Onze vrienden de wormen

Bouw van natuurlijke of ecologische habitat: plannen, ontwerp, advies, expertise, materialen, geobiologie ... Huis, constructie, verwarming, isolatie: u heeft zojuist één of meerdere offertes ontvangen. Kunt u niet kiezen? Geef hier uw probleem aan en wij adviseren u bij de juiste keuze! Hulp bij het lezen van DPE of diagnostiek van omgevingsenergie. Hulp bij aan- of verkoop van onroerend goed.
schurk
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 16
Inschrijving: 07/11/05, 21:25

Onze vrienden de wormen




par schurk » 29/05/06, 17:37

Regenwormen kunnen voor u werken

Regenwormen kunnen keuken- of landbouwresten binnen twee weken omzetten in rijke compost. Vermicultuur is een eenvoudige manier om gratis kunstmest te krijgen en tegelijkertijd afval kwijt te raken. Het wordt gebruikt op boerderijen en ook in stedelijke gebieden, waar afvalverwijdering een groot probleem is.

schurk.

http://www.farmradio.org/francais/radio ... ipt_fr.asp
0 x
schurk
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 16
Inschrijving: 07/11/05, 21:25




par schurk » 29/05/06, 22:41

En een laatste voor de weg!

http://www.verslaterre.fr/vers/vers3.php


Fripouille.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79330
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 29/05/06, 23:17

Vermicompostering is magisch!

Het zou verplicht moeten zijn (hoewel een micro biogas unit ook niet slecht is)...
0 x
Bibiphoque
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 749
Inschrijving: 31/03/04, 07:37
Plaats: Brussel




par Bibiphoque » 30/05/06, 08:51

Hallo,
Als bonsailiefhebber moet ik aanzienlijke hoeveelheden snoeiafval verwijderen, het is jaren geleden (sinds 1989) dat ik dit afval "vermicompost" : Mrgreen: bovendien geeft het me gratis wijziging voor mijn babybomen!
U moet weten dat er verschillende soorten regenwormen zijn, die het meest effectief zijn wanneer de organische stof weinig is afgebroken, dit zijn de "Eisenia foetida" (correctie van de Latijnse naam op 31/05), die gevonden in mest voor ze zijn bijvoorbeeld klein en erg rood, en erg onrustig, dit zijn ook degenen die door vissers worden gebruikt : Mrgreen:
De anderen, groter, langer en lichter, met een zeer duidelijke ring, sterven aan materialen die al meer ontbonden zijn. Dit zijn degenen die meestal onder de wortels van gazons te vinden zijn.
En ik ken een derde soort, nog groter en nog bleker, die zich dieper in de grond nestelt, zo'n 40 tot 100 cm onder het oppervlak. ze komen 's nachts naar boven om naar puin op het oppervlak te zoeken en ze naar beneden te slepen om ze op te eten.
Ze zijn allemaal nodig voor een biologisch gezonde tuin.
Voor compost die door wormen wordt versneld, is het praktischer om onderaan een "uitgang" te hebben voor gebruiksklare compost, dit voorkomt dat de stapel te veel wordt verstoord en dat de wormen binnen het bereik van de merels komen, die erg speels zijn.
Omdat het meest verse deel aan de oppervlakte ligt, is de verhitting door gisting, die 60° kan bereiken, geen probleem voor de wormen die tevreden zijn om dieper in de stapel af te dalen om te voorkomen dat ze "gegrild" worden.
Kleine anekdote, we gebruiken wel eens de uitdrukking "onzedelijk regenwormen", het is inderdaad zo, deze beestjes houden niet op!! elke nacht als de temperatuur niet te laag is, is het totale orgie! : Mrgreen: , probeer aan het begin van de nacht te gaan kijken met een niet al te krachtige zaklamp want ze verstoppen zich als ze branden. Ze vermenigvuldigen zich dan ook razendsnel als ze voldoende voedsel hebben. De enige echt gevaarlijke dingen voor hen zijn droogte en chemicaliën.
@+ : Mrgreen: (Bibiphoque, lombricophyle!)
Dernière édition par Bibiphoque de 31 / 05 / 06, 12: 59, 1 keer bewerkt.
0 x
Dit is niet omdat we altijd gezegd dat het onmogelijk is dat we niet moeten proberen :)
Avatar de l'utilisateur
geotrouvetout
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 108
Inschrijving: 18/09/05, 21:10
Plaats: 76




par geotrouvetout » 30/05/06, 09:18

Bibiphoque schreef: elke nacht als de temperatuur niet te laag is, is het totale orgie! : Mrgreen: , probeer aan het begin van de nacht te gaan kijken met een niet al te krachtige zaklamp want ze verstoppen zich als ze branden.


VOYEUR!!! : Mrgreen:

GEO : Idee: .
0 x
Bibiphoque
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 749
Inschrijving: 31/03/04, 07:37
Plaats: Brussel




par Bibiphoque » 30/05/06, 09:39

geotrouvetout schreef:
Bibiphoque schreef: elke nacht als de temperatuur niet te laag is, is het totale orgie! : Mrgreen: , probeer aan het begin van de nacht te gaan kijken met een niet al te krachtige zaklamp want ze verstoppen zich als ze branden.


VOYEUR!!! : Mrgreen:

GEO : Idee: .


: Mrgreen:
Nee!, Het is pure WETENSCHAPPELIJKE nieuwsgierigheid! : Mrgreen: lol
@+
0 x
Dit is niet omdat we altijd gezegd dat het onmogelijk is dat we niet moeten proberen :)
Avatar de l'utilisateur
geotrouvetout
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 108
Inschrijving: 18/09/05, 21:10
Plaats: 76




par geotrouvetout » 30/05/06, 09:54

zoals hoe een zin uit zijn context kan worden gehaald, journalisten zijn kampioenen in deze materie : Mrgreen: .

GEO : Idee: .
0 x
Bibiphoque
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 749
Inschrijving: 31/03/04, 07:37
Plaats: Brussel




par Bibiphoque » 30/05/06, 15:36

geotrouvetout schreef:zoals hoe een zin uit zijn context kan worden gehaald, journalisten zijn kampioenen in deze materie : Mrgreen: .

GEO : Idee: .

Hallo,
: Mrgreen: Het zijn niet alleen journalisten, politici, leraren, statistici en ......... ik! : Mrgreen:
@+
0 x
Dit is niet omdat we altijd gezegd dat het onmogelijk is dat we niet moeten proberen :)
schurk
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 16
Inschrijving: 07/11/05, 21:25




par schurk » 30/05/06, 20:13

Salut!

Wat, orgieën onder wormen! Ik dacht dat deze vuile "banen" alleen bij varkens werden gevonden !!

De wormen zijn geheim ........

http://www.verslaterre.fr/actualites/dossier/

Fripouille.
0 x
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4

Re: onze vrienden de regenwormen




par lejustemilieu » 29/10/07, 10:51

boef schreef:Regenwormen kunnen voor u werken

Regenwormen kunnen keuken- of landbouwresten binnen twee weken omzetten in rijke compost. Vermicultuur is een eenvoudige manier om gratis kunstmest te krijgen en tegelijkertijd afval kwijt te raken. Het wordt gebruikt op boerderijen en ook in stedelijke gebieden, waar afvalverwijdering een groot probleem is.

schurk.

http://www.farmradio.org/francais/radio ... ipt_fr.asp

Hallo,
Zondag plaatste ik te laat de info over de uitstoot van Tf1, van 13:30, die sprak over ecologie.
Alles was interessant, droge toiletten, groen dorp in Frankrijk, strohuis, warmteaccumulator gemaakt met flessen gevuld met water, en cement EN een composter in een appartement.
Ik vind deze composter erg interessant, omdat ik in de tuin altijd het keukenafval moet legen, zomer en winter, ook interessant voor mensen die in appartementen wonen!
Van wat ik heb gezien, is deze compostbak gemaakt van meerdere verdiepingen, zijn er regenwormen en geen geur! Wat wil je nog meer?
Ik vond een model op internet, dat lijkt op het model dat ik op tv zag. Een compostbak in de keuken, niet groter dan een prullenbak... : Idee:
http://users.swing.be/compost/Lombricompost.htm
Oeps, ik vergat het webadres op te geven.
Weet iemand waar in België zo'n composter te vinden is?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Vastgoed en ecoconstructie: diagnostiek, HQE, HPE, bioklimatisme, natuurlijke habitat en klimaatarchitectuur"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 106-gasten