Exacte berekening van thermische isolatie

Bouw van natuurlijke of ecologische habitat: plannen, ontwerp, advies, expertise, materialen, geobiologie ... Huis, constructie, verwarming, isolatie: u heeft zojuist één of meerdere offertes ontvangen. Kunt u niet kiezen? Geef hier uw probleem aan en wij adviseren u bij de juiste keuze! Hulp bij het lezen van DPE of diagnostiek van omgevingsenergie. Hulp bij aan- of verkoop van onroerend goed.
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Exacte berekening van thermische isolatie




par chatelot16 » 24/01/16, 16:53

hallo

dit probleem doet zich opnieuw voor in dit onderwerp, waar we het hebben over dunne isolatie https://www.econologie.com/forums/willy-furt ... 14-10.html

de standaard methode van isolatie wordt gedaan met het begrip van thermische weerstand, alsof de hittestroom door een isolatie evenredig was aan het temperatuurverschil

helaas is het echte leven gecompliceerder en kan men niet verder gaan met een verkeerde berekeningsmethode

Hoewel de standaardmethode goed is voor het adviseren van bouwprofessionals in de huidige stand van de techniek, moeten meer gedetailleerde berekeningen worden gemaakt om alle mogelijke manieren van voortgang te vinden.

die al een gedetailleerde meting van isolatie heeft gezien: dwz thermisch debiet gemeten bij verschillende temperaturen?

in het algemeen verbergt de fabrikant van isolatie zich achter de normen en geeft geen gedetailleerde informatie, maar dit soort maatregelen moest worden uitgevoerd

voor de elektrische weerstand stelt men geen enkele vraag, omdat de stroom exact evenredig is met de spanning: wanneer men een weerstand van 10 ohm koopt, is deze weerstand constant voor alle mogelijke spanning

als de thermische gegevens worden overschaduwd door de normen van het gebouw, moet dit voor het andere gebied van isolatie zijn: isolatie van een oven of isolatie van cryogeen materiaal, of gezien het grote temperatuurverschil zijn de benaderingen niet aanvaardbaar

merci
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 24/01/16, 17:34

Ik ben geen baan, je weet het.

Niettemin, het lijkt mij voor warmte, het probleem van de stromen is een beetje ingewikkeld dan voor elektriciteit.

Inderdaad, de hitte beweegt van 3 manieren:

- Geleiding: geleidelijk, in een vaste of geïmmobiliseerde vloeistof, gaat de warmte van de warmste naar de koudste ...

- convectie: in een vloeistof beweegt het, het warmer stijgt en neemt de plaats in van het kouder, en "draagt" de calorieën met zich mee; we kunnen deze stroom ook 'beheren' door 'pompen' (aerolisch)

- straling: zonder enige materiële ondersteuning zendt een heet lichaam straling uit die in een vacuüm "verdampt" ...

Dunne isolatoren zijn effectief tegen straling. Ook op een bepaalde manier, tegen geleiding. Maar omdat ze dun zijn, vangen ze in het algemeen slechts een heel dunne laag van stilstaande lucht op. Krachtig minder isolerend dan een zeer dikke laag van hetzelfde materiaal ...

Maar dikke isolatoren zijn niet gemaakt in hetzelfde materiaal ...

Dus het verveelt zich ...

Ik isoleerde zolders met dunne isolatie geciteerd in een van de controversiële draden. In de normen: zonder contact. Luchtscherm aan de voorkant. Luchtscherm achter ... Ben zomer, mijn zolder is een oven! Ik overdrijf een beetje. Stel dat het verre van het verwachte comfort is. Ik heb ook klimplanten geïsoleerd door glaswol (een dubbele laag van 30 cm): het is in de zomer veel efficiënter vanwege de faseverschuiving. De hete golf komt aan in de avond quad die ik kan openen ...


In een goed geïsoleerd huis is er ook sprake van waterdicht maken als er, zoals vorige week bij ons, een koude noordoostenwind waait. Dus het kleinste "gaatje" (een ongeïsoleerd stopcontact, een sleutelgat, een licht beschadigde raamafdichting die "fluit") resulteert in een instorting van de luchttemperatuur (en comfort, zelfs met PCBT's , al is het in mindere mate, omdat de straling van PCBT effectief blijft) ...

Dus ja, het is vreselijk gecompliceerd.

En door de gegevens een beetje te manipuleren, kunnen we veel dingen laten geloven. Toen ik de dunne isolatie kocht, bevestigden ‘mededelingen’ een isolerend vermogen gelijk aan x cm glaswol. Ik zie dat het niet "hetzelfde" is!
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 24/01/16, 18:06

daarom ben ik op zoek naar gedetailleerde meetresultaten, geen resultaat in de vorm van thermische weerstand

er moeten al maatregelen zijn getroffen: bijvoorbeeld 10cm glaswol tussen 2-buis en volledige waterdichtheid, meting van de stroming bij verschillende temperaturen, en we zullen zien in welk temperatuurbereik lineair is

Natuurlijk zal dit resultaat vals optimistisch zijn, omdat in het echte leven de wanden niet waterdicht zijn en ongeventileerde glaswol kan vocht ophopen: het is noodzakelijk om te ventileren met buitenlucht en als de ventilatie te veel heeft van debet voegt het een verlies van energie toe

dit verlies door ventilatie moet bekend zijn bij de architecten of de cstb om het verschil te kwantificeren tussen waterdichte doosglaswol en glaswol met ventilatie

dit resultaat van de invloed van de ventilatie doet me twijfelen of lagen waterdicht en een kunstmatige ventilatie interessant zou zijn

Nog een resultaat van de interressiemeting: invloed van de dikte: ik kan niet geloven dat de thermische weerstand exact toeneemt met de dikte van de gewone glaswol ... de glaswol is niet waterdicht, er is noodzakelijk een kleine convectie, die de isolatie iets slechter zou maken dan verwacht wanneer je de dikte verhoogt ... blijft om het echte resultaat te zien

Ik kan me niet voorstellen dat ik de eerste ben die mij deze vragen stelt: deze maatregelen moeten al zijn gemaakt! maar waar vind je de resultaten?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 24/01/16, 18:33

Het lijkt mij dat steeds meer certificatietests en certificeringen betalen, ten koste van bedrijven.

Bij gebrek aan openbaar onderzoek zijn publieke gegevens schaars ...

En dus worden de gegevens "vastgelegd" en zul je ze nooit zien ... Wat je zult zien zijn de uittreksels die "passen" bij de fabrikant ...

Zelfs de "normen" betalen!

Zeker, dat bestaat.

Ik weet niet zeker of het zo gemakkelijk is!

Om nog maar te zwijgen van het feit dat de specificaties van de testprotocollen vaak het resultaat zijn van het lobbyen van de fabrikanten die achterlopen, tot het punt dat de verkregen resultaten weinig te maken hebben met de realiteit, in de echte wereld waarin we leven!

Kijk naar de ellendige tests die we hebben op de vervuilende emissies van voertuigen! En toch zouden wij, jij of ik, een repository kunnen schrijven ... We zouden ongetwijfeld vechten om te weten welke "dosis" snelweg, woon-werk-shuttle op welke afstand, hoeveel "km ballads in de Vogezen in het weekend. einde "... Maar we zijn het erover eens dat er de banden" opgelegd "zijn tijdens de homologatie, op de druk aangegeven in het frame van de deur, alle accessoires gemonteerd op het model, de airconditioning zodra 'het is heet, etc, etc ...

We zouden een resultaat krijgen dat nog steeds betwist en twijfelachtig zou zijn. De opwinding waardoor de banden piepen, zou meer uitstoten. De ultra-Zen-rijder die alleen de "high road" rijdt, nooit pendelt, minder ...

Dus ik betwijfel ...
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13698
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1516
Neem contact op met:




par izentrop » 24/01/16, 19:43

Wat belangrijk is voor een perfecte isolatie en niet eerder is de luchtdichtheid.
De dunne isolatie door zijn strakke kant kan het realiseren, maar soms het risico van rotting van een frame.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 24/01/16, 19:53

Ja, de hermeticiteit in een gebouw moet perfect zijn, maar het is slechts relatief. Een totale waterdichtheid is een absurditeit ... totaal!

Daar abonneer ik me ook op! Daarom werken dunne isolatoren niet! Een dampremmende laag moet hermetisch worden aangebracht (zonder "vrije lucht" door te laten), maar is op zichzelf niet waterdicht! Als niet dat klopt, Izentrophallo het "dewar vaas" -effect, hallo schimmel in de thermoskan!

Ja, de VIP's in hun beste zondag zijn slim, ze gebruiken altijd hetzelfde voorbeeld, dat van het pooljack met reflecterende aluminiumvelken! het is natuurlijk dun isoleert en retourneert een gedeelte van de warmte van het lichaam, maar juist zij vergeten te zeggen dat er binnen het menselijk lichaam produceert ongeveer 200'000 joules / uur verwarmen constant!

Laten we het hebben over hoe een constructie met 'positieve energie' van binnenuit wordt verwarmd, die meer produceert dan het uitgeeft (externe inputs zoals thermodynamische zonnepanelen buiten beschouwing gelaten)

Voor een volwassene is het ongeveer. 60 warmteproductie Watt of tot dag 1 vanwege 1'500 calorieën opgenomen 1'200 4,2kJ x x = ca. 24h 5'000'000 Joules / dag. Alleen hier worden alle calorieën die we eten niet warm, dus de bovenstaande berekening is verkeerd. Bovendien koelt onze eigen warmte af, omdat deze ook een convectie-effect ondergaat. Er is ook dissipatie van warmte door de waterdamp die door het menselijk lichaam wordt vrijgegeven. In feite is het een beetje meer, maar er is energie die wordt gedissipeerd in de ureum- en methaanafgifte die welbekend is, omdat ze kunnen worden ... geurig, enz.! ^ _ ^

En wanneer de bewoners er niet zijn, nemen de natuurkundige wetten hun rechten terug, het reflecterende aspect van dunne isolatie is niet langer nuttig!

Maar er zijn nog andere parameters die de feestelijke problemen gaan spelen.

Het hangt van de coef af. thermisch verlies van het geïsoleerde gebied door de dunne isolatie en natuurlijk de buitentemperatuur van het leefgebied. We komen tot berekeningenXSterk energiecomplex om de evenwichtstemperatuur in de geïsoleerde zone vast te stellen, wat is om te weten wat er overblijft als de warmte die binnen wordt gegenereerd, de warmteverliezen naar buiten precies zal compenseren (en dit volgens de temperatuur van comfort, dat we hebben voorgesteld om binnen te bereiken) en dit alles hangt af van de eigenschappen van de muren ... en er zijn geen wonderen, een dunne isolatie bereikt nauwelijks R = 1 (als we een industrieel product in "economische hoeveelheid"). 200 mm glaswol is R = 6,5 als het correct is geïnstalleerd volgens de regels van de kunst, er is geen afbeelding!

Elke dag dat de natuur dat doet, ziet ook het rijzen van de ene kant van de duiven en de andere van de jagers! Dunne isolatie is pure oplichting (vertelt ons Yves35 in de forum tegenovergestelde), ze hebben geen ACERMI-certificering en hij heeft gelijk.

Je kunt alle isolatie met een R = 6,5 gecertificeerd doen, je zult er geen vinden die een dunne isolatie is, ze zijn allemaal gemiddeld tot de beste 200mm (er is beter, maar het kost een arm.)

Dat is waar u gecertificeerde isolatie kunt vinden en kunt vergelijken met wat wij bieden:
http://www.acermi.com/isolants-certifies/rechercher/

Neem een ​​dunne papieren wand, de invloed van 60 W op de binnentemperatuur is verwaarloosbaar, terwijl aan de andere kant dezelfde energie in een Dewar-vaas wordt geplaatst, de temperatuur zal stijgen, zeer hoog ...
Ik stel Willy voor om zijn dunne isolatie te vergelijken met de isolatie van een dewarvaas >>> zou moeten ophouden met iets te doen M. FURTER !!!

In de bouw zijn we altijd met hetzelfde terugkerende probleem tegengekomen, dat wil zeggen, zoals in veel sectoren "de klant heeft altijd gelijk", plotseling, als dit waar is en wordt toegepast, moet hij ook gelijk hebben tegen de wetten van de fysica!

Dit is wat gecompliceerd is, wat mensen zonder experiment of ervaring, naar jou toekomen met de dwingende verklaringen die ze afleggen tegen waarheden tegen waarheden.

Maar de gouden regel is van toepassing: "ze hebben altijd gelijk"

Bein laat ze gelijk hebben in hun hoek : Mrgreen: : Cheesy:
Dernière édition par Obamot de 24 / 01 / 16, 20: 02, 2 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Hic
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 995
Inschrijving: 04/04/08, 19:50
x 5




par Hic » 24/01/16, 20:00

Did67 schreef:
Ik isoleerde zolders met dunne isolatie geciteerd in een van de controversiële draden. In de normen: zonder contact. Luchtscherm aan de voorkant. Luchtscherm achter ... Ben zomer, mijn zolder is een oven! Ik overdrijf een beetje. Stel dat het verre van het verwachte comfort is. Ik heb ook klimplanten geïsoleerd door glaswol (een dubbele laag van 30 cm): het is in de zomer veel efficiënter vanwege de faseverschuiving. De hete golf komt aan in de avond quad die ik kan openen ...!

Hallo Did67

er is een broeikaseffect op de zolders,
meer nog als een gereflecteerde reflector 95% van de warmte
die de temperatuur verhoogt en de isolatie annuleert (wat een probleem is in de buurt van de isolatie)

worden uw tegels geventileerd volgens het 'wall trombe'-principe?
Dernière édition par Hic de 24 / 01 / 16, 20: 34, 2 keer bewerkt.
0 x
"Laat voeding uw medicijn zijn en uw medicijn uw voedsel" Hippocrates
"Alles heeft een prijs heeft geen waarde" Nietzche
Marteling voor Dummies
Verbied om het idee uit te drukken dat het veld acceleratie (magnetische en zwaartekracht)
En u krijgt uw octrooi geestelijke marteling optie beul succes
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13698
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1516
Neem contact op met:




par izentrop » 24/01/16, 20:02

obamot schreef: Hallo schimmel!
Goede afdichting gaat gepaard met goede isolatie en goede ventilatie.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11043




par Christophe » 24/01/16, 20:07

De Belgische K-bouwmethode is een interessante methode om in 1 één cijfer de algehele thermische prestaties van een gebouw te geven.

Er wordt bijvoorbeeld rekening gehouden met de notie van de habitatvorm: hoe meer een gebouw naar buiten toe in verhouding staat tot zijn leefruimte, des te zwaarder deze berekening is (een aspect dat niet in aanmerking zou worden genomen wanneer het gemiddelde van de verliezen van de geïsoleerde oppervlakken, dwz de BBC-methode die isolatiedikten oplegt, maar niet spreekt over de vorm!).

Het houdt ook rekening met koudebruggen.

Afhankelijk van de behuizing heeft het toch enkele uren metingen nodig.

methode: http://www.energieplus-lesite.be/index.php?id=15007

Xls gratis en 100% functioneel om het thuis te doen: https://www.econologie.info/share/partag ... 3tHism.xls

Ik was bij een K45 over mij aangekomen, ondanks enkele grote koudebruggen.

Het is interessant om te zien hoe het verhogen van de isolatie van sommige oppervlakken de K vanaf een bepaald moment niet langer beïnvloedt. Dat wil zeggen dat het plaatsen van 50 cm op de zolder in plaats van 30 cm zeer weinig algemene prestaties zal opleveren voor het gebouw. Dit wordt isolatie genoemd ...

Ik heb mijn versie nog steeds ergens voltooid, als je geïnteresseerd bent, zal ik je vinden ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 24/01/16, 20:11

Ja, ja, ja :D

Reden, ik heb een project van massale kachel en ITE in de pijplijn ...

Als een van deze 4 een beetje een coach zou kunnen zijn rond deze spreadsheet, interesseert me me om een ​​andere methode te ontdekken!

;-)
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Vastgoed en ecoconstructie: diagnostiek, HQE, HPE, bioklimatisme, natuurlijke habitat en klimaatarchitectuur"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 73-gasten