Energie-autonoom huis: een utopie?

Bouw van natuurlijke of ecologische habitat: plannen, ontwerp, advies, expertise, materialen, geobiologie ... Huis, constructie, verwarming, isolatie: u heeft zojuist één of meerdere offertes ontvangen. Kunt u niet kiezen? Geef hier uw probleem aan en wij adviseren u bij de juiste keuze! Hulp bij het lezen van DPE of diagnostiek van omgevingsenergie. Hulp bij aan- of verkoop van onroerend goed.
SEB2502
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 20/03/07, 09:55

Energie-autonoom huis: een utopie?




par SEB2502 » 20/03/07, 10:01

Hallo allemaal,

Ik woon momenteel samen met mijn partner in een studio. We hebben in de min of meer nabije toekomst een project om ons eigen nestje te bouwen. We hebben allebei een ecologische vezel en we willen graag op onze eigen manier bijdragen aan een beter leven op de planeet.

We dachten erover om een ​​huis te bouwen van ongeveer 150m². We willen het graag goed doen en daarom willen we graag alles plannen en regelen bij het inrichten van het huis. We wonen in België: in Waals-Brabant om precies te zijn.

Ik heb gehoord van passiefhuis (heb je informatie? kosten, specificaties, luchtcirculatiesysteem, ...). Die vereist bijna geen verwarming, maar ik heb gelezen dat het de voorkeur verdient om extra verwarming te hebben om zeer koude dagen en bepaalde klimaattypes te compenseren. De steden die ik heb bezocht bevelen het gebruik van een elektrische hulpconvector of gasverwarming aan, maar druist dit niet in tegen een ecologisch proces? Is het waar? Wat zijn de mogelijke oplossingen. Ik dacht aan een warmtepomp. Is het haalbaar? is het niet te duur? Wat zijn de kosten van zo'n installatie? Er zijn 2 soorten verwarming met de pomp door de vloer of door convector? Wat is het beste? Verwarmt de warmtepomp huishoudelijk water (voor douches, baden, enz.)? Moeten we zonnepanelen en/of een zonneboiler plaatsen om warm water te produceren?

We hadden ook graag onze eigen elektriciteit geproduceerd, we hadden gedacht aan 30m2 fotovoltaïsche panelen... Is dat genoeg?

Heeft u nog andere suggesties? Wat zouden de kosten zijn van zo'n installatie in een huis? Hebt u enig idee van de subsidies die in België voor deze systemen worden ontvangen? Is dit allemaal winstgevend? Wat zou de terugverdientijd zijn van zo'n installatie? Wat is de levensduur van de verschillende elementen?

Goede dag voor u

Sebastien

Code: kiezen

xhrouetsebastien@hotmail.com
0 x
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 20/03/07, 11:01

Hallo,
Dat zijn veel vragen. Was geen expert, daar kan ik geen antwoord op geven, maar hier zijn toch een paar gedachten.
Een bioklimatisch huis is half ingegraven aan de noordkant en open naar het zuiden.
Zonder verwarming lijkt me utopisch, tenzij je jezelf enkele tientallen meters onder de grond begraaft... De eenvoudigste verwarming is de houtkachel (of het gebruik van gerecycleerde plantaardige olie). Voordeel: weinig kans op pech, geen stroom nodig.
Een zonneboiler lijkt me essentieel. De grote luxe zou zijn om het te flankeren met een fotovoltaïsch paneel (50W) om de circulatiepomp te laten werken.
0 x
Avatar de l'utilisateur
bham
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1666
Inschrijving: 20/12/04, 17:36
x 6




par bham » 20/03/07, 15:04

Gezien uw vragen en de diversiteit aan onderwerpen voor reflectie, neem een ​​dag de tijd (u bent niet in de buurt van een dag) om de forum econologie door thema voor thema te zoeken naar antwoorden of het begin van antwoorden op uw vragen. Dan kunt u ons altijd om details vragen. Want je kunt je voorstellen dat we niet zomaar al je vragen kunnen beantwoorden door met onze vingers te knippen en je ook de antwoorden op je e-mail te sturen.
Het is goed om nieuwsgierig te zijn, maar je moet er helemaal voor gaan.
0 x
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4

Re: Zelfvoorzienende energiewoning: een utopie?




par lejustemilieu » 20/03/07, 15:13

SEB2502 schreef:Hallo allemaal,

Ik woon momenteel samen met mijn partner in een studio. We hebben in de min of meer nabije toekomst een project om ons eigen nestje te bouwen. We hebben allebei een ecologische vezel en we willen graag op onze eigen manier bijdragen aan een beter leven op de planeet.

We dachten erover om een ​​huis te bouwen van ongeveer 150m². We willen het graag goed doen en daarom willen we graag alles plannen en regelen bij het inrichten van het huis. We wonen in België: in Waals-Brabant om precies te zijn.

Ik heb gehoord van passiefhuis (heb je informatie? kosten, specificaties, luchtcirculatiesysteem, ...). Die vereist bijna geen verwarming, maar ik heb gelezen dat het de voorkeur verdient om extra verwarming te hebben om zeer koude dagen en bepaalde klimaattypes te compenseren. De steden die ik heb bezocht bevelen het gebruik van een elektrische hulpconvector of gasverwarming aan, maar druist dit niet in tegen een ecologisch proces? Is het waar? Wat zijn de mogelijke oplossingen. Ik dacht aan een warmtepomp. Is het haalbaar? is het niet te duur? Wat zijn de kosten van zo'n installatie? Er zijn 2 soorten verwarming met de pomp door de vloer of door convector? Wat is het beste? Verwarmt de warmtepomp huishoudelijk water (voor douches, baden, enz.)? Moeten we zonnepanelen en/of een zonneboiler plaatsen om warm water te produceren?

We hadden ook graag onze eigen elektriciteit geproduceerd, we hadden gedacht aan 30m2 fotovoltaïsche panelen... Is dat genoeg?

Heeft u nog andere suggesties? Wat zouden de kosten zijn van zo'n installatie in een huis? Hebt u enig idee van de subsidies die in België voor deze systemen worden ontvangen? Is dit allemaal winstgevend? Wat zou de terugverdientijd zijn van zo'n installatie? Wat is de levensduur van de verschillende elementen?

Goede dag voor u

Sebastien

Code: kiezen

xhrouetsebastien@hotmail.com

Voor al deze vragen is dit het perfecte moment,
Je hebt de beurs Bois et confort, die dit weekend in Namen plaatsvindt
Je vindt er veel informatie, technieken en staatssteun.
Vergeet ook niet te zoeken naar informatie over Canadese waterputten.
Er is ook de show van Charleroi, van 17 tot 25 maart.
Een passiefhuis bouwen is veiliger dan op de beurs spelen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 21/03/07, 01:11

mijn locatie is:

Pas op voor spaarzame besparingen, die erg duur kunnen zijn.

als je de grond goed georiënteerd kunt vinden, overweeg dan een passiefhuis. Ik heb een vriendin die dankzij goede isolatie, grote ramen op het zuiden en zonnepanelen haar villa (regio Charleroi) verwarmt en verlicht voor minder dan 150 euro/maand) Huis 24 uur per dag bewoond.

Dat gezegd hebbende, om het samen te vatten:

isolatie op hoog niveau! ( 24 cm, niet 12 )
natuurlijk met aluminiumfolie

chassis van hoog niveau, mogelijk driedubbele beglazing

cv-ketel (indien mogelijk op gas, ultramodern)

regeling op het hoogste niveau, sector per sector, met verschillende tijdzones (slaapkamers, woonkamer, keuken)

als er maar één kamer overdag bezet is (kantoor) elektrische back-up
idem voor de badkamer, die moet beter verwarmd zijn dan de rest van het huis, maar niet altijd...

zonnepanelen (warm water is nog steeds 9 tot 10 kW/dag)

de beste isolator blijft...het huis van de buren!

kies je locatie zorgvuldig, het platteland is cool, maar ver van het werk, het station, de middelbare school, vrienden van de kinderen, sportclubs: één auto minder betekent 4500 euro meer per jaar in je portemonnee!

een stortbak en een 3e watercircuit laten maken.

vergeet de fotovoltaïsche energie, maar bestudeer uw verlichting zorgvuldig
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2




par Targol » 21/03/07, 10:59

elephant schreef:cv-ketel (indien mogelijk op gas, ultramodern)


Voor een keer zijn we het oneens, olifant.
Een gasboiler, die heb ik 3 jaar geleden laten installeren en ik bijt op mijn vingers:
  • ten eerste is het nog steeds fossiele energie met de GHG-problemen die dat met zich meebrengt,
  • dan werken alle recente gasketels met elektronische ontsteking waardoor je bij stroomuitval geen verwarming meer hebt,
  • ten slotte is de gasprijs geïndexeerd aan de olieprijs en is er dus een ernstig risico op stijging (+26% in 3 jaar in Frankrijk). Bovendien komt bijna al het Europese gas uit Rusland, en het volstaat dat een Europese leider het woord "Tsjetsjenië" uitspreekt om Poetin te dreigen de kraan dicht te draaien...


Wat mij betreft denk ik dat de beste optie warmtekrachtkoppeling blijft door voorverwarming door een zonnecollector aangevuld met een houtketel (houtblokken, pellets of pellets afhankelijk van beschikbaarheid en middelen).
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 21/03/07, 12:20

ja maar die is veel duurder!

als we 25000 tot 50000 euro willen investeren in energieautonomie, ben ik het met je eens: grote oppervlakte aan sensoren, pelletketels, warmtekrachtkoppeling, en al het andere, maar grond is al zo duur in Waals-Brabant!
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 21/03/07, 12:29

Targol schreef:Wat mij betreft denk ik dat de beste optie warmtekrachtkoppeling blijft door voorverwarming door een zonnecollector aangevuld met een houtketel (houtblokken, pellets of pellets afhankelijk van beschikbaarheid en middelen).


+1 en ik zou toevoegen met een thermisch kussen en verwarmde vloer (directe zonne-energie) om een ​​maximum aan calorieën uit de cogé te kunnen recupereren.

In dit geval kan de houtketel nutteloos zijn als alles goed gedimensioneerd is. Maar een extra kachel kan welkom zijn om de woonkamer compleet te maken.

Niet gekreun Het kost niet veel meer als je erover nadenkt! Kijk naar de geïnstalleerde prijs van een stookolieketel!

En als ik dan de nieuwe huizen zie die in Wallonië worden verkocht en die zijn uitgerust met stookolieketels en met de minimale isolatie die 3000L/jaar verbruikt, excuseer me, maar het is vrij eenvoudig om de bovengenoemde oplossingen economisch te maken...
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 21/03/07, 13:31

In absolute termen heb je gelijk, het kost niet meer over 20 of 30 jaar, het energiebudget glijdt gewoon weg richting de investering, en dat is gezond.
Maar, paradox der paradoxen: als je een bedrag moet uitgeven
S=financiering(F) + energie (E),

de banken lenen je + gemakkelijk het bedrag F,

wetende dat je in je salariscapaciteit de vergoeding van F + E (= S) op je kunt nemen

maar het zal voor hen moeilijker zijn om u het bedrag S te lenen, terwijl de financiële inspanning substantieel hetzelfde is

Wat betreft de ketels, het is te zien:

voor een kleine supergeïsoleerde woning heb je krachtige gasketels aan 1500 euro, circulatiepomp en expansievat inbegrepen daarentegen een Viessmann..... vito biferral
het is meer als 4 tot 6000 euro.

maar toch is het noodzakelijk dat het gas op straat passeert,
bij stroomuitval heeft dit ook invloed op de olieverwarming door de regeling en de ventilator van de brander.

Wat houtverwarming met recuperatie betreft, verwarmt een van mijn klanten zichzelf met een houtcassette + recuperator voor een woning met 3 lage kamers, 2 hoge kamers + geprogrammeerde elektrische bijverwarming voor de badkamer
MAAR.....hij sleutelt aan het loggen

er is geen one-size-fits-all oplossing.
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 21/03/07, 13:34

Zolang banken geen rekening houden met de werkelijke kosten van CO2 (of beter gezegd de werkelijke baten van CO2-besparingen), zullen hun redeneringen en investeringsberekeningen worden gemanipuleerd...

Anders +1 voor overal oplossingen ... nou ja, als er een is: olie : Cheesy:
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Vastgoed en ecoconstructie: diagnostiek, HQE, HPE, bioklimatisme, natuurlijke habitat en klimaatarchitectuur"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 88-gasten