Bioklimatologische woning: enkele basisbegrippen

Bouw van natuurlijke of ecologische habitat: plannen, ontwerp, advies, expertise, materialen, geobiologie ... Huis, constructie, verwarming, isolatie: u heeft zojuist één of meerdere offertes ontvangen. Kunt u niet kiezen? Geef hier uw probleem aan en wij adviseren u bij de juiste keuze! Hulp bij het lezen van DPE of diagnostiek van omgevingsenergie. Hulp bij aan- of verkoop van onroerend goed.
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2

Bioklimatologische woning: enkele basisbegrippen




par Targol » 04/09/06, 10:45

Allereerst moet elk bioklimatisch huis nauwkeurig worden bestudeerd in relatie tot zijn omgeving (overheersende wind, gemiddelde temperatuur en regenval, zonneschijn).

Zo zal een woning die gelegen is in een gebied waar de overheersende wind uit het zuiden komt, bij de ligging rekening moeten houden met dit element.

Desalniettemin, en ondanks deze aanpassingen die nodig zijn voor de vestiging, kunnen we enkele hoofdprincipes van het bioklimatische huis synthetiseren.

  • oriëntatie Een bioklimatisch huis moet niet worden georiënteerd op het uitzicht, het autoverkeer (garage voor de weg) maar op de klimatologische elementen. Zo zullen we de woonkamers (woonkamers, slaapkamers) op het zuiden en de onverwarmde technische lokalen (garage, wasruimte) op het noorden plaatsen om als thermische buffer tussen buiten en de woonkamers te dienen. Aan de noordgevel van de woning worden zoveel mogelijk geen openingen gemaakt.
  • passieve zonne-energie Een bioklimatisch huis moet de energie van zijn omgeving optimaal benutten en dit door het maximum aan technische apparaten te missen die zelf energie verbruiken, kunnen afbreken...
    Een van de pijlers van bioklimatisch is dus passieve zonne-energie. Dit vertaalt zich in grote glazen openingen naar het zuiden (zelfs naar het zuidoosten of zuidwesten, afhankelijk van de heersende wind om de ochtend- of late middagzon op te vangen). Deze beglaasde vlakken op het zuiden worden uiteraard aangevuld met een systeem buiten het blokkeren van de zon in de zomer (een binnenzonwering doet niets om het broeikaseffect te voorkomen).
    Deze apparaten kunnen vaste architecturale elementen zijn (kappen) of mobiel (rolluiken, buitenzonwering) of vegetatie (bladverliezende boom geplant in het zuiden van het huis, bladverliezende klimplanten die op een horizontaal scherm boven de erker lopen.
    De andere elementen van passieve zonne-energie zijn de trombe-muur, zonne-opslagapparaten (zie inertie).
  • isolatie Het spreekt voor zich dat een huis dat neigt naar energieautonomie perfect geïsoleerd moet zijn. In dit opzicht verdient buitenisolatie de voorkeur boven binnenisolatie om de thermische traagheid van de muren optimaal te benutten (zie paragraaf "traagheid"). Een economische en zeer effectieve oplossing is bijvoorbeeld een semi-holbewonerswoning waarbij de gehele noordelijke muur wordt bedekt door een dijk die wordt verlengd met een groendak.
  • thermische traagheid Een van de elementen die tegenwoordig in de bouw vaak worden vergeten, is de thermische traagheid. Dus, als je een standaard indelingspaviljoen neemt met zijn binnenisolatie en zijn convectoren, is de grond het enige element van thermische inertie. Dit heeft tot gevolg dat alleen de lucht wordt verwarmd (of geklimatiseerd) en dat bij de minste opening van een deur of raam al het voordeel van deze verwarming (of deze airconditioning) verloren gaat.
    In een oud huis met dikke muren, zonder binnenisolatie, zal het metselwerk als buffer fungeren. Als je in de winter een raam opent, koel je de lucht, maar de muren hebben hun warmte vastgehouden. Minder dan 10 minuten na het sluiten van het raam lieten de muren een paar calorieën vrij in de lucht, die daardoor terugkeerde naar de temperatuur van voor het openen.
    Als we daar nog aan toevoegen dat de perceptie van welzijn bij de mens grotendeels afhangt van straling (we voelen ons beter in een ruimte waar de lucht op 14°C is en de muren op 24°C dan met de lucht op 24°C en de muren bij 14°C), zien we het nut in van het voorzien van "thermische kussens" op bepaalde strategische plaatsen in het huis.
    Vaste materialen (beton, terracotta of muren van ruwe klei, of steen) zijn uitstekende thermische buffers. Een bak gevuld met water, zwart geverfd, die achter een erker in de zon staat, zal dus overdag warmte verzamelen en 's nachts afgeven.
    Een andere methode van stempelen bestaat uit het uitvoeren van, a waterhoos muur

    Pas echter op voor huizen die slechts gedurende korte periodes van het jaar worden bewoond, het kan in uw belang zijn om de thermische traagheid te beperken om te voorkomen dat "de muren te veel opwarmen" zonder echt van de verwarming te profiteren.


Hier is een kleine synthese van de basiselementen van bioklimatisch. Aarzel niet om eventuele weglatingen of onjuistheden te melden.
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding
Avatar de l'utilisateur
Capt_Maloche
Modérateur
Modérateur
berichten: 4559
Inschrijving: 29/07/06, 11:14
Plaats: Ile de France
x 42




par Capt_Maloche » 04/09/06, 11:09

Hallo Targol, ik zie dat je het bericht hebt gemaakt

Uw reflecties zijn correct, we zien dat het onderwerp u interesseert
Ik kom later terug met wat aanvullingen

Pascal
0 x
"Verbruik is vergelijkbaar met een zoekopdracht troost, een manier om een ​​toenemende existentiële leegte. Met, de sleutel, een hoop frustratie en een beetje schuld, het verhogen van het milieubewustzijn." (Gérard Mermet)
OUCH, Ouille, OUCH, aahh! ^ _ ^
Avatar de l'utilisateur
renaud67
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 638
Inschrijving: 26/12/05, 11:44
Plaats: Marseille
x 8




par renaud67 » 04/09/06, 12:02

Hallo,
hebben huizen gemaakt van teakhout (of ander rotbestendig hout) geen goede eigenschappen wat betreft thermische isolatie en inertie?
is dit een goede oplossing (in het kader van de boscultuur die aan deze exploitatie is gewijd...) voor een dergelijk type huis?

Hartelijk
Renaud
0 x
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2




par Targol » 04/09/06, 14:22

renaud67 schreef:Hallo,
hebben huizen gemaakt van teakhout (of ander rotbestendig hout) geen goede eigenschappen wat betreft thermische isolatie en inertie?


Hallo Renaud.

Huizen met houten kozijnen hebben veel voordelen, met name die van isolatie (zolang de constructie bepaalde regels respecteert met betrekking tot de samenstelling van de muren). Hun belangrijkste voordeel is de totale afwezigheid van koudebruggen tussen binnen en buiten; hout is een redelijk goede isolator.

Aan de andere kant heeft hout een zeer lage thermische inertie.
Als algemene regel kunnen we onthouden dat hoe meer een materiaal isoleert, hoe minder het thermische traagheid heeft.

Daarom is het in dit type huis noodzakelijk om thermische inertie elders dan in de buitenschil te bieden.

We kunnen bijvoorbeeld denken aan een centraal "eiland" van aarden wallen (gekookt of ongekookt) dat dient om de scheidingswanden op de begane grond en boven te definiëren en waarop we een inzetsysteem (of een andere houtkachel) leunen om te werken in de winter op het systeem van inertiekachels. In de zomer houden deze aarden scheidingswanden het interieur koel, zelfs als de ramen openstaan.

Bovendien past dit systeem van thermische inertie door interne scheidingswanden zich aan elke constructie aan waarvoor de externe omhulling er geen heeft (yurt, huis in strobalen...).

Wat betreft de te gebruiken houtsoort, in plaats van exotisch hout te gebruiken (zelfs van "ethische" operaties zoals u aangeeft), heeft kastanje, een soort die zeer aanwezig is in onze regio's, uitstekende eigenschappen tegen schimmels en insecten.
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding
Avatar de l'utilisateur
renaud67
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 638
Inschrijving: 26/12/05, 11:44
Plaats: Marseille
x 8




par renaud67 » 04/09/06, 15:42

Dank u voor uw antwoord,
Ik begin er net achter te komen, op basis van het weinige dat ik heb gelezen, "wordt gezegd" dat niet-onvergeeflijke essenties kunnen worden behandeld aan de oppervlakte of in het hart ... deze chemische kant stoort me.
Ik hou de kastanje, ik laat er een levend boven de kachel en hop de hete kastanjes !!
0 x
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2




par Targol » 04/09/06, 16:19

We kunnen elke soort effectief behandelen om zijn weerstand tegen externe agressies te verbeteren.
Dit type behandeling wordt gebruikt voor bijna alle "tuingereedschappen" zoals hout voor terrassen, roosters, "tuinafscheidingen" in gevlochten hout, hout voor veranda's, enz...
Het is dit type behandeling dat een groenachtige kleur geeft aan op deze manier behandeld hout.

Dit is een autoclaafbehandeling: het hout wordt onder druk verhit in een atmosfeer die verzadigd is met een oplossing om schimmels en xylofagen te weerstaan.

Dit type techniek heeft het voordeel dat het hout grondig wordt behandeld, maar heeft minstens 2 grote nadelen:
  • autoclaafbehandeling is zeer energie-intensief: het opwarmen van een grote "snelkookpan" met daarin balken of planken is qua energieverbruik niet onbelangrijk.
  • de behandelingsproducten zelf zijn niet zonder gevaar. Zo worden bepaalde autoclaafbehandelingen uitgevoerd op basis van arseenzouten of andere sympathische producten van dezelfde soort.
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding
denis
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 944
Inschrijving: 15/12/05, 17:26
Plaats: Rhône-Alpes
x 2




par denis » 04/09/06, 18:05

een geobioloog kan de schadelijke plaatsen aangeven (tellurische golven, waterpassage, hoogspanningslijn...) en hoe het gebouw te oriënteren, een mengeling van feng shui / goochelaar. Dat alles voor de gezondheid, maar degene die mij werd aanbevolen (al 6 jaar geleden) kost € 550, dat zet je aan het denken! Ik vond zijn site (de eerste die vertrekt met gogol) Ik aarzel; oplichting of niet? wie weet? , wie had de ervaring?
0 x
bioman14
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 51
Inschrijving: 26/11/05, 01:24




par bioman14 » 05/09/06, 00:08

voor alle vragen over huizen met een houten of massief frame, bioklimatisch, laag verbruik d nrj of passief, de forum van de site "maison et bois international" is DE schat aan informatie in goud.

Ik stel zelfs voor aan de eigenaar van de site om de link in post-it bovenaan de pagina te plaatsen forum natuurlijke/ecologische habitat.

ze hebben de pb al alle kanten opgestuurd, de antwoorden zijn er al.
en als het antwoord dat je zoekt niet wordt gevonden, wordt er gigantisch gebrainstormd om het te verzinnen.
0 x
als ik zeg een domheid, vertel me, maar vriendelijk en beleefd.

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Vastgoed en ecoconstructie: diagnostiek, HQE, HPE, bioklimatisme, natuurlijke habitat en klimaatarchitectuur"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 91-gasten