Passief huis

Bouw van natuurlijke of ecologische habitat: plannen, ontwerp, advies, expertise, materialen, geobiologie ... Huis, constructie, verwarming, isolatie: u heeft zojuist één of meerdere offertes ontvangen. Kunt u niet kiezen? Geef hier uw probleem aan en wij adviseren u bij de juiste keuze! Hulp bij het lezen van DPE of diagnostiek van omgevingsenergie. Hulp bij aan- of verkoop van onroerend goed.
Manager
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 28
Inschrijving: 05/09/05, 14:09

Passief huis




par Manager » 01/02/06, 17:24

De archieven van France Inter - zaterdag 14 januari 2006

Passief huis

Het is 29 graden in huis... terwijl wij midden in de winter zitten! Open de ramen! Deze scène lijkt anti-ecologisch en toch bevinden we ons in een passiefhuis, een huis waarin geen verwarmingstoestel aanwezig is. Het gebouw ligt op het zuiden en heeft grote erkers. Weinig of geen opening naar het noorden waar groenblijvende bomen worden geplant ter bescherming tegen de wind.
De fundering, vloeren, wanden en dak zijn geïsoleerd. De ramen zijn voorzien van driedubbel glas gevuld met argon voor een goede isolatie.
Jean Louis Bal is directeur hernieuwbare energie bij ADEME.
"- De behoefte aan verwarming is zo laag dat de directe zonnewinst voldoende is, opgeteld bij de warmte die door de bewoners van het huis wordt afgegeven. Dit is de warmte van de stofwisseling: ieder van ons geeft ongeveer 100 watt af. We hebben andere bronnen van warmte. warmte in huis: dit zijn elektrische apparaten. Al deze elektrische energie komt terecht in warmte. Dit alles is voldoende om het huis te verwarmen.
Er zijn experimenten uitgevoerd in de Scandinavische landen. In Zweden was het bij een buitentemperatuur van min 3 graden plus 29 graden in huis en bij min 21 graden buiten was het binnen nog steeds 22 graden!
Het warme water voor huishoudelijk gebruik wordt geproduceerd door zonneboilers.
De meerkosten kunnen oplopen tot 15%, maar eenmaal gebouwd kost het huis niets. "We hebben geen verwarmingsrekening", zeggen de Zweden die in een van de twintig passiefhuizen in een wijk van Göteborg wonen. In Zwitserland is het concept een doorslaand succes: een kwart van de nieuwbouw wordt gebouwd zonder verwarming.

Op internet :
Göteborg 2050-project: http://www.goteborg2050.nu/
Passiefhuis, Scandinavië: http://www.scanhome.ie/
Passiefhuis, Zwitserland: http://www.minergie.ch/
0 x
Avatar de l'utilisateur
jean63
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2332
Inschrijving: 15/12/05, 08:50
Plaats: Auvergne
x 4




par jean63 » 01/02/06, 18:01

Het heet inderdaad passieve zonne-energie......het is wat ik probeerde te doen (zie onderwerp "bioklimatisch huis")......maar zonder enige andere bijdrage dan de zon, doe dat niet droom, niet waar ik nog woon.

Vanmiddag was het bij mij thuis zo, op de veranda kan het wel 50°C worden als je niet oppast... pas op voor groene planten!!

U hebt een back-up nodig die als hoofdverwarming kan fungeren als de zon afwezig is. Hier in de Auvergne bijvoorbeeld, op 400 m hoogte en vlakbij een rivier + de Allier, hangt er soms tot na de middag mist, zoals vanochtend.
Het kan voorkomen dat het op de Sancy-bergen de hele dag mooi weer is en dat je hier de zon van de dag niet ziet.

Vanavond zet ik mijn gasboiler weer op de weg en de grond zal langzaam in temperatuur stijgen (traagheid). Mijn automatische regelaar is buiten werking op het moment dat ik "met de hand" regel.
Ik zal binnenkort foto's sturen naar de forum in het onderwerp "mijn bioklimatologische huis" : Mrgreen: : Mrgreen:
0 x
Pas toen hij de laatste boom, de laatste rivier vervuild is neergehaald, de laatste vis gevangen die man zal beseffen dat geld niet eetbaar is (Indische MOHAWK).
Manager
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 28
Inschrijving: 05/09/05, 14:09




par Manager » 01/02/06, 18:12

Als het buiten warm is, is het ‘passiefhuis’ zo ontworpen dat het geen echte oven wordt.

Dit type constructie vereist extreme nauwkeurigheid in de keuze van de materialen, in het ontwerp... momenteel is er geen enkel bedrijf in Frankrijk dat dit type constructie aanbiedt.

Zowel zomer als winter is de temperatuur binnen goed en bovenal is de lucht altijd erg gezond.

Kleine prenthesis: ik heb een project voor de oprichting van een bedrijf in Angers en omgeving (stad zeer betrokken bij ecologie... zie houten huizenbeurs - http://www.salon-maison-bois.com/) maar ik heb de middelen niet... een marktstudie is ook nodig, maar ik weet zeker dat als we dit soort constructies zonder verwarmingssysteem aanbieden, er kopers zullen zijn.

Ik denk dat dit de toekomst is, gezien de energiecrisis die op komst is. http://www.peakoil.net - http://www.oleocene.org/index.php?page=newsletter
0 x
Avatar de l'utilisateur
jean63
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2332
Inschrijving: 15/12/05, 08:50
Plaats: Auvergne
x 4




par jean63 » 01/02/06, 18:39

Dat begreep ik, maar als er een aantal dagen geen zon is en het buiten minstens 10°C is, hoe kunnen we dan dromen dat het binnen niet afkoelt... dat is onmogelijk. Het is niet de warmte die wordt afgegeven door een paar mensen en een paar elektrische apparaten die de verliezen kunnen compenseren.

Wat heel effectief is, is het grasdak op een laag aarde; ze hebben niets uitgevonden, de oude huizen in Noorwegen waren zo bedekt.

Ik heb deze passieve oplossingen uitgebreid bestudeerd, waaronder een betonnen "uitloop"-muur die warmte opslaat en vervolgens weer afgeeft, ondanks alles in alle voorbeelden die ik heb gezien, is er altijd een bijverwarming: open haard, houtkachel.. enz. maar zonder NIETS Ik geloof niet. Thuis heb ik VMC niet geplaatst, omdat het hout de hygrometrie binnenin heel goed reguleert.

Verliezen zijn onmogelijk te vermijden, omdat het in ieder geval noodzakelijk is om van tijd tot tijd te ventileren.

Waar ik het meer zou geloven is een passiefhuis dat goed is begraven in het noorden, pal op het zuiden gericht met zonnecollectoren die warm water opslaan in grote tanks en dit warme water herstellen in vloerverwarming op lage temperatuur.

Wat mij betreft hoop ik mijn energierekening te verlagen op de dag dat ik 40 m2 zonnecollectoren heb (het is niet morgen) en ik warm water ga opslaan om het terug te brengen naar de lage vloerverwarmingstemperatuur.

Ik zal het ADEME-document in detail lezen en hen vragen stellen. : Mrgreen: : Mrgreen:
0 x
Pas toen hij de laatste boom, de laatste rivier vervuild is neergehaald, de laatste vis gevangen die man zal beseffen dat geld niet eetbaar is (Indische MOHAWK).
Avatar de l'utilisateur
nlc
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2751
Inschrijving: 10/11/05, 14:39
Plaats: Nantes

Re: Passiefhuis




par nlc » 01/02/06, 22:07

Manager schreef:"We hebben geen verwarmingsrekening", zeggen de Zweden die in een van de twintig passiefhuizen in een wijk van Göteborg wonen.


Het zou grappig zijn geweest als ze zeiden: "Aan de andere kant hebben we rekeningen voor airconditioning, omdat we het te warm hebben". : Lol: : Lol: : Lol:
0 x
Manager
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 28
Inschrijving: 05/09/05, 14:09




par Manager » 02/02/06, 15:14

we kijken uit naar wat ADEME je gaat vertellen jeans63 : Cheesy:

Ik hoop dat dit concrete antwoorden zullen zijn en geen taal van hout.
0 x
Lounet
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 5
Inschrijving: 21/12/05, 08:22
Plaats: Frankrijk Centre




par Lounet » 03/02/06, 18:16

Ja, nou, de lucht moet niet vaak worden vernieuwd in dit huis !!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Asgard bot tyr
Mijn R21 Pantone op TF1 :)
Mijn R21 Pantone op TF1 :)
berichten: 160
Inschrijving: 06/02/05, 18:21
Plaats: partout
x 1




par Asgard bot tyr » 03/02/06, 19:28

Normaal gesproken zouden we met het bioklimatologische concept geen enkel probleem van luchtverversing moeten hebben!
Misschien wordt het elders al gezegd, maar technisch gezien is het beste passiefhuis het strobalenhuis!
Ecologisch, economisch, gezond, lokaal geproduceerd en alles...
Want, een chemisch en duur passiefhuis, sorry maar duw oma niet in de brandstapel!!! :onheil: Tussen het chemische en het natuurlijke geven oma en ik de voorkeur aan... : Idee: RIETJE :!:
EN erger met het stro, het huis ademt NATUURLIJK! : Mrgreen:
En wanneer het wordt vernietigd, keert het alleen terug naar de aarde!
Als iemand me helpt, kan ik een geweldige documentaire over dit onderwerp sturen!!!
0 x
Avatar de l'utilisateur
jean63
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2332
Inschrijving: 15/12/05, 08:50
Plaats: Auvergne
x 4




par jean63 » 04/02/06, 00:07

Ja, ik wil je document op het stro...maar niet per post (gratis voor jou), als je het via internet hebt, oké. : Mrgreen:
0 x
Pas toen hij de laatste boom, de laatste rivier vervuild is neergehaald, de laatste vis gevangen die man zal beseffen dat geld niet eetbaar is (Indische MOHAWK).
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 04/02/06, 00:19

jean63 schreef:Ja, ik wil je document op het stro...maar niet per post (gratis voor jou), als je het via internet hebt, oké. : Mrgreen:


Eh.. als je het nog niet hebt gelezen: https://www.econologie.com/la-paille-en- ... s-886.html
Dernière édition par Christophe de 26 / 02 / 15, 15: 08, 2 keer bewerkt.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Vastgoed en ecoconstructie: diagnostiek, HQE, HPE, bioklimatisme, natuurlijke habitat en klimaatarchitectuur"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 147-gasten