Het creëren van een eco-dorp

Bouw van natuurlijke of ecologische habitat: plannen, ontwerp, advies, expertise, materialen, geobiologie ... Huis, constructie, verwarming, isolatie: u heeft zojuist één of meerdere offertes ontvangen. Kunt u niet kiezen? Geef hier uw probleem aan en wij adviseren u bij de juiste keuze! Hulp bij het lezen van DPE of diagnostiek van omgevingsenergie. Hulp bij aan- of verkoop van onroerend goed.
gestreepte plaid
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 01/03/04, 14:46

Het creëren van een eco-dorp




par gestreepte plaid » 01/03/04, 14:55

bonjour!
we kochten een klein gehucht 5-huizen in Loire Atlantique en we wilden hier een project in ecodorpstijl opzetten, zodat de plaats op een harmonieuze manier leeft.

we denken erover om geïnteresseerde mensen voor te stellen om hier te komen wonen en dat elk gezin een huis zou kunnen inrichten, maar zij zouden deelnemen aan het werk (we zouden de materialen kopen) eindelijk alles dat met elk moet worden gedefinieerd, volgens hun vaardigheden en verlangens. het idee is dat elk gezin autonoom is, maar dat we ook gemeenschappelijke projecten opzetten: school voor kinderen, muziekavonden, moestuin, stages, receptie ...


we willen graag over het project praten, aankondigingen doen, maar we weten niet zeker waar, heb je ideeën? kunt u ons adviseren?
kun je erover praten om je heen?

op dit moment zijn we 2-gezinnen, een Frans en een Engels ... en er zijn 6-kinderen van 8 maanden tot 14 jaar.
Ik ben een muzikant en mijn vriend is een osteopaat, ons project is het organiseren van stages, we organiseren ook muzikale avonden, feesten ...
0 x
Rulian
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 686
Inschrijving: 02/02/04, 19:46
Plaats: Caen




par Rulian » 10/03/04, 15:06

Hallo Maud !!

Nou, ik raad je al aan om een ​​kleine site te maken (of een grote als je aanvalt) of je legt het project in meer detail uit, de regels die je instelt, de plaats, de verworven, wat is gepland korte middellange en lange termijn ...
Erger nog, doe het in twee talen terwijl je het doet. Vraag het je Engelse collega's.

Ecovillage is enorm. En elk heeft zijn eigen idee van een ecodorp.
Het zou goed zijn om dit te verduidelijken.

Om het debat een beetje nieuw leven in te blazen, geef ik door aan ideeën die al een tijdje aan mij hebben gewerkt ... voor degenen die het ermee eens zouden zijn of erover zouden willen debatteren.

Oke dan:
Ik ben al een tijdje geïnteresseerd in ecodorpen. Ik ontdekte ook het autonome huis van een familie in een stad aan de oevers van de Loire (ik weet wie of waar). En dat maakte het kantelen: waarom ecovillages altijd op het platteland zetten?

Het is zeker niet vervuilend. Maar het kan niemand schelen want het is het binnenland en dat het in elk geval al weinig of niet vervuild is. : huh: Bovendien is het de manier van leven van moderne steden (3 / 4 van de bevolking) die HET grote ecologische probleem vormt, niet de landelijke wereld.
Dus waarom zou u niet de principes van economische, ecologische (en vriendelijke, zolang u kunt doen) levensstijl in het hart van de stad, zoals deze hierboven genoemde familie, overnemen? Het is erg voordelig.

Ecologisch gezien is het direct interessant. In het dagelijks leven maakt het een aanpassing van de levensstijl mogelijk die compatibel is met de realiteit van de stedelijke habitat (de ecovillages laten niet toe om op dit punt daar te graven) waar de meerderheid van de mensen zijn, en zullen blijven dat het leuk vinden of niet. Bovendien maakt het betere communicatie met anderen mogelijk en biedt het mensen in steden alternatieve modellen die voor hen toegankelijk zijn en die hen aangaan. We hebben dus meer kans om baby's te maken.

En erger nog, als we ronduit ambitieus zijn, waarom zouden we dan niet proberen de "schone inwoners" in dezelfde stad of zelfs dezelfde wijk samen te brengen? Vanaf een bepaald aantal zou het wegen op de politiek van een stad, de vervuiling verminderen (in het bijzonder smog in het bijzonder), het nieuwe economische en industriële model ontwikkelen om uiteindelijk een "pilootstad" te creëren, die zal niet nalaten om over te worden gesproken. En het heeft veel meer impact dan een vrijstaand vrijstaand huis. :)

Zoals altijd komt het allemaal terug op de beroemde kritische massa.
Maar als we er niet meer zijn, weet ik zeker dat we het gewicht van "econologen" (ik heb het niet alleen over de leden van deze site) van alle soorten kunnen verdubbelen door zich op een bepaald punt te hergroeperen. Het is een beetje de logica van kolonisatie, maar positief :D

Daar zijn zulke ideeën. Je denkt wat. Misschien moet ik stoppen met dromen? Of kan er een manier zijn om een ​​start te starten? Moet meteen naar het asiel :P ?

Rulian
0 x
Dearcham
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 105
Inschrijving: 29/10/03, 23:55




par Dearcham » 18/03/04, 08:46

het idee is interessant. het enige probleem is dat mensen die ecodorpen willen creëren, dit juist doen om de overlast van de stad te voorkomen.
Het is niet gemakkelijk om vredige leefomstandigheden te creëren, zelfs door een aantal "goodwill" in te voeren: het idee van ecodorp om te kunnen profiteren van de overvloed aan ruimte (om een ​​moestuin te monteren, alternatieve energiesystemen zoals zonne-energie of wind, een alternatief afvalwaterzuiveringssysteem ...), het concept lijkt moeilijker te realiseren in de stad vanwege de prijs per m2.
Aan de andere kant vereist het leven in de stad blootstelling aan veel bronnen van vervuiling, precies wat de makers van ecodorpen proberen te ontvluchten.

Maar moeilijker te bereiken betekent niet onmogelijk!
Een impuls vanuit het binnenland van steden zou inderdaad uitermate gunstig zijn, dit kan komen van persoonlijke initiatieven (vriendengroep, familie, kennissen, verenigingen ...) of meer privé, zoals in het geval van ondernemers die minder installaties uitvoeren vervuilend en waarom niet semi-autonoom (uiteraard zou dit type woningen gereserveerd zijn voor een vrij rijke bevolking, klaar om de extra kosten te betalen die verband houden met "schone" uitrusting, tenzij een bepaalde organisatiegraad wordt bereikt die het mogelijk zou maken om door te verkopen, waarom niet een beetje energie, sommige groenten die niet door de lokale bevolking zouden zijn geconsumeerd)

Het zou in dit verband interessant zijn om een ​​vestiging in een stedelijk gebied op een gekwantificeerde manier te bestuderen, rekening houdend met de vele subsidies die worden verleend aan elk "groen" project op het niveau van de regio, de staat en Europa (ik denk dat het een klein bestand over dit onderwerp deze zomer) ..


Dus stedenbouwkundigen en bouwbedrijven aan het werk!
0 x
Dearcham
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 105
Inschrijving: 29/10/03, 23:55




par Dearcham » 18/03/04, 09:18

Een selectie van een rij van een andere forum erover

Auteur: Ugo (13millennium.com)
Datum: 21-02-2004 12: 06

Ik denk oprecht (het is de technicus die spreekt) dat de beste manier om hernieuwbare energiebronnen te gebruiken en om menselijke samenlevingen te organiseren, is te kiezen voor een grootte van district. Als ongeveer 150 mensen zijn aangesloten op een "centrale" productie van elektriciteit / warmte, afval / waterbehandeling en lokale diensten (brandweerman / politie / ziekenhuis enz.), Is dit naar mijn mening de meest effectieve oplossing .

Hernieuwbare energiebronnen zijn niet erg efficiënt voor specifieke behoeften omdat ze te punctueel zijn en bovendien, zodra de energieproductie een beetje substantieel is, deze teveel produceert.

Aan de andere kant wordt het systeem voor een district interessanter: de levensstijl van elk dat dient als een "buffer" voor dat van de anderen, consumptie en productie zijn beter verdeeld. Een district maakt het mogelijk om de geproduceerde energieën te diversifiëren, en maakt het mogelijk om bepaalde systemen te gebruiken die niet van toepassing zijn op te kleine maten: anaerobe vergistingsinstallatie, waterbehandeling door lagune, warmte- en warmtekrachtkoppelingsnetwerk, bijvoorbeeld geothermische energie.

Omgekeerd, als we op een grotere schaal duurzame energie proberen te gebruiken (wat we momenteel doen), zien we dat ze nooit krachtig genoeg zullen zijn om ons alle energie te geven die we verspillen. Kortom, hernieuwbare energiebronnen zijn oplossingen die zijn aangepast aan gematigd en rationeel gebruik.

PS: het idee om nuttige dingen zoals brandweerlieden / politie / ziekenhuizen in energiegebouwen in de buurt te plaatsen, is slechts een toevoeging van mijn "utopische / militante" kant aan de toespraak van de technicus;)

--------------------------------------------- http: // 13millennium .com, Planetological Encyclopedia
0 x
Dearcham
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 105
Inschrijving: 29/10/03, 23:55




par Dearcham » 18/03/04, 09:20

Auteur: Princess Mononoke
Datum: 23-02-2004 11: 24

De buurtoplossing of de gemeenschap van het leven lijken mij de beste oplossingen ... maar hoe zullen we het doen voor alle reeds gebouwde buurten en grote steden? welke voorzieningen?
Hoe te doen, met betrekking tot landelijke projecten, tegenover diegenen die de natuur en ongerepte ruimtes willen behouden? (Wanneer onze elektriciteit alleen van de zon, de wind, enz. Komt ...)
0 x
Dearcham
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 105
Inschrijving: 29/10/03, 23:55




par Dearcham » 18/03/04, 09:22

Auteur: Koen
Datum: 23-02-2004 12: 04

Tijd zal moeten worden toegestaan. We zetten ongeveer 50 jaar voor alles
verpesten, het zal 50 anderen kosten om alles te herstellen (in de
mogelijk).

We kunnen de grootte van de buurt bespreken (een ziekenhuis voor 150-mensen,
zelfs 150-families, is een gevaarlijk ziekenhuis), maar het idee is een terugkeer
naar de stad van de oude Grieken: een gemeenschap ('beleefd', vandaar ons woord
'politiek'), min of meer zelfvoorzienend, gekoppeld aan andere gemeenschappen.

Tot we er zijn,
- we doen niets op het platteland, omdat het een ruimte is om te bewaren,
- onderverdelingen zijn verboden, wat slechts een enorme verspilling is
- we beperken snel reizen (vliegtuig, auto) die een bron zijn
te veel broeikasgassen,
- we beperken de reis- / vervoersbehoeften door het promoten van
lokale markt

Aan de andere kant is het niet nodig om onze energiebronnen te vervangen
vervuilend door hernieuwbare energiebronnen, maar onze beperking
energiebehoeften. Een grap, gelezen op het net: we consumeren
vandaag 3 keer meer energie dan in 1960, en de Amerikaan verbruikt het
3 keer meer dan wij. Is de Amerikaanse 9 keer gelukkiger
dan Frans van 1960?

Een eenvoudige truc, het opgeven van uw auto voor een fiets, bespaart
enkele honderden euro's per maand (dat is een mooie stijging
salaris). Het is allemaal gunstig voor de gezondheid, het is minder vervuilend, en
nauwelijks langzamer (de fiets = 18 km / u, de auto = 30 km / u).
Huur zelfs een auto voor uitzonderingen.

Nog een, nog eenvoudiger truc: stop met het bekijken van de advertentie; dit vermijdt
valse behoeften.

Koen
0 x
Dearcham
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 105
Inschrijving: 29/10/03, 23:55




par Dearcham » 18/03/04, 09:22

Auteur: Ugo (13millennium.com)
Datum: 24-02-2004 10: 38

Voor reeds gebouwde wijken en steden? we doen zoals gewoonlijk als we iets hebben gemist: we wissen en beginnen opnieuw. (dat is het dat we me nog steeds voor een grote extremist zullen nemen)

Maagdelijke spaties behouden? maar wat kan dat betekenen in een land als Frankrijk? Hier is al eeuwen geen maagdelijke ruimte meer over. Een oud middeleeuws dorp met hagen er omheen is een maagdelijke ruimte? het kan zijn om te bewaren, maar het is niet natuurlijk ...

Je moet goed nadenken voordat je begint te bewaren om te bepalen wat het doel van de manoeuvre is: een foto van het verleden met vochtige en verliefde ogen houden of de toekomst minimaal beschouwen? Momenteel hebben we wetten die bijvoorbeeld dienen om oude monumenten te bewaren, maar deze wetten zijn verplicht om te bewaren in de staat, zelfs als het een ruïne is, naar mijn mening gevaarlijk. Het toepassen van hetzelfde op het milieu is dus zeer riskant.

--------------------------------------------- http: // 13millennium .com, Planetological Encyclopedia
0 x
Moira
x 17




par Moira » 18/03/04, 11:44

Wat mij betreft, rook ik 3 keer minder en ben ik 9 keer gelukkiger op éconologie.com :D
0 x
Rulian
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 686
Inschrijving: 02/02/04, 19:46
Plaats: Caen




par Rulian » 18/03/04, 14:57

Uil Ik begon een levendig debat :P

Het is duidelijk, om de woorden ik-niet-genoteerd-de-naam te gebruiken, dat het stedenbouwkundig plan en om te heroverwegen met de habitat als we willen komen tot iets waardevols.

Ik ga echter niet echt uit van het principe om alles lokaal te produceren, een moestuin te hebben en alles op poten en met de fiets te doen. Op stadsschaal moet je het zien, maar ik beschouw langeafstandsmobiliteit als essentieel en positief, waarvoor zware transportmiddelen nodig zijn. Evenzo kunnen vliegtuigen erg vervuilend zijn, ik ben erg blij met het idee om in tien minuten per helikopter te kunnen worden gerepatrieerd naar een gepantserde reeks geavanceerde vliegtuigen (uit de industrie).

Ik denk dat het heroverwegen van de industrie om het aan onze werkelijke behoeften aan te passen en vervuiling zoveel mogelijk te verminderen het enige serieuze alternatief is. De aarde kan gematigde vervuiling veilig absorberen, vooral als we ecologisch beheerbeleid ontwikkelen. Het principe van ecodorp brengt ons terug naar een volledig landelijk leven dat op grote schaal onverenigbaar is met de immense en onbetwistbare vooruitgang die door de techniek van de moderne tijd wordt gebracht.
Nulvervuiling is onrealistisch, "zeer gematigde en gecontroleerde vervuiling" is veel meer.

In termen van het brengen van de principes van HQE in de stad in reeds gebouwde buurten, kunnen we heel goed een deel ervan brengen door de isolatie te herzien, Provençaalse putten en andere lichte oplossingen toe te voegen tegen betaalbare prijzen. We bereiken geen autonomie, maar we merken al een merkbare daling van de consumptie.

We moeten niet denken "we wissen alles wat we opnieuw beginnen", dat zou een grote fout zijn, we moeten liever zien "laten we naar het beste gaan, terwijl we de voordelen waarderen die het verdienen te zijn". En deze industriële prestaties zijn echt enorm, of je het wilt of niet.


Dus dat was de basis van mijn denken.

Tot ziens, Rulian
0 x
Avatar de l'utilisateur
Misterloxo
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 480
Inschrijving: 10/02/03, 15:28
x 1




par Misterloxo » 19/03/04, 20:29

Spannend debat!

Ik ben ook van mening dat een organisatie in een gemeenschap van min of meer beperkte omvang "beter" is dan een organisatie in een megalopolis.

Evenzo ben ik het niet echt eens met de "we wissen alles en we beginnen opnieuw", alles moet niet worden weggegooid, maar er zijn veel dingen die moeten worden verbeterd.

Ik denk bijvoorbeeld aan de auto:
Fietsen is goed voor "kleine" tochten, maar ik kan me niet voorstellen dat ik de 33-paaltjes doe die mijn huis van mijn werk in de zomer en winter op de fiets scheiden!
De auto is daar geweldig voor, maar het is niet ecologisch perfect. Tegenwoordig vervuilt het teveel (in de productie, het gebruik en de vernietiging ervan), kost het een fortuin en ik denk dat het een "defect" heeft zoals de andere producten elders: geplande veroudering. Met andere woorden, het is niet gemaakt om eeuwig mee te gaan.
Dus als we de auto al vanuit economisch oogpunt verbeteren, is het al een grote stap. Sommigen (velen) werken er op een goede manier aan, geloof ik. Is het niet Chris ??

Verder ben ik van mening dat vanuit een menselijk, sociaal en economisch oogpunt korte ketens prioriteit moeten krijgen als ze producten / diensten / prijzen aanbieden die acceptabel zijn in vergelijking met de concurrentie die zou worden uitbesteed.
Dat gezegd hebbende, ik zou het absurd vinden als een product / dienst niet lokaal beschikbaar is om niet elders te gaan bekijken: rolleyes:


Hoe dan ook, zoals jullie allemaal weten, is econologie zoals veel dingen vooral een kwestie van persoonlijke acties en inzet.

Over deze paar woorden M'zelles, M'dames, M'sieurs @pluche
0 x
Leren ongehoorzaamheid is een lang proces. Het duurt een leven lang tot in de perfectie te bereiken. "Maurice Rajsfus
Te denken is om nee te zeggen. "Alain, filosoof

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Vastgoed en ecoconstructie: diagnostiek, HQE, HPE, bioklimatisme, natuurlijke habitat en klimaatarchitectuur"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 112-gasten