisch, efficiënt, "ademend" vermogen, hoge thermische inertie, vochtigheidsregelaar, enz.).
De verschillende toepassingen:
• Aangestampte aarde: voor de binnenmuren en de voet van het gewelf. Het mengsel is: 60% lokale grond en 40% zand. Beide zijn gemengd met een helmstok.
• Gips: 30% lokale aarde en 70% zand. Het pleisterwerk is een structureel onderdeel van het gewelf en dient als binnenafwerking.
• Bodem ook klei

3. Het verwarmde “compost” toilet

Het “compost” toilet is geïsoleerd. Op deze manier wordt een temperatuur van 40-60°C verkregen.
Dit proces versnelt de afbraak van uitwerpselen en maakt het mogelijk om de geproduceerde warmte terug te winnen (+/- 50 W/pers).
De ledigingsfrequentie wordt dus geschat op twee keer per jaar.

4. Dubbelstroomventilatie zonder Canadese put en met weinig drukverlies

Een energiezuinige woning heeft een warmtewisselaar nodig voor ventilatie: de uitgaande luchtstroom verwarmt de inkomende luchtstroom. In het project wordt een nieuw concept voorgesteld waarvan het principe bestaat uit het gebruik van twee bedden fijn shot: het shot slaat de warmte van de uitgaande lucht op en geeft deze terug aan de inkomende luchtstroom.

5. Latente energieopslag

In een huis wordt stoom geproduceerd door koken, ademen, baden, schoonmaken, enz. Deze stoom kan weer worden omgezet in warmte dankzij de opslag van latente energie (CaCl2). De zon zorgt in de zomer voor het aanvullen van de voorraad.

6. Nachtelijke raamisolatie

In een passiefhuis wordt gebruik gemaakt van driedubbele beglazing. Zelfs met deze driedubbele beglazing is het warmteverlies via de ramen nog steeds vrij aanzienlijk. In het project is het de bedoeling om de baaien te sluiten met behulp van gordijnen met een hoog thermisch rendement.

Meer: zonneboiler + koeienmest, het huis gebruikt bijna geen cement of andere verbrande producten, gebruik van lokale steen (schalie), witte deken recht voor het huis in de winter om de winst van zonne-energie te maximaliseren...

Hoe werkt het?

Voortgang van de bouwplaats (van april tot …)
April ; constructie van een schalieplaat
Mei: bouw van de adobe gewelfbasis + montage van het gewelf
Juni: Montage van het gewelf + leemstucwerk
Juli: Plaatsen van een overkapping, plaatsen van ramen en deuren
Augustus: bouw van de binnenmuren van adobe
September: Ventilatiesysteem + warmteterugwinningssysteem
Oktober: "Composteerbare" toiletten.

Aarzel niet om ons innovatief project te steunen. Wij bieden kost en inwoning op een prachtige locatie aan de voet van de Lienne-vallei.

Andra, Filip en Helder Bronchart-Carpentier
Rahiermolen 12
4987 Stoumont, België
080 862986

Code: kiezen

andracarpentier@hotmail.com

Code: kiezen

filip.bronchart@gmail.com
0 x
newlife6942
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 04/03/09, 23:07

Uitstekend!




par newlife6942 » 04/03/09, 23:29

Hallo,

Allereerst gefeliciteerd met dit initiatief. Zorg dat het een van de oplossingen is voor de toekomst, daar ben ik van overtuigd.

Al geruime tijd ben ik aan het denken, onderzoeken en ontdekken van technieken voor het bouwen van ecologische en economische huizen zoals houtskeletbouw en stromuren, bamboeframe en stromuur (een idee van mijn kant), adobe, btc, Nubische kluis.. .. En daar echt, het idee van de strogewelf vind ik echt leuk!

Waar is dit project? Hoe is het georganiseerd? Ik zou graag meer leren en indien mogelijk deelnemen aan het project. Ik studeer momenteel om me voor te bereiden op het beroep van bouweconoom en het lijkt me dat we voor iedereen een positieve en constructieve uitwisseling kunnen maken.

broederlijk

Lionel
0 x

Ga terug naar "Vastgoed en ecoconstructie: diagnostiek, HQE, HPE, bioklimatisme, natuurlijke habitat en klimaatarchitectuur"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 79-gasten