Verwarmde vloer in oud huis

Bouw van natuurlijke of ecologische habitat: plannen, ontwerp, advies, expertise, materialen, geobiologie ... Huis, constructie, verwarming, isolatie: u heeft zojuist één of meerdere offertes ontvangen. Kunt u niet kiezen? Geef hier uw probleem aan en wij adviseren u bij de juiste keuze! Hulp bij het lezen van DPE of diagnostiek van omgevingsenergie. Hulp bij aan- of verkoop van onroerend goed.
bloemrijk
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 7
Inschrijving: 14/01/18, 19:17
x 1

Verwarmde vloer in oud huis




par bloemrijk » 14/01/18, 19:29

Hallo, en bedankt aan degenen die de tijd willen nemen om dit lange bericht te lezen... en te beantwoorden.

Ik ben van plan een oud huis te kopen in de Hérault. Deze is 10 jaar geleden gerenoveerd en de eigenaar wilde hem verhuren. Dus liet hij de cementplaat opnieuw doen en overal betegelen. Bovendien had hij overal kachels van het type broodrooster. : Twisted: : Twisted:

Ik wil het op een ecologische, economische en respectvolle manier van het oude gebouw renoveren. :nerd:

We zijn van plan om de bestaande plaat te breken, ongeveer 50 cm naar beneden te gaan, een gedraineerde egel te plaatsen (indien nodig lucht en water afvoeren, we zullen zien, afhankelijk van wat we hieronder vinden). Toen wilde ik iets experimenteels doen :? :?
Dat wil zeggen dat ik er aan dacht om een ​​vrij vloeibare en zeer vlakke kalksteen te maken, Multipor gasbeton van Ytong (met een lambda van 0,04) 20cm dik te leggen, mijn vloerverwarmingsspiraal erop te leggen en over een kalkdekvloer te gieten en vooraf een stenen bestrating te leggen.

Ik denk dat in termen van druksterkte de "sipo" zou moeten houden, maar hij kan niet buigen, anders breekt hij. Ik moet daarom op een zeer stabiele en vlakke ondergrond staan, vandaar de 10 cm kalksteen eronder, op de egel.

Mijn vraag is:
Hoe een kalkdekvloer gieten die tijd nodig heeft om op de "sipo" te komen die het risico loopt al het water in de dekvloer op te drinken? Ik las dat voor kalkpleisters op "sipo" het nodig was om een ​​ruwe laag te maken voordat die als interface tussen het gipslichaam en de steun zal dienen, maar het is verticaal, zal het ook horizontaal werken...

Waarom heb ik voor cellenbeton gekozen? omdat kurk naar mijn smaak niet voldoende ademend is, althans in lakens en omdat ik een verwarmde vloer wil die, om effectief te zijn, van onderaf goed geïsoleerd moet zijn op een egel op de begane grond, als je dan een idee hebt van een materiaal waarmee je een R van 4 op 20 cm kunt bereiken, dat ademend, enigszins ecologisch en bestand tegen samendrukking is... Nu aarzel ik nog steeds met kurk in lakens, aangezien ik op het net geen voorbeeld heb gevonden van het gebruik van sipore x in vloerisolatie in een oud huis (behalve natuurlijk de geval van huizen volledig gemaakt van Siporex, maar het wordt geassocieerd met cementbeton)

Hier, ik hoop dat je me kunt helpen, wees alsjeblieft niet ontmoedigd, ik doe het heel goed in mijn eentje... ;)

Ik specificeer dat ik een technicus in hernieuwbare energie ben en dat ik het alleen of met mijn broer zal doen.

Met vriendelijke groet,
Florian
1 x
lilian07
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 534
Inschrijving: 15/11/15, 13:36
x 56

Re: Verwarmde vloer in oud huis




par lilian07 » 15/01/18, 11:43

Hallo, leuk project.
Gezien de beperkingen raad ik gewoon een pse-dak aan in plaats van het sipo-systeem, dat gewoon veel minder milieuvriendelijk en efficiënt zal zijn. Bovendien, zelfs als het mogelijk is om een ​​filmachtige interface onder de plaat tussen de verwarmde vloer en de sipo te voorzien, is het daar niet echt voor gemaakt. Eindelijk gezien de werken (50 cm om te ontdekken met vernietiging van plaat en tegels...) en jij het mogelijk:
1) om de pc te plaatsen zonder de grond te vernietigen door een verlenging van 10 cm te voorzien (pse+verwarmingsplaat+tegels...)
2) een verwarmingsmuur inschakelen zonder de vloer te vernielen
3) om de mogelijkheid te zien om een ​​verwarmd plafond te maken....

Zeker bij het uitvoeren van zo'n project moet je van tevoren goed nadenken.
0 x
bloemrijk
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 7
Inschrijving: 14/01/18, 19:17
x 1

Re: Verwarmde vloer in oud huis




par bloemrijk » 15/01/18, 16:26

Hallo en bedankt voor je snelle reactie.

Dus ja, het plafond of de verwarmde muur zou kunnen, maar het blijkt dat ik vocht heb dat door de muren omhoog gaat (capillaire stijging). De grond is niet erg nat en 2,50 m boven de weg op het hoogste punt (70 cm op het laagste punt). Dus ik ben er zeker van dat het probleem komt doordat de betonnen plaat + tegel te strak is en de vochtigheid "dwingt" om door de muren te verdampen. Om dit te verhelpen moet ik toch de betonplaat en de tegels breken. Daarom is de installatie van een PCTBT slechts één stap meer in het herstel van de vloeren. Dit is de reden waarom ik absoluut een "ademende" vloer wil hebben en alle plastic materialen wil vermijden om de muren schoon te maken. Vandaar de keuze voor siporex (multipor delta van 0,04) of kurk.

Het wordt een zeer lage zonnetemperatuur pc met keteluitlezing, een pelletkachel.
Bij voorbaat dank voor uw advies.

Flo
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Re: Verwarmde vloer in oud huis




par chatelot16 » 15/01/18, 19:15

de kwaliteit van de vloerverwarming komt niet voort uit de realisatie van de vloerverwarming maar uit de isolatie van de rest van het huis

als het huis goed geïsoleerd is, zal vloerverwarming goed zijn, ongeacht de realisatie ervan

als het huis slecht geïsoleerd is, zal de vloertemperatuur omhoog moeten en wordt het pijnlijk voor de bewoners

zeer lage temperatuur vloer? het betekent niets! het is niet de vloer die de temperatuur bepaalt, het zijn de verwarmingsbehoeften van het huis ... als het huis goed geïsoleerd is, is een zeer lage vloertemperatuur voldoende om het te verwarmen ... als het huis een hotel is tocht de verwarmde vloer kan geen lage temperatuur hebben

het huis wordt momenteel verwarmd door broodroosters ... begin met een winterregistratie van het verbruik van de broodroosters
0 x
bloemrijk
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 7
Inschrijving: 14/01/18, 19:17
x 1

Re: Verwarmde vloer in oud huis




par bloemrijk » 15/01/18, 20:13

Opnieuw,

dan is het huis zoals gezegd een huis van zeker een eeuw met stenen muren van 55cm beneden en 45cm boven. De verloren zolders ga ik uiteraard (her)isoleren met 40cm ingeblazen cellulosewatten en op de binnenmuren een thermische corrector aanbrengen met een zeer dikke hennepkalkpleister. Anderzijds moet het zo perfect luchtdicht mogelijk zijn (bij een blowerdoortest).

Ik zal dus een enorme traagheid hebben, dat is een voordeel EN een nadeel, maar in de oude heb je te maken met de realiteit van het gebouw. Om architectonische en smaakredenen is het voor mij niet mogelijk om externe isolatie te realiseren, wat ik liever had gezien. De verwarmde vloer zal een zeer lage temperatuur vloer zijn, wat betekent een stap van 15cm en een temperatuur van maximaal 28°C in de leidingen.
Wat de broodroosters betreft, die worden gedemonteerd omdat elektrische Joule-verwarming de slechtste is qua prestaties, het kost me de huid van mijn reet en het enige wat ik ga doen is 1 m² muur verwarmen en dan koud zijn in de rest van de kamer.

Mijn probleem is niet de realisatie van de pc, noch de mogelijkheid ervan, maar het feit van het gebruik van "Multipor" cellenbeton van Ytong (sorry om het merk te noemen, maar het is een specifiek product en ik ken geen equivalent in andere merken), bedoeld om de isolatie van enkele wanden van cellenbeton te versterken, als plaatisolatie, omdat het ademend is (laat waterdamp door), heeft een delta van 0,004 (zoals kurk), is onsamendrukbaar en vrijwel onvergankelijk. Ik stel de vraag omdat ik niets op internet heb gevonden dat het benadert.

-Zal de sipo geen vocht opnemen? (normaal is daar de geventileerde egel voor)
-Hoe maak ik van bovenaf een kalkdekvloer (om mijn pc-leidingen te plaatsen en mijn bestrating te lijmen) zonder dat de sipo al het water uit de dekvloer drinkt en het niet goed trekt?
- Zou ik er niet beter aan doen om kurkplaten te plaatsen, hoewel deze veel ongevoeliger zijn voor waterdamp?

dank u

PS: ik ben loodgieter, verwarmingsmonteur en elektricien, maar de metselaars die ik ken kunnen alleen beton gebruiken en denken dat kalk voor decoratie is. Ga hen uitleggen dat sinds de Egyptenaren en tot de jaren 20 alles van kalk werd gemaakt en dat het er nog steeds is...

PPS: Het is niet langer een plan om te kopen, het is sinds vanavond realiteit.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Re: Verwarmde vloer in oud huis




par chatelot16 » 15/01/18, 21:36

in een huis met niet-geïsoleerde muren zal een vloer van 28° niet voldoende zijn om goed te verwarmen... je hebt ofwel extra radiatoren nodig of de temperatuur van de vloer hoger dan dat

het is niet gek om radiator- en vloerverwarming te combineren: radiator om de hoofdstroom te maken ... vloer om de omgevingstemperatuur te verlagen met behoud van hetzelfde comfort
Dernière édition par chatelot16 de 15 / 01 / 18, 21: 38, 1 keer bewerkt.
0 x
Bardal
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 509
Inschrijving: 01/07/16, 10:41
Plaats: En 56 45
x 198

Re: Verwarmde vloer in oud huis




par Bardal » 15/01/18, 21:37

Wat je wilt doen is waarschijnlijk minder voor de hand liggend dan het lijkt; maar het lijkt consequent...

Enkele persoonlijke gedachten, met meer of minder ervaring:

- Siporex lijkt mij een slecht idee als het begraven ligt; het is erg hygrofiel (daarom verliest het zijn isolerende eigenschappen); bovendien is het erg broos en heeft het geen weerstand, wat mij niet relevant lijkt bij gebruik met flexibele materialen, zoals kalk... Overigens is het duur...

- Ik integreer het feit dat de betonplaat zal moeten worden gebroken om de redenen die u aangeeft; maar 50 cm uitgeven lijkt me een beetje overdreven, vooral omdat je het risico loopt onder het niveau van de fundering te komen (ondiep voor deze oude muren).

- Ik denk dat het passender zou zijn om alleen oude technieken te gebruiken, gebaseerd op minder rigide materialen, compatibel met kalksteen, zeer ademend en daarom in staat om vocht uit de grond te verwijderen.

Op basis van dit alles zou ik zien:

- een egel van isolatiemateriaal van ongeveer twintig cm; deze materialen kunnen puzzolaan-aggregaten zijn, of geëxpandeerde kleiballen, of perliet of geëxpandeerd mica (vermiculiet); je zou geen R van 4 bereiken, maar bijna, en op gebaande paden is zo'n thermische weerstand niet nodig; bovendien zou het u veel minder kosten dan kurk, en liever minder dan siporex...

- een dikke dekvloer (bijvoorbeeld 7 cm) van hydraulische kalkmortel, indien mogelijk versterkt met natuurlijke of synthetische vezels (bijvoorbeeld polyethyleen); in feite hangt het af van het oppervlak van uw dekvloer (waarover u niets zegt), die aan één stuk niet groter mag zijn dan 40 m2. Deze dekvloer zou de leidingen van het vloerverwarmingsnetwerk bevatten en zou direct de betegeling ontvangen. Maak geen te vettige morteldekvloer, de dunst mogelijke is voldoende; aan de andere kant moet het worden "aangedraaid".

- zo'n assemblage mag niet groter zijn dan ongeveer dertig cm, zou zeer ademend blijven en moet flexibel genoeg zijn om de onvermijdelijke voorzienbare bewegingen te accepteren...

PS, (wat niets verandert aan de montage) In plaats van een ingewikkelde en dure montage van thermische zonne-energie + "ketel" -kachel, zou het in uw belang zijn om een ​​lucht-water-pac te plaatsen, veel goedkoper en meer zonne-energie terugwinnen... Maar ik weet dat je het niet leuk zult vinden... in de Hérault is het echter de ideale oplossing...
1 x
lilian07
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 534
Inschrijving: 15/11/15, 13:36
x 56

Re: Verwarmde vloer in oud huis




par lilian07 » 15/01/18, 22:17

Voor elke poging tot realisatie, die ingewikkeld lijkt, is het noodzakelijk om vast te stellen waar de vochtigheid vandaan komt.
Of het nu door de vloeren of de muren of een andere plaats is. Afhankelijk van het geval zal het nodig zijn om ermee te maken of ervan te worden uitgesloten.
Een pc met een zeer lage temperatuur is een heel goed idee. Voor alles onder uw kalksteen zal ik geen materialen van het Siporex-type gebruiken. Bovendien is het bij natte grond vaak aan te raden om deze af te dichten met folie onder de mat en als je een egel maakt is dat een nog beter idee.
Bij een TBT vloer is het interessant om een ​​warmtepomp te gebruiken en waarom niet een simpele houtkachel in de woonkamer te plaatsen. Het geheel zal minder complex zijn dan een ketelkachel met zonne-energie.
0 x
bloemrijk
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 7
Inschrijving: 14/01/18, 19:17
x 1

Re: Verwarmde vloer in oud huis




par bloemrijk » 16/01/18, 16:07

Opnieuw,

Iedereen zegt dat siporex een slecht idee is. Ik heb dus een keuze over, kurk of isolerende egel. Het voordeel van de isolerende egel is dat ik minder hoef te betalen, het nadeel is dat ik met een plaat van 7cm plus de stenen bestrating een enorme traagheid zal hebben, en dit soort huis heeft al een enorme traagheid vanwege de muren van 50... Het wordt moeilijk om de juiste balans te vinden. Vandaar mijn interesse in siporex (uitgesloten dus) of kurk.

Anderzijds zijn bodemvochtproblemen in oude huizen voor 3/4 van de tijd te wijten aan renovaties die geen rekening houden met de hygrometrische realiteit van oude gebouwen. Maak de plaat vooral niet waterdicht, anders wordt de vochtigheid geblokkeerd en gedwongen door de muren op te stijgen. Zoals ik heb uitgelegd, is dit de reden waarom ik een ademende plaat wil maken. En dan waren de oudjes net als wij, die hielden niet van vochtige huizen, dus je moet ze ook vertrouwen en denken dat ze dat van plan waren (kalksteen of vaker klei destijds)

Wat betreft de middelen om warm water in de buffertank te hebben, wordt er naar gestreefd om zoveel mogelijk zonder elektriciteit (nucleair) te komen. Vandaar de thermische zonnepanelen en de ketelkachel. Bovendien zijn het veel betrouwbaardere systemen dan de Pacs. Ik weet dat ik zelf een installateur ben. Daarna is het een kwestie van het fijn regelen van het geheel met een kamerthermostaat en een exterieur. Om dat te doen dacht ik aan het gebruik van de PLUM ECOMAX 850i. ( http://www.plum.pl/index.php/fr/ecomax850i-box ) En dan heb ik al genoeg spullen om dat allemaal te doen.

De vloerplaat van het huis is 50m2 maar is in 3 delen verdeeld door schuifwanden. Het is 12,50 m lang en 4,00 m binnen de muur... Zonder rechte hoeken : Cheesy: : Cheesy: Ik zat te denken om een ​​dilatatievoeg te maken waar de keukendeur was. (zie bijgevoegd document)

Voili voilou, wat denk jij?
0 x
bloemrijk
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 7
Inschrijving: 14/01/18, 19:17
x 1

Re: Verwarmde vloer in oud huis




par bloemrijk » 16/01/18, 16:16

Ik was vergeten dat ik alleen de bodem wilde verwarmen met de vloerverwarming, er komt daarna een Pac air air op de vloer (die heb ik al en die ga ik dus installeren), de warmte stijgt op en het schoorsteenkanaal gaat dwars door het midden van het huis, ik zal van de gelegenheid gebruik maken om de calorieën eruit te recupereren met een eenvoudig luik beneden in de eetkamer en een in de gang boven, aangezien ik het van boven naar beneden zal moeten leidingen.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Vastgoed en ecoconstructie: diagnostiek, HQE, HPE, bioklimatisme, natuurlijke habitat en klimaatarchitectuur"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 80-gasten