Daglicht met de Solatube

Bouw van natuurlijke of ecologische habitat: plannen, ontwerp, advies, expertise, materialen, geobiologie ... Huis, constructie, verwarming, isolatie: u heeft zojuist één of meerdere offertes ontvangen. Kunt u niet kiezen? Geef hier uw probleem aan en wij adviseren u bij de juiste keuze! Hulp bij het lezen van DPE of diagnostiek van omgevingsenergie. Hulp bij aan- of verkoop van onroerend goed.
Avatar de l'utilisateur
gegyx
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6987
Inschrijving: 21/01/05, 11:59
x 2911

Daglicht met de Solatube




par gegyx » 03/12/05, 13:02

Daglicht met de solatube

Afkomstig uit Australië, de “Solatube”: een koepel op het dak vangt daglicht op; het wordt in een brede, goed reflecterende buis door de zolder geleid en vervolgens herverdeeld naar het plafond van een binnenkamer.

http://www.solatube.fr/
http://www.vilumine.com/
http://colipin.free.fr/

Reflecterende buis is eenvoudiger dan glasvezeltechnologie voor licht transport; het kan omvangrijk zijn op een zolder; een keten van hypermarkten heeft het systeem overgenomen; dit is geldig in de verlaagde plafonds van een groot oppervlak, om de fluorescentielampen te sparen.
In een huis, in de zomer, ben ik bang dat het een koellichaam wordt.

Ik denk dat de daksensor van het type "Fresnel-lens" is, om indirect natuurlijk licht op te vangen; de plafondverdeler, een gelijkwaardig apparaat om in alle richtingen te verspreiden.

De "Fresnel-spiegel"-technologie met een plat oppervlak zal zich de komende jaren zeker ontwikkelen. Een groot opvangoppervlak maakt het mogelijk om het zonlicht te concentreren, te richten en te concentreren op fotovoltaïsche cellen, die een kleiner oppervlak innemen en in staat zijn om bij hogere temperaturen te werken.

Gegyx
0 x
Avatar de l'utilisateur
minguinhirigue
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 447
Inschrijving: 01/05/08, 21:30
Plaats: Straatsburg
x 1




par minguinhirigue » 16/07/08, 22:13

De solatube, en het andere apparaat om licht door tunnel te transporteren, zijn zowel lichtvallen als thermische vallen, helaas ongunstig in de zomer, zo lijkt het in de winter!

Als we naar de thermische specificaties kijken, hebben deze specifieke openingen inderdaad een thermisch rendement dat gelijk is aan dat van enkele beglazing, misschien vanwege hun lange uitwisselingslengte met de binnenlucht. Deze effecten zijn minder schadelijk met glasvezelsensoren... Maar die laatste zijn tegenwoordig onbetaalbaar...

Aarzel niet om me te corrigeren... Ik verwacht alleen maar betere prestaties van deze over het algemeen aantrekkelijke producten...
0 x
Eva
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 11/09/08, 18:46

Isolatie




par Eva » 12/09/08, 08:57

Bonjour à tous,

Over deze solatubes zou ik graag willen weten welk type isolatie moet worden gebruikt om de leiding te isoleren die onverwarmde zolders doorkruist. Heeft u informatie, feedback? Kan er sprake zijn van een "opwarming" van de isolatie wanneer deze tegen de doorvoer van de buis wordt gedrukt?

alvast bedankt als je me kan helpen,
0 x

Ga terug naar "Vastgoed en ecoconstructie: diagnostiek, HQE, HPE, bioklimatisme, natuurlijke habitat en klimaatarchitectuur"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 125-gasten